Gå til innhold

Hva legger dere i "kulturell kapital"?

Anbefalte innlegg

sug lut skrev (2 timer siden):

Jeg velger å skylde på tlf. Og lure på om ikke jeg kan legge inn noen interessante tøfler (hilsen tlf, jeg mener tøfler, men pokker da, TØDLER) og stavemåter selv, eller om det bare gjør meg til wannabe satanrocker? Sügh lüth? Må jeg handle på Neseblod da? Eller nei, Helvete har vel overtatt etter Neseblod, men uansett? Noen rockere har jo kültürell kàpitâlh, muligens.

Klart tøfler må til i en diskusjon om kulturell kapital. Og dere som ikke skjønner det? Dere hak'ke kulturell kapital! Mohaaaa. 

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Men dere som har det, hvordan ser dere på oss som jobber for å få det? Som kanskje fremdeles forholder oss til klassiske svisker fremfor å gå for de mer utfordrende verkene? Som meg selv, som stadig oppdager nye nyanser ved Peer Gynt, og utbryter entusiastisk noe jeg synes var interessant. Smiler dere overbærende og kommer med en oppmuntrende kommentar og later som om jeg har sagt noe smart mens dere innvendig tenker at slike som meg er et slit å måtte tåle?

Anonymkode: b609c...a0e

Jeg smiler sjelden overbærende, for å være ærlig.

Det jeg tenker...

Som du jo har fått med deg i denne tråden, var det den franske sosiologen Pierre Bourdieu som kom opp med begrepet kulturell kapital. Han gjorde det for å beskrive makt.

Makt er altså et stikkord her.

Og sammen med makt kommer selvsikkerhet, selvtilfredshet og ro.

Tenk deg begrepene «gamle penger» og «nye penger».

De som er født til velstand, er ofte nokså bedagelige. De har det helt greit, og har null behov for å flashe sin rikdom, mange snobber i stedet ned, og legger lokk på hva de er gode for. Den selvfølelsen de har, bunner i at de er vant med materiell sikkerhet, denne sikkerheten sitter i kroppen.

De som har kommet til penger, gjør ofte det motsatte. De viser frem pengene og strør oftere rundt seg. Deres selvtillit er nyvunnet og nokså ustadig, den stikker ikke dypt, og det er også derfor de viser til pengene eller tingene sine, fremfor å hvile i seg selv.

Sånn er det også med kulturell kapital.

De som har vokst opp med det, tenker sjelden over at de har det. De kommer med referanser som enten flyr over hodene på de rundt, eller blir fanget opp, til stor fornøyelse for de involverte.

De som har ramlet uti det via en tilfeldighet - typisk vis et fag eller en vennegjeng i studietiden - blir ofte nokså besatt av å flashe hva de kan.

Det er det samme med kukturell kapital som med økonomisk kapital; Det handler om makt, og der igjen om selvtillit og selvtilfredshet. Og et selvsikkert og selvtilfreds menneske spør ikke andre hva de synes, de lytter til seg selv. 

Så for å koke det ned til det mest essensielle;

Hadde du hatt kulturell kapital, hadde du ikke spurt oss. Du hadde spurt deg selv.

Min anbefaling er å fortsette å søke kulturelle opplevelser som gir DEG noe, i motsetning til hva andre regner som kult, og gjør det helt til du slutter å spørre andre - og i stedet lytter til deg selv. Den dagen du gjør det, har du kapital. Om det så bare er «femti kroner» så er det absolutt noe å bygge videre på :) 

Anonymkode: fe0fa...817

sug lut skrev (4 timer siden):

Huff da.

Og likevel er det du som sitter nederst ved alle bord og du som må gå kjøkkenveien og så vidt bli tålt. Hvilken ironi.

Kjenner du denne personen? Hvorfor sier du det? 

Anonymkode: 2b9ab...051

Annonse

sug lut skrev (På 3.7.2021 den 11.01):

Huff da.

Og likevel er det du som sitter nederst ved alle bord og du som må gå kjøkkenveien og så vidt bli tålt. Hvilken ironi.

Nei kjære du. Din teknikk fungerer nok ikke på meg. Tenke seg til at du følte deg truffet. 

Både min mann og meg selv har lange utdanninger, men skjønnlitteratur og andre som sitter i dunkel belysning og finner opp historier er ikke noe for oss. Vi ser gjerne dokumentarer, leser om hypoteser og teorier innen nytenkning og forskning, men å sitte på en bokkafé og lese eventyr gir oss ingenting.

Men, deg om det. Vi liker å bruke tiden vår på å skape opplevelser fremfor å lese om oppdiktede. 

Anonymkode: d2a62...b3f

Anonym bruker skrev (54 minutter siden):

Nei kjære du. Din teknikk fungerer nok ikke på meg. Tenke seg til at du følte deg truffet. 

Både min mann og meg selv har lange utdanninger, men skjønnlitteratur og andre som sitter i dunkel belysning og finner opp historier er ikke noe for oss. Vi ser gjerne dokumentarer, leser om hypoteser og teorier innen nytenkning og forskning, men å sitte på en bokkafé og lese eventyr gir oss ingenting.

Men, deg om det. Vi liker å bruke tiden vår på å skape opplevelser fremfor å lese om oppdiktede. 

Vil du bli møtt med respekt, må du også respektere andre. Du kan ikke si at vi som foretrekker å lese skjønnlitteratur i tillegg til dokumentarer, ikke skaper noen opplevelser og lever i fantasiverden. Forskningen viser at lesing av skjønnlitteratur bedrer ordforråd, språkforståelse og språkflyt. Det er ikke historien som er den viktigste, men hva man får med seg ut av det. Dokumentarer er fint og flott det også, men skjønnlitteratur har altså en helt annen funksjon.

Når det gjelder svaret du fikk, så er det slik at enkelte ikke forstår at kulturell kapital innebærer blant annet en viss grad av dannelse og folkeskikk. Det å sitte å mobbe ukjente mennesker på nett og prøve å være så sarkastisk, morsom og "kul" som mulig på bekostning av andre mennesker er milelangt fra "kulturell kapital". Sånne brølaper har som regel verken folkeskikk eller noe intellektuell kapital i det hele tatt. 

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Vil du bli møtt med respekt, må du også respektere andre. Du kan ikke si at vi som foretrekker å lese skjønnlitteratur i tillegg til dokumentarer, ikke skaper noen opplevelser og lever i fantasiverden. Forskningen viser at lesing av skjønnlitteratur bedrer ordforråd, språkforståelse og språkflyt. Det er ikke historien som er den viktigste, men hva man får med seg ut av det. Dokumentarer er fint og flott det også, men skjønnlitteratur har altså en helt annen funksjon.

Det stemmer at skjønnlitteratur og annen kultur, gir mange personlige fordeler. Empati er en av disse, utover det du nevner.

Men her var det jo sug lut som var den frekke, og AB som catcha det. Så det er aldeles ikke sånn at man nødvendigvis blir et godt menneske av å konsumere kultur.

Jeg vil gå så langt som å hevde at ser man ikke dette, så har man ikke akkurat utnyttet kulturen for det den er god for.

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Dette er ikke en setning skrevet av en person med lang utdannelse! 

Anonymkode: 1ad88...1bf

Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Det kan det jo godt være. Jeg kjennner en dame som brukte over 10 år på å fullføre videregående. Hun har jo lang utdannelse, bare ikke høy.

Anonymkode: 31bb4...ed2

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det kan det jo godt være. Jeg kjennner en dame som brukte over 10 år på å fullføre videregående. Hun har jo lang utdannelse, bare ikke høy.

Anonymkode: 31bb4...ed2

Så sant 😂jeg tenkte akkurat det da jeg postet, at lang ikke nødvendigvis betyr høy i dette tilfellet. Jeg tenker at vi har forklaringen der 👍🏼

Annonse

Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Da lærte du noe nytt i dag også. Vi har 6 og 7 års universitetsutdannelse fra NTNU begge to bak oss. Vi har gått ut som beste i kullet hvert år begge to, og aldri vært interessert i annet enn faglitteratur. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Da lærte du noe nytt i dag også. Vi har 6 og 7 års universitetsutdannelse fra NTNU begge to bak oss. Vi har gått ut som beste i kullet hvert år begge to, og aldri vært interessert i annet enn faglitteratur. 

Det tror jeg faktisk ikke på. Leser man mye, faglitteratur eller annet, så lærer man automatisk å ordlegge seg bedre. 

OM det mot all formodning skulle stemme at dere er så høyt utdannet og helt unngår skjønnlitteratur, så må jeg absolutt anbefale at du leser noe annent enn faglitteratur, man kan lett bli ensporet av å kun fokusere på ett emne i livet.

Man innehar IKKE kulturell kapital når man kun har interesse innen ett felt i livet. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det tror jeg faktisk ikke på. Leser man mye, faglitteratur eller annet, så lærer man automatisk å ordlegge seg bedre. 

OM det mot all formodning skulle stemme at dere er så høyt utdannet og helt unngår skjønnlitteratur, så må jeg absolutt anbefale at du leser noe annent enn faglitteratur, man kan lett bli ensporet av å kun fokusere på ett emne i livet.

Man innehar IKKE kulturell kapital når man kun har interesse innen ett felt i livet. 

Ærlig talt, har du ingen evne til selvinnsikt? Du er spydig, du tror ikke på folk, og du tror du har rett til å anbefale folk ting. Alt dette tyder faktisk på at det er du selv som leser lite. 

Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Dette her er forøvrig så klassisk DIB!

Øvre Blindern møter lege, jurist eller ingeniør - eller andre med ordentlig utdannelse - og eksploderer i underlegenshets- og mindreverdighetskomplekser.

Kanskje er det like gjerne ord som "ordentlig utdannelse" eller utsagn om at det er "kjedelig" med skjønnlitteratur og at de som leser ikke klarer å ha virkelige opplevelser som er provoserende. Det er sikkert en trøst å tenke at all meningsmotstand skyldes misunnelse eller komplekser, men det gjør det ikke mer rett.

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Dette her er forøvrig så klassisk DIB!

Øvre Blindern møter lege, jurist eller ingeniør - eller andre med ordentlig utdannelse - og eksploderer i underlegenshets- og mindreverdighetskomplekser.

Jeg har en "ordentlig utdannelse", som i fra nedre Blindern, ikke øvre, men jeg er i stand til å lese ei skjønnlitterær bok for det, altså. De fleste av mine medstudenter leste faktisk ganske mye (ikke alltid "høyverdig" litteratur, men definitivt diktet opp i dunkel belysning), og jeg fant en gang ei jente sovende over Ulysses på lesesalen. I tillegg var det flere som også drev med klassisk musikk, men som følte de måtte studere noe håndfast i tillegg, ettersom det ville være vanskelig å leve av musikken. 

Jeg vet ikke helt hva jeg skal fram til her, men det skillet du forsøker å mane fram finnes faktisk ikke i min erfaring. 

Spurvugla skrev (10 timer siden):

Jeg har en "ordentlig utdannelse", som i fra nedre Blindern, ikke øvre, men jeg er i stand til å lese ei skjønnlitterær bok for det, altså. De fleste av mine medstudenter leste faktisk ganske mye (ikke alltid "høyverdig" litteratur, men definitivt diktet opp i dunkel belysning), og jeg fant en gang ei jente sovende over Ulysses på lesesalen. I tillegg var det flere som også drev med klassisk musikk, men som følte de måtte studere noe håndfast i tillegg, ettersom det ville være vanskelig å leve av musikken. 

Ja, det har jeg også - det er ingen motsetning her.

Men har du noen sinne sett noen som har en ordentlig utdanning som har så lav selvfølelse at de hever seg over andre på den måten over her, og skjeller andre ut på grunn av skrivefeil, setningspppbygning, påstår at de ikke har høyere eller lengre utdanning, etc etc etc?

Det er virkelig pinlig å se. 

ostepop123 skrev (11 timer siden):

Kanskje er det like gjerne ord som "ordentlig utdannelse" eller utsagn om at det er "kjedelig" med skjønnlitteratur og at de som leser ikke klarer å ha virkelige opplevelser som er provoserende. Det er sikkert en trøst å tenke at all meningsmotstand skyldes misunnelse eller komplekser, men det gjør det ikke mer rett.

Friske normale voksne blir ikke så provosert at de klikker av slike bagateller nei. Hør med en lege eller psykolog, så kan de forklare deg, om du virkelig lurer på dette. 

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Friske normale voksne blir ikke så provosert at de klikker av slike bagateller nei. Hør med en lege eller psykolog, så kan de forklare deg, om du virkelig lurer på dette. 

Men dette svaret er da også et ganske pinlig forsøk på hersketeknikk. 

Anonymkode: b2568...2b2

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Og vitner om total mangel på folkeskikk og kulturell kapital. 

Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

Det var forsøk på et svar til noen som ikke forstod (ikke ville forstå?) mitt første innlegg. Mulig det er hersketeknikk, men da får det bare være. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...