Gå til innhold

Hva gjør man når 13 åringen blir utestengt?

Anbefalte innlegg

Skrevet
gale damen skrev (6 minutter siden):

Og likevel så lurer man på hvorfor enkelte barn er så opptatt av merker på klærne og kul sveis..

Nettopp. Hvor KAN barn ha dette fra. 🤷🏻‍♀️

Anonymkode: b9da1...219

Skrevet

13? Skal han over på ungdomsskolen? Kjenner dere foreldre til andre som skal begynne der og "spleise" dem nå i sommerferien slik at han, og den/de andre, har flere å spille på etter ferien? Skjønner det er sårt og bli utestengt. Om vennene bevisst utestenger, avtaler og ikke møter opp, snapper osv, klassifiseres dette som mobbing. Det må ikke være fysisk for at det skal være grovt. Mye må de finne ut av pg ordne opp i selv, gjerne med veiledning hjemmefra, men grep som nevnt ovenfor kan dere ta. Håper gutten får en fin sommer og gode minner tross situasjonen. 

Anonymkode: 18f47...8be

Skrevet
gale damen skrev (1 time siden):

Og likevel så lurer man på hvorfor enkelte barn er så opptatt av merker på klærne og kul sveis..

Fuck off! 

Anonymkode: 2a07c...5ff

Skrevet
gale damen skrev (1 time siden):

Men mennesker ER overfladiske. Det blir det samme som å si til sin overvektige, urenslige og lite moteriktige datter at hun ikke trenger å endre seg for å få seg mann, det er alle andre det er noe feil med, og ikke henne. I et samfunn må man dessverre enten tilpasse seg eller finne likesinnede. Man kan ikke påtvinge tenåringene et vennskap. 

Anonymkode: 3611f...861

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Men mennesker ER overfladiske. Det blir det samme som å si til sin overvektige, urenslige og lite moteriktige datter at hun ikke trenger å endre seg for å få seg mann, det er alle andre det er noe feil med, og ikke henne. I et samfunn må man dessverre enten tilpasse seg eller finne likesinnede. Man kan ikke påtvinge tenåringene et vennskap. 

Hvis ungen din på 13 er overvektig og urenslig har DU feilet som forelder. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Fuck off! 

Et eller annet sted lærer barn å oppføre seg bedritent. Kan du hjelpe meg å finne ut hvor?

Anonymkode: f3f2c...9df

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Et eller annet sted lærer barn å oppføre seg bedritent. Kan du hjelpe meg å finne ut hvor?

Anonymkode: f3f2c...9df

Ja. Det kan jeg. Blant annet av sine bedritne foreldre med ovenfra og ned-holdning som kaster rundt seg med hersketeknikker og «politisk korrekthet» på nett. De er så opptatt av at DE har oppdratt barna sine heeeeelt korrekt uten en eneste lyte eller feil holdning at de ikke ser hva som skjer når de snur ryggen til. Noe mer du lurte på? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Nei. Ikke det samme. Overvekt og lite motesans er ok, men urenslighet er noe annet. Det er for øvrig et hav av forskjell på å ha liten interesse for mote og å kjøpe en masse saker for å prøve å få innpass i den kule gjengen. Hvis du tror at overvektige damer ikke "får seg mann" så foreslår jeg at du ser rundt deg.
Du har rett i at man må tilpasse seg eller finne likesinnede. Ei heller kan man påtvinge noen vennskap. Derimot KAN man oppmuntre sin tenåring til å få flere ben å stå på, og å søke vennskap som ikke er fullt så opptatt av penger.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ja. Det kan jeg. Blant annet av sine bedritne foreldre med ovenfra og ned-holdning som kaster rundt seg med hersketeknikker og «politisk korrekthet» på nett. De er så opptatt av at DE har oppdratt barna sine heeeeelt korrekt uten en eneste lyte eller feil holdning at de ikke ser hva som skjer når de snur ryggen til. Noe mer du lurte på? 

Haha. Du var IKKE påståelig tidligere på at DIN måte var best. Og hersketeknikk. Du har da forsøkt noen latterlige stunt selv på det området. Det får du jaggu tåle slik du oppfører deg. 

Skrevet

Er faktisk enig med hun som skriver at du må booste selvtilliten til ungen. Du kan ikke ringe foreldrene og ordne sosialt for unger som er 13 år. Ut over å invitere og legge til rette, slik du allerede gjør. Jeg ville kanskje tatt det opp med læreren til ungene. Hørt om det var noen i kretsen dere kanskje kunne invitert, eller om de kunne tenkt litt pedagogisk rundt det når de lager opplegg på skolen. 

Går sønnen din på en aktivitet Hi? Hvis han ikke gjør det, kan dere vurdere å starte på noe, et sted der han kan få venner? 

Til alle de som plasserer indre verdier og intellekt opp mot utseende og selvtillit vil jeg si at det ikke stemmer. Å forstå og å mestre de sosiale kodene er viktig for unger i den alderen. En av måtene man viser at man skjønner tegninga på er å drive med det som er gjevt, være seg merkeklær eller hampbukser eller sportstøy. Man må klare å ta del i de felles interessene. For noen er det sport, for andre er det spill og for noen er det mote. Å hjelpe barn med «å henge med» kan være forskjellen på om de har venner eller ikke. Sånn er det gjerne frem til videregående når barna kan utvide horisonten og velge mer selv. Det handler ikke om å «være en annen enn den man er», men det handler om å til en viss grad kunne tilpasse seg. Sånn er det for voksne også, hvis du har en bokklubb eller en turgruppe, så må faktisk de som er med like bøker eller tur. Sånn er det bare. 

Anonymkode: 1000d...aa7

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Haha. Du var IKKE påståelig tidligere på at DIN måte var best. Og hersketeknikk. Du har da forsøkt noen latterlige stunt selv på det området. Det får du jaggu tåle slik du oppfører deg. 

Beklager å måtte skuffe deg. Det bar ikke «min måte», det var en annen anonym som foreslo det. Og hvilke hersketeknikker har jeg brukt?  Jeg har sagt at det ikke er noen motsetning mellom å styrke barnets selvtillit med klær og å lære barnet gode verdier. 

Skrevet

tenker de kanskje har vokst fra hverandre.  Dette skjedde med min gutt og hans 2 venner fra bhg, han ville alltid kun være med de, når de begynte på ungdomsskolen, begynte de 2 andre og henge med flere, noe min ikke likte, så da ble han alene.

Nå er han snart 15 og har 3 nye venner 1 jente og 2 gutter, de henger mye sammen

Anonymkode: c83a0...079

Skrevet

Tror ikke det er en motsetning mellom å styrke selvtilliten til barnet og fokuserer på de "riktige" verdiene. Barn i den alderen er overfladiske og det som gir status er ofte ting som egentlig ikke er viktig som klær være god i sport osv. Har dere sett filmen Stephmom med Julia Roberts?

Skrevet
Nyttårs barn skrev (Akkurat nå):

Tror ikke det er en motsetning mellom å styrke selvtilliten til barnet og fokuserer på de "riktige" verdiene. Barn i den alderen er overfladiske og det som gir status er ofte ting som egentlig ikke er viktig som klær være god i sport osv. Har dere sett filmen Stephmom med Julia Roberts?

Side ved side heter den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...