Anonym bruker Skrevet 25. juni 2021 #1 Skrevet 25. juni 2021 Først og fremst, hvis far får samboer vil dette ha noe å så ift bidrag? Og er det straffbart å ikke si ifra? Vi har fått beskjed om å si ifra til nav ved endring i inntekt, sivilstatus etc. Han har gått opp i lønn og fått samboer. MÅ mab gi beskjed? Fra neste år har ikke jeg lenger utgift til sfo, da begge barna slutter. Dette er jo en endring jeg skal gi beskjed om. Men kan man samle opp og gi beskjed om alle endringer i ettertid (ikke innvirkning på evt bidrag tilbake i tid så klart). Eller kan jeg tenke at om et år går hans økte inntekt og mine lavere utgifter opp i opp, og la det være? Anonymkode: 1aa21...145
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2021 #2 Skrevet 25. juni 2021 Samboer har ingenting å si så lenge man ikke har fått felles barn, samboeren skal ikke være med å forsørge barn fra tidligere forhold Dere må ikke si ifra om hans økte lønn, at du går glipp av litt bidrag bryr ikke nav seg om. Anonymkode: 62aee...761
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2021 #3 Skrevet 25. juni 2021 Jeg gav bedskjed til Nav da jeg fikk ny samboer siden jeg da var aleine med daglig omsorg. Nav registrerte det. Ang gått opo i lønn. Så kan alle parter søke på ny behandlig av barnebidrag. Men det kostet da en 1000 lapp eller noe for å få det vurdert omigjen. Anonymkode: 65b28...b17
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2021 #4 Skrevet 25. juni 2021 Det eneste som må varsles om er hvis bidragsmottaker er ført som aleneforsørger og får skattefradraget, endrer status til samboer. Etter ett år mister man rett på skattefradraget og ekstra barnetrygd. Endres bidragsyters inntekt eller bidragsyter får egne barn så kan det bes om ny beregning. Men, det er på ingen måte strafferettslig forbundet med å la være. Anonymkode: dde45...1a2
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2021 #5 Skrevet 27. juni 2021 Øker ikke bidraget når han har samboer? Hvorfor skal man da ktysse av for om bidragsbetaler bor med en annen voksen? Hun skal så klart ikke betale for hans barn, men bidraget er jo beregnet ut ifra hans betalingsevne, og evnen øker jo når han plutselog betaler vare halvparten av boutgifter, strøm osv. Metkelig.. Men har ikke tenkt å rapportere inn uansett, så det spiller ingen rolle. Ville bare vite om jeg MÅ eller om jeg kan la være. Har lest saker ang nav og svindel og tenker jeg ikke tørr å gjøre noe galt med nav. Men da må jeg helller ikke melde fra om jeg går får mye lavere utgifter? Forstår at nav ikke bryr seg om jeg går glipp av bidrag, men da bryr de seg vel heller ikke om far betaler litt for mye? De har jo tatt to sfo regninger med i beregningen. Disse er jeg nå ferdig med. Anonymkode: 1aa21...145
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2021 #6 Skrevet 27. juni 2021 Hvis noe en endring utløser større ytelser fra det offentlige, må du si ifra. Anonymkode: a5acb...edd
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2021 #7 Skrevet 27. juni 2021 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Øker ikke bidraget når han har samboer? Hvorfor skal man da ktysse av for om bidragsbetaler bor med en annen voksen? Hun skal så klart ikke betale for hans barn, men bidraget er jo beregnet ut ifra hans betalingsevne, og evnen øker jo når han plutselog betaler vare halvparten av boutgifter, strøm osv. Metkelig.. Men har ikke tenkt å rapportere inn uansett, så det spiller ingen rolle. Ville bare vite om jeg MÅ eller om jeg kan la være. Har lest saker ang nav og svindel og tenker jeg ikke tørr å gjøre noe galt med nav. Men da må jeg helller ikke melde fra om jeg går får mye lavere utgifter? Forstår at nav ikke bryr seg om jeg går glipp av bidrag, men da bryr de seg vel heller ikke om far betaler litt for mye? De har jo tatt to sfo regninger med i beregningen. Disse er jeg nå ferdig med. Anonymkode: 1aa21...145 Hvis du har stønad til barnepass så er det noe di får fra nav eller kommunen. Det er ikke noe far betaler. Men, dette er noe som må søkes om fra år til år. Så da ender du bare med å ikke få den ekstra stønaden. Bidraget derimot får du fra far. Du kan så klart melde inn at han har fått samboer og be om ny beregning. Så får det være opp til far å be om ny beregning ift at du ikke har utgifter til sfo. Anonymkode: dde45...1a2
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2021 #8 Skrevet 27. juni 2021 Hva slags utgifter du har spiller ingen rolle. NAV har faste summer som de går ut fra ift. hvor gamle barna er. Bidraget regnes ut etter inntekten til mor og far + utfra hvor mye samvær den enkelte foreldet har. Anonymkode: a2aa2...67f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå