Gå til innhold

Sønnen min har ikke språk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han er 16 mnd. Kan ingen ord. Men babler og skriker HØYT. Blir sprø av den skrikingen.  Har du noen tips?

Anonymkode: 33c57...806

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Går ut fra at du har forsøkt "nei" med streng stemme? 

Skrevet
Optatium skrev (2 minutter siden):

Går ut fra at du har forsøkt "nei" med streng stemme? 

Ja. Han rister bare på hodet uansett hva jeg sier.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Ja. Han rister bare på hodet uansett hva jeg sier.

Da er det den kjipe "vær konsekvent" som gjelder. Si "nei", forsøk å avlede, gjenta. Han gir seg nok! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Han er 16 mnd. Kan ingen ord. Men babler og skriker HØYT. Blir sprø av den skrikingen.  Har du noen tips?

Hører han da? Testet ut å stå bak å lage lyd, se om han skvetter/snur seg? Høres jo ut som han har dårlig hørsel. 

Anonymkode: 66543...b10

Skrevet
Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

Hører han da? Testet ut å stå bak å lage lyd, se om han skvetter/snur seg? Høres jo ut som han har dårlig hørsel. 

Han er veldig sensitiv på lyd nemlig 🤔

Skrevet
Anonym bruker skrev (56 minutter siden):

Hvordan sensitiv da? Som i at han hører, men ikke skikkelig? Vann i mellomøret kanskje?

Skrevet
Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Hvordan sensitiv da? Som i at han hører, men ikke skikkelig? Vann i mellomøret kanskje?

Veldig følsom. Var for lyder. Blir fort redd for lyder

Skrevet

Det er vel vanlig å ikke ha et språk på den alderen. Senk skuldrene. Han forstår mer enn han gir uttrykk for, så fortsett å forklare ting til han.

Anonymkode: 1eb0f...e41

Skrevet

Min minste var helt lik. Hadde mama og ha det. Ellers bare høylytt hyl. Fikk time hos ørespesialist da hun var rundt 18 måneder. Og 14 dager før timen begynte hun å prate. 😳 Gikk fra tre/fire ord til femti på en uke. Barnehagen sa at det var helt vilt å observere. Fordi hun på 14 dager gikk fra å prate dårligst til å prate best. 
Jeg ser nå i alt hun gjør at hun gjør ikke ting før hun kan det. Hun observerer andre, følger med og knekker koden teoretisk og så gjør hun det. 

Anonymkode: 3b1b6...a92

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Min minste var helt lik. Hadde mama og ha det. Ellers bare høylytt hyl. Fikk time hos ørespesialist da hun var rundt 18 måneder. Og 14 dager før timen begynte hun å prate. 😳 Gikk fra tre/fire ord til femti på en uke. Barnehagen sa at det var helt vilt å observere. Fordi hun på 14 dager gikk fra å prate dårligst til å prate best. 
Jeg ser nå i alt hun gjør at hun gjør ikke ting før hun kan det. Hun observerer andre, følger med og knekker koden teoretisk og så gjør hun det. 

Anonymkode: 3b1b6...a92

Så godt å høre 💜 håper det løsner her og

Skrevet

Det kan løsne plutselig, det kan være hørselen (selv om han er sensitiv, kan han likevel ha vann i mellomøret, sjekk det ut!) eller noe helt annet. Uansett så er språk mer enn bare ord. Klarer han å kommunisere med dere? Med lyder, å peke osv? Husk at kroppsspråk også er et svært viktig språk, og hvis dette er som normalt, så kommer nok sannsynligvis det verbale språket også etter hvert. 

Anonymkode: 447cc...5ae

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Det kan løsne plutselig, det kan være hørselen (selv om han er sensitiv, kan han likevel ha vann i mellomøret, sjekk det ut!) eller noe helt annet. Uansett så er språk mer enn bare ord. Klarer han å kommunisere med dere? Med lyder, å peke osv? Husk at kroppsspråk også er et svært viktig språk, og hvis dette er som normalt, så kommer nok sannsynligvis det verbale språket også etter hvert. 

Anonymkode: 447cc...5ae

Han gjør ikke det heller. Han kommuniser ikke med oss. Han smiler innimellom 

Skrevet

Han er liten enda, barn utvikler seg forskjellig. Ikke noe å bekymre seg veldig over enda. 🙂

Nevøen min prata ikke i den alderen heller. Nå er han nylig fylt 3 år, og skravler i vei! 🙂 

Anonymkode: 0d41b...00b

Skrevet
Anonym bruker skrev (58 minutter siden):

Dette ville jeg tatt opp med lege eller helsesøster. Veldig vanlig at de ikke har mer enn 2-3 ord på den alderen, men de kan som regel gjøre seg forstått med peking og lyder, og kan herme etter f eks vinking, klapping og high five. 

Skrevet

Det at han ikke har språk, synes jeg ikke er bekymringsverdig. Men at han ikke kommuniserer på annet vis med dere, reagerer jeg på. Går han i barnehage, hva sier de der? Jeg ville som Pobie sier tatt kontakt med lege eller helsesøster.

Anonymkode: 6a540...3c0

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det at han ikke har språk, synes jeg ikke er bekymringsverdig. Men at han ikke kommuniserer på annet vis med dere, reagerer jeg på. Går han i barnehage, hva sier de der? Jeg ville som Pobie sier tatt kontakt med lege eller helsesøster.

Han går i en liten familie bhg. Jeg syns det er merkelig at de ikke har reagert på noe. 

Skrevet
Pobie skrev (2 timer siden):

Dette ville jeg tatt opp med lege eller helsesøster. Veldig vanlig at de ikke har mer enn 2-3 ord på den alderen, men de kan som regel gjøre seg forstått med peking og lyder, og kan herme etter f eks vinking, klapping og high five. 

Han vinker innimellom, det gjør han faktisk. Men ellers er det ingen kontakt liksom.. veldig rart. Blir bekymret 😔

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

De fleste babyer kommuniserer med foreldrene allerede fra de er nyfødte. Jeg tror derfor at du kanskje legger noe annet i kommunisering enn hva han har forutsetning for? Forstår han hva dere sier? Hvis dere sier hvor er ballen f.eks., vil han kikke etter den? Eller hvor er pappa, kikker han etter pappa? Det er ingen grunn til bekymring om han bare ikke har ord selv så lenge han er så liten, men om han ikke forstår er det grunn til å sette i gang tiltak.

Skrevet
Den perfekte mor, påan igjen skrev (11 minutter siden):

De fleste babyer kommuniserer med foreldrene allerede fra de er nyfødte. Jeg tror derfor at du kanskje legger noe annet i kommunisering enn hva han har forutsetning for? Forstår han hva dere sier? Hvis dere sier hvor er ballen f.eks., vil han kikke etter den? Eller hvor er pappa, kikker han etter pappa? Det er ingen grunn til bekymring om han bare ikke har ord selv så lenge han er så liten, men om han ikke forstår er det grunn til å sette i gang tiltak.

Han kikker ikke etter ballen. Han kikker ikke etter verken mamma eller pappa, når vi prater til han. Er det som er rart. Jeg prøver hver dag å øve med han 😔

Skrevet

Ta kontakt med helsesøster eller legem, og fortell det du forteller her. Normalen er veldig vid når de er i den alderen og språk kan komme raskt når det løsner. Men ta opp bekymringen din med en fagperson er mitt råd.

Anonymkode: 8ded1...2a2

Skrevet

Har han blikkontakt med deg?

Anonymkode: 48620...6e4

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Har han blikkontakt med deg?

Nei, sjelden. Han ser liksom aldri "på" oss. Har det noe med språket å gjøre?

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Ta kontakt med helsesøster eller legem, og fortell det du forteller her. Normalen er veldig vid når de er i den alderen og språk kan komme raskt når det løsner. Men ta opp bekymringen din med en fagperson er mitt råd.

Anonymkode: 8ded1...2a2

Da er det grunn til bekymring? 😔 godt å høre at normalen er vid 🙏😚

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Nei, sjelden. Han ser liksom aldri "på" oss. Har det noe med språket å gjøre?

Nei, men jeg tenkte at han kanskje har problemer med synet siden han skvetter av lyder. Men det er jo i tilfelle en ekstra utfordring i tillegg til språket. Har ikke helsestasjonen uttrykt noe bekymring på kontrollene? Kan være at han bare er sent ute, og kan være noe annet. Sier som andre, kontakt lege eller helsestasjonen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...