Gå til innhold

Homofile og pride

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette blir anonymt, av frykt for å høres ut som en reaksjonær tulling...

Saken er at jeg har ganske mange homofile venner på Facebook. Noen er veldig aktive der, andre mindre aktive, men ingen av dem har skrevet noe som helst om pride. Ingen regnbuerammer, ingen bilder fra parader eller markeringer, ingenting. Derimot er det mange av de hetrofile som har mye av dette. Er ikke dette litt rart? Er det slik at homofile fortsatt unngår å flagge legningen på sosiale medier, eller  er det motsatt, at pride-bevegelsen har blitt kapret av hetrofile straightinger som bare ønsker å vise hvor tolerante de er, mens de homofile trekker seg ut?

Noen som vet eller kan kaste lys over dette?

Anonymkode: 921e8...0e3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De homofile jeg kjenner, ønsker at homofili skal være "vanlig", og liker ikke Pride og det showet det medfører. De vil ikke stikke seg fram og "provosere", bare leve normalt som alle andre, uansett legning, og ikke bli framstilt som perverse tullinger. De prøver å skjerme barna fra pride, men det er vanskelig, med det karnevalet det har blitt.

Anonymkode: c7f81...ef2

Skrevet

Jo, det er litt rart. Jeg ser også mest om pride fra heterofile, det virker å ha blitt en motegreie. Jeg gikk i pride-paraden helt på begynnelsen av 2000-tallet, da den var mer politisk og det fortsatt kostet litt å komme ut av skapet. Nå ser jeg ikke poenget lenger. Og et annet problem: Når jeg var ute og reiste for 20 år siden tok jeg et regnbueflagg som tegn på at "dette kan være noe for meg". Kanskje en skeiv bokhandel, eller, med litt flaks, en lesbebar? Nå kan det like gjerne være en matbutikk eller en bankfilial...

Anonymkode: 0ffec...9b9

Skrevet

Jeg har rapportert denne tråden. Fint om flere gjør det samme.

Anonymkode: ae379...c5e

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor? Hvilke regel bryter den?

Anonymkode: e57f4...af7

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Hæ? Er du helt på bærtur? Er det ikke lov å diskutere pride som fenomen? (Jeg er forresten lesbisk, om det har noe å si.)

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Jo, det er litt rart. Jeg ser også mest om pride fra heterofile, det virker å ha blitt en motegreie. Jeg gikk i pride-paraden helt på begynnelsen av 2000-tallet, da den var mer politisk og det fortsatt kostet litt å komme ut av skapet. Nå ser jeg ikke poenget lenger. Og et annet problem: Når jeg var ute og reiste for 20 år siden tok jeg et regnbueflagg som tegn på at "dette kan være noe for meg". Kanskje en skeiv bokhandel, eller, med litt flaks, en lesbebar? Nå kan det like gjerne være en matbutikk eller en bankfilial...

Det er det der jeg er litt redd for. Jeg ønsker jo å støtte homofile, men bekymrer meg for om regnbuer og så videre fra åpenbart hetrofile (som meg) bare virker irriterende på dem som markeringen egentlig skal være for.

Det var ikke meningen å støte noen med denne tråden, hvis jeg har brutt noen regler eller tråden utvikler seg helt feil, så er det bare å slette.

TS

Skrevet
Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Prøv å ikke bli så krenket på vegne av andre.

Anonymkode: 15b4d...a80

Skrevet
Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Herregud, der satte du fingeren på en eller annen viktig greie. Det er selvsagt bra at "alle" støtter homser og lesber og deres rettigheter, ikke misforstå, men fy søren så utvannet de gode, gamle identitetsmarkørene har blitt. Ble rent sentimental nå. Kan jeg egentlig føle meg velkommen, eller er det bare pinkwashing eller et spørsmål om omdømme...?

For meg er det vanskelig å sette ord på hva jeg synes om Pride. Som sagt er jeg veldig glad for økt aksept, kan ikke si noe på det, denne utviklingen har gitt meg viktige rettigheter. Glad for at ting er lettere for mange. Men jeg er likevel reservert og ikke så glad i det. Det blir så mye. Jeg vil bare ha grunnleggende rettigheter og respekt uten å måtte styre så mye. Jeg vet ikke, det er en kompleks og dyptliggende greie som blant annet dreier seg om skam og internalisert homofobi ... Kanskje lettere for de som er 20-25 år yngre enn meg.

Skrevet
Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Det er det der jeg er litt redd for. Jeg ønsker jo å støtte homofile, men bekymrer meg for om regnbuer og så videre fra åpenbart hetrofile (som meg) bare virker irriterende på dem som markeringen egentlig skal være for.

TS

Først og fremst tør jeg påstå at alle er glad for intensjonen med at flere og flere er med på Pride - nemlig å vise sin støtte - heterofil som homofil. Det er i bunn og grunn en god ting. 🙂 Og det har gjort ting bedre for mange. Men det du sier, resonnerer litt hos meg på den måten at ... man trenger ikke flagge for å vise sin støtte. Man kan bare være mot oss som man er mot alle. La oss få gifte oss, få barn, ikke banke oss på gata fordi vi er homo, ikke kaste oss ut hjemmefra fordi vi er homo. Det er litt sånn "se på meg, se på meg, jeg støtter dere så veldig!". Ja, ok, fint, men skal jeg gratulere deg med at du oppfyller kravet til vanlig menneskelig anstendighet, liksom? 

Altså, dette er kognitiv dissonans på høyt nivå! 😂

Skrevet
uhhuhher skrev (3 minutter siden):

Først og fremst tør jeg påstå at alle er glad for intensjonen med at flere og flere er med på Pride - nemlig å vise sin støtte - heterofil som homofil. Det er i bunn og grunn en god ting. 🙂 Og det har gjort ting bedre for mange. Men det du sier, resonnerer litt hos meg på den måten at ... man trenger ikke flagge for å vise sin støtte. Man kan bare være mot oss som man er mot alle. La oss få gifte oss, få barn, ikke banke oss på gata fordi vi er homo, ikke kaste oss ut hjemmefra fordi vi er homo. Det er litt sånn "se på meg, se på meg, jeg støtter dere så veldig!". Ja, ok, fint, men skal jeg gratulere deg med at du oppfyller kravet til vanlig menneskelig anstendighet, liksom? 

Helt enig med deg. Har flere homofile venner og ingen av de markerer noe på facebook. En har kanskje lagt ut noe på instagram i forbindelse med denne fotballarenaen som ikke ønsket å vise sin støtte, med en tekst alla "derfor trenger vi fortsatt pride", men stort sett er alle mine venner, homofile eller heterofile, tilbakelent. 
Vi er oppdratt. Vi behandler mennesker med respekt uavhengig av legning. Jeg har heldigvis ikke til vane for å spørre folk hvilket kjønn de liker heller, så for alt jeg vet kan jeg sikkert kjenne flere. Håper vi en dag slipper å markere at det er lov å elske hvem man vil. 

Anonymkode: b87e2...d28

Skrevet

Jeg tenker som de fleste andre i forhold til å akseptere og respektere homofili. Har ingen problemer med homofile, men de heterofile som pusher og hyller legningen er direkte provoserende. De gir inntrykk av å kjempe en enormt viktig kamp, og nevner fjerne himmelstrøk som alibi. Hvorfor skal vi bruke så enormt mye energi i Norge på homofile i Iran feks!? Nordmenn og sin sykelige empati går meg på nervene. Å støtte en god sak er bra, men overdrivelser er sjelden av det gode.

Jeg tror dessuten at alt maset om Pride virker mot sin hensikt. For meg gir det økt motvilje, ikke økt respekt. Vanlige homofile lever som vanlige mennesker, det er min erfaring. Føler litt det samme overfor rasisme også. Jeg har aldri vært rasist, men dersom denne forherligelsen av mangfold, UTEN å nevne alle utfordringene i særlig grad, er også ganske så provoserende. Føler at folk behandles som idioter og manipuleres til å passe inn med politisk korrekthet.

Anonymkode: b2858...6e5

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

De homofile jeg kjenner, ønsker at homofili skal være "vanlig", og liker ikke Pride og det showet det medfører. De vil ikke stikke seg fram og "provosere", bare leve normalt som alle andre, uansett legning, og ikke bli framstilt som perverse tullinger. De prøver å skjerme barna fra pride, men det er vanskelig, med det karnevalet det har blitt.

Anonymkode: c7f81...ef2

Dette

Anonymkode: 5b183...92e

Skrevet

Tror de alle fleste homofile vil bli behandlet på like fot og som den de er. De vil bare live livet sitt slik som andre og bli møtt med respekt og aksept.

Anne Holt f.eks. var jo ganske voksen før hun offentlig gikk ut med at hun var lesbisk. Dette var likevel på ingen måte noen hemmelighet men hun ønsket å skjerme sitt privatliv og være forfatter, journalist og politiker uten å være den lesbiske forfatteren Anne Holth.

Og det kan jeg forså.

Men samtidig er det veldig flott at folk som er kjente og som har posisjoner står frem og er stolt av den de er og av sitt liv.

Skrevet

Hovedpoenget med pride er jo å markere støtte til at man skal få lov til å forelske seg i hvem man vil, uavhengig av hvilket kjønn den personen har. 

Det handler om å vise støtte, derfor synes jeg ikke det er det minste rart at det er mange heterofile som flagger. 

Det er dessverre fortsatt sånn at homofile blir banka opp på byen, og pride-flagg provoserer såpass mye at de blir stjålet over en lav sko. 

Og ja, det burde være en selvfølge å behandle alle anstendig, men så langt er vi dessverre ikke kommet. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Dette blir anonymt, av frykt for å høres ut som en reaksjonær tulling...

Saken er at jeg har ganske mange homofile venner på Facebook. Noen er veldig aktive der, andre mindre aktive, men ingen av dem har skrevet noe som helst om pride. Ingen regnbuerammer, ingen bilder fra parader eller markeringer, ingenting. Derimot er det mange av de hetrofile som har mye av dette. Er ikke dette litt rart? Er det slik at homofile fortsatt unngår å flagge legningen på sosiale medier, eller  er det motsatt, at pride-bevegelsen har blitt kapret av hetrofile straightinger som bare ønsker å vise hvor tolerante de er, mens de homofile trekker seg ut?

Noen som vet eller kan kaste lys over dette?

Jeg føler det har blitt litt status å vise hvor tolerant man er, uansett hva man egentlig er resten av året og har også lagt merke til alle disse rammene og regnbueflaggene folk pryder profilbildene sine med. Jeg er homofil og er åpen om det, men har ikke noen rammer på profilbildet mitt. Det har jeg aldri hatt i andre sammenhenger heller, selvom jeg ser mange har "Jeg er vaksinert" ol. Jeg delte et fint bilde av et regnbueflagg jeg gikk forbi som vaiet så fint i vinden en dag i historien min på IG, men ellers har jeg aldri hatt behov for disse markeringene i sosiale medier.

Anonymkode: 36e8b...94f

Skrevet

Nå er det jo langt flere enn homofile som faller inn under det PRIDE står for - og det er jo udiskutabelt mange som opplever at PRIDE er viktig for dem.

Men kanskje ikke Facebook er stedet de viser det - også er det jo sånn at folk er forskjellige. En jeg kjenner syns PRIDE slik det markeres i dag er noe drit, en annen jeg kjenner lever for den måneden i året og engasjer seg veldig (hun har forøvrig heller aldri postet på Facebook om det) 

Anonymkode: c58e4...d84

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Hvor pinglete går det an å bli???

Anonymkode: 9872d...c73

Skrevet
uhhuhher skrev (8 timer siden):

Dette minner meg om da jeg skulle være med en homofil kompis ut på byen, og vi til slutt endte med å være en ganske stor gjeng homofile menn - og heterofile kvinne meg ;) Da siste gjengen sluttet seg til oss ble jeg presentert for dem og jeg så med det samme at en av dem virket veldig skeptisk til meg, som om han ikke likte meg eller at jeg var der. Jeg valgte å bare være meg selv og var like hyggelig og blid mot dem alle, inkl. han som var så tydelig skeptisk. Vi hadde en super kveld, var på flere barer og utesteder. Da vi skulle gå hver til vårt etter kvelden kom "den skeptiske" bort til meg, omfavnet meg og sa "TAKK" med nesten tårer i øynene. Jeg forstod ingenting. Da forklarte han at det var første gang han hadde opplevd at en dame (han ikke var i slekt med) hadde behandlet ham bare som en helt vanlig mann, bare akseptert ham for den han var. Jeg sa at det skulle bare mangle, han er jo som alle andre, og da bare omfavnet han meg igjen og stod slik lenge.

Han hadde ikke vært skeptisk til meg, han hadde vært redd, sa han. Redd, fordi han hadde gledet seg til å bare være hele kvelden med kompiser han visste aksepterte ham, slappe av og ha det gøy - og når jeg dukket opp så ble han redd for avvisningen eller latterliggjøringen han var vant med fra heterofile.

Han rørte meg virkelig, for jeg kunne føle hvor sterk den smerten hans var og må ha vært. Og det at en godt voksen mann følte at han aldri hadde opplevd å bli behandlet som en helt vanlig person/mann, det var jo egentlig forferdelig trist.

Såvidt jeg vet er det ingen av dem som markerer Pride heller. Flere av dem var veldig delaktig i toget for mange år siden, da det var langt mer stigmatiserende å være med. Men etterhvert ønsker de bare å leve livene sine i ro som andre folk.

Anonymkode: c5c7a...2a2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...