Gå til innhold

Får man ekstra betalt for å ta på seg lærling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal ha ansvar for lærling for første gang, og noen nevnte at jeg da får noen kroner ekstra. Noen som vet noe om dette? 

Dette er lærling i helsefag. Jeg er i Fagforbundet, om det har noe å si.

Anonymkode: 1c33b...ee3

Skrevet

Har jeg aldri hørt om... 

Anonymkode: 4a81f...6e2

Skrevet

Nei, du får ingen ting, bare ekstra arbeid, og to ekstra armer. 

Anonymkode: 7f53b...f1f

Skrevet

Nei. All oppfølging skal skje innenfor din arbeidstid, så du har jo betalt for det. Men du får ikke ekstra betalt nei. 

Anonymkode: 5dac4...fe8

Skrevet

Nei. 

Anonymkode: 489b8...9ca

Skrevet

Nei, du får ikke ekstra betalt.

Men arbeidsgiver gjør det. Lærlingen skal jo ha lønn for et år fordelt på to år og det er lønnsomt å ta inn lærlinger fordi de jobber gjerne like mye/hardt som de andre, får halv lønn og bedriften får godtgjørelse for å ha de der.

Så for institusjonens regnskap er det positivt med lærling.

Anonymkode: 50e7e...d0d

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Nei, du får ikke ekstra betalt.

Men arbeidsgiver gjør det. Lærlingen skal jo ha lønn for et år fordelt på to år og det er lønnsomt å ta inn lærlinger fordi de jobber gjerne like mye/hardt som de andre, får halv lønn og bedriften får godtgjørelse for å ha de der.

Så for institusjonens regnskap er det positivt med lærling.

Bedriftene får ikke godt betalt for å ha lærlinger ansatt. Det er veldig begrenset hva de kan settes til og det krever mye oppfølging og tilrettelegging. Det er en grunn til at mange sliter med å finne lærlingeplass.

Anonymkode: ad3d8...3fb

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Bedriftene får ikke godt betalt for å ha lærlinger ansatt. Det er veldig begrenset hva de kan settes til og det krever mye oppfølging og tilrettelegging. Det er en grunn til at mange sliter med å finne lærlingeplass.

Anonymkode: ad3d8...3fb

Så elendig er ikke tilskuddet altså, og så lenge det er normalt oppegående ungdommer er det heller ikke så vanskelig å få lærlingeplass.

Har to sønner i to yrker, ene ferdig med fagbrev nå og andre starter læretiden sin nå. Begge hadde flere tilbud å velge mellom når det kom til læreplass.

https://www.udir.no/om-udir/tilskudd-og-prosjektmidler/tilskuddssatser/satser-larlinger-2021/

Skrevet

I vår kommune får du ekstra betalt.

Anonymkode: 4aa52...999

Skrevet

Noen kommuner betaler ekstra til veileder, 10.000,- pr lærling får noen av dem jeg gikk veilederopplæring sammen med. I min kommune får man ingenting. 

Anonymkode: 73974...c14

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Så elendig er ikke tilskuddet altså, og så lenge det er normalt oppegående ungdommer er det heller ikke så vanskelig å få lærlingeplass.

Har to sønner i to yrker, ene ferdig med fagbrev nå og andre starter læretiden sin nå. Begge hadde flere tilbud å velge mellom når det kom til læreplass.

https://www.udir.no/om-udir/tilskudd-og-prosjektmidler/tilskuddssatser/satser-larlinger-2021/

Men her er det snakk om helsefag. En helt annen (underbetalt) verden! 

Anonymkode: dd5e7...976

Skrevet

I vår kommune får og de som har lærling elstra betalt.

Anonymkode: 7f677...953

Skrevet

I vår kommune må barnehagen betale en liten sum for å ha lærling. Å vi får ikke vikar hvis noen er borte, da regnes lærlingen som "vikar". Aner ikke hvor mye vi betaler for å ha lærling, men tror ikke det er så veldig mye. Veldig vanskelig å gi lærlingene riktig oppfølging, når vi nesten alltid er mindre personal. 

Anonymkode: 7f53b...f1f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...