Anonym bruker Skrevet 24. juni 2021 #26 Skrevet 24. juni 2021 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Dette. Har du ikke lest noe om hvordan valpen bør ha det den første tiden? Anonymkode: 2fa05...430 Jeg har blitt fortalt av andre med valp at den bør eksponeres for så mye som mulig, så fort som mulig. Anonymkode: e5d02...c65
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2021 #27 Skrevet 24. juni 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Jeg har blitt fortalt av andre med valp at den bør eksponeres for så mye som mulig, så fort som mulig. Anonymkode: e5d02...c65 Jeg håper du tuller?? Anonymkode: 1219a...cff
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2021 #28 Skrevet 24. juni 2021 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Jeg håper du tuller?? Anonymkode: 1219a...cff Nei, faktisk ikke. Noen naboer har valp på 11 uker, den har vært med på strand og teltur fra de fikk den. Anonymkode: e5d02...c65
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2021 #29 Skrevet 24. juni 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Hvor tidlig kan en valp være med på stranda? I skyggen og uv telt. Anonymkode: e5d02...c65 Så lenge den ikke plager andre, så er det vel greit. Anonymkode: 1133a...171
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2021 #30 Skrevet 25. juni 2021 Om den slår seg til ro i teltet så er det bare å ta med. Mine valper hadde laget et lurveleven etter fem minutter fordi de har kjedet seg. Mer enn to minutter på samme sted og de begynte «kom igjen, jeg vil se noe nytt, vi går, vi går, vi gåååååååår» Strandtur hadde ikke blitt avslapping. 😂 Anonymkode: 8d59a...49a
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2021 #31 Skrevet 25. juni 2021 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Jeg håper du tuller?? Anonymkode: 1219a...cff Jo tidligere en valp blir eksponert for alt jo bedre er det. Selvsagt på valpene premisser. Mine valper har obligatorisk tur med buss, trikk, tur i storbyen og gradvis steder med mye lyd. Det er helt vanlig og de fleste gjør dette. Anonymkode: 8d59a...49a
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2021 #32 Skrevet 25. juni 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jo tidligere en valp blir eksponert for alt jo bedre er det. Selvsagt på valpene premisser. Mine valper har obligatorisk tur med buss, trikk, tur i storbyen og gradvis steder med mye lyd. Det er helt vanlig og de fleste gjør dette. Anonymkode: 8d59a...49a Så du hadde dratt på strand? Anonymkode: e5d02...c65
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2021 #33 Skrevet 25. juni 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Så du hadde dratt på strand? Anonymkode: e5d02...c65 Nei som jeg skrev over så hadde ikke mine slått seg til ro der, de kommer med turbomotor og dårlig tålmodighet. Men hadde de vært rolige og sovet så ser jeg ingen grunn til å ikke ta de med. Mine knyttet seg til meg rimelig fort og likte å være med meg og oppleve. Så lenge man legger tilrette for å trekke seg tilbake for å sove og skygge (noe hi skal) så har den det fint på stranda. Anonymkode: 8d59a...49a
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2021 #34 Skrevet 25. juni 2021 Anonym bruker skrev (47 minutter siden): Nei som jeg skrev over så hadde ikke mine slått seg til ro der, de kommer med turbomotor og dårlig tålmodighet. Men hadde de vært rolige og sovet så ser jeg ingen grunn til å ikke ta de med. Mine knyttet seg til meg rimelig fort og likte å være med meg og oppleve. Så lenge man legger tilrette for å trekke seg tilbake for å sove og skygge (noe hi skal) så har den det fint på stranda. Anonymkode: 8d59a...49a Åja, så nå at du hadde skrevet begge svarene. Jeg og tenker at jeg vil ha valpen med på så mye som mulig helt fra begynnelsen av. På en strandtur hadde jeg tatt med bilstolen hans og parasol. 10 åringen hadde gått mange turer med han, og koset og lekt. Og vi hadde gått hjem om det ikke går bra. Hadde latt han gå i vannkanten om han vil. Jeg tror nok vi prøver strandtur, selv om de fleste her inne sier det er uansvarlig av meg. Anonymkode: e5d02...c65
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2021 #35 Skrevet 25. juni 2021 Jeg tror ikke det er bra for valpen, men bortsett fra det er det sikkert greit om du har kort bånd på den 100% av tiden og du har kontroll på at den ikke gjør fra seg utenfor buret. Anonymkode: 70fc7...968
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2021 #36 Skrevet 25. juni 2021 Valper bør ikke tas med noe sted første uken hos ny familie, den trenger minst en uke eller to på å bli kjent med menneskene der, luktene, rett og slett slå seg til ro. Så er det greit med nye opplevelser, og de første to månedene er det mye som skal oppleves for første gang. Derfor er det greit at ting ikke varer for lenge, og at man kan gå hjem og sove trygt og godt etterpå. Valper skal sove 18-20 timer i døgnet, og de må få ro. Det er viktigere med ro enn aktivisering første månedene, for å få en rolig hund som er flink til å finne roen selv kan de ikke kaves opp og aktiviseres hele tiden. Det er ikke noe problem å ta med en valp på stranden, jeg bor på sørlandet og har tatt med valpen på stranden jevnlig. Men vi legger oss ikke til der med en liten valp, vi rusler en tur i fjæra, lukter og utforsker, treffer mennesker og dyr, også går vi hjem og sover etterpå. Ville aldri tatt med en 8 uker gammel valp på en tettpakket strand, det er altfor mye stress for den. Men om du likevel velger å gjøre det så ha med både en parasoll og et telt. Det blir uhyggelig varmt i et telt som står i solen, det blir som en bil som står parkert i solen altså. Så du må ha en parasoll over teltet, så teltet er skyggelagt, og selv da tror jeg det blir ganske varmt så pass på. Anonymkode: 6ddd4...add
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2021 #37 Skrevet 25. juni 2021 Hunder har ingenting på en strand å gjøre om det er andre mennesker der. Anonymkode: c437e...255
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2021 #38 Skrevet 25. juni 2021 Anonym bruker skrev (15 timer siden): Å 8 uker?? Da har du nettopp hentet den? Valpen trenger ro i starten, knytte seg til huset og deg, og forsiktig sosialisering, ikke ei smekkfull sandstrand! Svært uansvarlig og kunnskapsløst, dessverre! Du MÅ lese om valp og hund, snakk med folk som kan hund. Anonymkode: 5ce73...0b5 Tror du er nødt til å innhente litt kunnskap! En valp er da ikke noe drivhusplante. Den kan da godt være med på tur, og turer utenfor husets fire vegger! Hilsen oppdretter gjennom 10 år Anonymkode: 9b0a6...3b3
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2021 #39 Skrevet 25. juni 2021 Anonym bruker skrev (29 minutter siden): Tror du er nødt til å innhente litt kunnskap! En valp er da ikke noe drivhusplante. Den kan da godt være med på tur, og turer utenfor husets fire vegger! Hilsen oppdretter gjennom 10 år Anonymkode: 9b0a6...3b3 Haha. Samme tenkte jeg. En valp knytter seg til mennesker og kan fint bli med familien sin. Trolig vil den like det også. Om man ser valpen er redd, utilpass eller blir sliten men finner ikke roen så tar man den selvsagt ut av situasjonen og gir den det den trenger. Jeg har vandret 14 dager i fjellet med valp hengende sovende på magen mens den andre hunden løper. Så fikk den gå litt når den ville ellers hang den på magen. Sov i telt og fikk masse nærhet og kos. Som sagt, den trenger trygge mennesker rundt den som ser hva den trenger. Anonymkode: 8d59a...49a
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2021 #40 Skrevet 25. juni 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Haha. Samme tenkte jeg. En valp knytter seg til mennesker og kan fint bli med familien sin. Trolig vil den like det også. Om man ser valpen er redd, utilpass eller blir sliten men finner ikke roen så tar man den selvsagt ut av situasjonen og gir den det den trenger. Jeg har vandret 14 dager i fjellet med valp hengende sovende på magen mens den andre hunden løper. Så fikk den gå litt når den ville ellers hang den på magen. Sov i telt og fikk masse nærhet og kos. Som sagt, den trenger trygge mennesker rundt den som ser hva den trenger. Anonymkode: 8d59a...49a Ja, nettopp! Alt med måte, og man må følge med på når det eventuelt ikke er greit lenger. Men man kan helt klart ta med valpen om man tilrettelegger Anonymkode: 9b0a6...3b3
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2021 #41 Skrevet 25. juni 2021 Anonym bruker skrev (45 minutter siden): Tror du er nødt til å innhente litt kunnskap! En valp er da ikke noe drivhusplante. Den kan da godt være med på tur, og turer utenfor husets fire vegger! Hilsen oppdretter gjennom 10 år Anonymkode: 9b0a6...3b3 Takk for svar. Jeg sitter på stranden nå, og swr to valper her. Begge ser ut til å ha det fint. Drikker vann, sover og går rundt i bånd. Vi kommer nok til å ta han med på stranden. Med bilstolen og parasol. HI Anonymkode: e5d02...c65
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2021 #42 Skrevet 25. juni 2021 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Haha. Samme tenkte jeg. En valp knytter seg til mennesker og kan fint bli med familien sin. Trolig vil den like det også. Om man ser valpen er redd, utilpass eller blir sliten men finner ikke roen så tar man den selvsagt ut av situasjonen og gir den det den trenger. Jeg har vandret 14 dager i fjellet med valp hengende sovende på magen mens den andre hunden løper. Så fikk den gå litt når den ville ellers hang den på magen. Sov i telt og fikk masse nærhet og kos. Som sagt, den trenger trygge mennesker rundt den som ser hva den trenger. Anonymkode: 8d59a...49a Takk for svar. Han blir med på stranden, så tilpasser vi tiden etter han. HI Anonymkode: e5d02...c65
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2021 #43 Skrevet 25. juni 2021 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Ja, nettopp! Alt med måte, og man må følge med på når det eventuelt ikke er greit lenger. Men man kan helt klart ta med valpen om man tilrettelegger Anonymkode: 9b0a6...3b3 Takk for svar. HI Anonymkode: e5d02...c65
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2021 #44 Skrevet 25. juni 2021 Anonym bruker skrev (42 minutter siden): Tror du er nødt til å innhente litt kunnskap! En valp er da ikke noe drivhusplante. Den kan da godt være med på tur, og turer utenfor husets fire vegger! Hilsen oppdretter gjennom 10 år Anonymkode: 9b0a6...3b3 Mener du - som oppdretter gjennom 10 år - at det er greit å overlevere valp til noen som straks tar den med på en stappfull strand i et glovarm telt? Uten at valpen først har fått mulighet til å bli kjent med den nye "flokken" sin? Uten å først har fått mulighet til å bli trygg på hus og mennesker? Jeg er også oppdretter og jeg instruerer mine valpekjøpere mht livet med valp og senere voksen hund. De første ukene trenger valpen ro og søvn. Sosialiseringen starter i det små, korte turer og møter med folk og fe, biler, busser, sykler osv. Korte møter - så hjem til trygge omgivelser. Den første tiden med valp kan sammenlignes med nyfødt baby: Det er mye man ikke kan være med på som før den første tiden, f eks ligge på stranda en hel dag! Anonymkode: 5ce73...0b5
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2021 #45 Skrevet 25. juni 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Mener du - som oppdretter gjennom 10 år - at det er greit å overlevere valp til noen som straks tar den med på en stappfull strand i et glovarm telt? Uten at valpen først har fått mulighet til å bli kjent med den nye "flokken" sin? Uten å først har fått mulighet til å bli trygg på hus og mennesker? Jeg er også oppdretter og jeg instruerer mine valpekjøpere mht livet med valp og senere voksen hund. De første ukene trenger valpen ro og søvn. Sosialiseringen starter i det små, korte turer og møter med folk og fe, biler, busser, sykler osv. Korte møter - så hjem til trygge omgivelser. Den første tiden med valp kan sammenlignes med nyfødt baby: Det er mye man ikke kan være med på som før den første tiden, f eks ligge på stranda en hel dag! Anonymkode: 5ce73...0b5 Klart at valpen kan det, om man tilrettelegger for det. Det er jo ikke sånn at eier skal sette seg med ryggen til, man følger jo ekstra med på at det går greit. Men valper klarer da å være med på det, uten problemer. Jeg har gjort det med alle mine hunder, og jeg har også hatt med meg valper tidligere enn 8 uker på f.eks stranda, til og med møtt folk med stor suksess. Da mener jeg ikke at man sitter der hele dagen, men man tar seg en tur så lenge det går greit. Jeg vet ikke med dine valper, men mine er godt vandt med å være med på tur før de forlater hjemmefra. Vi er både på stranda, og tar turer i skogen med gode pauser og ser til at det går bra. Små drypp i trygge omgivelser er det ingenting galt med, og jeg har heldigvis, svært stødige og greie voksne hunder den dag i dag som fint kan være med på alt dette. Tror valpeoppdragelse er som med det meste annet; Alt med måte! Anonymkode: 9b0a6...3b3
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2021 #46 Skrevet 25. juni 2021 Anonym bruker skrev (30 minutter siden): Klart at valpen kan det, om man tilrettelegger for det. Det er jo ikke sånn at eier skal sette seg med ryggen til, man følger jo ekstra med på at det går greit. Men valper klarer da å være med på det, uten problemer. Jeg har gjort det med alle mine hunder, og jeg har også hatt med meg valper tidligere enn 8 uker på f.eks stranda, til og med møtt folk med stor suksess. Da mener jeg ikke at man sitter der hele dagen, men man tar seg en tur så lenge det går greit. Jeg vet ikke med dine valper, men mine er godt vandt med å være med på tur før de forlater hjemmefra. Vi er både på stranda, og tar turer i skogen med gode pauser og ser til at det går bra. Små drypp i trygge omgivelser er det ingenting galt med, og jeg har heldigvis, svært stødige og greie voksne hunder den dag i dag som fint kan være med på alt dette. Tror valpeoppdragelse er som med det meste annet; Alt med måte! Anonymkode: 9b0a6...3b3 "Små drypp i trygge omgivelser" ja, men med så mye uvettig hundehold som nå finnes rundt omkring, tror jeg dette blir tolket vidt forskjellig! Det er nok ikke en kort tur for å se på stranden, HI her mener, er nok mer type "ligge pal på stranden flere timer mens valpen ligger i telt midt på stranda på Bygdøy!!" Utfra det HI skriver, mistenker jeg svært liten kunnskap mht hundehold, og det du og jeg forstår med sosialisering, slettes ikke stemmer med hennes definisjon. Er heller ikke trygg på at det hun karakteriserer som at "valpen ser ut til å ha det fint" faktisk er realiteten. F eks ville jeg aldri latt en 10 åring vase rundt med en 8 uker gammel valp på en stappfull strand for å "leke og kose". Bare tenk på alle de barna og voksne som kommer til å overfallet valpen for å klappe og holde!!! Klarer en 10 åring å skjerme valpen, tror du? HI er i sterkt behov for kunnskap om valp og hund, men ser det dessverre ikke selv. Hun velger heller å hente sin kunnskap fra "naboen sin 11 uker gamle valp" og "tre andre valper på stranda". Jeg gir opp! Anonymkode: 5ce73...0b5
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2021 #47 Skrevet 25. juni 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): "Små drypp i trygge omgivelser" ja, men med så mye uvettig hundehold som nå finnes rundt omkring, tror jeg dette blir tolket vidt forskjellig! Det er nok ikke en kort tur for å se på stranden, HI her mener, er nok mer type "ligge pal på stranden flere timer mens valpen ligger i telt midt på stranda på Bygdøy!!" Utfra det HI skriver, mistenker jeg svært liten kunnskap mht hundehold, og det du og jeg forstår med sosialisering, slettes ikke stemmer med hennes definisjon. Er heller ikke trygg på at det hun karakteriserer som at "valpen ser ut til å ha det fint" faktisk er realiteten. F eks ville jeg aldri latt en 10 åring vase rundt med en 8 uker gammel valp på en stappfull strand for å "leke og kose". Bare tenk på alle de barna og voksne som kommer til å overfallet valpen for å klappe og holde!!! Klarer en 10 åring å skjerme valpen, tror du? HI er i sterkt behov for kunnskap om valp og hund, men ser det dessverre ikke selv. Hun velger heller å hente sin kunnskap fra "naboen sin 11 uker gamle valp" og "tre andre valper på stranda". Jeg gir opp! Anonymkode: 5ce73...0b5 Du tolker mye. Har du sett hva jeg har skrevet? Anonymkode: e5d02...c65
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2021 #48 Skrevet 25. juni 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Du tolker mye. Har du sett hva jeg har skrevet? Anonymkode: e5d02...c65 Jeg henviser direkte til det du har skrevet og svart her inne, ja! Anonymkode: 5ce73...0b5
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2021 #49 Skrevet 25. juni 2021 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Jeg henviser direkte til det du har skrevet og svart her inne, ja! Anonymkode: 5ce73...0b5 Du la ikke merke til at jeg gikk fra telt til parasol, etter tips her? Har jeg skrevet ligge pal i timesvis? Osv. Osv. Anonymkode: e5d02...c65
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2021 #50 Skrevet 25. juni 2021 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Du la ikke merke til at jeg gikk fra telt til parasol, etter tips her? Har jeg skrevet ligge pal i timesvis? Osv. Osv. Anonymkode: e5d02...c65 Les litt om sosialisering og miljøtrening, f eks "hun-om-hund". Der vil du finne støtte for hvorfor det ikke er lurt med 8 ukers valp på strand f eks. https://blogg.forskning.no/hun-om-hund/sosialisering-av-valp/1106344 Anonymkode: 5ce73...0b5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå