Gå til innhold

Har aleineforeldre noen rettigheter når det kommer til turnustbeid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikke at man bare skal ha dag. Men at man kan få en viss tilretteleggelse når barnet er feks hos sin far?

Anonymkode: d2b47...be3

Fortsetter under...

Skrevet

Arbeidsgiver skal i første rekke vurdere tilrettelegging ift sykdom. Det er lovpålagt og kommer først. 

så skal arbeidsgiver, så langt det er mulig tilrettelegge ift andre hensyn. Det er avgjort i retten at det ikke kan stilles krav om bestemte type vakter dersom arbeidet er lagt opp som turnus. Det betyr imidlertid ikke at arbeidsgiver kan strekke seg så langt som mulig - dog uten at det går utover andre. 

Det lønner seg å spørre framfor å stille krav. Ofte kommer man da lenger. Spør hva som evt er mulig å få til. Hvis du feks er villig til å ta på deg flere valter med ugunstig arbeidstid i de ukene barnet er hos far så kan det hende du oppnår mer:)

Anonymkode: a1fba...36c

Skrevet

Nei. Det har jeg aldri hørt om i alle fall. Men det hjelper ofte å ha god dialog med sjefen sin, og å være fleksibel på andre ting (sånn at det blir litt gi og ta). 

Anonymkode: 3c716...bd5

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Arbeidsgiver skal i første rekke vurdere tilrettelegging ift sykdom. Det er lovpålagt og kommer først. 

så skal arbeidsgiver, så langt det er mulig tilrettelegge ift andre hensyn. Det er avgjort i retten at det ikke kan stilles krav om bestemte type vakter dersom arbeidet er lagt opp som turnus. Det betyr imidlertid ikke at arbeidsgiver kan strekke seg så langt som mulig - dog uten at det går utover andre. 

Det lønner seg å spørre framfor å stille krav. Ofte kommer man da lenger. Spør hva som evt er mulig å få til. Hvis du feks er villig til å ta på deg flere valter med ugunstig arbeidstid i de ukene barnet er hos far så kan det hende du oppnår mer:)

Anonymkode: a1fba...36c

Dette, kommunikasjon er trikset. Et familiemedlem jobber et sted med både tidlig- og senvakter. Hun jobber kun tidlig når hun har barn, og når de er hos faren jobber hun i hovedsak sent. En løsning som resultat av god dialog :)

Anonymkode: 91e5c...38f

Skrevet

Stillingen du har søkt på og jobber i er slik den er. Om det ikke passer deg må du finne noe annet.

Anonymkode: 3cfdf...9e0

Skrevet

Der jeg jobber, er det både dag, kveld og helg . En jeg kjenner er heilt alene med barnet hele tiden, men vil ikke få tilrettelagt arbeidstid, må jobbe lørdager og kvelder og er ikke lett å bare få ferie når en vil ha. Noe av grunnen er at viss en får gjennomslag, vil selvfølgelig andre og ha det! Slik er det bare!

Nytter ikke å søke jobb og f eks si om en kan slippe helger….

Men fullt mulig å spør, og for din del blir det annen hver uke, mye lettere

Anonymkode: ae5e8...a41

Annonse

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ikke at man bare skal ha dag. Men at man kan få en viss tilretteleggelse når barnet er feks hos sin far?

Anonymkode: d2b47...be3

Nei, det har du ikke. 

Anonymkode: 5d0b9...470

Skrevet

Nei du har ingen krav/ rettigheter.

Noe kan nok arbeidsgiver klare å tilrettelegge, men de er jo avhengig av å ha noen som ønsker vaktene du ikke kan ta, og det er ikke så lett.

Anonymkode: c0d0c...e6f

Skrevet

Man har ingen rettigheter, men man kan jo spørre. Jeg har en ansatt som, etter ønske, bare jobber i sine barnefrie uker. 

Anonymkode: 228cc...311

Skrevet

Som sagt ingen rettighet, men du kan jo spørre. Jeg har en ansatt som begynner 8 der de andre begynner 7:30. Hun må jobbe kveldsvakter og helg, men da har hun barnevakt. Ferien kan vi ikke tilrettelegge for alle vil ha all ferie i juli. 

Anonymkode: 82295...550

Skrevet

I kvinneyrker tas det ingen hensyn til at man har barn. 

Anonymkode: c13be...6b3

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

I kvinneyrker tas det ingen hensyn til at man har barn. 

For en idiotisk kommentar, det er da mange menn som jobber skift...

Det er heller ikke sånn at barnløse bare skal jobbe ubekvemme vakter for at de med barn skal kunne jobbe i barnehagens åpningstid, man må dele på belastningen ved ubekvem arbeidstid altså.

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

For en idiotisk kommentar, det er da mange menn som jobber skift...

Det er heller ikke sånn at barnløse bare skal jobbe ubekvemme vakter for at de med barn skal kunne jobbe i barnehagens åpningstid, man må dele på belastningen ved ubekvem arbeidstid altså.

Med større smidighet kunne flere kvinner gått opp i stilling, jobbet mer helg og helligdag, orket å stått i jobben sin i flere år enn de gjør. 
Men det legges ikke til rette for det. 

Annonse

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Med større smidighet kunne flere kvinner gått opp i stilling, jobbet mer helg og helligdag, orket å stått i jobben sin i flere år enn de gjør. 
Men det legges ikke til rette for det. 

Hæ? Det er ganske vanlig å ha barn. Man kan ikke tilrettelegge for alle småbarnsforeldre. Samfunnet og arbeidsplassene må jo gå rundt. 

Man kommer langt med god dialog med arbeidsgiver, når man både kan gi og ta. Som sagt jobber en av mine ansatte alle sine (lang)vakter i sine barnefrie uker, og har fri når han er alene med barna. 

Men arbeidsgiver er i sin fulle rett til å sette opp en turnus som ikke særbehandler verken foreldre eller aleneforeldre. Det finnes ikke rettferdig at de som har barn skal få de beste vaktene, ferieønsker innvilget osv.

Jeg selv har tre barn og en mann som pendler, (og jeg er ansvarlig for å sette opp turnus på jobb), men jeg gir ikke meg selv noen særbehandling av den grunn. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hæ? Det er ganske vanlig å ha barn. Man kan ikke tilrettelegge for alle småbarnsforeldre. Samfunnet og arbeidsplassene må jo gå rundt. 

Man kommer langt med god dialog med arbeidsgiver, når man både kan gi og ta. Som sagt jobber en av mine ansatte alle sine (lang)vakter i sine barnefrie uker, og har fri når han er alene med barna. 

Men arbeidsgiver er i sin fulle rett til å sette opp en turnus som ikke særbehandler verken foreldre eller aleneforeldre. Det finnes ikke rettferdig at de som har barn skal få de beste vaktene, ferieønsker innvilget osv.

Jeg selv har tre barn og en mann som pendler, (og jeg er ansvarlig for å sette opp turnus på jobb), men jeg gir ikke meg selv noen særbehandling av den grunn. 

Eksemplet ditt er akkurat det jeg mener; din kollega får alle sine lange vakter når han ikke har barna,og fri de ukene han har barna. En helt utenkelig tilrettelegging for en sykepleier i tredelt turnus. Der må man jobbe de vaktene man får.
Isteden for å få en tiltettelagt turnus i forhold til omsorg for barn. Jeg har vært sykepleier i 22 år, og jeg har mistet utallige kolleger som har måttet bytte jobb fordi arbeidsgiver ikke vil legge tilrette. Ingen skal særbehandles og alle skal ha lik turnus ut fra brøk. 
Og tredelt turnus går ikke opp med å være aleneforsørger. De fleste bytter vakter innbyrdes og prøver å få kabalen til å gå opp. Men til slutt gir de fleste opp og finner seg heller en barnevennlig jobb. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Eksemplet ditt er akkurat det jeg mener; din kollega får alle sine lange vakter når han ikke har barna,og fri de ukene han har barna. En helt utenkelig tilrettelegging for en sykepleier i tredelt turnus. Der må man jobbe de vaktene man får.
Isteden for å få en tiltettelagt turnus i forhold til omsorg for barn. Jeg har vært sykepleier i 22 år, og jeg har mistet utallige kolleger som har måttet bytte jobb fordi arbeidsgiver ikke vil legge tilrette. Ingen skal særbehandles og alle skal ha lik turnus ut fra brøk. 
Og tredelt turnus går ikke opp med å være aleneforsørger. De fleste bytter vakter innbyrdes og prøver å få kabalen til å gå opp. Men til slutt gir de fleste opp og finner seg heller en barnevennlig jobb. 

Vi er kommunalt ansatte sykepleiere, (og andre miljøterapeuter), i to- og tredelt turnus, så noen steder går det jo fint an. Vi har blant annet færre og lengre vakter i turnusen vår, etter ønske fra de ansatte.

Og jeg har som sagt gjort mitt beste for å etterkomme ønsker og behov. Men man kan ikke forvente tilrettelegging, eller at ansatte som er foreldres behov prioriteres foran andre ansattes behov.

Men, mange «gir opp» og finner seg andre jobber i løpet av livet, og særlig når livssituasjonen eller jobbsituasjonen endrer seg. Det gjelder langt fra bare helsepersonell i tredelt turnus, og er helt vanlig i de fleste jobber. 

Skrevet

Jeg spurte på intervju til kontorjobb om jeg kunne starte et kvarter senere daglig, for å rekke å levere i BHG når den åpnet. Det gikk bra.

Anonymkode: bd2d2...f58

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Jeg spurte på intervju til kontorjobb om jeg kunne starte et kvarter senere daglig, for å rekke å levere i BHG når den åpnet. Det gikk bra.

Anonymkode: bd2d2...f58

Kontorjobb, ja. I helsevesenet skal det mye til for å tilrettelagt. Selv ammefri, som man har krav på, er noe man må sloss for i det kvinnedominerte helsevesenet. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Vi er kommunalt ansatte sykepleiere, (og andre miljøterapeuter), i to- og tredelt turnus, så noen steder går det jo fint an. Vi har blant annet færre og lengre vakter i turnusen vår, etter ønske fra de ansatte.

Og jeg har som sagt gjort mitt beste for å etterkomme ønsker og behov. Men man kan ikke forvente tilrettelegging, eller at ansatte som er foreldres behov prioriteres foran andre ansattes behov.

Men, mange «gir opp» og finner seg andre jobber i løpet av livet, og særlig når livssituasjonen eller jobbsituasjonen endrer seg. Det gjelder langt fra bare helsepersonell i tredelt turnus, og er helt vanlig i de fleste jobber. 

Hvor jeg har jobbet (sykehus) er det null fleksibilitet. Det er i utgangspunktet få aleneforsørgere som velger turnusyrke, de som får behov for tilrettelegging er gjerne de som får en endret livssituasjon; de blir skilt eller partner dør. At man da heller gir slipp på ansatte framfor å tilrettelegge, synes jeg er rigid og stivbeint. For disse det gjelder ville fleksibilitet ført til økt stillingsbrøk og mulighet for å jobbe flere ubekvemme vakter. 
Men de slutter. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Det er jo sant det hun sier. Men tilrettelegging kan man få flere kvinner ut i 100% stilling. Det er et stort problem at kvinner i småbarnsfasen jobber redusert. Vi trenger alle i full stilling, særlig i kvinnedominerte yrker. Men tilrettelegging kan man demme opp for det skrikende sykepleiermangelen feks. Når det er sagt, forskjellsbehandling av ansatte basert på tilrettelegging pga familieliv er jo vanskelig. Så det er jo i praksis ganske umulig. Teorien derimot er jo helt klar. 

Anonymkode: 3cfdf...9e0

Skrevet

Jeg har vært sykepleier i 15 år, og man har ikke krav på tilrettelegging. Har man ok dialog med leder, så tilrettelegges noe, men det er et voldsomt fokus på at det ikke skal bli urettferdig for de andre. Så er ikke mye tilrettelegging som gis. Annet at leder er fleksible med bytte av vakter, om man finner en kollega med tilsvarende utdanning å bytte vakt med selv. 

jeg er sykemeldt nå, og ingen ting kan tilrettelegges så jeg kan komme tilbake. For da går det utover kollegaene mine. 

Anonymkode: 02ff1...0c9

Skrevet

Det er en skrikende mangel på sykepleiere, og med et så lite smidig system kommer det aldri til å bli bedre. Hvor jeg tidligere har jobbet, har selv ammepauser blitt til en krig, siden arbeidsgiver ikke har villet legge til rette for det. Noe man har krav på. 
Man får ikke full stilling, og det er null muligheter for en viss tilpassing. Da er det fullt forståelig at mange velger bort å bli sykepleiere. 

Skrevet

I kvinnedominerte yrker er det faktisk kvinnene selv som gjør slik at tilrettelegging ikke er mulig, ikke leder. De andre lager helvete hvis noen får tilrettelagt, for da blir det jo urettferdig må vite! Og urettferdighet kan vi jo ikke ha!!!!! Glad jeg kom meg vekk fra sykepleieryrket og over i en helt annen sektor, å herregud hvor lei jeg var av alle gnellingen fra kjerringene på jobb!!!

Anonymkode: 29775...960

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

I kvinnedominerte yrker er det faktisk kvinnene selv som gjør slik at tilrettelegging ikke er mulig, ikke leder. De andre lager helvete hvis noen får tilrettelagt, for da blir det jo urettferdig må vite! Og urettferdighet kan vi jo ikke ha!!!!! Glad jeg kom meg vekk fra sykepleieryrket og over i en helt annen sektor, å herregud hvor lei jeg var av alle gnellingen fra kjerringene på jobb!!!

Noe sier meg at du er den som vil ha tilrettelagt..og aldri har vært i skoene til de som må leve med ulempene det medfører. 

Anonymkode: a30c6...8bb

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Noe sier meg at du er den som vil ha tilrettelagt..og aldri har vært i skoene til de som må leve med ulempene det medfører. 

Anonymkode: a30c6...8bb

Jeg har vært den som trenger tilrettelegging men ikke fikk det, jeg har vært den som var kollega til de som trengte tilrettelegging, og jeg har vært leder og prøvd å tilrettelegge for ansatte som trenger det og kollegaer som klikker fordi andre trenger tilrettelegging. Så du kan si jeg vet faktisk alle sidene av saken her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...