Gå til innhold

Skal ta test, da jeg er forkjølt. Kan jeg handle i butikk mens jeg venter på prøvesvar?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Du er IKKE i isolasjon! Du er i karantene!!! Det er KUN de med påvist covid-19 som er i isolasjon. Du har misforstått!

Anonymkode: 83590...f18

Vi har hatt 2 runder med Covid-19 i hus, så jeg er fullstendig klar over forskjellen på isolasjon og karantene. Jeg sier bare hva jeg fikk beskjed om etter å ha bestilt test i forrige uke. Da er det nok kommunen som har misforstått da, siden «alle andre» sier at man kun er i karantene mens man venter på testresultat 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: a730e...6ab

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (54 minutter siden):

Vi har hatt 2 runder med Covid-19 i hus, så jeg er fullstendig klar over forskjellen på isolasjon og karantene. Jeg sier bare hva jeg fikk beskjed om etter å ha bestilt test i forrige uke. Da er det nok kommunen som har misforstått da, siden «alle andre» sier at man kun er i karantene mens man venter på testresultat 🤷🏼‍♀️

Ja, da har kommunen brukt helt feil begrep. Vi har hatt mange runder med testing og karantene og har aldri fått beskjed om at vi er isolert. Har hver gang fått beskjed om at vi er i karantene til testsvar foreligger.  Og på fhi.no står det hvilke regler som gjelder når du er i karantene.

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Hehe, ja jeg har sikkert misforstått 😳 «Du er i isolasjon frem til negativt prøveresultat er mottatt». Dette sto i bekreftelsen som jeg mottok når jeg bestilte test. Ikke så lett å misforstå den beskjeden altså. Og på helsenorge står det at man skal holde seg hjemme. Ergo så er man i isolasjon, og ikke karantene. 

Det virker jo som om du faktisk ikke bare har fått feil info, men du misforstår i tillegg når du feiltolker informasjonen på helsenorge. Selv om det står at man skal holde seg hjemme når man er i karantene, så er man ikke i isolasjon av den grunn altså.

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det virker jo som om du faktisk ikke bare har fått feil info, men du misforstår i tillegg når du feiltolker informasjonen på helsenorge. Selv om det står at man skal holde seg hjemme når man er i karantene, så er man ikke i isolasjon av den grunn altså.

:klaske:

Anonymkode: 053d9...8b5

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Du kan faktisk bli satt i isolasjon selv om ikke du har positivt prøvesvar ennå, hvis det er ansett som sannsynlig. F eks om en husstand har påvist og du selv får symptomer. Står på FHI sin side. 

Du kan også vente på test uten å være i karantene, det skjedde en gang her da det var påvist smitte på en butikk vi var innom og kommunen oppfordret alle som var innom å ta en test. 

Anonymkode: 69218...ef1

Anonym bruker skrev (På 28.6.2021 den 3.38):

Du kan faktisk bli satt i isolasjon selv om ikke du har positivt prøvesvar ennå, hvis det er ansett som sannsynlig. F eks om en husstand har påvist og du selv får symptomer. Står på FHI sin side. 

Du kan også vente på test uten å være i karantene, det skjedde en gang her da det var påvist smitte på en butikk vi var innom og kommunen oppfordret alle som var innom å ta en test. 

Anonymkode: 69218...ef1

Men, det er ikke tilfellet for HI.

Annonse

• Opprett ny...