Gå til innhold

Hva legger dere i "kulturell kapital"?

Anbefalte innlegg

uhhuhher skrev (2 timer siden):

Altså, her går du for langt! Ingen har klart dette - det er bare en myte.

Hilsen innehaver av litt-vit grunnfag som innså at akademikerkarriere var mer enn å drikke øl på Garage og diskutere dype ting på nach.

Fjo, det var en lettelse!

Fortsetter under...

MammantilNurket skrev (12 timer siden):

La oss, en gang for alle, få klarhet i hva kulturell kapital dreier seg om. 
La med presentere …. *trommevirvel* …

MTNs «Sjekkliste for kulturell kapital»:

- høyere utdanning (minimum bachelor) som ikke er «kjøpt».

- henviser til Pierre Bourdieu når de forklare begrepet kulturell kapital.

- klarer å skrive Pierre Bourdieu riktig uten å bruke Google.

- har mange hyllemeter med bøker som inkluderer Murakami, Cervantes, Strinberg, Skram, Homer og Rushdie, samt klassisk smusslitteratur som Boccacios Dekameronen og Anais Nin.

- Vet hvordan man lager dobbel prikk over i’en i «Anais» … 

- går regelmessig i teater og/eller i operaen.

- har ikke nødvendigvis lest alt av klassikere fra perm til perm, men vet hva de handler om.

- kan si «Yayoi Kusama» høyt uten å fnise.

-  reiser regelmessig (ikke charter).

- snakker tre språk eller mer.

- holder papiraviser (Klassekampen, Aftenposten, Morgenbladet o.l.)

- sier «holder» isteden for å si «abonnerer på».

- spiller et musikkinstrument.

- litt over gjennomsnittlig gode allmennkunnskaper.

- verdsetter både klassisk og kontemporær kunst.

- bruker begreper som kontemporær. 

- god kjennskap til den klassiske kanon.

- vet at kanon ikke nødvendigvis er noe som sier bang.

- har klart å holde seg våken gjennom hele «Ulysses»

- synes polsk film er interessant (!).

- Spiser mat som er rå/muggen/fermentert/brygget/lukter snodig/kommer fra sted langt borte ELLER ekstremt nærme/laget eller dyrket selv ELLER laget eller dyrket av noen som har heftig spisskompetanse på laging og dyrking. Maten skal heldt ikke være beige.

- synes det er gøy å tøyse med kulturell kapital.

Jeg bøyer meg i hatten med is i rubben! Noe av det beste Dib har prestert. Kanon(!)bra! 

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Bare en digresjon - polsk film kan være både morsom og interessant :D 

Anonymkode: 2b9ab...051

Jada, absolutt … har faktisk sett Kieslowskis Blå, Hvit og Rød i ett strekk (!) på Filmens hus i 1996 (?) … vet dog ikke hvordan man lager sånn strek over s’en i  Kieslowski 😂😂😂

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Det er vel mange kunstnere og klassiske musikere som har spesielle navn på barna sine?

Anonymkode: 2b9ab...051

Veldig mange som har kulturell kapital (fremdeles litt usikkert hva det er..) trenger ikke å bruke barnas navn for å gjøre seg spesielle. 

Men jo en del er fantasifulle og kreative. Datteren til komponist og tonsetteren Finn Ludt heter Trude..

Annonse

Nyttårs barn skrev (33 minutter siden):

Veldig mange som har kulturell kapital (fremdeles litt usikkert hva det er..) trenger ikke å bruke barnas navn for å gjøre seg spesielle. 

Men jo en del er fantasifulle og kreative. Datteren til komponist og tonsetteren Finn Ludt heter Trude..

Den har jeg faktisk ledd godt av selv. Det må jo være fantastisk å presentere seg med er slikt navn 😂

Hvem er så du?

Ludt!

Trude Ludt!

Anonymkode: c15a5...bd5

MammantilNurket skrev (17 timer siden):

La oss, en gang for alle, få klarhet i hva kulturell kapital dreier seg om. 
La med presentere …. *trommevirvel* …

MTNs «Sjekkliste for kulturell kapital»:

- høyere utdanning (minimum bachelor) som ikke er «kjøpt».

- henviser til Pierre Bourdieu når de forklare begrepet kulturell kapital.

- klarer å skrive Pierre Bourdieu riktig uten å bruke Google.

- har mange hyllemeter med bøker som inkluderer Murakami, Cervantes, Strinberg, Skram, Homer og Rushdie, samt klassisk smusslitteratur som Boccacios Dekameronen og Anais Nin.

- Vet hvordan man lager dobbel prikk over i’en i «Anais» … 

- går regelmessig i teater og/eller i operaen.

- har ikke nødvendigvis lest alt av klassikere fra perm til perm, men vet hva de handler om.

- kan si «Yayoi Kusama» høyt uten å fnise.

-  reiser regelmessig (ikke charter).

- snakker tre språk eller mer.

- holder papiraviser (Klassekampen, Aftenposten, Morgenbladet o.l.)

- sier «holder» isteden for å si «abonnerer på».

- spiller et musikkinstrument.

- litt over gjennomsnittlig gode allmennkunnskaper.

- verdsetter både klassisk og kontemporær kunst.

- bruker begreper som kontemporær. 

- god kjennskap til den klassiske kanon.

- vet at kanon ikke nødvendigvis er noe som sier bang.

- har klart å holde seg våken gjennom hele «Ulysses»

- synes polsk film er interessant (!).

- Spiser mat som er rå/muggen/fermentert/brygget/lukter snodig/kommer fra sted langt borte ELLER ekstremt nærme/laget eller dyrket selv ELLER laget eller dyrket av noen som har heftig spisskompetanse på laging og dyrking. Maten skal heldt ikke være beige.

- synes det er gøy å tøyse med kulturell kapital.

:laugh: 

Jeg ler meg skakk!

Vet hvordan man lager dobbel prikk over i’en i Anais...ahahahaha.

Værsågod, her har du en du kan copy/paste til senere bruk; ï

...samt en d til den noget lettkledte Strinberg’en din. 

Anonymkode: fe0fa...817

MammantilNurket skrev (1 time siden):

Jada, absolutt … har faktisk sett Kieslowskis Blå, Hvit og Rød i ett strekk (!) på Filmens hus i 1996 (?) … vet dog ikke hvordan man lager sånn strek over s’en i  Kieslowski 😂😂😂

Det vet ikke jeg heller, men vet at lyden/uttalen av s med strek over kalles palatalisering. Det kvalifiserer til kulturell kapital? 

HeiteH skrev (21 minutter siden):

Det vet ikke jeg heller, men vet at lyden/uttalen av s med strek over kalles palatalisering. Det kvalifiserer til kulturell kapital? 

Øh? Palatalisering betyr at en konsonant uttales med j-lyd i tillegg til sin vanlige artikulasjon. Tenk hainnjhond i bandj. 

Anonym bruker skrev (56 minutter siden):

Jeg ler meg skakk!

Vet hvordan man lager dobbel prikk over i’en i Anais...ahahahaha.

Værsågod, her har du en du kan copy/paste til senere bruk; ï

...samt en d til den noget lettkledte Strinberg’en din. 

Anonymkode: fe0fa...817

Jaggu … vet hvordan man gjør det på PC, men ikke på telefon … 🤔

Stakkars August - han ble jammen snytt for en d.

MammantilNurket skrev (15 minutter siden):

Jaggu … vet hvordan man gjør det på PC, men ikke på telefon … 🤔

Stakkars August - han ble jammen snytt for en d.

ï

Hold inne i-tasten, da dukker det opp alternativer. Velg riktig, voila. ï. 

Anonymkode: 3567b...8aa

Annonse

MammantilNurket skrev (12 timer siden):

Fungerer ikke 😭😭😭 Veldig rart ..

sug lut skrev (6 timer siden):

Bokstaven i har ikke alternativer hos meg heller, sånn som e og a og o har.

Fungerer ikke hos meg heller 🤔betyr det at jeg har mistet min kulturelle kapital? Hva sitter jeg igjen med da? Ukulturell kapital? Kulturell kapital i minus? Og hvor har den tatt veien? Hvem har fått min? 

Anonymkode: 1ad88...1bf

Kulturell kapital er evnen til å interessere seg for, la seg imponere av, kunne stille oppfølgende spørsmål og ha evnen til å glede seg over andre menneskers interesser, selv om man ikke nødvendigvis foretrekker det man ser og hører selv. Det å kunne søke kunnskap om det som ligger langt utenfor egne interesser, gir kulturell kapital.

Nyttårs barn skrev (17 timer siden):

Nei, hun heter ikke det. Hun heter Trine. Ikke så spennende dessverre! (Jeg kjente henne en gang i tiden.)

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Fungerer ikke hos meg heller 🤔betyr det at jeg har mistet min kulturelle kapital? Hva sitter jeg igjen med da? Ukulturell kapital? Kulturell kapital i minus? Og hvor har den tatt veien? Hvem har fått min? 

Det er telefonen din som ikke har kulturell kapital - du bør kjøpe ny før du mister din egen by proxy.

ostepop123 skrev (16 minutter siden):

Nei, hun heter ikke det. Hun heter Trine. Ikke så spennende dessverre! (Jeg kjente henne en gang i tiden.)

Det var rett og slett litt skuffende kjenner jeg, for en nedtur, rakk å glede meg litt over ett kreativt navn som viste seg å ikke eksistere. 

Anonymkode: a4e70...332

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg velger å skylde på tlf. Og lure på om ikke jeg kan legge inn noen interessante tøfler (hilsen tlf, jeg mener tøfler, men pokker da, TØDLER) og stavemåter selv, eller om det bare gjør meg til wannabe satanrocker? Sügh lüth? Må jeg handle på Neseblod da? Eller nei, Helvete har vel overtatt etter Neseblod, men uansett? Noen rockere har jo kültürell kàpitâlh, muligens.

Kulturell kapital tenker jeg umiddelbart de som investerer i kultur, kulturopplevelser etc.

Kjedelig mennesker i mine øyne, som heller vil dykke ned i oppdiktet litteratur enn å skape egne opplevelser. Tenker at de er sære og ikke har lykkes på andre ting.

Anonymkode: d2a62...b3f

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Kulturell kapital tenker jeg umiddelbart de som investerer i kultur, kulturopplevelser etc.

Kjedelig mennesker i mine øyne, som heller vil dykke ned i oppdiktet litteratur enn å skape egne opplevelser. Tenker at de er sære og ikke har lykkes på andre ting.

Anonymkode: d2a62...b3f

Huff da.

Og likevel er det du som sitter nederst ved alle bord og du som må gå kjøkkenveien og så vidt bli tålt. Hvilken ironi.

Men dere som har det, hvordan ser dere på oss som jobber for å få det? Som kanskje fremdeles forholder oss til klassiske svisker fremfor å gå for de mer utfordrende verkene? Som meg selv, som stadig oppdager nye nyanser ved Peer Gynt, og utbryter entusiastisk noe jeg synes var interessant. Smiler dere overbærende og kommer med en oppmuntrende kommentar og later som om jeg har sagt noe smart mens dere innvendig tenker at slike som meg er et slit å måtte tåle?

Anonymkode: b609c...a0e

uhhuhher skrev (2 timer siden):

Det er telefonen din som ikke har kulturell kapital - du bør kjøpe ny før du mister din egen by proxy.

O lettelse. Min har. Da kan jeg tviholde på det skjøre, lille grannet jeg har av kulturell kapital en stund til. Litt usikker på hva jeg skal bruke det til. Lurer litt på å trykke opp t-skjorte med "jeg er stinn av kulturell kapital" på, men en liten stemme i hodet mitt lurer litt på om det muligens er en selvmotsigelse? 

Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Men dere som har det, hvordan ser dere på oss som jobber for å få det? Som kanskje fremdeles forholder oss til klassiske svisker fremfor å gå for de mer utfordrende verkene? Som meg selv, som stadig oppdager nye nyanser ved Peer Gynt, og utbryter entusiastisk noe jeg synes var interessant. Smiler dere overbærende og kommer med en oppmuntrende kommentar og later som om jeg har sagt noe smart mens dere innvendig tenker at slike som meg er et slit å måtte tåle?

Anonymkode: b609c...a0e

Jeg tror det som er viktig er ønsket om å oppleve, og nysgjerrigheten på å lære, og ønske om å forstå - man trenger ikke like alt og ingen har jo lest eller hørt eller sett alt, men det er vel det viktigste ved både å dyppe tåa og ved dypdykking i alt dette: det vil alltid være best å gjøre det sammen med noen som er like entusiastisk og nysgjerrig, det trenger ikke alltid å være samme nivå av kunnskap. Min venn som er klassisk pianist vil alltid vite mer og forstå mer enn meg på en konsert, men han inviterer meg med likevel, vi kan likevel gå sammen og dele opplevelsen fordi det ikke er en konkurranse i kunnskap. Det handler om å drikke frivillig av samme brønner, på et vis. 

Og at det er så uendelig mye man ikke vet og ikke har sett eller forstått ennå er en av de store, rike følelsene i livet.

Endret av sug lut

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...