Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Om du følger med hva som skjer i verden ellers så ser du at det ikke er over. Det kunne vært kontrollert og nærmere over hvis ikke Erna og co nå mente at det er helt greit å la folk reise ut og hente inn mer smittsomme og alvorligere varianter av viruset, som heller ikke fullvaksinerte er skånet for å få - uten at disse trenger å teste seg eller dra i karantene.

Nå har vi litt drahjelp av at det er sommer, og noe vaksinasjon og ikke minst mye fordi vi ikke har større utbrudd av de ulike Delta-variantene av viruset. Men får vi flere smittekilder i ett slikt utbrudd, da er det på'an igjen.

Anonymkode: 1fc9d...752

Annonse

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det var enda lavere i fjor, før myndighetene bestemte seg for å åpne grensene. Smellen kommer vel til høsten igjen. 

Anonymkode: e39c1...ebf

Til høsten er de aller fleste vaksinerte. Hvorfor tror du det kommer en smell da?

Anonymkode: 6dead...319

Norge har god kontroll, ja.
Ja, det kommer utbrudd på enkelte steder, men det er utbrudd, men finner smitteveien og får slått ned på det.
Det er ikke slik som det var i Oslo og Viken en stund med en generell stor smitte i befolkningen som ikke var avgrenset til et mindre antall grupper.

Her i Norge kan det virke som om pandemien er over, det er jeg enig i, den er også på full fart ned i resten av Europa, men så lenge man har steder i verden med vedvarende høy smitte og mutasjoner kan smitten her fort komme tilbake.
Av den grunn syns jeg det er litt tidlig å erklære pandemien som over. 

Anonymkode: f4395...30f

Smitten er ikke over, og jeg tipper det kommer en ny bølge til høsten etter alle utenlandsferier. Men jeg tror også det vil bli en mer kontrolert og generelt mindre spredning pga vaksinen. Det vil nok komme tiltak, men jeg håper disse blir mer lokale. Alt etter hvor bølgen treffer.

Anonymkode: e4dca...38d

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Smitten er ikke over, og jeg tipper det kommer en ny bølge til høsten etter alle utenlandsferier. Men jeg tror også det vil bli en mer kontrolert og generelt mindre spredning pga vaksinen. Det vil nok komme tiltak, men jeg håper disse blir mer lokale. Alt etter hvor bølgen treffer.

Anonymkode: e4dca...38d

Til tross for store utbrudd flere steder i landet, har antall døde holdt seg på det samme i lang tid nå, og antall innlagte på sykehus har vært lavt. En annen ting er at inngripende vedtak som går ut over folks jobb, privatliv, kjærlighetsliv, utdanning osv ikke funger i veldig lang tid. Folk klarer ikke å leve slik lenger, og driter i om de blir syke eller ikke, særlig når man ser at vaksineringen av friske mennesker blir mer og mer utsatt. Man ser ikke lyset i enden av tunnelen, og da gidder man rett og slett ikke. 

Anonymkode: fbc6b...5a6

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Til høsten er de aller fleste vaksinerte. Hvorfor tror du det kommer en smell da?

De ser nye bølger i UK og Israel, der stor andel av befolkningen er vaksinert. Jo flere som blir møtes, desto større mulighet for smitte og dermed også for nye mutasjoner. Skulle ønske folk holdt seg mest mulig i ro denne sommeren. 

Anonymkode: e39c1...ebf

Annonse

prekæs skrev (19 minutter siden):

Smitte er en ting, syke er en annen. Ca 1 april var det over 300 innlagte, nå er det 27. Er vel et tegn på at utsatte grupper har blitt fanget opp av vaksineringen. 

Dette. Og antall døde har stått stille i lang tid. Nå er det forresten 23 innlagte landet over. Av 5 millioner mennesker.

Anonymkode: fbc6b...5a6

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Ikke meg du spør, men pr. i dag er det altfor mange som er uvaksinerte.

Foreløpig har vi hatt lite Delta-smitte, men vi risikerer langt mer Delta- og Delta+ - smitte nå som folk reiser og regjeringen har valgt å gi vaksinerte og folk som har hatt covid-19 fritak for testing og karantene. Vi vet også at vaksinene ikke beskytter godt nok mot Delta-mutasjonene av viruset, ergo er det lett for at fullvaksinerte og de som har hatt covid-19 drar meg seg smitte hjem - og det gjør de med Ernas godkjenning...

Siden vi ser fra utlandet at mange land nå sliter mye mer nettopp pga. Delta-variantene, og vi vet at jo flere som blir smittet, jo flere mutasjoner (potensielt også verre) vil skje, så er det meningsløst å åpne for så fri reising som de nå har åpnet for. Det er ikke snakk om det blir større smitte igjen i samfunnet, det er når. Istedenfor at vi kunne holdt folket i Norge, tillatt nødvendige reiser med testing og karantene, og dermed kunne vi ha åpnet samfunnet mer og mer innenlands. Nå vil smitte blusse opp.

Når man vet at Delta-mutasjonene både er langt mer smittsomme, de gir mer alvorlig sykdom, og også rammer yngre mer, så er det bare å forberede seg. Det er ingen grunn til å tro at vi - i motsetning til andre land i verden - vil slippe unna dette.

Anonymkode: 1fc9d...752

18 hours ago, Anonym bruker said:

Aldri vært så få smittete på landsbasis før (bortsett fra lokale utbrudd). Er vi i mål eller tror dere det blir kaos i august?

Anonymkode: 0d504...f99

de har jo sagt at vi må regne med en økning i August, det tror jeg også,men de har også sagt det ikke blir mer nedstenginger siden de fleste har tatt vaksinen innen da

Anonymkode: 21c09...d02

Så lenge vi ikke er nok vaksinerte til flokkimmunitet, er jo faren til stede. Så enkelt er det bare. Så lenge mange land ikke har tilgang på vaksiner, vil sjansen for en mutasjon være der. Det kan si bang, det kan gå greit. Sikkert er det ingenting som er, men nå som vi har såpass mange vaksinerte over 50 skal det mye til at helsevesen kollapser ved nye utbrudd. 

Anonymkode: e28bc...3dd

• Opprett ny...