Anonym bruker Skrevet 28. juni 2021 #1 Skrevet 28. juni 2021 Jeg har nylig begynt å jobbe i barnehage. Og da hender det ar jeg sier ting som « Nå må du komme å sette deg ved bordet, « Nå må du vaske hendene, «Nå må du komme» . Nå har jeg blitt oppfordret av ped-leder å til å heller si « jeg vil at du skal» for ordet må er ifølge henne for dominerende. Jeg komme selvklart til å høre på hennes veiledning, men jeg kan ikke si meg helt enig Anonymkode: e57e1...5d5
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2021 #2 Skrevet 28. juni 2021 Du må gjøre som pedleder sier. Anonymkode: d13c6...ccb
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2021 #3 Skrevet 28. juni 2021 Jeg vil at du skal gjøre som ped. Leder sier. Anonymkode: a0312...9d1
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2021 #4 Skrevet 28. juni 2021 Min erfaring i barneskolen: de første beskjedene, da bruker jeg ord som «jeg ønsker at du...», «jeg vil at du...». Lytter de ikke, eller setter seg i vranglås, sier jeg «nå må du...». Da blir det mer effektivt. Anonymkode: 7926e...dd3
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2021 #5 Skrevet 28. juni 2021 Jeg tenker det er en ganske stor forskjell på "jeg vil..." og "nå må du...". "Nå må du..." er helt greit, og riktig å si når det er noe barnet faktisk må, som å vaske hendene før et måltid eller etter det har vært på toalettet, eller blitt skitten ute. Samme om man er ute på tur og det er viktig at barnet hører etter for at det ikke skal oppstå farlige situasjoner. Så kan man heller bruke "jeg vil..." når det er snakk om å få barnet til bordet for å spise og andre situasjoner. Uansett, det å ha et variert språk og et bevisst forhold til hvordan man bruker det. "Jeg vil at du..." kan i mange situasjoner være like dominerende som "nå må du...", men pakket inn litt mildere. Anonymkode: 1dd3c...0df
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2021 #6 Skrevet 28. juni 2021 Og hva tenker pedleder at du skal si når barnet sier "men det vil ikke jeg?". Hvorfor skal vi lure barn til å tro at vi ikke bestemmer over dem? Du må selvsagt (jeg vil at du skal? (det er jo i bunn og grunn meningsløst å si)) høre på pedleder, men jeg er enig med deg. Anonymkode: 94518...a1b
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2021 #7 Skrevet 28. juni 2021 «Sett deg på stolen er du grei» og «gå ut i garderoben er du grei» et et bra alternativ syns jeg. Anonymkode: 571ae...2dd
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2021 #8 Skrevet 28. juni 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Jeg har nylig begynt å jobbe i barnehage. Og da hender det ar jeg sier ting som « Nå må du komme å sette deg ved bordet, « Nå må du vaske hendene, «Nå må du komme» . Nå har jeg blitt oppfordret av ped-leder å til å heller si « jeg vil at du skal» for ordet må er ifølge henne for dominerende. Jeg komme selvklart til å høre på hennes veiledning, men jeg kan ikke si meg helt enig Anonymkode: e57e1...5d5 Jeg synes det er tullete at man ikke skal kunne si må, skjønner ikke at det er noe mer dominerende enn å si "jeg vil at du skal". Begge deler gir uttrykk for det samme, å late som noe annet er bare dumt. Pedleder Anonymkode: 934a5...a3e
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2021 #9 Skrevet 28. juni 2021 Hør på pedagogisk leder du. Jeg er selv pedagogisk leder og bruker samme frasen : "jeg vil at du skal..." Det er tydelig og levner ingen tvil om hva som forventes. Hvis barnet svarer: "jeg vil ikke" så svarer jeg :" jeg hører hva du sier, du vil ikke. Men jeg vil at du skal....." Det er uten tvil like dominerende som å bruke ordet "må", men det tydeliggjør at det akkurat nå ikke handler om hva barnet vil eller ikke, men om hva DU vil at barnet skal. Anonymkode: c37d6...1a7
Nyttårs barn Skrevet 29. juni 2021 #10 Skrevet 29. juni 2021 På pedstudiet leste vi Willi Railo Må, bør og skal er ord som kan erstattes med kan vil og tør
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2021 #11 Skrevet 29. juni 2021 Anonym bruker skrev (10 timer siden): «Sett deg på stolen er du grei» og «gå ut i garderoben er du grei» et et bra alternativ syns jeg. Anonymkode: 571ae...2dd Enig! Denne funker på mine barn. Anonymkode: fd071...8c1
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2021 #12 Skrevet 29. juni 2021 Hjelp, er det her noe man virkelig bruker tid på å vurdere? Jeg vil at du skal eller du må, for meg går det for akkurat samme 😅 Anonymkode: 2e94b...5e9
prekæs Skrevet 29. juni 2021 #13 Skrevet 29. juni 2021 Kjære vene. En til dels helt vanlig uttrykksform og selv disse ordene må pakkes inn. Selv hadde jeg forventet at "må" skulle brukes ved behov. Dette er unger som skal ut i verden, treffe mennesker med forskjellige uttrykksmåter, og så dveles det ved bruken av ordet "må"
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2021 #14 Skrevet 29. juni 2021 Nyttårs barn skrev (6 timer siden): På pedstudiet leste vi Willi Railo Må, bør og skal er ord som kan erstattes med kan vil og tør Vil du pusse tennene? Vil du sitte ved måltidet? Vil du kle på deg? Nei, nei og nei. Da har man gitt barnet et valg, og kan ikke tvinge det. For tvang er ikke lov. Nå må vi pusse tennene, nå skal vi legge oss, vi bør komme oss avgårde. For noen traumatiserende uttrykk... Anonymkode: 96783...724
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2021 #15 Skrevet 29. juni 2021 Nyttårs barn skrev (10 timer siden): På pedstudiet leste vi Willi Railo Må, bør og skal er ord som kan erstattes med kan vil og tør For noe tull Anonymkode: 12926...6c9
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2021 #16 Skrevet 29. juni 2021 prekæs skrev (4 timer siden): Kjære vene. En til dels helt vanlig uttrykksform og selv disse ordene må pakkes inn. Selv hadde jeg forventet at "må" skulle brukes ved behov. Dette er unger som skal ut i verden, treffe mennesker med forskjellige uttrykksmåter, og så dveles det ved bruken av ordet "må" Ja, ikke sant? Nå må vi løpe så vi rekker skolen. Blir helt rart å skulle si, jeg vil at vi skal løpe så vi rekker skolen 😅 Men mulig jeg er sosialt avstumpet, vokst opp med en mor som ringte i ei bjelle når det var middag. Da var det bare å ta beina fatt og komme seg inn. Anonymkode: 2e94b...5e9
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2021 #17 Skrevet 29. juni 2021 Ja, jeg synes må er et dominerende ord. Det betyr jo ikke at jeg aldri skal bruke det, men prøve en mindre dominerende måte å si ting på som du har fått flere eksempler på lenger opp først. Anonymkode: c43b8...914
Barbalamma Skrevet 29. juni 2021 #18 Skrevet 29. juni 2021 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Vil du pusse tennene? Vil du sitte ved måltidet? Vil du kle på deg? Nei, nei og nei. Da har man gitt barnet et valg, og kan ikke tvinge det. For tvang er ikke lov. Nå må vi pusse tennene, nå skal vi legge oss, vi bør komme oss avgårde. For noen traumatiserende uttrykk... Anonymkode: 96783...724 Jeg synes moteksemplene dine er like spesielle. Med mindre det faktisk er slik at du pusser tennene og legger deg sammen med ungene. Jeg vet ikke om det er tilfellet, men kan det tenkes at barn med tendens til å utagere/trasse kan reagere mer negativt på "du må"?
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2021 #19 Skrevet 29. juni 2021 Anonym bruker skrev (På 28.6.2021 den 18.10): Jeg har nylig begynt å jobbe i barnehage. Og da hender det ar jeg sier ting som « Nå må du komme å sette deg ved bordet, « Nå må du vaske hendene, «Nå må du komme» . Nå har jeg blitt oppfordret av ped-leder å til å heller si « jeg vil at du skal» for ordet må er ifølge henne for dominerende. Jeg komme selvklart til å høre på hennes veiledning, men jeg kan ikke si meg helt enig Anonymkode: e57e1...5d5 Jeg synes det er veldig rart at DU ordlegger deg slik. Har du noen utdannelse når det kommer til barn? Ped leder har rett. Veldig uheldig å si " må." Anonymkode: bee3a...aa9
Mostly Harmless Skrevet 29. juni 2021 #20 Skrevet 29. juni 2021 Kanskje bare jeg som har hatt små kverulanter, men her har begge ungene en periode reagert med å diskutere om det nå virkelig er slik at de må ta på seg sko, for eksempel. Det går nemlig helt fint an å gå barbeint. Og "ta på deg sko, er du grei"? Vel det funker bare om de ser vitsen med å være grei akkurat da. Om "jeg vil de skal" noe, kan de i det minste ikke kverulere på om det er sant. Heldigvis ble de etter hvert modne nok til å svare på det som menes, og ikke plukke fra hverandre det som sies.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå