Gå til innhold

Skal ta test, da jeg er forkjølt. Kan jeg handle i butikk mens jeg venter på prøvesvar?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Fortrinnsvis ikke. 

Du er pr. definisjon i karantene. 

Få noen til å handle nødvendig mat for deg. 

Anonymkode: 86398...124

Kommer ann på symptomer. Bare snørr er ikke koronasymptom så det utløser ikke karantene. Men siden hi har tatt test så har hun kanskje andre symptomer også. Jeg tok test pga snørr for en uke siden. Null smitte her jeg bor nå og ikke vært nærkontakt, jeg var ikke i karantene mens jeg ventet på svar. 

Anonymkode: f7c4e...b64

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Kommer ann på symptomer. Bare snørr er ikke koronasymptom så det utløser ikke karantene. Men siden hi har tatt test så har hun kanskje andre symptomer også. Jeg tok test pga snørr for en uke siden. Null smitte her jeg bor nå og ikke vært nærkontakt, jeg var ikke i karantene mens jeg ventet på svar. 

Bare snørr og nyser. Ingen feber eller vondt i halsen. Men eldste barnet er ikke syk, så sender henne på butikken. Så har vi i hvert fall holdt oss for oss selv tilfelle vi skulle vært smittet 

Anonymkode: d1bf7...1fd

Annonse

Når du er i karantene har du lov å dra på nødvendige butikker,slik som apotek og matbutikk-hvis du må. Hvis du ikke har noen som kan handle for deg. Men hvis du har noen som kan gjøre dette for deg er dette absolutt å anbefale.

Anonymkode: 04882...995

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Bare snørr og nyser. Ingen feber eller vondt i halsen. Men eldste barnet er ikke syk, så sender henne på butikken. Så har vi i hvert fall holdt oss for oss selv tilfelle vi skulle vært smittet 

Sikkert lurt. Da jeg tok test fikk jeg beskjed at snørr/kiling i nese ikke er koronasymptom og egentlig ikke var påkrevd test. Det var bra jeg testet da sa de men de trodde ikke det var korona. Og den var altså negativ. 

Det står: Du/dere skal holde dere hjemme til prøvesvar foreligger på helsenorge.no

Står i kvitteringen du får når du bestiller test på c19.no

Ergo hold deg hjemme og evt får noen andre til å handle. Vi hadde knapt med matvarer her, men klarte det med litt snodige måltider.

Hilsen medtesttaker

Anonymkode: d120f...356

Tok test i uken pga lette forkjølelsessymptomer, og fikk beskjed om at jeg var i isolasjon til svar var mottatt. I isolasjon kan man ikke forlate eget hus/hage. 

Anonymkode: a730e...6ab

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Tok test i uken pga lette forkjølelsessymptomer, og fikk beskjed om at jeg var i isolasjon til svar var mottatt. I isolasjon kan man ikke forlate eget hus/hage. 

Det er imot regelverket og helt feil. 

Anonymkode: 83640...7af

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Bare de med påvist corona er i isolasjon, sammen med husstanden. 
Så har du fått feil beskjed. 

Anonymkode: 212c2...961

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Når du er i karantene har du lov å dra på nødvendige butikker,slik som apotek og matbutikk-hvis du må. Hvis du ikke har noen som kan handle for deg. Men hvis du har noen som kan gjøre dette for deg er dette absolutt å anbefale.

Anonymkode: 04882...995

Ja, og det som er heilt utrolig, er at apotekansatte og de som jobber på matbutikker, er noen av de som hvertfall IKKE har blitt prioritert i vaksinekø….. men både må ha åpent uansett og er mye mer utsatt pga at en kan få gjøre desse ærend, om man er i karantene

Anonymkode: 2b1b0...451

Annonse

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Ja, og det som er heilt utrolig, er at apotekansatte og de som jobber på matbutikker, er noen av de som hvertfall IKKE har blitt prioritert i vaksinekø….. men både må ha åpent uansett og er mye mer utsatt pga at en kan få gjøre desse ærend, om man er i karantene

Anonymkode: 2b1b0...451

Alikevel så er de yrkesgruppene ganske langt nede på lista over de som blir smittet mest.

Anonymkode: 053d9...8b5

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Bare de med påvist corona er i isolasjon, sammen med husstanden. 
Så har du fått feil beskjed. 

Anonymkode: 212c2...961

Det var rart, for det var det som sto i bekreftelsen jeg fikk etter å ha bestilt time til test på kommunens sider…

Dette står på helsenorge: 

Når du venter på prøvesvar:

Som hovedregel må du som venter på prøvesvar holde deg hjemme til negativt prøvesvar foreligger. Ikke gå på jobb eller skole. Ikke ta offentlig transport eller oppsøk offentlige steder. Hold god avstand til andre, også hustandsmedlemmer.

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Det var rart, for det var det som sto i bekreftelsen jeg fikk etter å ha bestilt time til test på kommunens sider…

Dette står på helsenorge: 

Når du venter på prøvesvar:

Som hovedregel må du som venter på prøvesvar holde deg hjemme til negativt prøvesvar foreligger. Ikke gå på jobb eller skole. Ikke ta offentlig transport eller oppsøk offentlige steder. Hold god avstand til andre, også hustandsmedlemmer.

Du har uansett misforstått.

Anonymkode: 83590...f18

Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Men det står jo uansett at man skal holde seg hjemme.

Anonym bruker skrev (På 26.6.2021 den 7.20):

Ikke shoppe på senter altså, men mat. Fort inn, fort ut.

Du tuller? 🙄

Nei. Du skal holde deg hjemme. Ikke baaaaare en kjapp tur i butikken. Uff.. Blir helt matt jeg. Vi har hatt epidemi i 1 år og 3 mnd. Så i 1 år og 3 mnd har man snakket om at man IKKE skal i butikken når man venter på svar. 

Anonymkode: da2bb...4a1

On 6/26/2021 at 7:20 AM, Anonym bruker said:

Ikke shoppe på senter altså, men mat. Fort inn, fort ut.

nei, du må enten få noen og handle for deg eller bestille på nett

Anonymkode: a2970...808

Når du er i karantene kan du gå tur, og handle nødvendige ting på butikken. Det står tydelig nedskrevet. (Husk at en nærkontakt er enten en du har hatt fysisk kontakt med, eller oppholdt deg mer enn 15 minutter sammen med med mindre enn 2 meters avstand). Er du i isolasjon kan du ikke det. Hvis du vet du har vært i nærkontakt/fysisk kontakt med noen som har korona, og nå har symptomer og venter på testsvar, ville jeg personlig unngått butikkbesøk. (Selv om det ikke er "ulovlig".

Anonymkode: c44fd...222

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hehe, ja jeg har sikkert misforstått 😳 «Du er i isolasjon frem til negativt prøveresultat er mottatt». Dette sto i bekreftelsen som jeg mottok når jeg bestilte test. Ikke så lett å misforstå den beskjeden altså. Og på helsenorge står det at man skal holde seg hjemme. Ergo så er man i isolasjon, og ikke karantene. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hehe, ja jeg har sikkert misforstått 😳 «Du er i isolasjon frem til negativt prøveresultat er mottatt». Dette sto i bekreftelsen som jeg mottok når jeg bestilte test. Ikke så lett å misforstå den beskjeden altså. Og på helsenorge står det at man skal holde seg hjemme. Ergo så er man i isolasjon, og ikke karantene. 

En er ikke i isolasjon mens en venter på svar. Så det svaret ville jeg gitt tilbakemelding på. 

Anonymkode: c44fd...222

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Du er IKKE i isolasjon! Du er i karantene!!! Det er KUN de med påvist covid-19 som er i isolasjon. Du har misforstått!

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Du er IKKE i isolasjon! Du er i karantene!!! Det er KUN de med påvist covid-19 som er i isolasjon. Du har misforstått!

Hvordan kan  «Du er i isolasjon frem til negativt prøveresultat er mottatt». misforstås? Hun har jo ikke misforstått, hun har blitt feilinformert.

• Opprett ny...