Anonym bruker Skrevet 26. juni 2021 #1 Skrevet 26. juni 2021 Datteren på 8 år har en vektoppgang jeg ikke helt liker, er ikke så ille at lege må til ennå, men nok til at vi være obs og følge opp. Vil ikke si at hun spiser så mye, men går i halvgrovt brød, med ulikt pålegg, frokostblandinger, osv. Relativt normalt variert kosthold. Litt for lite grønnsaker, og veldig glad i godteri, som vi selvfølgelig prøver å begrense. Men fysisk aktivitet liker hun ikke, er tung i kroppen, og blir fort klar, hun blir kun med frivillig om vi lokker med sjokolade. Men klager mye. Er med på fotball, men pga brudd i arm så fikk hun ikke med seg siste mnd med det før sesongslutt. Før bruddet syklet hun en del, men etter at gips er tatt av blir hun veldig fort sliten av det å. Føler at den mnd med gips har gjort henne enda latere og negativ, selv om vi har gått turer fordi om hånda har vært gipset. Tips til hvordan vi kan hjelpe henne til å få mer energi og bli lettere i kroppen? Noen gøye fysiske aktiviteter som kan motivere 😊 Anonymkode: 0c62a...41e
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2021 #2 Skrevet 26. juni 2021 Kan hun ha astma? Eller at hun f.eks. blir tungpustet ved aktivitet pga. melkeallergi? (jeg ble det siste, men svaret fikk jeg ikke før som voksen) Tror ellers dere er inne på litt feil vei med å gjøre sjokolade til belønning for bevegelse. Da går vinningen fort opp i spinningen, og resultatet kan bli dobbelt negativt - både at hun legger på seg mer og at hun tenker at bevegelse er et ork om det ikke belønnes med nok sjokolade. Jeg ville kuttet litt ned på brød/korn (ikke kuttet ut!) og heller valgt andre alternativ som ikke påvirker blodsukkeret like mye, og passet på at hun fikk i seg nok grønnsaker og fisk og omega3 og D-vitaminer. Få henne gjerne med på matlaging av sunn og god mat også. Og ikke minst, at dere finner en fysisk aktivitet som hun faktisk liker og synes er morsomme. Legge inn andre "belønninger" (ikke sjokolade eller godt/snacks/brus), men da heller noe som kan være morsomt eller interessant. Ball-lek, klatreleker, bading ute (med våtdrakt, om vannet er veldig kaldt, så dere orker holde på lenge nok), lete etter poster i naturen. Anonymkode: c278d...058
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2021 #3 Skrevet 26. juni 2021 Det er helt normalt at jenter endrer fasongen når de nærmer seg puberteten, de vokser litt i rykk og napp og det er slett ikke alltid høyde og bredde følger hverandre helt. Men fortsett med sunn og god mat, nå på sommeren er ofte jordbær med vaniljesaus, vannmelon, nektariner osv et alternativ til snop. Kjøp saftis fremfor fløteis og ha i fryseren. Sykle til stranden, svøm og lek. Mine jenter er 12 og 14 år og elsker fremdeles å leke i vannet, strandvollyball, beachball og sånne ting. En annen ting som er kjempegøy er vannballonger på trampolinen, fylle en vaskebøtte med vannballonger, helle de på trampolinen og hoppe på/med de så de sprekker, og vannsprederen under trampolinen. Anonymkode: e46d5...92b
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2021 #4 Skrevet 26. juni 2021 Prøv å unngå å lokke og belønne med sjokolade, heller prøve å finne på morsomme aktiviteter som hun liker. Det barna mest av alt blir motivert av er når vi foreldre blir med og leker/trener. Hoppe sammen på trampoline? Klatrepark? Rulleskøyter? Se om dere klarer å finne noe som er gøy for både henne og dere. Anonymkode: bdbef...430
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2021 #5 Skrevet 26. juni 2021 Anonym bruker skrev (23 minutter siden): Kan hun ha astma? Eller at hun f.eks. blir tungpustet ved aktivitet pga. melkeallergi? (jeg ble det siste, men svaret fikk jeg ikke før som voksen) Tror ellers dere er inne på litt feil vei med å gjøre sjokolade til belønning for bevegelse. Da går vinningen fort opp i spinningen, og resultatet kan bli dobbelt negativt - både at hun legger på seg mer og at hun tenker at bevegelse er et ork om det ikke belønnes med nok sjokolade. Jeg ville kuttet litt ned på brød/korn (ikke kuttet ut!) og heller valgt andre alternativ som ikke påvirker blodsukkeret like mye, og passet på at hun fikk i seg nok grønnsaker og fisk og omega3 og D-vitaminer. Få henne gjerne med på matlaging av sunn og god mat også. Og ikke minst, at dere finner en fysisk aktivitet som hun faktisk liker og synes er morsomme. Legge inn andre "belønninger" (ikke sjokolade eller godt/snacks/brus), men da heller noe som kan være morsomt eller interessant. Ball-lek, klatreleker, bading ute (med våtdrakt, om vannet er veldig kaldt, så dere orker holde på lenge nok), lete etter poster i naturen. Anonymkode: c278d...058 Hun har hatt både hvete og melkeallergi, var veldig tynn som mindre når hun hadde disse allergiene, men har aldri hatt god utholdenhet. Har sjekket henne for «alt» tidligere, så er ikke noe «galt» med henne, alle verdier er normale på blodprøver, og allergi er gått over (da hun kunne spise alt begynte hun å legge på seg). Har heller ikke astma. Har prøvd med frukt feks på turer, hun liker det godt, men på neste tur spør hun da ekstra etter sjokolade. Hun får selvfølgelig ikke sjokolade til hver tur, og vi fokuserer på positiv opplevelse. Skal prøve å kutte ned på brødvarer, det var lurt 😊, og ha grønnsaker mer tilgjengelig 😊. Tusen takk for gode tips 😊 Anonymkode: 0c62a...41e
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2021 #6 Skrevet 26. juni 2021 Anonym bruker skrev (30 minutter siden): Det er helt normalt at jenter endrer fasongen når de nærmer seg puberteten, de vokser litt i rykk og napp og det er slett ikke alltid høyde og bredde følger hverandre helt. Men fortsett med sunn og god mat, nå på sommeren er ofte jordbær med vaniljesaus, vannmelon, nektariner osv et alternativ til snop. Kjøp saftis fremfor fløteis og ha i fryseren. Sykle til stranden, svøm og lek. Mine jenter er 12 og 14 år og elsker fremdeles å leke i vannet, strandvollyball, beachball og sånne ting. En annen ting som er kjempegøy er vannballonger på trampolinen, fylle en vaskebøtte med vannballonger, helle de på trampolinen og hoppe på/med de så de sprekker, og vannsprederen under trampolinen. Anonymkode: e46d5...92b Ja er nok i rykk og napp utviklingen, men føler uansett at jeg må hjelpe og motiverer henne slik at hun ikke blir enda mer passiv og «lat», viktig med en kropp som fungerer og at hun kan være aktiv 😊 Savner å ha trampoline, men dessverre har vi minihage uten plass til det 🤪. Supre tips for sunne godsaker 👍🏻. Trenger trim jeg også, så skal prøve meg på sykling igjen etter flere år uten 😅, og delta enda mer sammen med henne 😊 Anonymkode: 0c62a...41e
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2021 #7 Skrevet 26. juni 2021 Anonym bruker skrev (31 minutter siden): Prøv å unngå å lokke og belønne med sjokolade, heller prøve å finne på morsomme aktiviteter som hun liker. Det barna mest av alt blir motivert av er når vi foreldre blir med og leker/trener. Hoppe sammen på trampoline? Klatrepark? Rulleskøyter? Se om dere klarer å finne noe som er gøy for både henne og dere. Anonymkode: bdbef...430 Ja må finne noe vi kan gjøre sammen 😊. Anonymkode: 0c62a...41e
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2021 #8 Skrevet 26. juni 2021 Anonym bruker skrev (49 minutter siden): Hun har hatt både hvete og melkeallergi, var veldig tynn som mindre når hun hadde disse allergiene, men har aldri hatt god utholdenhet. Har sjekket henne for «alt» tidligere, så er ikke noe «galt» med henne, alle verdier er normale på blodprøver, og allergi er gått over (da hun kunne spise alt begynte hun å legge på seg). Har heller ikke astma. Har prøvd med frukt feks på turer, hun liker det godt, men på neste tur spør hun da ekstra etter sjokolade. Hun får selvfølgelig ikke sjokolade til hver tur, og vi fokuserer på positiv opplevelse. Skal prøve å kutte ned på brødvarer, det var lurt 😊, og ha grønnsaker mer tilgjengelig 😊. Tusen takk for gode tips 😊 Anonymkode: 0c62a...41e Mitt eneste symptom på melkeallergien som barn var at jeg ble tungpustet under fysisk aktivitet. Som voksen mente legene at jeg hadde astma, og forsøkte div. astmamedisiner på meg, uten effekt, bare bivirkninger. Kuttet ut melk igjen (som jeg hadde gjort i flere år), og fikk et helt annet liv ved fysisk aktivitet, uten unormalt tung pust. Kanskje sjekke henne igjen for melkeallergi? Var mye frem og tilbake før jeg som voksen fikk diagnosen. Siden datteren din er så glad i godteri også, så kanskje hun får i seg mer med melk i enn hva du har oversikt over? Hvis hun tidligere gikk på annet kosthold, og så har endret det såpass mye, så kan jo begynnende overvekt være tegn på at noe i det hun nå spiser, eller hvordan hun spiser, ikke fungerer som det skal. Siden hun blir så sliten i fysisk aktivitet ville jeg ha sjekket opp det med melkeallergi igjen, og kanskje det med astma også. Men ellers skal jo datteren din ikke slankes, kun regulere kostholdet slik at hun vokser seg inn i vekten sin Anonymkode: c278d...058
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2021 #9 Skrevet 26. juni 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Mitt eneste symptom på melkeallergien som barn var at jeg ble tungpustet under fysisk aktivitet. Som voksen mente legene at jeg hadde astma, og forsøkte div. astmamedisiner på meg, uten effekt, bare bivirkninger. Kuttet ut melk igjen (som jeg hadde gjort i flere år), og fikk et helt annet liv ved fysisk aktivitet, uten unormalt tung pust. Kanskje sjekke henne igjen for melkeallergi? Var mye frem og tilbake før jeg som voksen fikk diagnosen. Siden datteren din er så glad i godteri også, så kanskje hun får i seg mer med melk i enn hva du har oversikt over? Hvis hun tidligere gikk på annet kosthold, og så har endret det såpass mye, så kan jo begynnende overvekt være tegn på at noe i det hun nå spiser, eller hvordan hun spiser, ikke fungerer som det skal. Siden hun blir så sliten i fysisk aktivitet ville jeg ha sjekket opp det med melkeallergi igjen, og kanskje det med astma også. Men ellers skal jo datteren din ikke slankes, kun regulere kostholdet slik at hun vokser seg inn i vekten sin Anonymkode: c278d...058 Kan sjekke på nytt ja i forhold til allergi og astma 😊. Skal selvfølgelig ikke slankes nei, og vi kommenterer ikke på at hun er «tykk» eller noe utseendemessig, heller ikke på at hun har tungt for å bevege seg, vi prøver å motivere, og tilrettelegge for en sunn og grei livsstil 😊. Prøvde meg på en sykkelrunde med henne, og hun likte veldig godt å «lære» meg å sykle på nytt (etter år uten å ha syklet), så det kan vi gjøre mere 😊 Anonymkode: 0c62a...41e
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2021 #10 Skrevet 26. juni 2021 Kutt ut frokostblandinger. Ikke bruk godteri som lokkemiddel. Godteri kun på lørdag. Kan være lurt å skrive opp alt hun spiser på en dag for å få oversikt. Hvis hun blir sliten av å gjøre så lite fysisk aktivitet tror jeg kanskje jeg ville tatt kontakt med helsesøster/lege for veiledning. Fint at du tar tak i det nå før det blir verre. Anonymkode: 189b2...eb6
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2021 #11 Skrevet 27. juni 2021 Så fint at du tar tak i dette, og at du passer på å gjøre det på en måte som ikke har fokus på utseendet! 😃👍🏻 Flink mamma! Vi har også barn som har lagt på seg for raskt i den alderen. Vi har vært nødt til å være kjempenøye med kosthold og fysisk aktivitet, og allikevel har de hatt noen kilo for mye🤪 De er begge veldig glade i mat, og jeg synes det er kjempeskummelt å skulle begrense hvor mye de får spise, så da har vi vært nødt til å ha knallhard fokus på sunn (og kcalorifattig) mat. Noe av det som har funket for oss: Ha oppkuttede grønnsaker tilgjengelig i en boks i kjøleskapet som snack. Kutt ut vanlige frokostblandinger (vi har weetabix innimellom) Havregrøt metter mer enn samme mengde ukokt havregryn med melk, og i grøten kan du spe ut melken med vann. Prøv å begrens flytende kcalorier. Vi har «aldri» juice/brus med sukker, og prøver å begrense melk til maks to glass per måltid. Vann/saft uten tilsatt sukker/sodastream kullsyrevann til tørstedrikk og kosedrikk. Vi kjøper ikke inn majones annet enn hvis vi skal ha reker. Kjøp kun magert kjøttpålegg. Kylling/kalkunpålegg og mager salami av og til. Velg grovt der det er mulig (pasta, ris, pizzadeig, brød, pølsebrød o.l.) På tur er frukt-te godt som varm drikke. Evt varm solbærsaft (uten tilsatt sukker). Kakao er fryktelig usunt🤪 Få inn mest mulig fysisk aktivitet i hverdagen. Gå/sykle til skolen og til venner/trening er en god vane😊 Våre barn er fortsatt «i godt hold», så jeg tenker med gru på hvordan helsa deres ville ha vært hvis vi ikke var så nøye med slikt😅🤪 håper bare de gode vanene følger dem den dagen de flytter ut🙈😅 Lykke til! Anonymkode: daba9...049
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2021 #12 Skrevet 27. juni 2021 Skru av nettet hjemme hver dag, inklusive tv. La henne gå eller sykle til skole, venner og aktiviteter. Foreslå dans, ridning, skateboard, frisbygolf eler andre aktiviteter som ikke virker så slitsome men gir god mosjon. Bruk mer grønsaker i maten og fjern de søte frokostbandingene. Anonymkode: a6bfc...1aa
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2021 #13 Skrevet 27. juni 2021 Det er jo ikke farlig å bli sliten? Her er ungene opplært til at det å bli sliten (feks å kjenne på tung pust og hvor sliten man blir av å gå i bratt terreng oppover) er veldig sunt for kroppen, og at for hver gang man pusher seg litt når man allerede er sliten, så orker man LITT mer neste gang. Hvis man aldri må presse kroppen sin litt forbi første øyeblikk av slitenhet, så vil man jo aldri oppleve framgang. Høy puls, svette, tunge bein, å omfavne følelsen av å pushe seg litt må for mange læres. Det å tåle å ha det litt ubehagelig er viktig lærdom og det er vi foreldre som må lære den dette. Men man må jo gjøre det så lysbetont som mulig. Gå turer der det feks er orienteringsløyper. Eller sånne spørsmål man skal svare på undervegs. Sykkelturer til familiemedlemmer. Spille fotball sammen. Jeg tror også det er viktig at foreldre er gode rollemodeller. Viser at aktivitet er en viktig del av livet og hverdagen. Går mye på tur, jogger eller trener på andre måter. Vi kan ikke forvente av barna hvis vi ikke er gode forbilder. Denne læringen må starte fra de er helt små. Når ungene våre var små og feks sutret når vi gikk i litt bratte oppoverbakker, brukte jeg stein til å motivere. Vi kastet en stein så langt vi klarte oppover i bakken og så hvem som kastet lengst. Plutselig løp ungene oppover for å finne steinen og kaste på nytt, og vips hadde de nærmest løpt opp til toppen av bakken uten å klage en eneste gang. Barn tåler mye fysisk, det er oftest motivasjon og det mentale som stopper de. Anonymkode: 375eb...c27
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå