Gå til innhold

Sønnen min har ikke språk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Høres veldig ut som autisme.

Anonymkode: 0d41b...00b

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Høres veldig ut som autisme.

Anonymkode: 0d41b...00b

Blir helt satt ut av dette. 😢

Anonymkode: 33c57...806

Skrevet
Den perfekte mor, påan igjen skrev (7 minutter siden):

Når han er bare 16 mnd så vil han ikke forstå at han må være forsiktig, det er helt normalt. At han ikke vil kommunisere med dere kan også bare handle om at han er oppslukt av alt han ser.

Takk. Håper det ❤ nå ble jeg lettet

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Blir helt satt ut av dette. 😢

Hva sier magefølelsen din? Hva med familie og venner, har noen av de kommentert noe?

Anonymkode: 6a540...3c0

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hva sier magefølelsen din? Hva med familie og venner, har noen av de kommentert noe?

Magefølelsen sier at det "er noe".. Min søster har reagert på at han ikke har mimikk i ansiktet, viser ikke gjennsynsglede alltid 😢 men barnehagen har aldri reagert på noe og det er uforståelig for meg 😢

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Magefølelsen sier at det "er noe".. Min søster har reagert på at han ikke har mimikk i ansiktet, viser ikke gjennsynsglede alltid 😢 men barnehagen har aldri reagert på noe og det er uforståelig for meg 😢

Ta kontakt med lege eller helsesøster og få en time. Kanskje det er noe, kanskje det ikke er noe. Uansett så er det bra å vite, selv om det nok ikke føles sånn akkurat nå. :klem:

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 25.6.2021 den 17.46):

Han er 16 mnd. Kan ingen ord. Men babler og skriker HØYT. Blir sprø av den skrikingen.  Har du noen tips?

Hei hi

Jeg er mamma til to autister. 

Det høres veldig ut som om din sønn kan han en form for autisme etter alt jeg har lest fra deg i denne tråden. 

Be om time på helsestasjon og en vurdering fra pedagog i barnehagen. Luft dette med den nye barnehagen han skal begynne på allerede nå. Kanskje kan noen derifra gjøre observasjoner allerede nå. 

Det som vil skje er antagelig at pedagog etterhvert ber om en utredning fra Ppt for å se hvordan han fungerer i større barnehage og hvordan han fungerer i forhold til andre på samme alder. 

Ikke vent til 18 mnd kontroll med å ta kontakt. Det kan slå negativt ut for dere også om dere ikke søker hjelp for han. 

Anonymkode: 0ada1...c22

Skrevet
Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Hvis han går i familiebarnehage, så er det ikke noe krav om pedagoger der. Det kreves kun at det er en pedagog som er tilknyttet barnehagen og som skal veilede det øvrige personalet. Hårreisende at det i det hele tatt kalles barnehage da det i 95 % av tilfellene ene og alene er en tilsynsordning av ufaglærte. 

Anonymkode: f830f...c8e

Skrevet

Oi oi oi. På forum blir ofte ting sykeliggjort.

Han høres for meg ut som en HELT NORMAL gutt. Spesielt språkmessig, men også interessemessig og sosialt. Kanskje introvert.

Jeg sier ikke at det er sikkert at han ikke har en autismediagnose, men utfra alt det du forteller, tenker jeg ikke det. 

Mannen min er sosialt introvert (men svært velfungerende, masse humor og overhode ikke autist), og den eldste jenta vår er ganske lik han som person. Som liten kom hun aldri når vi ropte, hun ville ikke leie, slet seg løs, svarte ikke/reagerte ikke når vi ropte på henne, osv. veldig utforskende og mye energi :) Heller ikke blant de første til å prate, da sosiale greier, smisking og klenging ikke var hennes greie 😂

Nå er hun seks og et halvt. Ganske skravlete, ligger langt foran de andre faglig. Kunne lese norsk og engelsk da hun var 5. Hun har en del venner, men er ikke klengete av seg og vil ofte leke alene. Men synes det er gøy med vennene også. Hun kommer overens med alle i klassen. Ingen som helst tegn på noe autisme. Men introvert og lite interessert i følelser og sånne ting, det er hun. Ellers en herlig omsorgsfull jente som er en flink og stolt storesøster

Anonymkode: ccc47...3ce

Skrevet
On 6/25/2021 at 5:46 PM, Anonym bruker said:

Han er 16 mnd. Kan ingen ord. Men babler og skriker HØYT. Blir sprø av den skrikingen.  Har du noen tips?

kjære vene han er liten ennå, ikke vanlig de har så mye språk da, min sa 2 ting og det var mamma og hei når han var så liten, når han var ca 19 mnd kom det flere ord og når han var 2,5 år skravlet han som en foss

Anonymkode: a41fc...a7e

Skrevet

1. Hva slags bekymring har det vært for storebror? Har barnet flere søsken?

2. Ingen her kan si om det er noe eller ingenting. Ring helsestasjonen i morgen om be om time pga bekymring for språk+++ og ta det derfra. De kan også sette opp time med lege på helsestasjonen. 

Anonymkode: 1ed9b...8bc

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Takk 😢

Vi skal til helsestasjonen 18 mnd kontroll, 2 mnd til. Kan det vente til da?

Jeg hadde nok kontaktet helsestasjonen imorgen jeg. Evt fastlegen. Har selv et barn med diagnose og har selv erfart at ting tar tid. Jo fortere man kommer i gang jo fortere vil barnet få hjelp. Og husk at hvis det skulle vise seg at barnet får en diagnose så er han fremdeles den samme gode gutten din💙ingenting vil noen gang forandre på det. Mange klemmer til deg♥️♥️

Anonymkode: 100bf...fdb

Skrevet

Oi oi oi. På forum blir ofte ting sykeliggjort.

Han høres for meg ut som en HELT NORMAL gutt. Spesielt språkmessig, men også interessemessig og sosialt. Kanskje introvert.

Jeg sier ikke at det er sikkert at han ikke har en autismediagnose, men utfra alt det du forteller, tenker jeg ikke det. 

Mannen min er sosialt introvert (men svært velfungerende, masse humor og overhode ikke autist), og den eldste jenta vår er ganske lik han som person. Som liten kom hun aldri når vi ropte, hun ville ikke leie, slet seg løs, svarte ikke/reagerte ikke når vi ropte på henne, osv. veldig utforskende og mye energi :) Heller ikke blant de første til å prate, da sosiale greier, smisking og klenging ikke var hennes greie 😂

Nå er hun seks og et halvt. Ganske skravlete, ligger langt foran de andre faglig. Kunne lese norsk og engelsk da hun var 5. Hun har en del venner, men er ikke klengete av seg og vil ofte leke alene. Men synes det er gøy med vennene også. Hun kommer overens med alle i klassen. Ingen som helst tegn på noe autisme. Men introvert og lite interessert i følelser og sånne ting, det er hun. Ellers en herlig omsorgsfull jente som er en flink og stolt storesøster

Anonymkode: ccc47...3ce

Nei, det er IKKE normalt. En baby søker ansikt og blikkontakt fra de greier feste blikket. Og de søker kontakt med foreldrene "hele tiden". I noen tilfeller gir de kanskje opp om de ikke får respons fordi mamma sitter med nesa i en tlf. Men kontakt er utrolig viktig for dem. Og de kommuniserer med hele kroppen fra de er bittesmå. Å påstå at det hi beskriver er normalt sier mest om hvor lite du har greie på. Og kanskje du der har svaret på hvorfor barnet ditt var som hun var før hun hadde andre å lene seg på. 

Anonymkode: 66543...b10

Skrevet

Hi her.

Min gutt er veldig kosete, elsker å bli bært og ligge inntil. Han ønsker ikke at jeg ser han i øynene, da viker han bort. Han peker ikke mot ting og det virker som han ikke forstår det jeg sier til han. Men han liker likevel nærhet, leie han liker han. Men han liker helst å sitte i vognen og kikke på meg når jeg jobber i hagen f.eks. 

Han har eldre søsken, men de er ikke som han. Så dette er nytt for meg.

Det som er med storebror er at endringer liker han ikke. Han blir fort stresset, da virker det som han har adhd. Hvis han er stresset så kan han begynne å gå i ring. (F.eks. på kjøpesenter) osv. Han har og en del raserianfall og da blir han enda mer sint hvis jeg nærmer meg han. 

Skrevet

Jeg hadde nok kontaktet helsestasjonen imorgen jeg. Evt fastlegen. Har selv et barn med diagnose og har selv erfart at ting tar tid. Jo fortere man kommer i gang jo fortere vil barnet få hjelp. Og husk at hvis det skulle vise seg at barnet får en diagnose så er han fremdeles den samme gode gutten din💙ingenting vil noen gang forandre på det. Mange klemmer til deg♥️♥️

Anonymkode: 100bf...fdb

Tusen takk for klemmene ❤

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Hvis han går i familiebarnehage, så er det ikke noe krav om pedagoger der. Det kreves kun at det er en pedagog som er tilknyttet barnehagen og som skal veilede det øvrige personalet. Hårreisende at det i det hele tatt kalles barnehage da det i 95 % av tilfellene ene og alene er en tilsynsordning av ufaglærte. 

Anonymkode: f830f...c8e

Ja. Er det som er. Er bare en oppbevaring på en måte desverre 😔

Skrevet

Uansett hva det er er Hi, hvis du ikke allerede har forsikring, skaff han en god en FØR du går i gang med å utrede! Er sinnsyke forskjeller på hva man kan få utbetalt ved ulike diagnoser/sykdommer. Snakker av erfaring. De har også en karenstid på 3 mnd.

Anonymkode: 119c3...7e6

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Uansett hva det er er Hi, hvis du ikke allerede har forsikring, skaff han en god en FØR du går i gang med å utrede! Er sinnsyke forskjeller på hva man kan få utbetalt ved ulike diagnoser/sykdommer. Snakker av erfaring. De har også en karenstid på 3 mnd.

Anonymkode: 119c3...7e6

Såpass. TAKK for tips. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Hi her.

Min gutt er veldig kosete, elsker å bli bært og ligge inntil. Han ønsker ikke at jeg ser han i øynene, da viker han bort. Han peker ikke mot ting og det virker som han ikke forstår det jeg sier til han. Men han liker likevel nærhet, leie han liker han. Men han liker helst å sitte i vognen og kikke på meg når jeg jobber i hagen f.eks. 

Han har eldre søsken, men de er ikke som han. Så dette er nytt for meg.

Det som er med storebror er at endringer liker han ikke. Han blir fort stresset, da virker det som han har adhd. Hvis han er stresset så kan han begynne å gå i ring. (F.eks. på kjøpesenter) osv. Han har og en del raserianfall og da blir han enda mer sint hvis jeg nærmer meg han. 

Jeg ville fått sjekket synet hos en optiker som har erfaring med barn. Han liker å sitte i vogn, liker å leie, ønsker ikke blikkontakt. At han trykker på vaskemaskinen og plukker opp ting betyr ikke at han ser bra.

bestill time for å sjekke synet idag, si det haster. Å vente 2 måneder på helsesøster er veldig lenge for en liten fyr, som tydeligvis sliter med noe.

Anonymkode: 058f8...3aa

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg ville fått sjekket synet hos en optiker som har erfaring med barn. Han liker å sitte i vogn, liker å leie, ønsker ikke blikkontakt. At han trykker på vaskemaskinen og plukker opp ting betyr ikke at han ser bra.

bestill time for å sjekke synet idag, si det haster. Å vente 2 måneder på helsesøster er veldig lenge for en liten fyr, som tydeligvis sliter med noe.

Anonymkode: 058f8...3aa

Hvorfor tror du at han ser dårlig?

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Hvorfor tror du at han ser dårlig?

Er du egentlig interessert i å få sjekket ham ut? Eller skaper det bare mer problemer for deg? Du stritter jo imot med alle pigger ute her...

Anonymkode: 66543...b10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...