Gå til innhold

Hva legger dere i "kulturell kapital"?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Hvorfor jobber du ikke heller enn å ta masse utdanninger??

Anonymkode: 3fbe9...6ab

Hvor står det at jeg ikke jobber? Jeg jobber fullt innen mitt hovedfelt og har vikariat noen timer i uka der jeg får brukt den andre utdanningen min. Begynner på nettbasert bachelor til høsten innen ledelse og økonomi. 

Anonymkode: 2b9ab...051

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Men er vel strengt tatt det samfunnet trenger? Å ta rekke og rad med utdanninger er jo like samfunnsnyttig som å NAVe. Folk uten tak i.

Nå er det jo du som har innbilt deg at jeg ikke jobber, når det ikke stemmer. Forresten, tror du virkelig at en kan fullføre en mastergrad hvis det ikke er tak i en? Da foreslår jeg at du prøver, bare for å bevise at du har rett. Dessuten viser det at jeg får brukt begge utdanningene mine i jobbene jeg har, at samfunnet trenger det. 

Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Synes uttrykket er tullete og et latterlig forsøk på å dele mennesker opp i grupper basert på interesser. Om man skal snakke om kulturell kapital så synes jeg man da kan ha sporty kapital også, eller overlevelse kapital. Der stiller jeg sterkt liksom. 
For å svare på ditt spørsmål jeg tenker det dreier seg om folk som lever i det kulturelle, holder ikke å ha interesse for å lese bøker. Utøvere av en eller annen form for kunst. Dog kan jeg styre meg for mye som kalles kunst. Mange som driver alternativt innen kunst er jo bare mennesker med en diagnose som burde hatt medisiner. Når det er sagt, jeg har respekt for at andre mennesker kan se, føle og oppleve noe når det betrakter dette som kalles kunst. Jeg kommer likevel ikke unna følelsen av at det er nesten som en sekt å tilhøre endel kretser. 

Anonymkode: 1fef8...daf

Du er i alle fall ikke plaget med kulturell kapital, trøst deg med det.

sug lut skrev (2 minutter siden):

Og dette følte du for å formidle til meg fordi?? Mennesker som har kulturell kapital er bedre mennesker? Jeg lever godt med den kapitalen jeg har. 
Du skjønner det, dine meninger sluttet å ha noen betydning for veldig lenge siden. Og jeg stiller spørsmålstegn ved din kapital på livet. Spesielt da du ble tatt for å krangle med deg selv her inne. 
Å lage en tråd anonymt og så gå inn med nick for å høvle over seg selv med nick. Etter den episoden kjære sug lut ble du bare en støyende kasus her inne. 
Så løp inn i en annen tråd du og spre dine meningsløse ytringer der. 
For å sitere deg, du er ikke plaget med kapital PUNKTUM

sug lut skrev (9 minutter siden):

Bare fordi man ikke liker alternativ kunst, slik som en banan teipet til en vegg eller "usynlige bilder"? Eller han som maler bilder ved å sprute maling ut av rompa? Han siste har forresten fått statlig støtte til "kunsten" sin. 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Og dette følte du for å formidle til meg fordi?? Mennesker som har kulturell kapital er bedre mennesker? Jeg lever godt med den kapitalen jeg har. 
Du skjønner det, dine meninger sluttet å ha noen betydning for veldig lenge siden. Og jeg stiller spørsmålstegn ved din kapital på livet. Spesielt da du ble tatt for å krangle med deg selv her inne. 
Å lage en tråd anonymt og så gå inn med nick for å høvle over seg selv med nick. Etter den episoden kjære sug lut ble du bare en støyende kasus her inne. 

Neida, verken kulturell kapital eller elementær dannelse. 

Annonse

Tja, ett uttrykk som lett kan misbrukes, men i sin rette betydning innebærer en viss innsikt i den kulturelle verden?  

Det er få ting som er mer spennende enn å høre eller se noen som virkelig brenner for noe. Uavhengig hva. Samtidig ganske irriterende med pompøse folk som ser ned på andre fordi de selv anser seg selv som kulturelt overlegne andre. Jeg har jobbet med en slik person, lar meg ikke imponere nevneverdig av kultursnobber. 

En av de mest engasjerte jeg kjenner er en håndverker som har lært seg metoder de brukte for mange år siden. Du kan sitte å høre han prate om treverk i timesvis. For meg er det kulturell kapital. 

Så er det et spørsmål, hva er egentlig kulturelt når kulturrådet gir støtte til en mann som spruter maling ut av anus eller du med rette navnet kan selge en banan teipet på veggen med gaffateip for 120 000 dollar 🤔

Anonymkode: a4e70...332

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Høres snobbete ut. Og du må ha alt for mye tid...

Haha, nei, det er jeg definitivt ikke! Nesten tvert i mot. Og  det er ikke mulig å ha for mye tid, men jeg har helt klart mer tid til mine interesser nå når barna mine er tenåringer enn da de var små. Jeg prioriterer f.eks. ofte å lese en bok fordi det er noe jeg koser meg med. 

Ellers takk for mange innspill på tråden, spennende å se hva folk tenker 😊

HI

Anonymkode: c15a5...bd5

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ehm, jeg er ikke Sug Lut, altså. Men jeg stusser litt over hvorfor vedkommende ble så opprørt når hun selv skriver at hun ikke er belemret med kulturell kapital, og lever fint med det, og Luten bekrefter at sådan nok er tilfelle også sett fra hennes ståsted. De er jo enige?

HI

Anonymkode: c15a5...bd5

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Jeg har ikke utdanning innen for sosiologi eller sosialantropologi, så jeg har aldri lest teori på området.

For meg handler det om hva et ressurssterkt menneske velger å omsette ressursene sine i, og hvilken type verdier personen bekjenner seg til. 

Utdannet på Handelshøyskolen, har flashy Ralph Lauren-skjorter, abonnement på DN og rask båt som durer rett frem samme hva den støter på = rikelig med kapital, men null kulturell kapital.

Humanistisk utdanning fra universitet, Briller, abonnement på morgenbladet og fottur i spanske fjell = antagelig ganske middels med økonomisk kapital, rikelig med kulturell kapital.

Den kulturelle kapitalen er høyest blant middelklassen i dag, Den verdsettes mer av venstresiden enn av høyresiden i politikken.

Anonymkode: 2370d...ceb

Dette er som å høre Bourdieu :) 

Anonymkode: fe0fa...817

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Det kan jeg forstå, for den bare MÅ leses på originalspråket! Det går så mange nyanser tapt i oversettelsen. 

Anonymkode: c23c7...985

Pfff.

Du mener sikkert å snobbe, men dette må være verdens dårligste unnskyldning for å lese.

Det går aldeles ukke mange nyanser tapt i oversettelsen.

Om noe, så går nyansene tapt med tiden og de endrede forutsetninger for hva som er god smak. Eller i kulturforskjellene mellom Frankrike og Norge, skjønt, man kjenner seg godt igjen!

Den norske oversettelsen er helt fin, og kan anbefales for de som ønsker å sette seg inn i hva som menes med kulturell kapital.

Og når man er ferdig, så kan man kose seg med filmen Le Goût des autres - gjerne med norske undertekster! 

Anonymkode: fe0fa...817

Hva kulturell kapital innebærer er jo fullstendig kontekstuelt, og avhenger av hva som til enhver tid oppfattes som «høyverdig» i en gitt kultur. Det som oppfattes som «god» smak av musikk, kunst, mat, klær, innredning, politikk og annet er jo veldig forskjellig fra både land til land og til og med by til by/tettsted. 

men en person som man tenker har høy kulturell kapital er en person som innehar kunnskap om det et gitt samfunn anser som høyverdig og som «god smak», og evner å utstråle dette på en måte som andre legger merke til, for på den måten å få en viss makt til å definere disse samme tingene som «høyverdig» og riktig. 

La oss, en gang for alle, få klarhet i hva kulturell kapital dreier seg om. 
La med presentere …. *trommevirvel* …

MTNs «Sjekkliste for kulturell kapital»:

- høyere utdanning (minimum bachelor) som ikke er «kjøpt».

- henviser til Pierre Bourdieu når de forklare begrepet kulturell kapital.

- klarer å skrive Pierre Bourdieu riktig uten å bruke Google.

- har mange hyllemeter med bøker som inkluderer Murakami, Cervantes, Strinberg, Skram, Homer og Rushdie, samt klassisk smusslitteratur som Boccacios Dekameronen og Anais Nin.

- Vet hvordan man lager dobbel prikk over i’en i «Anais» … 

- går regelmessig i teater og/eller i operaen.

- har ikke nødvendigvis lest alt av klassikere fra perm til perm, men vet hva de handler om.

- kan si «Yayoi Kusama» høyt uten å fnise.

-  reiser regelmessig (ikke charter).

- snakker tre språk eller mer.

- holder papiraviser (Klassekampen, Aftenposten, Morgenbladet o.l.)

- sier «holder» isteden for å si «abonnerer på».

- spiller et musikkinstrument.

- litt over gjennomsnittlig gode allmennkunnskaper.

- verdsetter både klassisk og kontemporær kunst.

- bruker begreper som kontemporær. 

- god kjennskap til den klassiske kanon.

- vet at kanon ikke nødvendigvis er noe som sier bang.

- har klart å holde seg våken gjennom hele «Ulysses»

- synes polsk film er interessant (!).

- Spiser mat som er rå/muggen/fermentert/brygget/lukter snodig/kommer fra sted langt borte ELLER ekstremt nærme/laget eller dyrket selv ELLER laget eller dyrket av noen som har heftig spisskompetanse på laging og dyrking. Maten skal heldt ikke være beige.

- synes det er gøy å tøyse med kulturell kapital.

Endret av MammantilNurket

Annonse

MammantilNurket skrev (7 timer siden):

- har mange hyllemeter med bøker som inkluderer Murakami, Cervantes, Strinberg, Skram, Homer og Rushdie, samt klassisk smusslitteratur som Boccacios Dekameronen og Anais Nin.

- har ikke nødvendigvis lest alt av klassikere fra perm til perm, men vet hva de handler om.

- Spiser mat som er rå/muggen/fermentert/brygget/lukter snodig/kommer fra sted langt borte ELLER ekstremt nærme/laget eller dyrket selv ELLER laget eller dyrket av noen som har heftig spisskompetanse på laging og dyrking. Maten skal heldt ikke være beige.

Fatter ikke at ikke vi er på fest sammen mye oftere. Øyeblikkelig klassiker!😂

For min del så er ikke høyere utdannelse symptomatisk med kulturell kapital, selv om det ofte henger sammen. Jeg ser den slags kapital hos folk som er glade i å lese mye forskjellig litteratur, som har kunnskap om forfattere og andre kunstnere, andre land og levesett, som skjønner de sosiale kodene og som evner å samtale om de fleste emner selv om de ikke har førstehåndskunnskap til alt. 

Anonymkode: 1ad88...1bf

MammantilNurket skrev (8 timer siden):

Bare en digresjon - polsk film kan være både morsom og interessant :D 

MammantilNurket skrev (9 timer siden):

- har klart å holde seg våken gjennom hele «Ulysses»-

Altså, her går du for langt! Ingen har klart dette - det er bare en myte.

Hilsen innehaver av litt-vit grunnfag som innså at akademikerkarriere var mer enn å drikke øl på Garage og diskutere dype ting på nach.

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Folk med kulturell kapital har heller ikke barn som heter "Chanett" eller "Veronicha", jf. annen tråd.

Anonymkode: 1bcbf...d69

Det er vel mange kunstnere og klassiske musikere som har spesielle navn på barna sine?

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Det er vel mange kunstnere og klassiske musikere som har spesielle navn på barna sine?

Men da er de spesielle eller sjeldne i kraft av navnet og ikke pga kreativ skrivemåte. Jeg husker da Mari Maurstad døpte sønnen for Scott, det ble det litt oppstandelse av, jeg tror faktisk at de måtte søke for å få det godkjent. Nå er det jo ingen som reagerer på slike navn. 

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Men da er de spesielle eller sjeldne i kraft av navnet og ikke pga kreativ skrivemåte. Jeg husker da Mari Maurstad døpte sønnen for Scott, det ble det litt oppstandelse av, jeg tror faktisk at de måtte søke for å få det godkjent. Nå er det jo ingen som reagerer på slike navn. 

Scott er jo en helt riktig skrivemåte på engelsk. Hva skulle hun skrive da? Skått? Ingen kreativ skrivemåte der, altså. 

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Scott er jo en helt riktig skrivemåte på engelsk. Hva skulle hun skrive da? Skått? Ingen kreativ skrivemåte der, altså. 

Jeg skrev da ingenting om kreativ skrivemåte? Jeg svarte på et innlegg som sa at musikere og kunstnere ofte valgte spesielle navn - altså ingenting om kreative skrivemåter der heller. 

Skorter det litt på leseforståelsen hos deg, eller er du bare litt for ivrig etter å "ta" andre? 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg skrev da ingenting om kreativ skrivemåte? Jeg svarte på et innlegg som sa at musikere og kunstnere ofte valgte spesielle navn - altså ingenting om kreative skrivemåter der heller. 

Skorter det litt på leseforståelsen hos deg, eller er du bare litt for ivrig etter å "ta" andre? 

Mange kunstnere velger også "kreative skrivemåter". 

"Kreativ skrivemåte" ser bare dumt ut. Og jeg mistenker at folk som kaller barnet sitt f.eks. "Veronicha" ikke vet at "ch" på norsk, når det er plassert foran "a", ikke uttales som "k", men helt annerledes. 

Anonymkode: 1bcbf...d69

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...