Gå til innhold

Noen som har tips til håndtering av svigermor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min svigermor, er ikke som alle andre svigermødre. Ikke mammaene til tidligere kjærester hvertfall. 

Etter at jeg ble gravid har oppførselen hennes bare eskalert.

Hun har alltid vært ubehagelig mot meg, når vi er alene så ikke mannen min ser det. Men det har jeg forsåvidt klart å bli ferdig med relativt kjapt. 

Nå har vi fått baby, jeg har hatt (har bittelitt fortsatt) fødselsdepresjon og hun gjør det 100 ganger verre for meg. Hun forteller meg nemlig hva hun synes det er dumt at jeg gjør med babyen.. Selvom jeg ikke spør. Hun legger alltid til hvor flink hun selv var med sine barn og at alle hennes mange venner gjorde det på samme måte som henne. Jepp. Hun ramser til og med opp alle disse vennene med navn. 

Jeg klarte endelig i går, etter et par hyggelige timer-å legge det nogenlunde på hylla. Men så får jeg vite i dag at hun har ringt hele familien og fortalt hvor hysteriske vi er i måten å oppdra barnet på. Det er vi Btw absolutt ikke, hun misforstår jo alt og er her minimalt. Hun aner ikke hvordan vi gjør ting.. 🤷‍♀️ Jeg blir drit sur og lei meg. Det er så sykt barnslig og lite hyggelig! Hvem gjør sånt? 

Jeg har ingen nær familie selv, da de er døde. Så jeg tar det sikkert litt tyngre enn nødvendig. Men jeg skulle jo ønske hun kunne ringe og fortelle folk hvor fin unge vi har. Hvor glad han virker og hvor gode vi er med han. Hvor mye kjærlighet han får. I stedenfor ringer hun og sladrer til alle om det negative hun kan finne. 

Prøvd å få støtte fra henne i den verste perioden med kolikk. Da fikk jeg beskjed om å skjerpe meg. 

Jeg vet ikke hva jeg burde/kan/skal gjøre.. For hun er ikke bra for psyken min.. Drar meg rett ned i kjelleren.

Takk på forhånd for råd. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rett fra levra tilsnakk fra deg og mannen bør fikse dette. Da blir hun snurt en periode og deretter går det bra. Hadde det samme med et familiemedlem som kun kritiserte. Jeg fortalte hvor skapet sto, hun ble furt i et par måneder og så gikk det over. Satte meg i respekt og ble ikke mer bøll etter dette. Du er utsatt for hersketeknikk eller ubetenksomhet. Begge to er like ille og personen selv enten gjør det med vilje eller er totalt uvitende. Begge deler er uansett uakseptabelt og bør konfronteres.

Anonymkode: 27694...527

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Rett fra levra tilsnakk fra deg og mannen bør fikse dette. Da blir hun snurt en periode og deretter går det bra. Hadde det samme med et familiemedlem som kun kritiserte. Jeg fortalte hvor skapet sto, hun ble furt i et par måneder og så gikk det over. Satte meg i respekt og ble ikke mer bøll etter dette. Du er utsatt for hersketeknikk eller ubetenksomhet. Begge to er like ille og personen selv enten gjør det med vilje eller er totalt uvitende. Begge deler er uansett uakseptabelt og bør konfronteres.

Hvor direkte kan man være? Kan jeg spørre om hvordan du tok det opp? 

Jeg svarte veldig bra (synes jeg selv), sist hun kritiserte. Jeg var saklig, rolig og bestemt. Men da kom hun med sårende Come back og jeg falt helt ut av det. Er veldig konfliktsky og vil jo helst at alle bare skal ha det fint sammen. Så det her er utrolig slitsomt for meg. 

Skrevet

Jeg tror det er helt avgjørende at du får mannen din med på laget. Dere må stå sammen i dette og vise svigermor og familien at dere står sammen.

Siden svigermor er så utspekulert at hun bare er stygg med deg når sønnen hennes ikke er der, da ville jeg nesten vurdert å sette mobilen på kamerafunksjon i samme rom dere er i.

Og mannen din bør si veldig, veldig tydelig fra til sin mor at han ikke godtar at hun behandler deg dårlig, for når hun behandler hans kjæreste og nærmeste dårlig, da behandler moren også han dårlig, og det vil han ikke godta. Jeg mener han bør si rett ut at han vet hvordan hun er når han ikke er tilstede, han vet om de løgnene hun sprer til familien om dere og at han forventer at hvis hun ønsker å være en del av sitt barnebarns, sin sønn og din familie, da må hun begynne å oppføre seg på en høflig og hyggelig og omtenksom måte - uten å baktale dere i etterkant. Og kan hun ikke det, da velger hun bort sin sønn og hans familie, for han vil ikke godta det.

Dette er tøft å stå i, også for han. Men hvis han og du ikke står sammen i dette og han setter grenser overfor sin mor og familie, da blir dette på sikt så belastende at det kan ødelegge ditt og hans forhold.

Så få mannen din på banen!

:klem:

Anonymkode: 313e2...dca

Skrevet

Her må mannen inn i bildet. Hun bør få vite nøyaktig hva hun har sagt, som dere har fått vite om. Si hvordan du oppfatter henne. Hun bør få beskjed om at «om hun ikke oppfører seg , må dere skjerme dere fra henne en periode. Dette for at dere skal få ro med den lille uten negativitet, men også for at du med din fødselsdepresjon skal få tid til å bli frisk. Si hun trigger depresjonen «. Si dere vil ha henne i livet deres, men da må hun oppføre seg. Dessuten, ikke ta i mot besøk av henne alene. Heretter skal mannen være tilstede.

håper dette løser situasjonen litt. Ønsker deg lykke til. Din svigermor er min mamma, noenganger må man skjerme seg selv. Jeg måtte det, spesielt etter at jeg ble mor. Babyen din trenger deg. Klem❤️

Anonymkode: 34002...b9c

Skrevet

Du får le litt og si at de gjorde jo så mye rart i gamle dager. 

Skrevet

Send henne en sms og si at du blir såret av at hun går bak deres rygg og baksnakker. Si at du vet hva hun har sakt, og at hvis hun bare er ute etter å kritisere og hakke og rakke ned på deg, så kan dere ikke treffes på en stund. Si at du er sårbar og har en fødselsdepresjon og at hennes oppførsel gjør deg værre. Vær ærlig, og sett ned foten. Beskytt deg selv og kos deg med babyen💕

Anonymkode: b22b9...f92

Skrevet
shewolf skrev (12 timer siden):

Hvor direkte kan man være? Kan jeg spørre om hvordan du tok det opp? 

Jeg svarte veldig bra (synes jeg selv), sist hun kritiserte. Jeg var saklig, rolig og bestemt. Men da kom hun med sårende Come back og jeg falt helt ut av det. Er veldig konfliktsky og vil jo helst at alle bare skal ha det fint sammen. Så det her er utrolig slitsomt for meg. 

Jeg sa at hun var meget negativ til det jeg sa og gjorde. Hvis hun ikke sluttet kom jeg til å dra og ikke ha kontakt med henne igjen fordi oppførselen var uakseptabel. Gjelder da å holde seg streng og gå rett og slett. Satte hardt mot hardt og den episoden ble nevnt mange ganger senere som et eksempel på at hun ikke turte å si i mot meg igjen (til resten av fam).  Du må sette grensen et sted slik at du ikke blir en dørmatte.

Skrevet

To punkter: Si fra, og boikott. Meget effektivt. Kan måtte gjentas, men er også smertefritt når det skjer for du slipper henne jo helt. Ikke besøk eller ta imot besøk før hun kommer krabbende. Det kan ta noen måneder (og det var jaggu deilige måneder) men det vil virke på sikt. Og hva hun slarver om på bøgda er jo uinteressant. Det trenger du ikke forholde deg til. Blir du konfrontert med det sier du bare at "neida, men du vet jo at svigermor ikke er helt i vater, så det er nok ikke sant, gitt."

Skrevet
*Miss Marple* skrev (11 timer siden):

Du får le litt og si at de gjorde jo så mye rart i gamle dager. 

Enig i denne, jeg tror ikke man kommer så langt ved å ta kampen saklig, hvis hun allerede har bestemt seg. Da er det bedre å fjase det bort noen ganger. 

Som flere sier, få mannen med deg. Samme med resten av familien, du trenger ikke baksnakke svigermor altså, men forsøke å ha en god relasjon med de andre. Forhåpentligvis er de selvstendige nok til å se hvem du er og hva du er god for. Jeg har et meget godt forhold til min svigermor, det har ikke svigerinnen min. Min svigerinne snakker til tider nedsettende om svigermor, men det spiller ingen rolle, fordi jeg er like glad i min svigermor uavhengig hvilke konflikter de to har. Der går inn ene øra og ut den andre. 

Anonymkode: 83efc...27a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...