Anonym bruker Skrevet 28. juni 2021 #1 Skrevet 28. juni 2021 Jeg har forsøkt å finne logikk i dette med i/på, men finner den ikke. Det har ikke noe med vokal/konsonant å gjøre, ikke noe med om det er i by eller på landet, ikke noe med om man er i sentrum eller ikke. Jeg har kommet så langt: - alle byer er i, men bydelene er på og i. Lenger kom jeg ikke. Kan noen forklare meg når man bruker i, og når man bruker på når det kommer til steder? Er det egentlig noen regel? Anonymkode: 56680...cf0
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2021 #2 Skrevet 28. juni 2021 Har ikke en kilde, men hørte et radioprogram på nrk (P1, eller P2) for en tid tilbake. Mener det der kom frem at det ikke er noen veldig faste regler når det gjelder stedsnavn. Noen er logiske, andre ikke. Etter at også mange småsteder fikk bystatus for noen år siden, er det heller ikke alle byer man nødvendigvis bruker i om. Mulig det skjer en endring i språket der, når de som vokser opp nå vil være mer vant med å kalle visse småsteder for by. Måtte google litt, fant noe hos Språkrådet: https://www.sprakradet.no/sprakhjelp/Skriverad/Preposisjonsbruk/I_eller_paa/ Det er hovedregler... med en god del unntak Anonymkode: 83318...c96
Himmel og hav Skrevet 28. juni 2021 #3 Skrevet 28. juni 2021 Anonym bruker skrev (32 minutter siden): Jeg har forsøkt å finne logikk i dette med i/på, men finner den ikke. Det har ikke noe med vokal/konsonant å gjøre, ikke noe med om det er i by eller på landet, ikke noe med om man er i sentrum eller ikke. Jeg har kommet så langt: - alle byer er i, men bydelene er på og i. Lenger kom jeg ikke. Kan noen forklare meg når man bruker i, og når man bruker på når det kommer til steder? Er det egentlig noen regel? Anonymkode: 56680...cf0 Tja. Jeg ville sagt i Trondheim, Tromsø og Tønsberg men på Lillehammer, Hamar og Kongsberg. Tror ikke det er noen faste regler. Si det som de som bor der sier, for mye avhenger av hva det er tradisjon for.
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2021 #4 Skrevet 28. juni 2021 Før så var det vel ofte slik at øyer og innland var på (på hvaler, på Kongsberg), mens kystkommuner var i (i son, i Ålesund). Men der man tidligere sa «på ski», sier de fleste nå «i ski» og slik er det med mange steder, mer «i» mindre «på». Anonymkode: efd6c...bc5
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2021 #5 Skrevet 28. juni 2021 Du må bare følge det lokalbefolkni gen sier. På Hamar, i elveeum for eksempel. Jeg bor i Asker (kommune) og har vært på Asker (sentrum) og handlet. Anonymkode: c3713...5b3
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2021 #6 Skrevet 28. juni 2021 Tror ikke det er feil uansett hva du sier. Som nevnt i tråden sier man på Hvaler, men det er ingen som reagerer om du sier du har vært en tur i Hvaler. Alle byer er ikke i heller, selv om mange er det. Jeg ville sagt på Lillehammer, men hadde ikke reagert om noen sa i Lillehammer. Begge deler er lov. Anonymkode: f7573...91f
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2021 #7 Skrevet 28. juni 2021 Det er faktisk ikke bestemte regler her. Anonymkode: 17620...1a2
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2021 #8 Skrevet 29. juni 2021 I hovedsak kommer det ann på størrelsen på det geografiske område jeg snakker om. Er i Oslo er på Torshov. Sånn i hovedsak fikk jeg fundert meg frem til. Anonymkode: a2371...035
prekæs Skrevet 29. juni 2021 #9 Skrevet 29. juni 2021 Det har jeg gitt opp å finne regelen på. Hver gang jeg tror jeg har malen, dukker det opp steder hvor malen ikke stemmer
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2021 #10 Skrevet 29. juni 2021 Har prøvd å finne ut av det samme, men konkluderte med at det er dialektbetinget, men dersom 2 steder ikke så langt fra hverandre heter det samme skilles de ofte med at en er på, og den andre i. For eksempel: På Frogner er Frogner i Oslo, og i Frogner er Frogner i Lillestrøm kommune Anonymkode: 213a0...a87
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2021 #11 Skrevet 29. juni 2021 Anonym bruker skrev (23 timer siden): Du må bare følge det lokalbefolkni gen sier. På Hamar, i elveeum for eksempel. Jeg bor i Asker (kommune) og har vært på Asker (sentrum) og handlet. Anonymkode: c3713...5b3 Jeg bor i Asker kommune og har vært i Asker sentrum, men på trekanten Anonymkode: 56680...cf0
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2021 #12 Skrevet 29. juni 2021 Anonym bruker skrev (23 timer siden): Tror ikke det er feil uansett hva du sier. Som nevnt i tråden sier man på Hvaler, men det er ingen som reagerer om du sier du har vært en tur i Hvaler. Alle byer er ikke i heller, selv om mange er det. Jeg ville sagt på Lillehammer, men hadde ikke reagert om noen sa i Lillehammer. Begge deler er lov. Anonymkode: f7573...91f Jeg sier i Lillehammer, men da i selve byen, på Lillehammer er kommunen. I den linken som ble lagt ved, så står det på Molde og på Ålesund, men jeg sier i for begge deler. Men på Åndalsnes. Familien min som bor i Molde sier også i Molde. Antakelig derfor jeg ikke får noe til å stemme Anonymkode: 56680...cf0
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2021 #13 Skrevet 29. juni 2021 Anonym bruker skrev (29 minutter siden): Jeg sier i Lillehammer, men da i selve byen, på Lillehammer er kommunen. I den linken som ble lagt ved, så står det på Molde og på Ålesund, men jeg sier i for begge deler. Men på Åndalsnes. Familien min som bor i Molde sier også i Molde. Antakelig derfor jeg ikke får noe til å stemme Anonymkode: 56680...cf0 De som kommer fra byen Molde sier som regel i Molde. De som kommer utenfra (fra "bygda") sier ofte på Molde. Samme med Ålesund, etter min erfaring. (Og begge de plassene sier som regel på Åndalsnes.) Egentlig litt merkelig at Språkrådet ikke har fanget opp akkurat det, at det faktisk er veldig lokale forskjeller også. Anonymkode: 83318...c96
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2021 #14 Skrevet 29. juni 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg sier i Lillehammer, men da i selve byen, på Lillehammer er kommunen. I den linken som ble lagt ved, så står det på Molde og på Ålesund, men jeg sier i for begge deler. Men på Åndalsnes. Familien min som bor i Molde sier også i Molde. Antakelig derfor jeg ikke får noe til å stemme Anonymkode: 56680...cf0 I Lillehammer kommune, men på Lillehammer (byen). Jeg skal til Lillehammer, jeg er på Lillehammer (når jeg er i byen), jeg har vært på Lillehammer. Maihaugen ligger på Lillehammer, mens Hunderfossen ligger i Lillehammer (kommunen). I Vingrom, på Vingnes, i Saksumdalen, på Jørstadmoen, på Fåberg, i Aalsbygda... Man er også på Gjøvik, i Vardal, i Hunndalen, eller på Biri. Det heter også på Hamar. Vikingskipet ligger på Hamar. I Hamar kommune, men det er ikke så store flekken, egentlig, selv om man jo kan være på Ridabu eller i Vang, eller på Gåsbu. Og midt mellom Mjøsbyene, der ligger Ringsaker og "Prøysenland". Der er man i Brumunddal og i Moelv, eller på Rudshøgda, der Prøysen ligger, på Brøttum, eller på Helgøya, på Ringnes eller kanskje til og med på Sjusjøen... Dette er min fasit, samt noen andres, men langt fra noen allmenngyldig fasit. Og tenk om man i tillegg begynner å snakke om hva de som bor på og i alle disse ulike stedene kalles! Lill'hamringer, Hamarsinger, Ringsaksokninger, men også brumunddøler og moduler, nesninger, øyinger og brøtninger... Anonymkode: 4c8c1...abc
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2021 #15 Skrevet 29. juni 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): I Lillehammer kommune, men på Lillehammer (byen). Jeg skal til Lillehammer, jeg er på Lillehammer (når jeg er i byen), jeg har vært på Lillehammer. Maihaugen ligger på Lillehammer, mens Hunderfossen ligger i Lillehammer (kommunen). I Vingrom, på Vingnes, i Saksumdalen, på Jørstadmoen, på Fåberg, i Aalsbygda... Man er også på Gjøvik, i Vardal, i Hunndalen, eller på Biri. Det heter også på Hamar. Vikingskipet ligger på Hamar. I Hamar kommune, men det er ikke så store flekken, egentlig, selv om man jo kan være på Ridabu eller i Vang, eller på Gåsbu. Og midt mellom Mjøsbyene, der ligger Ringsaker og "Prøysenland". Der er man i Brumunddal og i Moelv, eller på Rudshøgda, der Prøysen ligger, på Brøttum, eller på Helgøya, på Ringnes eller kanskje til og med på Sjusjøen... Dette er min fasit, samt noen andres, men langt fra noen allmenngyldig fasit. Og tenk om man i tillegg begynner å snakke om hva de som bor på og i alle disse ulike stedene kalles! Lill'hamringer, Hamarsinger, Ringsaksokninger, men også brumunddøler og moduler, nesninger, øyinger og brøtninger... Anonymkode: 4c8c1...abc Moduler, ja... Nja, ikke helt, kanskje. Vel bygger de nettopp moduler i Moelv, men de som bor i Moelv, er modøler. Anonymkode: 4c8c1...abc
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2021 #16 Skrevet 29. juni 2021 Himmel og hav skrev (På 28.6.2021 den 22.29): Tja. Jeg ville sagt i Trondheim, Tromsø og Tønsberg men på Lillehammer, Hamar og Kongsberg. Tror ikke det er noen faste regler. Si det som de som bor der sier, for mye avhenger av hva det er tradisjon for. Enig bortsett fra I Kongsberg. Det heter vel PÅ når det er øyer? Anonymkode: 2fdc9...534
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2021 #17 Skrevet 29. juni 2021 Anonym bruker skrev (På 28.6.2021 den 22.39): Tror ikke det er feil uansett hva du sier. Som nevnt i tråden sier man på Hvaler, men det er ingen som reagerer om du sier du har vært en tur i Hvaler. Alle byer er ikke i heller, selv om mange er det. Jeg ville sagt på Lillehammer, men hadde ikke reagert om noen sa i Lillehammer. Begge deler er lov. Anonymkode: f7573...91f Jeg reagerer på hvis noen sier at de har vært i Hvaler. Høres helt feil ut. Hvis noen skulle sagt på Moss, får jeg vondt. Anonymkode: 2fdc9...534
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2021 #18 Skrevet 30. juni 2021 Anonym bruker skrev (4 timer siden): I Lillehammer kommune, men på Lillehammer (byen). Jeg skal til Lillehammer, jeg er på Lillehammer (når jeg er i byen), jeg har vært på Lillehammer. Maihaugen ligger på Lillehammer, mens Hunderfossen ligger i Lillehammer (kommunen). I Vingrom, på Vingnes, i Saksumdalen, på Jørstadmoen, på Fåberg, i Aalsbygda... Man er også på Gjøvik, i Vardal, i Hunndalen, eller på Biri. Det heter også på Hamar. Vikingskipet ligger på Hamar. I Hamar kommune, men det er ikke så store flekken, egentlig, selv om man jo kan være på Ridabu eller i Vang, eller på Gåsbu. Og midt mellom Mjøsbyene, der ligger Ringsaker og "Prøysenland". Der er man i Brumunddal og i Moelv, eller på Rudshøgda, der Prøysen ligger, på Brøttum, eller på Helgøya, på Ringnes eller kanskje til og med på Sjusjøen... Dette er min fasit, samt noen andres, men langt fra noen allmenngyldig fasit. Og tenk om man i tillegg begynner å snakke om hva de som bor på og i alle disse ulike stedene kalles! Lill'hamringer, Hamarsinger, Ringsaksokninger, men også brumunddøler og moduler, nesninger, øyinger og brøtninger... Anonymkode: 4c8c1...abc Det er det jeg også oppfatter at det er slik i/på brukes. Ikke nødvendigvis "skal"/"må", men slik det ofte brukes. Når en er i selve kommunen, men utenfor sentrum, er en i. Når en er i selve sentrum er en på. "Hu bur i Leira, men hu he reist på butikkad'n på Leira for å få kjøft seg noko lefseklingers, så da bli kaffi og kaku". Anonymkode: eff7b...964
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2021 #19 Skrevet 30. juni 2021 Her jeg bor er man absolutt ikke på når man er i sentrum. Det høres helt snodig ut. Her er vi i Porsgrunn, i Brevik, i Larvik osv. Vi er også i kommunen, bor i kommunen. Det eneste jeg tenker at det er naturlig å bruke på til er for nøyaktig stedsangivelse som "jeg står på torget" eller "Jeg er på hjørnet av storgata og smågata". Anonymkode: 38cd1...ff5
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2021 #20 Skrevet 30. juni 2021 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Her jeg bor er man absolutt ikke på når man er i sentrum. Det høres helt snodig ut. Her er vi i Porsgrunn, i Brevik, i Larvik osv. Vi er også i kommunen, bor i kommunen. Det eneste jeg tenker at det er naturlig å bruke på til er for nøyaktig stedsangivelse som "jeg står på torget" eller "Jeg er på hjørnet av storgata og smågata". Anonymkode: 38cd1...ff5 Det er jo fordi Porsgrunn er i dag en sammenslåing av en rekke kommuner. Opprinnelig var Pors-grund ("grunnen der det vokser Pors") en liten plass. Da var en på Pors-grunnen. Men det virker for meg som om de steder som er blitt slått sammen med flere andre steder ikke lenger har noe "på", bare "i". Anonymkode: eff7b...964
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå