Durni Skrevet 27. juni 2021 #1 Skrevet 27. juni 2021 Varmrøkt krydderlaks med siste forbruksdag 22.6. Ville dere spist den o dag? Uåpnet pakke. Åpnet den nå, lukter helt vanlig.
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2021 #4 Skrevet 27. juni 2021 Ja, så lenge den både ser og lukter normalt ville jeg spist den. Hvis den hadde vært åpnet tidligere ville jeg trolig ikke spist den. Anonymkode: 0eb1c...c30
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2021 #5 Skrevet 27. juni 2021 Nei. Når det er «siste forbruksdag», spiser jeg definitivt ikke nesten en uke etter dagoen. «Best før» er noe heit annet. Anonymkode: 2fdd9...ba7
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2021 #7 Skrevet 27. juni 2021 Lettbedervelige matvarer er merket med siste forbruksdag så jeg hadde ikke spist den, de bør ikke spises etter den datoen. Anonymkode: 25682...c35
Optatium Skrevet 27. juni 2021 #8 Skrevet 27. juni 2021 Så lenge det lukter vanøig er det nok ufarlig, jeg hadde spist den.
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2021 #9 Skrevet 27. juni 2021 Det er godt mulig jeg hadde gjort. Men da hadde jeg sjekket om den luktet godt, at konsistensen er som den skal og at den var grei å ta på, dvs ikke slimete eller "ekkel" på andre måter. Tidligere var jeg veldig kresen og spiste aldri mat som hadde gått ut på dato, men nå har jeg lært meg å kjenne, lukte, se og føle, og kanskje også smake forsiktig. Anonymkode: 4b52e...8bf
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2021 #10 Skrevet 27. juni 2021 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Det er godt mulig jeg hadde gjort. Men da hadde jeg sjekket om den luktet godt, at konsistensen er som den skal og at den var grei å ta på, dvs ikke slimete eller "ekkel" på andre måter. Tidligere var jeg veldig kresen og spiste aldri mat som hadde gått ut på dato, men nå har jeg lært meg å kjenne, lukte, se og føle, og kanskje også smake forsiktig. Anonymkode: 4b52e...8bf Jeg har svart tidligere i tråden, men var akkurat slik du var. Jeg var overdrevent forsiktig med dato på mat. Gremmes ved å tenke på at jeg til og med kunne kaste mat dagen før dato. Var forsåvidt da jeg forstod at jeg måtte endre meg. Jeg tenker at det du skriver, det med å lære seg å lukte, kjenne, se, føle og noen ganger også smake forsiktig, det er noe som var helt naturlig å gjøre tidligere. Så lenge man vet hvilke matvarer man må være mer forsiktig med, så er det som regel trygt. Hvis His laks hadde vært "fersk" (ikke røkt og varmebehandlet), da hadde jeg nok ikke brukt den fem dager etter, eller i det minste vært langt mer nøye på å sjekke den. Før var matkunnskap langt mer naturlig og selvsagt, nå er det viktig at vi lærer opp barn og unge til å bruke sunn fornuft, lære dem hva som er trygt og ikke. Anonymkode: 0eb1c...c30
Durni Skrevet 27. juni 2021 Forfatter #11 Skrevet 27. juni 2021 Hi her. Som sagt, den luktet, så ut, OG smakte helt normalt. Hadde ligget vakumpakket i kjøleskapet hele tiden. Det ble wraps med salat og laks til middag. Restene derimot, blir ikke spart på videre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå