Gå til innhold

Kan arbeidsgiver kreve covid-19 vaksine??

Anbefalte innlegg

Altså: har arbeidsgiver retten på sin side og kan kreve dette? 

Arbeidsgiver må tilrettelegge så langt det lar seg gjøre.

Men i dette tilfellet er arbeidsgiver trass og krever vaksine eller permisjon uten lønn.

Gjelder min venninne.

Anonymkode: 702c7...f5b

Fortsetter under...

Det er jo inutgangspunktet frivillig, men det blir på en måte ikke det likevel. Jeg f.eks. jobber innen helse og jeg kan jo ikke arbeide tett på syke, svake uten å være vaksinert og utsette dem for smittefare. Arbeidsgiveren kan ikke tvinge meg til å ta vaksinen, men personer som skal utføre visse typer arbeid må være vaksinert og da må jeg velge om jeg skal vaksinere meg eller jobbe med andre oppgaver/bytte jobb.

Anonymkode: 21011...401

Det blir veldig interessant hvis slike saker havner i rettssystemet. Allerede nå er flere saker om for eksempel karantenehotell henlagt fordi myndighetene er usikre på om de har lovlig grunnlag til å kreve opphold der. Jeg vil tro at hvis noen av sakene havner i rettssystemet, vil flere få seg skikkelig overraskelse over hvor mye som gjøres helt uten hjemmel. Og så lenge vaksinen ikke gir 100 prosent beskyttelse, og fullvaksinerte knyttes til flere utbrudd i Norge, blir det å kreve vaksine for så å oppheve alle restriksjoner på arbeidsplassen, en falsk trygghet.

Anonymkode: 99757...34e

• Opprett ny...