Gå til innhold

På tide med alternativ straff?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser på TV2 om de som har svindlet folk via dating apper og slikt ( https://www.tv2.no/a/14080674/). Jeg kjenner jeg blir sint på de som utnytter andre. Ja så klart hun har vært naiv, men det burde ikke hun blitt straffet for. 

Men tenk om gjerningspersonen heller fikk følgende straff: De måtte sone med fotlenke og jobbe helt til hele beløpet var nedbetalt eller helt til offerene hadde betalt ned alt. Det ville sikkert synes det var urettferdig at de ikke kunne gå ut, men det samme vil jo ofte gjelde for ofrene i like lang tid. 

Anonymkode: 4b125...7b1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gidder ikke lese saken men hvorfor får ikke ofrene gå ut?

Anonymkode: 68433...6a3

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Gidder ikke lese saken men hvorfor får ikke ofrene gå ut?

Anonymkode: 68433...6a3

Kan ha noe med at de har havnet i ett økonomisk uføre som gjør det at de ikke har økonomi til å bli med på noe sosialt? 🤷‍♀️

Anonymkode: 57f83...530

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Kan ha noe med at de har havnet i ett økonomisk uføre som gjør det at de ikke har økonomi til å bli med på noe sosialt? 🤷‍♀️

Jepp, det var nettopp det jeg tenkte på, at mange av de ikke har økonomi til å gå ut de neste 5-10 årene, mens gjerningsmannen kan sone en mye kortere straff. Ta f.eks. Carl Aksel (han har selv stått frem i media), han fikk en dom på 2 år og 4 mnd, men slipper å sone om han gjennomfører et narkotika-program.  Joda han er dømt til å betale erstatning, men vil det skje? Og eventuelt når vil det skje? De seks han svindlet risikerer å måtte leve ekstremt sparsomt de neste 7-10 årene noe som gjør at de ikke kan delta på mye annet enn turer i skogen.  

Skrevet
Anonym bruker skrev (56 minutter siden):

Jepp, det var nettopp det jeg tenkte på, at mange av de ikke har økonomi til å gå ut de neste 5-10 årene, mens gjerningsmannen kan sone en mye kortere straff. Ta f.eks. Carl Aksel (han har selv stått frem i media), han fikk en dom på 2 år og 4 mnd, men slipper å sone om han gjennomfører et narkotika-program.  Joda han er dømt til å betale erstatning, men vil det skje? Og eventuelt når vil det skje? De seks han svindlet risikerer å måtte leve ekstremt sparsomt de neste 7-10 årene noe som gjør at de ikke kan delta på mye annet enn turer i skogen.  

Det er helt gratis å gå ut altså. Det er noe med hvordan det blir formulert. 

Anonymkode: ef879...c06

Skrevet
Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Det er helt gratis å gå ut altså. Det er noe med hvordan det blir formulert. 

Anonymkode: ef879...c06

Det er helt frivillig å lese innlegg her på forumet altså. Det er noe med de enkeltes vilje til å forstå. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...