Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg svarer at jeg ikke vil belaste helsevesenet unødvendig. At jeg har god helse og frykter ikke korona mer enn bivirkningene fra en vaksine som det er grunn til å være litt usikker på. Dersom situasjonen tilsier det vil jeg vurdere en vaksine på et senere tidspunkt, feks neste år. 

Til de som ikke blir ferdige med det, og tror de selv bidrar med noe helt spesielt ved å vaksinere seg, sier jeg at de kan ta seg en bolle. Kostnadene ved vaksinasjonsprogrammet og behandling av bivirkningene kan de dekke selv. Folk vaksinerer seg av angst, for å redde seg selv, og for å slippe alle overdrevne tiltak som har større negative konsekvenser enn selve pandemien. Ferdig snakka.

Anonymkode: ab02c...555

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Jeg svarer at jeg ikke vil belaste helsevesenet unødvendig. At jeg har god helse og frykter ikke korona mer enn bivirkningene fra en vaksine som det er grunn til å være litt usikker på. Dersom situasjonen tilsier det vil jeg vurdere en vaksine på et senere tidspunkt, feks neste år. 

Til de som ikke blir ferdige med det, og tror de selv bidrar med noe helt spesielt ved å vaksinere seg, sier jeg at de kan ta seg en bolle. Kostnadene ved vaksinasjonsprogrammet og behandling av bivirkningene kan de dekke selv. Folk vaksinerer seg av angst, for å redde seg selv, og for å slippe alle overdrevne tiltak som har større negative konsekvenser enn selve pandemien. Ferdig snakka.

"Ferdig snakka"... Da har man tapt diskusjonen så det synger 🤣

Anonymkode: 32344...a03

Anonym bruker skrev (1 time siden):

De er jo egentlig uhøflige de som spør også, så det er vel greit å svare det.

Anonymkode: ea3b4...907

Ja i grunnen. 

En grei leveregel, ikke spør om noe du ikke vil ha svar på, tenker jeg 😅 

Anonymkode: 091b1...637

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Folk eier som sagt ikke skam. Jeg kommer fra et annet land og er ikke vant til at folk sier "nå må jeg gå og tisse" og forteller eller spør om andre kroppslige funksjoner til alle og enhver. Jeg synes det er ubehagelig, og at man bør kunne ha noe privat. Helseopplysninger regnes som sensitive personopplysninger i GDPR, det tyder jo på at de jevnt over anses for å være private. Så hvis jeg var deg, ville jeg enten svart at det har de ikke noe med, eller besvart med like frekt spørsmål - for eksempel om de har vært plaget med hemorroider etter fødsel.

Anonymkode: 1225f...261

Men du er jo avviker. Og det er da ikke farlig å svare på spørsmål om hemoroider, herlighet.

Anonymkode: 1beaf...f58

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Men du er jo avviker. Og det er da ikke farlig å svare på spørsmål om hemoroider, herlighet.

Anonymkode: 1beaf...f58

Nei, det er jeg ikke. Bare fordi jeg ikke ønsker å høre om andres kroppsvæsker og -funksjoner midt i lunsjpausen, liksom :D 

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Vaksinemotstanderne oppfører seg idiotisk så skjønner godt hvorfor noen lurer på hvorfor en annen oppfører seg slik. Med en innleggelsesrate på 30% for delta-versjonen, senskader for ellers friske mennesker, skader hos barn osv. så burde vi gjøre alt det vi kan for å forhindre mer skade. Det å tenke at korona ikke er farlig og at jeg ikke blir alvorlig syk er bare latterlig ignorant. Selv om du skulle ha kommet ut av det uten seneffekter så er det ikke sikkert at den neste du smitter er like heldig. Hat du tenkt tanken på at ny farlig mutasjon kan oppstå hos deg og en haug med mennesker kan dø?

Anonymkode: 95816...a0c

Hvis Erna og regjeringen var så bekymret for Delta-versjonen av viruset så skulle de ikke ha åpnet for fri utenlandsreise, uten testing for de som er vaksinerte (og også kan få Delta-varianten) eller de som har hatt en annen koronavariant. Og på toppen gjør de det mens bare 28 prosent (iflg. artikkel på nrks nettside i går) av befolkningen foreløpig er fullvaksinerte - og så godt som ingen barn og svært få unge.

Så om det er noen man burde lure på hvorfor de "oppfører seg slik", så er det inkonsekvensen og uansvarligheten i regjeringens gjennåpning!

Kanskje du skal nevne det du ramser opp til Erna og regjeringen og spørre om de har tenkt på det du nevner?

Anonymkode: 6f4f1...fb4

Annonse

- Jeg må bare få spørre deg siden du tydeligvis er en ekspert:  

- Hva er kostnadene ved vaksinasjonsprogrammet?  

- Hva er til sammenligning kostnadene ved f.eks. 1 pasient innlagt på respirator i en uke?  

- Hvorfor er det grunn til å være usikker på vaksinen?  Kan du vise til forskning?  

Jeg har tatt vaksinen, nettopp fordi jeg har tenkt selv.  Jeg velger veldig bevisst å stole på helsemyndighetene i Norge!  Jeg vaksinerer meg for å unngå å bli syk selv, og for å forhåpentligvis unngå sykdom blant dem som ikke kan bli vaksinert.  Vaksinen har så langt ikke ført til at jeg har sluppet noen tiltak tilknyttet korona.  Jeg gleder meg stort til jeg en gang får reist utenlands igjen, men det blir helt sikkert ikke før reiseforsikringen er gyldig både for barna mine og meg.  

Anonymkode: 91095...f5f

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Du svarer bare at du ikke stoler på verdens forskerelite, at du heller vil få covid og senskader enn forbigående bivirkninger, at du ikke føler noe ansvar for å slå ned pandemien, og at du heller tar en eventuell runde på respirator fremfor vaksine som er ute av kroppen etter få dager👍🏼 

Anonymkode: 78d51...1d2

Det du bidrar med nå er følgende: Ingen vil si slike ting og synes det er ubehagelig om andre tenker slik, så hva blir da løsningen? Jo man lyver og sier man har tatt vaksinen. 

HI: om du møter folk med slike holdninger så ville jeg løyet og sagt at jeg hadde tatt den, så ville jeg stilt følgende tilbake: Siden vi nå er inne på private ting, pleier du og mannen din å ha analsex? 

Jeg har tatt vaksine, men har ingen behov for å kringkaste det, har heller ingen nytte av andre sin vaksinestatus, men opplever at mange sier dette uansett, mulig siden vi har lite å snakke om. Om du kommer på andre spennede tema å snakke om så er det ikke en gang sikkert at det spørsmålet vil dukke opp.  

Anonymkode: f1542...8b9

Anonym bruker skrev (50 minutter siden):

Det du bidrar med nå er følgende: Ingen vil si slike ting og synes det er ubehagelig om andre tenker slik, så hva blir da løsningen? Jo man lyver og sier man har tatt vaksinen. 

HI: om du møter folk med slike holdninger så ville jeg løyet og sagt at jeg hadde tatt den, så ville jeg stilt følgende tilbake: Siden vi nå er inne på private ting, pleier du og mannen din å ha analsex? 

Jeg har tatt vaksine, men har ingen behov for å kringkaste det, har heller ingen nytte av andre sin vaksinestatus, men opplever at mange sier dette uansett, mulig siden vi har lite å snakke om. Om du kommer på andre spennede tema å snakke om så er det ikke en gang sikkert at det spørsmålet vil dukke opp.  

Du sidestiller spørsmål om vaksine som potensielt har innvirkning på andre menneskers helse og andres sexliv. 

Er det mulig å fungere så dårlig sosialt?

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Du sidestiller spørsmål om vaksine som potensielt har innvirkning på andre menneskers helse og andres sexliv. 

Begge to er spørsmål om personlige helseforhold. Hva hvis personen for eksempel er gravid, men ikke ønsker å opplyse om graviditeten enda? Skal hun måtte utbrodere dette for deg slik at du får tilfredsstilt din nysgjerrighet og hunger etter å dømme, belære og irettesette andre? 

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Du svarer bare at du ikke stoler på verdens forskerelite, at du heller vil få covid og senskader enn forbigående bivirkninger, at du ikke føler noe ansvar for å slå ned pandemien, og at du heller tar en eventuell runde på respirator fremfor vaksine som er ute av kroppen etter få dager👍🏼 

Anonymkode: 78d51...1d2

Og i tillegg liker du at de som jobber på sykehuset får litt mer å gjøre, og at det er bare fint å få testet systemet i helsevesenet. Og vaksinepass er bare tåpelig.

Anonymkode: d907c...585

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Og i tillegg liker du at de som jobber på sykehuset får litt mer å gjøre, og at det er bare fint å få testet systemet i helsevesenet. Og vaksinepass er bare tåpelig.

Men vaksinepass ER tåpelig, og det har mange eksperter på feltet har uttalt, blant annet i høringsuttalelser til forslaget. Så å si at man ikke hører på ekspertene hvis man mener vaksinepass er tåpelig, blir ren løgn. 

For øvrig er det litt søtt å skylde på de få som ikke vil vaksineres, for at helsevesenet blir overbelastet all den tid rapportene viser at myndighetene har rasert intensivberedskap i stedet for å bygge det opp siden mars 2020. Det er færre intensivplasser og dårligst intensivberedskap noen sinne. Skal man stenge for evig og alltid fordi man ikke har kapasitet til noe som helst? 

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Bekymrede akademikere mener vaksinepass hører hjemme i autoritære regimer | Farmatid

Dette er de rettslige utfordringene med «innlandsvaksinepass» | Juridika

Høring om koronasertifikat - endringer i smittevernloven - regjeringen.no

Annonse

Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Helt ærlig er det du som fungerer litt dårlig sosialt om du forventer at andres helseopplysninger skal være tilgjengelig informasjon for deg. 

De fleste som tar vaksinen, pleier å si det på eget initiativ. De du ikke vet, får du bare ta utgangspunkt i potensielt ikke er vaksinert og ta dine forholdsregler deretter. Men rett til å vite, det har du ikke. Akkurat som seksuell legning, graviditet eller diverse diagnoser. 

Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Ja for det har like lite ute i offentligheten å gjøre. Hva om en person ikke kan ta vaksinen p.g.a. at den personen er HIV-positiv skal man da måtte fortelle det også? Eller har en kreftdiagnose som man ikke vil snakke om? 

Hvilken rett har du til å vite om mine helseopplysninger? Man spør heller ikke folk om: Når hadde du klamydia sist? osv. 

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Ja for det har like lite ute i offentligheten å gjøre. Hva om en person ikke kan ta vaksinen p.g.a. at den personen er HIV-positiv skal man da måtte fortelle det også? Eller har en kreftdiagnose som man ikke vil snakke om? 

Hvilken rett har du til å vite om mine helseopplysninger? Man spør heller ikke folk om: Når hadde du klamydia sist? osv. 

Dette.

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Jeg svarer at jeg ikke tør. Jeg er redd for langtidsbivirkninger. Ingen har så langt sagt noe på det, for de aller fleste har en ørliten bekymring rundt det selv.

Anonymkode: 27baa...e34

Det er dette jeg svarer. Da får jeg tilbake: alle i slekta mi tok den i forrige uke, ingen ble dårlige. 🤦‍♀️

Det er dette jeg svarer. Da får jeg tilbake: alle i slekta mi tok den i forrige uke, ingen ble dårlige. 🤦‍♀️

Og da kan du svare at du ikke vil høre om svogerforskning. 

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Da ville jeg bare svart "så fint for dere, da!".

Og så ville jeg sagt noe om at det som er så kjedelig er at man ikke på forhånd vet hvem som vil tåle vaksinen helt fint og uten bivirkninger, og hvem som ev. vil få bivirkninger eller langtidsbivirkninger av dem.

Jeg svarer som sant er, at jeg har fått tilbud om vaksinen, men at jeg avventer pga. egen helsetilstand og risikofaktorer. Og lar meg ikke dra inn i diskusjoner for/mot, men kan informere saklig mer i detalj om hvorfor jeg avventer hvis noen ikke gir seg. De fleste som spør slik har, etter min erfaring, satt seg veldig dårlig inn i vaksinene, utviklingen av disse, godkjenningen av vaksinene, bivirkninger og risikofaktorer, så de har lite å stille opp i en saklig diskusjon om selve vaksinene.

Anonymkode: 6f4f1...fb4

Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Begge to er spørsmål om personlige helseforhold. Hva hvis personen for eksempel er gravid, men ikke ønsker å opplyse om graviditeten enda? Skal hun måtte utbrodere dette for deg slik at du får tilfredsstilt din nysgjerrighet og hunger etter å dømme, belære og irettesette andre? 

Nei. For det første så handler ikke analsex om helseforhold? Tenker du mye over andre menneskers sexliv? 

For det andre så påvirker verken andre sitt sexliv eller graviditet meg, mens å omgås uvaksinerte mennesker kan gjøre det. 

Jeg verken belærer eller irettesetter folk som velger bort vaksinen, men jeg respekterer dem heller ikke. Jeg syns de er uvitende, egoistiske og dumme. 

Anonym bruker skrev (23 timer siden):

Igjen blir det å tenke selv noe man antar ikke andre evner. Jeg skjønner ikke hvorfor det liksom har blitt slik at det er de/dere som er skeptiske til viruset, kritiske til myndighetene og forskningen som liksom "tenker selv". Dere/de henter vel sin informasjon fra andre kilder de også, på lik linje med alle andre? Eller mener du at de som "tenker selv" har all informasjon og kunnskap i sitt eget hode uten å hente inspirasjon og lærdom fra andre?

Jeg har satt meg inn i helsemyndighetenes anbefalinger, jeg har lest forskning og faktisk tenkt meg frem til at jeg skal ta vaksinen. Det har jeg gjort helt uten å beskylde dem som velger annerledes for ikke å "tenke selv". 

Ser du poenget? 

Det å «tenke selv» er blitt mantraet til mange som åpenbart mangler nettopp denne evnen. Derfor er «tenke selv» blitt et skjellsord. Det er selvfølgelig ikke noe galt i å faktisk gjøre seg opp en egen mening basert på kunnskap og tilgjengelig informasjon, men når blindfulle gærninger sauser sammen konspirasjonsteorier eller bare naive feilslutninger, kaller det å tenke selv, og refererer til folk som lener seg på evidensbasert vitenskap som sauer er det mye som skurrer. 

Anonymkode: 9398e...50d

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Nei. For det første så handler ikke analsex om helseforhold? Tenker du mye over andre menneskers sexliv? 

For det andre så påvirker verken andre sitt sexliv eller graviditet meg, mens å omgås uvaksinerte mennesker kan gjøre det. 

Jeg verken belærer eller irettesetter folk som velger bort vaksinen, men jeg respekterer dem heller ikke. Jeg syns de er uvitende, egoistiske og dumme. 

Nettopp. Der legger man fort åpenhet til side, for hvem har lyst til å si noe om noe som helst når man møtes med holdninger? 

• Opprett ny...