Gå til innhold

Uoffisiell sommerfest med jobben og

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ikke invitert.

Alle mellom 25 og 50 i de avdelingene som samarbeider medt er invitert, bortsett fra meg og hun jeg deler kontor med. De over 50 har hatt et rekelag sist uke. Kollegaen er en litt spesiell type, men min nærmeste kollega. Jeg tror egentlig det er hun som er uønsket. Jeg har mange venner på jobb og alle er invitert.

Jeg tror greia er at de ikke vil ha kollegaen min der, og da er det lettest å droppe meg også. Hun inviterer glatt seg selv om hun hører om slikt. Jeg trodde jeg hadde slått meg til ro med det, men det var veldig sårt da tre forskjellige kolleger sa «ses i kveld da» på veien ut. 

Dette er jo et privat initiativ, så ingen kan kreve å bli invitert. Jeg vet jeg er godt likt på jobb, men det føles kjipt at de ofrer meg så lett. Jeg fyller førti i september og planla egentlig fest, men veldig mange av gjestene er fra jobb har jeg lyst til å droppe det. Jeg skammer meg vel egentlig over å ikke bli invitert og er nå redd for at de ikke vil prioritere å komme i førtiårslaget mitt.

Er jeg umoden?

Anonymkode: cc2a3...3e2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det der er da ikke greit uansett. Man ekskluderer ikke sånn. 

Skrevet

Jeg hadde vært så frimodig at jeg hadde spurt rett ut om det var en forglemmelse at dere to ikke er invitert, eller om dere ikke er ønsket der. Så får de som er ansvarlige heller stå for det de gjør, om de ikke ønsker dere der.

Snakk med en av de andre du står nært på jobben, Hi. Gjerne en av de som sa "ses i kveld" og si at du og hun du deler kontor med ikke er blitt invitert.

Anonymkode: 8a624...b76

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Jeg hadde vært så frimodig at jeg hadde spurt rett ut om det var en forglemmelse at dere to ikke er invitert, eller om dere ikke er ønsket der. Så får de som er ansvarlige heller stå for det de gjør, om de ikke ønsker dere der.

Snakk med en av de andre du står nært på jobben, Hi. Gjerne en av de som sa "ses i kveld" og si at du og hun du deler kontor med ikke er blitt invitert.

Jeg har snakker med dem. Altså sagt at jeg ikke er invitert. De syns nok det er kleint, men to av tre skjønte nok hvorfor.

Om ikke annet var det hyggelig at de så det som en selvfølge at jeg var invitert

Skrevet

Kan du ikke bare sende en melding til den som har invitert og spørre om du kan få lov til å komme? Og si at det føles sårt å bli holdt utenfor. Ikke nevn hun du deler kontor med, snakk på egne vegne. 

Anonymkode: f226c...028

Skrevet

Så ufint gjort, ikke bare mot deg men mot den andre kollegaen og.

Anonymkode: 88fd1...82c

Skrevet

Nei slett ikkje umoden, eg hadde følt det på akkurat same måte sjølv. Utruleg umodent av kollegaene dine derimot. Vaksne folk inviterer alle, å utelate to er veldig barnsleg. Sjølv om kollegaen din er spesiell. 

Skrevet

Så slemt gjort. Ungdomsskolen på nytt. Jeg hadde vært veldig lei meg. 

Anonymkode: 6e2b7...56d

Skrevet

Tross alt bedre å utelate to enn en, men virker rart hvis dere jobber like tett alle sammen.

Anonymkode: ed426...cd9

Skrevet

Det er litt rart dette, hvordan svarene snur etter vinden. I går var det mange som mente at det ikke er noe å bli snurt/lei seg for å ikke bli invitert til svigers. Man inviterer hvem man vil. I dag er det ugreit at to blir utelatt til privat sommerfest. 

Anonymkode: e6e05...c4a

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er litt rart dette, hvordan svarene snur etter vinden. I går var det mange som mente at det ikke er noe å bli snurt/lei seg for å ikke bli invitert til svigers. Man inviterer hvem man vil. I dag er det ugreit at to blir utelatt til privat sommerfest. 

Anonymkode: e6e05...c4a

Det kan ikke tenkes at det er forskjellige folk som svarer da.

Anonymkode: 88fd1...82c

Skrevet

Høres ut som en merkelig arbeidsplass - egen fest for dem over 50 ?  Hadde mine kollegaer invitert til fest og ikke invitert meg (og en til) hadde jeg enkelt og greit sent en melding og skrevet noe sånn som "Heisann, noe må ha gått galt, jeg har ikke fått invitasjon til festen i kveld. Hvor er det og når skal jeg komme? Forresten, Kari sier at hun ikke har fått invitasjon heller, men hun blir med hun også. Gleder meg! " 

Anonymkode: 03bf7...0c5

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg har snakker med dem. Altså sagt at jeg ikke er invitert. De syns nok det er kleint, men to av tre skjønte nok hvorfor.

Om ikke annet var det hyggelig at de så det som en selvfølge at jeg var invitert

Hjelpes for en tafatt gjeng du jobber sammen med, Hi. Det de holder på med er utestengelse, som er en form for mobbing - og resten godtar det.

Hvis jeg hadde vært en av dine kolleger og hadde hørt at bare du og hun du deler kontor med, så hadde jeg sagt fra. Jeg kunne også funnet på å si fra at jeg ikke aksepterer slik utestengelse og at enten blir alle bedt (ikke alle unntatt to), eller så kom ikke jeg heller.

De som synes det er kleint, men "skjønner hvorfor" og likevel går - de viser at de aksepterer slik utestengelse. Og så tør de ikke si fra fordi de enten ikke bryr seg, de støtter det, eller de frykter for selv å bli utestengt og mobbet om de sier fra.

Veldig usunt miljø å jobbe i.

Be på fest hos deg og be alle bortsett fra den som nå inviterte og dennes nærmeste på jobb, bare for å markere et eksempel?

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Hjelpes for en tafatt gjeng du jobber sammen med, Hi. Det de holder på med er utestengelse, som er en form for mobbing - og resten godtar det.

Hvis jeg hadde vært en av dine kolleger og hadde hørt at bare du og hun du deler kontor med, så hadde jeg sagt fra. Jeg kunne også funnet på å si fra at jeg ikke aksepterer slik utestengelse og at enten blir alle bedt (ikke alle unntatt to), eller så kom ikke jeg heller.

De som synes det er kleint, men "skjønner hvorfor" og likevel går - de viser at de aksepterer slik utestengelse. Og så tør de ikke si fra fordi de enten ikke bryr seg, de støtter det, eller de frykter for selv å bli utestengt og mobbet om de sier fra.

Veldig usunt miljø å jobbe i.

Be på fest hos deg og be alle bortsett fra den som nå inviterte og dennes nærmeste på jobb, bare for å markere et eksempel?

Postet for fort. Mener ikke at du bør gjøre som dem, slik jeg skrev i siste setning over her, men det er jammen fristende.

Jeg hadde nok vurdert om jeg skulle begynne å se meg om etter en annen jobb hvor det kanskje er litt bedre arbeidsmiljø.

Skrevet

Jøjemeg, hva slags mennesker er det som arrangerer denne festen og med god samvittighet unngår å invitere to stykker?

Det sier virkelig mer om dem enn om deg og kollegaen din altså. Selvfølgelig inviteres den "rare" også når man har sommerfest for kollegaene sine.

Jeg hadde blitt sint om jeg opplevde noe sånt, og de kollegaene dine som synes det var kleint med forsto det, herlighet. De skulle jo trampet rett til vertskapet og spurt hvorfor ikke dere to var invitert.

Veldig usunt miljø du jobber i altså.

Anonymkode: 78165...6a5

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Jøjemeg, hva slags mennesker er det som arrangerer denne festen og med god samvittighet unngår å invitere to stykker?

Det sier virkelig mer om dem enn om deg og kollegaen din altså. Selvfølgelig inviteres den "rare" også når man har sommerfest for kollegaene sine.

Jeg hadde blitt sint om jeg opplevde noe sånt, og de kollegaene dine som synes det var kleint med forsto det, herlighet. De skulle jo trampet rett til vertskapet og spurt hvorfor ikke dere to var invitert.

Veldig usunt miljø du jobber i altså.

Anonymkode: 78165...6a5

Helt enig!

Anonymkode: 03bf7...0c5

Skrevet

Men har alle fått personlig invitasjon, eller har det gått ut en felles Mail til alle i ønsket aldersgruppe (å dele kollegaer inn i aldersgrupper er jo hinsides merkelig, men det er en annen diskusjon)? 

Om det er så at du er utelatt skjønner jeg at det er sårt. Jeg hadde også blitt lei meg da. 

Anonymkode: 8e25a...c4c

Skrevet

Jeg har opplevd noe tilsvarende. Det er en stor gjeng som har mye felles. Ikke gjennom jobb, men gjennom fritidsaktiviteter. I alle år ble alle invitert, også en dame (Anja) som er litt sær/mangler litt antenner. Ettersom hun er litt sær har hun ikke særlig med andre slik at dette har vært det hun har blitt invitert med på. Hun er ikke slem, bare litt sær/spesiell. Så dukket det opp en ny dame (Karen). Hun var veldig oss/dem. Veldig rask begynner Anja å oppdage at de andre treffes uten henne. Alle tror at hun har takket nei til å komme og vet ikke at hun ikke er invitert. Nye damer dukker opp og blir tatt godt imot, Anja holdes fortsatt utenfor. Jeg oppdager dette og utfordrer de som arrangerer/inviterer på dette. Karen sier rett ut at hun ikke gidder å være med folk hun ikke har lyst å være med. Når hun er voksen kan hun bestemme dette selv, hun har ingen intensjon om å være med Anja selv om de har noe til felles. Det at hun utestenger noen ser hun ikke på som et problem. Hun føler ingen dårlig samvittighet for at hun gjør noen ensomme. Det er ikke hennes problem.  

Nå har jeg blitt en trussel. De er redd for at om jeg inviteres så vil jeg fortelle Anja om dette slik at hun dukker opp. Nå får de andre i gjengen beskjed om at jeg heller ikke kan, om jeg etterlyses. En i gjengen som ikke visste dette fortalte meg om en fest og ble kontaktet umiddelbart av Karen med beskjed om at de hadde bestilt bord og at det ikke var plass til flere osv. Andre som kom til senere, viste seg å være hjertelig velkommen. I denne gjengen er det noen som vet om hvordan Karen og hennes nærmeste venner styrer. Noen våger ikke bry seg fordi de er redd for å bli dyttet ut i kulden og noen bryr seg ikke. Mange vet fortsatt ikke hvordan disse holder på.  Det er snakk om mange på disse arrangementene så Karen hadde ikke behøvd å veksle et eneste ord med Anja.

Jeg forstår virkelig ikke at voksne kan være så slemme mot andre og bare se egne behov.

Jeg forstår veldig godt at du ble lei seg. Jeg synes slik er ødeleggende for miljøet og skaper en usikkerhet og rangering av de ansatte som ikke er greit. Det å utestenge andre er ikke greit uansett hvor gamle man er og voksne burde definitiv vite bedre og ha mer empati for andre.

Anonymkode: 21ab9...f6a

Skrevet

Men det er jo bare å se hvordan folk svarer i tråder om hvem amn skal n invitere og utelate i barnas bursdagsselskap. Det læres tidlig bort at man ikke har forpliktelser eller ansvar for inkludering, at det må være lov å ikke like eller ville være med alle osv. Lett å se hvor slike holdninger videreføres. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Jeg har opplevd noe tilsvarende. Det er en stor gjeng som har mye felles. Ikke gjennom jobb, men gjennom fritidsaktiviteter. I alle år ble alle invitert, også en dame (Anja) som er litt sær/mangler litt antenner. Ettersom hun er litt sær har hun ikke særlig med andre slik at dette har vært det hun har blitt invitert med på. Hun er ikke slem, bare litt sær/spesiell. Så dukket det opp en ny dame (Karen). Hun var veldig oss/dem. Veldig rask begynner Anja å oppdage at de andre treffes uten henne. Alle tror at hun har takket nei til å komme og vet ikke at hun ikke er invitert. Nye damer dukker opp og blir tatt godt imot, Anja holdes fortsatt utenfor. Jeg oppdager dette og utfordrer de som arrangerer/inviterer på dette. Karen sier rett ut at hun ikke gidder å være med folk hun ikke har lyst å være med. Når hun er voksen kan hun bestemme dette selv, hun har ingen intensjon om å være med Anja selv om de har noe til felles. Det at hun utestenger noen ser hun ikke på som et problem. Hun føler ingen dårlig samvittighet for at hun gjør noen ensomme. Det er ikke hennes problem.  

Nå har jeg blitt en trussel. De er redd for at om jeg inviteres så vil jeg fortelle Anja om dette slik at hun dukker opp. Nå får de andre i gjengen beskjed om at jeg heller ikke kan, om jeg etterlyses. En i gjengen som ikke visste dette fortalte meg om en fest og ble kontaktet umiddelbart av Karen med beskjed om at de hadde bestilt bord og at det ikke var plass til flere osv. Andre som kom til senere, viste seg å være hjertelig velkommen. I denne gjengen er det noen som vet om hvordan Karen og hennes nærmeste venner styrer. Noen våger ikke bry seg fordi de er redd for å bli dyttet ut i kulden og noen bryr seg ikke. Mange vet fortsatt ikke hvordan disse holder på.  Det er snakk om mange på disse arrangementene så Karen hadde ikke behøvd å veksle et eneste ord med Anja.

Jeg forstår virkelig ikke at voksne kan være så slemme mot andre og bare se egne behov.

Jeg forstår veldig godt at du ble lei seg. Jeg synes slik er ødeleggende for miljøet og skaper en usikkerhet og rangering av de ansatte som ikke er greit. Det å utestenge andre er ikke greit uansett hvor gamle man er og voksne burde definitiv vite bedre og ha mer empati for andre.

Men er det bare den nye, Karen, som inviterer? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Men har alle fått personlig invitasjon, eller har det gått ut en felles Mail til alle i ønsket aldersgruppe (å dele kollegaer inn i aldersgrupper er jo hinsides merkelig, men det er en annen diskusjon)? 

Om det er så at du er utelatt skjønner jeg at det er sårt. Jeg hadde også blitt lei meg da. 

Anonymkode: 8e25a...c4c

Jeg henger meg på denne. Hvordan har invitasjonene blitt delt ut? Kan det rett og slett bare være en glipp? 

Anonymkode: ca422...f14

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Men er det bare den nye, Karen, som inviterer? 

Siden gruppen er så stor så har de i alle år hatt en slags arrangementskomité på 3-4 stykker. De som sitter der liker å være de som planlegger og velger arrangement. De ønsker å ha denne oppgaven. De har gjort en god jobb med variasjoner i arrangementene så de andre i gruppen synes det er supert at de planlegger (de delegerer selvsagt oppgaver til andre, men det er de som velger hva og hvor og som sender ut invitasjonene/påmeldingene). Karen har blitt gode venner med de mest sentrale her og blitt med i komiteen. Karen er den eneste nye i komiteen og fått de andre med på ekskluderingen. I løpet av året er er det selvsagt treff der mindre grupper treffer hverandre da folk kjenner hverandre også fra andre arenaer. Her er det forskjellig hvem som inviterer og hvem som treffes. Men hovedarrangementene som gjelder hele gruppen er det kun arrangementskomiteen som står for. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Jeg er ikke invitert.

Alle mellom 25 og 50 i de avdelingene som samarbeider medt er invitert, bortsett fra meg og hun jeg deler kontor med. De over 50 har hatt et rekelag sist uke. Kollegaen er en litt spesiell type, men min nærmeste kollega. Jeg tror egentlig det er hun som er uønsket. Jeg har mange venner på jobb og alle er invitert.

Jeg tror greia er at de ikke vil ha kollegaen min der, og da er det lettest å droppe meg også. Hun inviterer glatt seg selv om hun hører om slikt. Jeg trodde jeg hadde slått meg til ro med det, men det var veldig sårt da tre forskjellige kolleger sa «ses i kveld da» på veien ut. 

Dette er jo et privat initiativ, så ingen kan kreve å bli invitert. Jeg vet jeg er godt likt på jobb, men det føles kjipt at de ofrer meg så lett. Jeg fyller førti i september og planla egentlig fest, men veldig mange av gjestene er fra jobb har jeg lyst til å droppe det. Jeg skammer meg vel egentlig over å ikke bli invitert og er nå redd for at de ikke vil prioritere å komme i førtiårslaget mitt.

Er jeg umoden?

Ikke du som skal skamme deg. De burde skamme seg. Så smålige kan altså folk være.

Anonymkode: 1c173...5ad

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg henger meg på denne. Hvordan har invitasjonene blitt delt ut? Kan det rett og slett bare være en glipp? 

Anonymkode: ca422...f14

Det er ikke en glipp. Jeg (og et par andre kolleger som er invitert) ser helt klart hvorfor folk er invitert og ikke. De har nemlig også invitert noen utenfor de samarbeidende avdelingene, samt deltidsansatte som har vært her veldig kort tid. Alle disse har én ting til felles, de har høy status i sine miljø. Det er helt klart et forsøk på å definere en slags «kjerne» på jobben og knytte til seg innflytelsesrike folk. Det er også veldig tydelig at de inviterer fordi jobben ikke arrangerer sommerfest i år. 

Rekelaget ble forklart med at det fortsatt er begrensninger lokalt og da fant de som arrangerte en grei avgrensning på alder, og oppfordret til at det ble arrangert noe for oss yngre også. Det er egentlig helt ok da det er disse som jobber mest sammen også.

Invitasjonene har gått ut på facebook. Fordi vi er medlem av de samme gruppene har jeg og min kollega garantert kommet opp som forslag, så nei. Det er nok ikke en glipp.

Rapport fra gårsdagen er at oppmøtet var labert… ganske tilfredsstillende;)

Skrevet

Jeg er helt fan av å spille dum innimellom.

Så hadde spurt komiteen "Oj, er sommerfesten idag? Det har jeg dessverre oversett, så beklager manglende tilbakemelding. Men jeg kommer selvfølgelig. Når og hvor er det?"

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...