Anonym bruker Skrevet 25. juni 2021 #1 Skrevet 25. juni 2021 Gutt på 13. Den siste tiden opplever han at vennene finner på ting og han er ikke invitert. Han prøver selv å invitere til bading, aktiviteter osv, og får bare kan ikke, eller nei til svar. Ellers opplever han at han har avtalt med noen, så gjør de noe annet i stedet og legger ut på snap. Det har visst vært grupper på snap han ikke er med i og han er mye alene. Vi er alltid på tilbudssiden, og inviterer til hytteturer, overnatting, kjører osv. Han forstår ikke selv hvorfor. Har ikke kranglet med noen, og sier at det tydeligvis må være noe feil med han. Jeg har oppfordret han til å snakke med noen av gutta, samt utvide horisonten litt og invitere andre. Men ikke så enkelt å bare skaffe seg nye venner over natten heller. Jeg lurer på om jeg bør gjøre noe i forhold til foreldrene, erfarer at de egentlig ikke "bryr" seg så lenge deres barn har det bra. Han vil egentlig ikke det selv, for det er flaut. Dette er den "populære" gjengen, men samtidig de han har gått sammen med hele veien, det har kommet inn noen nye i det siste, og han har nok blitt litt usikker/ usynlig kanskje. Noen råd, syntes det er vanskelig! Anonymkode: 71b07...af7
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2021 #2 Skrevet 25. juni 2021 Tror jeg ville pratet med foreldrene. Er det noen han føler seg nærere enn de andre i gjengen? Kanskje startet der, tatt en prat med foreldrene der. Alternativt hadde jeg selv samlet gjengen å tatt en prat. Snudd problemstillingen for dem og spurt hvordan de hadde følt dette? Anonymkode: 96bd2...812
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2021 #3 Skrevet 25. juni 2021 Her ville jeg snakket med en annen forelder hvis noen av de kan prates med. Ikke for å kjefte eller være sur, men som den fortvilede mammaen som lurer på om noe har skjedd som jeg ikke har fått med meg. Kanskje noen har sagt noe hjemme til de. Nå er de i den alderen der man ofte skiller veier da interesser og personlighet kommer mer tilsyne. Ikke noe galt med sønnen din og ikke noe med de andre heller. De har kanskje ikke like mye til felles lengre. Hvis invitasjon og tilbud ikke fungerer så må man kanskje innse at disse vennskapene er over. Selvsagt er det ikke greit å holde utenfor slik de gjør. Spørsmålet er om det er bevisst eller om de bare er tankeløse og har det gøy uten å tenke over hvem som ser disse snapene. Du vet kanskje også innerst inne hva som kan være årsaken til at de andre ikke føler like mye fellesskap med din sønn lengre? Dette er veldig vondt, jeg vet det. Start med å prate med en av de andre foreldrene, er det noe jeg kan gjøre her for at min sønn får bli med. Så lenge du er ydmyk vil jeg tro at alle vil føle medlidenhet med dere. Anonymkode: b9da1...219
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2021 #4 Skrevet 25. juni 2021 Nei mor ikke snakk med foreldre. Han har vært populær en gang. Har dere grei økonomi? Kjøp nye klær, sko, fiks hår, noen nye ting, få han «kul» igjen.. kan love det funker. Barn er lette i den alderen. Boost selvtilliten hans og ikke det omvendte Anonymkode: 60746...214
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2021 #5 Skrevet 25. juni 2021 Hva med å høre med noen utenfor den «populære» gjengen? Man vil jo uansett ikke ha det særlig gøy når mor har gitt kompisene beskjed at han skal bli med. Kanskje de har vokst litt fra hverandre? det finnes helt sikkert klassekompiser eller naboer som trenger venner. Hør med han om det er andre han har ting til felles med og inviter noen han ikke pleier å være mye med (utenfor den populære gjengen). gode venner ønsker å bruke tid sammen, man blir ikke automatisk det selv om man har innpass i en gruppe og får til nød bli med på litt aktiviteter. vi var gjennom det samme med vår gutt. Han sluttet på fotball og ble «utstøtt» av vennegruppa etterpå. Vi pratet og inviterte noen fra paralellklassen. De er nå hans beste venner, skikkelig venner som stiller opp for hverandre! Og han ser nå at fotballvennene var ikke skikkelige venner, selv om han var en av gruppa. Anonymkode: 3eaa6...8d7
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2021 #6 Skrevet 25. juni 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Nei mor ikke snakk med foreldre. Han har vært populær en gang. Har dere grei økonomi? Kjøp nye klær, sko, fiks hår, noen nye ting, få han «kul» igjen.. kan love det funker. Barn er lette i den alderen. Boost selvtilliten hans og ikke det omvendte Anonymkode: 60746...214 Hva faen. Kjøpe popularitet er jo løsningen. Hva tror du man lærer ungen med dette? Ikke vær som du er, vær noe andre liker. Det er jo varig, oppbyggende og noe som gjør deg rustet til å gå gjennom voksenlivet på en sunn måte. Ok, kanskje sønnen til hi faller utenfor nå, men han er god nok som han er, og det er dét hi skal forsikre han om. Hun skal ikke «pusse han opp» Kanskje hi sin sønn er en fantastisk «sveitservilla» da nytter det ikke å forsøke å få han til å bli et «funkishus». Anonymkode: b9da1...219
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2021 #7 Skrevet 25. juni 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Nei mor ikke snakk med foreldre. Han har vært populær en gang. Har dere grei økonomi? Kjøp nye klær, sko, fiks hår, noen nye ting, få han «kul» igjen.. kan love det funker. Barn er lette i den alderen. Boost selvtilliten hans og ikke det omvendte Anonymkode: 60746...214 Oi……er du seriøs? vi har veldig god økonomi, men jeg ville aldri satt fokus på utseende og materielle ting til en 13 åring. Anonymkode: 3eaa6...8d7
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2021 #8 Skrevet 25. juni 2021 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Hva faen. Kjøpe popularitet er jo løsningen. Hva tror du man lærer ungen med dette? Ikke vær som du er, vær noe andre liker. Det er jo varig, oppbyggende og noe som gjør deg rustet til å gå gjennom voksenlivet på en sunn måte. Ok, kanskje sønnen til hi faller utenfor nå, men han er god nok som han er, og det er dét hi skal forsikre han om. Hun skal ikke «pusse han opp» Kanskje hi sin sønn er en fantastisk «sveitservilla» da nytter det ikke å forsøke å få han til å bli et «funkishus». Anonymkode: b9da1...219 Tro meg det funker. En annen mor forsøkte det samme og hun takket meg , men hva vet vel du 😊 Anonymkode: 60746...214
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2021 #9 Skrevet 25. juni 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Tro meg det funker. En annen mor forsøkte det samme og hun takket meg , men hva vet vel du 😊 Anonymkode: 60746...214 Rart hva som funker, så bra for deg. Får håpe du aldri trenger det😊 Anonymkode: 60746...214
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2021 #10 Skrevet 25. juni 2021 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Oi……er du seriøs? vi har veldig god økonomi, men jeg ville aldri satt fokus på utseende og materielle ting til en 13 åring. Anonymkode: 3eaa6...8d7 Og det er selvfølgelig ikke de verdiene du setter til gutten din bare fordi du lar han se bra ut. Trenger ikke være fokus på materielle ting i en slik situasjon, men et fokus at du er ikke alene, og vi er sammen om dette. Barn er sånn!! De er litt lettere til sinns enn voksne dessverre. Det var en liten jente som ble mobbet hver dag. Mamma skjønte ikke hvorfor. Ba hun fikse datteren litt ekstra, vips så var hun igjen inne i gjengen, merkelig det der Anonymkode: 60746...214
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2021 #11 Skrevet 25. juni 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Tro meg det funker. En annen mor forsøkte det samme og hun takket meg , men hva vet vel du 😊 Anonymkode: 60746...214 Det er grunnleggende feil. Mulig det funker ja, likevel er det feil. Dere fokuserer på det ytre, der er ikke vi. Og i det lange løp vinner aldri fasade. Anonymkode: b9da1...219
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2021 #12 Skrevet 25. juni 2021 Anonym bruker skrev (43 minutter siden): Tror jeg ville pratet med foreldrene. Er det noen han føler seg nærere enn de andre i gjengen? Kanskje startet der, tatt en prat med foreldrene der. Alternativt hadde jeg selv samlet gjengen å tatt en prat. Snudd problemstillingen for dem og spurt hvordan de hadde følt dette? Anonymkode: 96bd2...812 Dette har ikke noe for seg, og vil bare føre til at gutten blir ytterligere marginalisert og i tillegg stigmatisert. Du kan ikke avkreve barn kollektiv empati, ei heller bestemme over barn i den alderen hvem de skal leke med. Fremgangsmåten kan (men risikofylt der også) kanskje hjelpe til å få slutt på aktiv mobbing, men den funker ikke mot utestengning. Det blir bare verre. Fra barnas perspektiv blir hanvikke bare en de ikke er så ivrige etter å leke med, men en som de voksne presser på dem. Anonymkode: 73510...809
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2021 #13 Skrevet 25. juni 2021 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Dette har ikke noe for seg, og vil bare føre til at gutten blir ytterligere marginalisert og i tillegg stigmatisert. Du kan ikke avkreve barn kollektiv empati, ei heller bestemme over barn i den alderen hvem de skal leke med. Fremgangsmåten kan (men risikofylt der også) kanskje hjelpe til å få slutt på aktiv mobbing, men den funker ikke mot utestengning. Det blir bare verre. Fra barnas perspektiv blir hanvikke bare en de ikke er så ivrige etter å leke med, men en som de voksne presser på dem. Anonymkode: 73510...809 Enig, å konfrontere barn er lite fruktbart. Om det finnes noen oppegående foreldre i den gruppen kan en samtale med de i alle fall bringe årsak frem i lyset. Kanskje det er noe som kan gjøres noe med? Er det en totalt overfladisk og «rar» årsak må kanskje hi og sønn innse at disse vennskapene har utspilt sin rolle. Uansett, det er venner der ute for din sønn også hi, og jeg vil tro disse er det mer kvalitet over i forhold til å matche din sønn. Anonymkode: b9da1...219
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2021 #14 Skrevet 25. juni 2021 Anonym bruker skrev (22 minutter siden): Det er grunnleggende feil. Mulig det funker ja, likevel er det feil. Dere fokuserer på det ytre, der er ikke vi. Og i det lange løp vinner aldri fasade. Anonymkode: b9da1...219 Ja, det er klart at når en 13 åring er utestengt og helt venneløs så er det viktigere med moralske og politisk korrekte prinsipper enn å ta noen enkle grep for å skaffe ham venner. Når vi først er inne på det lange løp, så er det skadelig for ham i det lange løp å få selvtillit og selvfølelse ødelagt i ung alder fordi ingen vil henge med ham. Det kan sitte i resten av livet. Du, med dine politisk korrekte verdier, kan gjøre fint lite med hvordan hans 13 år gamle venner tenker uansett. Og det er DET som teller akkurat nå. Og tro meg, det er faktisk fullt mulig å lære barna gode verdier og at de er gode nok som de er, selv om man kjøper klær som er populære/in akkurat nå. Anonymkode: 2a07c...5ff
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2021 #15 Skrevet 25. juni 2021 Anonym bruker skrev (32 minutter siden): Det er grunnleggende feil. Mulig det funker ja, likevel er det feil. Dere fokuserer på det ytre, der er ikke vi. Og i det lange løp vinner aldri fasade. Anonymkode: b9da1...219 Har aldri skjønt hvorfor man ikke kan tenke to tanker samtidig. At man plasserer det å ta vare på utseende og det å ha indre verdier på to motpoler. Du vil bli overrasket, men det går faktisk an både å være opptatt av å ta seg godt ut utvendig, og samtidig ha indre verdier og være intellektuell. Anonymkode: 3611f...861
TinaK 1990 Skrevet 25. juni 2021 #16 Skrevet 25. juni 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Nei mor ikke snakk med foreldre. Han har vært populær en gang. Har dere grei økonomi? Kjøp nye klær, sko, fiks hår, noen nye ting, få han «kul» igjen.. kan love det funker. Barn er lette i den alderen. Boost selvtilliten hans og ikke det omvendte Anonymkode: 60746...214 Nei nei!!
TinaK 1990 Skrevet 25. juni 2021 #17 Skrevet 25. juni 2021 Jeg vil gjerne ha tilbakemelding hvis min 13 åring bevisst utestenger!! Hvordan skal msn ellers veilede?
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2021 #18 Skrevet 25. juni 2021 TinaK 1990 skrev (29 minutter siden): Jeg vil gjerne ha tilbakemelding hvis min 13 åring bevisst utestenger!! Hvordan skal msn ellers veilede? De fleste foreldre til mobbere har ikke den selvinnsikten du har. De svarer bare at du er problemet og at deres engelunge aldri gjør noe galt. Anonymkode: 3611f...861
ma(G)ma med to små :) Skrevet 25. juni 2021 #19 Skrevet 25. juni 2021 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Ja, det er klart at når en 13 åring er utestengt og helt venneløs så er det viktigere med moralske og politisk korrekte prinsipper enn å ta noen enkle grep for å skaffe ham venner. Når vi først er inne på det lange løp, så er det skadelig for ham i det lange løp å få selvtillit og selvfølelse ødelagt i ung alder fordi ingen vil henge med ham. Det kan sitte i resten av livet. Du, med dine politisk korrekte verdier, kan gjøre fint lite med hvordan hans 13 år gamle venner tenker uansett. Og det er DET som teller akkurat nå. Og tro meg, det er faktisk fullt mulig å lære barna gode verdier og at de er gode nok som de er, selv om man kjøper klær som er populære/in akkurat nå. Anonymkode: 2a07c...5ff Det er langt farligere i det lange løp å lære gutten at man skal endre hvem man er for å passe inn med de «riktige folka». Klart barn skal lære seg å passe inn til en viss grad. De skal for eksempel lære seg å dele, å lytte, å møtes på halvveien, å takle å ikke få viljen sin osv. I tillegg må de lære seg at renslighet er viktig, og at ingen orker å være sammen med noen som lukter eller er grisete. Men bortsett fra slike ting, skal barn trygges i at de er gode nok som de er, og at hvis noen ikke ønsker å være sammen med dem, så er det faktisk helt ok. Vennskap kan ikke tvinges fram, og vi har alle et ansvar for å aktivt finne folk vi har noe til felles med. Og hvis disse guttene bevisst sier at de er opptatt, for så å etterpå sende snap til gutten med alt det kule de gjør, så er det vel kanskje ikke noen HI bør ønske at sønnen skal henge så mye med uansett.
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2021 #20 Skrevet 25. juni 2021 ma(G)ma med to små skrev (2 timer siden): Det er langt farligere i det lange løp å lære gutten at man skal endre hvem man er for å passe inn med de «riktige folka». Klart barn skal lære seg å passe inn til en viss grad. De skal for eksempel lære seg å dele, å lytte, å møtes på halvveien, å takle å ikke få viljen sin osv. I tillegg må de lære seg at renslighet er viktig, og at ingen orker å være sammen med noen som lukter eller er grisete. Men bortsett fra slike ting, skal barn trygges i at de er gode nok som de er, og at hvis noen ikke ønsker å være sammen med dem, så er det faktisk helt ok. Vennskap kan ikke tvinges fram, og vi har alle et ansvar for å aktivt finne folk vi har noe til felles med. Og hvis disse guttene bevisst sier at de er opptatt, for så å etterpå sende snap til gutten med alt det kule de gjør, så er det vel kanskje ikke noen HI bør ønske at sønnen skal henge så mye med uansett. Jeg gjentar: DET ER FULLT MULIG Å LÆRE BARNA AT DE ER GODE NOK SOM DE ER OG FÅ DEM TIL Å PASSE INN IFT MOTE SAMTIDIG. Det ene utelukker ikke det andre. men for all del, du må gjerne drive politisk korrekt prinsipprytteri. Anonymkode: 2a07c...5ff
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2021 #21 Skrevet 25. juni 2021 Forstår tanken om å snakke med foreldrene, men jeg tror ikke det hjelper uansett om de er oppegående. Man kan ikke tvinge ungdommen til å være med noen de ikke selv ønsker å være med. Man kan oppfordre, prate, forklare, prøve å sette dem inn i situasjonen «hva om det var du som gikk alene og ble utestengt», men man kan likevel ikke tvinge dem. Anonymkode: d6cf7...b88
ma(G)ma med to små :) Skrevet 25. juni 2021 #22 Skrevet 25. juni 2021 Anonym bruker skrev (37 minutter siden): Jeg gjentar: DET ER FULLT MULIG Å LÆRE BARNA AT DE ER GODE NOK SOM DE ER OG FÅ DEM TIL Å PASSE INN IFT MOTE SAMTIDIG. Det ene utelukker ikke det andre. men for all del, du må gjerne drive politisk korrekt prinsipprytteri. Anonymkode: 2a07c...5ff Jeg gjentar: DET ER IKKE SUNT FOR BARN Å BLI LÆRT OPP TIL AT VENNSKAP SKAL BASERES PÅ OVERFLADISKE VERDIER. Det ene utelukker definitivt det andre - samtidig som du risikerer å oppdra overfladiske barn. men for all del, du må gjerne fortsette å oppdra barn som ikke lærer seg sunne verdier.
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2021 #23 Skrevet 26. juni 2021 Anonym bruker skrev (19 timer siden): Tror jeg ville pratet med foreldrene. Er det noen han føler seg nærere enn de andre i gjengen? Kanskje startet der, tatt en prat med foreldrene der. Alternativt hadde jeg selv samlet gjengen å tatt en prat. Snudd problemstillingen for dem og spurt hvordan de hadde følt dette? Anonymkode: 96bd2...812 Seriøst? Det er faktisk litt skremmende å lese. Hun spurte om råd for å gjøre ting bedre, ikke ti ganger verre… De er tenåringer, ikke niåringer. Anonymkode: 77c07...944
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2021 #24 Skrevet 26. juni 2021 Dette her er vanskelig fordi barna er i en alder hvor man ikke kan påtvinge vennskap. Som en over her skriver så kan det være at de har vokst fra hverandre. I skolesammenheng så synes jeg absolutt man skal sørge for at alle barn blir inkludert, men på fritiden er jeg mer usikker. Og det er fordi barn i den alderen velger sine egne venner. Jeg ville nok ha oppfordret til å invitere andre enn de som alltid sier nei, og dermed knytte nye bånd. Plutselig er han tilbake med de gamle vennene også for ting kan snu fort i den alderen. Hadde senest denne uka en lignende episode, hvor barnet mitt ble blokkert på alle sosiale medier av en av sine nærmeste venner fordi de var blitt uvenner. Noe i meg hadde lyst til å ringe foreldrene, men barnet var ikke enig. To dager etter var alt i orden, og idag var de to på stranda sammen. Anonymkode: 50491...658
gale damen Skrevet 26. juni 2021 #25 Skrevet 26. juni 2021 Anonym bruker skrev (På 25.6.2021 den 8.52): Ja, det er klart at når en 13 åring er utestengt og helt venneløs så er det viktigere med moralske og politisk korrekte prinsipper enn å ta noen enkle grep for å skaffe ham venner. Når vi først er inne på det lange løp, så er det skadelig for ham i det lange løp å få selvtillit og selvfølelse ødelagt i ung alder fordi ingen vil henge med ham. Det kan sitte i resten av livet. Du, med dine politisk korrekte verdier, kan gjøre fint lite med hvordan hans 13 år gamle venner tenker uansett. Og det er DET som teller akkurat nå. Og tro meg, det er faktisk fullt mulig å lære barna gode verdier og at de er gode nok som de er, selv om man kjøper klær som er populære/in akkurat nå. Anonymkode: 2a07c...5ff Og likevel så lurer man på hvorfor enkelte barn er så opptatt av merker på klærne og kul sveis..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå