Gå til innhold

Bade i offentlig basseng i uke 34?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Aldri gått i barnehage jeg. 

Anonymkode: afe92...3a4

Nei, du har nok missa en del kan det virke som😅

Anonymkode: e9c35...054

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Nei, du har nok missa en del kan det virke som😅

Enten det eller så kan vi som jobbet tett på gravide mer om dette enn deg🤗

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Enten det eller så kan vi som jobbet tett på gravide mer om dette enn deg🤗

Det er det jo tydelig at du ikke gjør. Jeg har jo vært midt oppi det selv. Men det gikk jo som det gikk nettopp fordi folk på sykehuset ikke kunne nok om dette....... de har endret grensen for hvor lenge man kan gå med lekkasje etter det som skjedde meg. Heldigvis er det jo noen som lærer. Men du beviser jo at det på ingen måte gjelder alle, dessverre. 

Skrevet

På generelt basis kan man bade dersom man er gravid. Hvis man er usikker på om man har hatt vannavgang, bør man la være. Men da bør man også sjekke seg på sykehuset om det virkelig har gått av andre grunner. Slimproppen er irrelevant. Så lenge vannet ikke har gått, er det tett opp til babyen. Ved blødninger bør man også la være.

Anonymkode: 590f4...e10

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det er det jo tydelig at du ikke gjør. Jeg har jo vært midt oppi det selv. Men det gikk jo som det gikk nettopp fordi folk på sykehuset ikke kunne nok om dette....... de har endret grensen for hvor lenge man kan gå med lekkasje etter det som skjedde meg. Heldigvis er det jo noen som lærer. Men du beviser jo at det på ingen måte gjelder alle, dessverre. 

Uansett hva DU har opplevd, så blir ikke rutiner endret etter et tilfelle og man trenger heller ikke avstå fra bading som gravid. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Uansett hva DU har opplevd, så blir ikke rutiner endret etter et tilfelle og man trenger heller ikke avstå fra bading som gravid. 

Nei, er jo derfor jeg sa at mitt tilfelle nok ikke var unikt. Rutinen på sykehuset var endret til jeg fødte neste gang. Du kan jo Google det her siden du tydelig ikke kan det her. 

Skrevet
On 6/28/2021 at 12:43 AM, Anonym bruker said:

Vi reiser snart på ferie.  Vi skal bo på et familiesenter/campingplass som har et stort, felles basseng. Jeg er veldig usikker på om jeg tør å bruke dette bassenget på grunn av infeksjonsfare og fare for at babyen blir skadet . Hva tenker dere?

Anonymkode: 2337d...f5d

Jeg badet helt til jeg var i uke 39, 0 stress,men det er vel ikke abefalt, så dette må du føle på selv tenker jeg, kun du som bestemmer det

Anonymkode: 4054f...32f

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Nei, er jo derfor jeg sa at mitt tilfelle nok ikke var unikt. Rutinen på sykehuset var endret til jeg fødte neste gang. Du kan jo Google det her siden du tydelig ikke kan det her. 

Hva nøyaktig ble endret fra første fødsel til neste?

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Hva nøyaktig ble endret fra første fødsel til neste?

Rutinen for hvor lenge de lot folk gå med fostervannslekkasje før igangsetting. Nå er de på 24 timer. I mitt tilfelle var det 3 dager pluss. Jeg visste jo ikke når det begynte, noe jeg fortalte, men de regnet tiden fra jeg var på første kontroll, som også var dagen etter jeg merket det. Så gikk jo mer enn 3 dager. Var ingen som brydde seg stort, alle hadde det så travelt. Måtte krangle meg til å få komme inn da jeg ringte fordi jeg merket at det var blitt roligere der inne. Vente å se an var visst mottoet da😡

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Rutinen for hvor lenge de lot folk gå med fostervannslekkasje før igangsetting. Nå er de på 24 timer. I mitt tilfelle var det 3 dager pluss. Jeg visste jo ikke når det begynte, noe jeg fortalte, men de regnet tiden fra jeg var på første kontroll, som også var dagen etter jeg merket det. Så gikk jo mer enn 3 dager. Var ingen som brydde seg stort, alle hadde det så travelt. Måtte krangle meg til å få komme inn da jeg ringte fordi jeg merket at det var blitt roligere der inne. Vente å se an var visst mottoet da😡

Men det har da ikke noe med bading i basseng å gjøre. Hvilke rutiner de har på igangsetting ved lekkasje. Det er ingen generelle restriksjoner mot bading i Norge. Bortsett fra at man skal være forsiktig med boblebad på grunn av varmen. Og senest i sommer vet jeg om ei som gikk et par uker med fostervannslekkasje før fødselen startet av seg selv. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (56 minutter siden):

Men det har da ikke noe med bading i basseng å gjøre. Hvilke rutiner de har på igangsetting ved lekkasje. Det er ingen generelle restriksjoner mot bading i Norge. Bortsett fra at man skal være forsiktig med boblebad på grunn av varmen. Og senest i sommer vet jeg om ei som gikk et par uker med fostervannslekkasje før fødselen startet av seg selv. 

De sier jo at det er greit å bade såsant slimproppen og fosterhinna er inntakt, poenget er at man kan ikke være sikker på at de er det. Og DA er det hvertfall risiko for infeksjon om man feks bader. De siste to svangerskap ble vi anbefalt å ikke bade de siste ukene før termin nettopp pga dette. 

Ja, jeg også kjenner noen som røyket hele livet og ikke fikk lungekreft, det betyr ikke at røyking er trygt. Sånn svogerforskning du kommer med der viser jo bare hvor lite du kan om dette. 

Skrevet

De sier jo at det er greit å bade såsant slimproppen og fosterhinna er inntakt, poenget er at man kan ikke være sikker på at de er det. Og DA er det hvertfall risiko for infeksjon om man feks bader. De siste to svangerskap ble vi anbefalt å ikke bade de siste ukene før termin nettopp pga dette. 

Ja, jeg også kjenner noen som røyket hele livet og ikke fikk lungekreft, det betyr ikke at røyking er trygt. Sånn svogerforskning du kommer med der viser jo bare hvor lite du kan om dette. 

Men legg ut forskning du da som viser at man ikke kan bade i basseng på grunn av fare for sepsis hos fosteret. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Ja, ved vannavgang til termin setter man i gang fødselen etter ca ett døgn. Ved prematur vannavgang kan man vente i flere uker, men da med jevnlige kontroller på sykehuset.

Skrevet

Offentlige baseng i Norge er som regel godt kontrolert og trygge. Private baseng og boblebad i serdeleshet, ville jeg vært mer bekymret for.

Anonymkode: 5206e...f26

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Men legg ut forskning du da som viser at man ikke kan bade i basseng på grunn av fare for sepsis hos fosteret. 

Det er vel litt det som er problemet, at dette gidder ingen forske på, kvinnesykdommer er jo ikke prioritet, og hvertfall ikke svangerskapsrelaterte ting. 

Men du benekter altså at om slimproppen har gått og fosterhinna er brutt så er det ingen fare med vann oppi der? Hvordan får fostre sepsis i mors mage da? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Det er vel litt det som er problemet, at dette gidder ingen forske på, kvinnesykdommer er jo ikke prioritet, og hvertfall ikke svangerskapsrelaterte ting. 

Men du benekter altså at om slimproppen har gått og fosterhinna er brutt så er det ingen fare med vann oppi der? Hvordan får fostre sepsis i mors mage da? 

Stort sett fra bakterier det får under fødsel. Det vi diskuterer her er om man kan bade i uke 34 eller ikke. Og at jeg ikke greier å finne noen tilfeller ved å søke som har fått sepsis etter å ha badet. Ei heller har gynekologene her vært borti det. Så det er ikke hyppig forekommende. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 29.6.2021 den 18.26):

Du kan bade så lenge du ikke har hatt vannavgang. Bortsett i for varmt vann over tid.

Anonymkode: de780...9d8

Dette er korrekt svar … 

Anonymkode: cea6d...aa9

Skrevet

Stort sett fra bakterier det får under fødsel. Det vi diskuterer her er om man kan bade i uke 34 eller ikke. Og at jeg ikke greier å finne noen tilfeller ved å søke som har fått sepsis etter å ha badet. Ei heller har gynekologene her vært borti det. Så det er ikke hyppig forekommende. 

Som sagt var ikke jeg i fødsel, men jeg hadde badet for det ble sagt var trygt. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 30.6.2021 den 7.32):

Takk for svar alle sammen. Jeg har endt opp med å ikke bade. Tør rett og slett ikke å ta sjansen. Jeg er i tillegg usikker både på om slimproppen har gått og om jeg lekker fostervann. 

HI

Anonymkode: 2337d...f5d

Hvis du mener det er fare for at du lekker fostervann kontakter du føden umiddelbart. 

Man kan bade hele svangerskapet. Ja det finnes skrekkhistorier, men livmoren er et lukket system hvor det ikke skal komme inn verken vann eller bakterier. Jeg ville badet uten tvil. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...