Gå til innhold

Må en virkelig ha båt for å være med i gjengen?

Anbefalte innlegg

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (6 timer siden):

Ungene her ville egentlig kjøpe seg båt i år, men markedet er helt vilt og prisene deretter . Det virker som om du har litt greie på båtlivet her så jeg lurer på hvor mye ville du ha lagt i en grei båt for ungdom? Ungene skal betale halvparten selv og vi tenker at de ikke skal bruke mer enn 25 tusen hver. Båtplass og henger og div regner jeg med at vi betaler. Drivstoff og vedlikehold skal de bekoste. Hadde sett for meg båt til rundt 50 og skjønner kanskje det blir i overkant … 

Vi kjøpte båt før Corona, heldigvis😅 Den mest populære småbåten her er SummerFun. Usikker på hva de koster nå, men før var det mulig å få pent brukte med en litt eldre motor til 15-20 tusen. Nå er de helt utsolgt fra leverandør, og jeg vil tro de er svinedyre brukt. Dette er vel ikke akkurat året for å gjøre en god handel med båt😅

Dette er veldig stødige båter, og en voksen kan fint stå på kanten og humpe opp og ned uten at den velter. Det er trygt og godt å vite☺️

En ny motor koster rundt 1000kr per hk, og uten båtførerprøven kan de maks kjøre med 9,9hk.

En ny SummerFun med ny motor kan sikkert fort koste 50 i dagens marked🙈

Før de har fått kjøre alene har vi krevd at de trener på å komme seg opp i båten med våte klær på, og de må selvfølgelig alltid bruke dødmannsstropp. Det første året med båt har de kjørt ved siden av oss og kun under oppsyn. Det andre året har de fått kjøre uten oppsyn men med krav om å være to i båten, og det tredje året har de fått kjørt alene.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Tusen takk for utfyllende svar 😊  det kan godt være at ho må være der det skjer. Ei i klassen  tok båt til eit selskap for eit par veker siden, hun spurte om mi datter ville sitte på heim igjen (avtalt på forhånd slik at hun hadde med flytevest). Då fekk hun litt lengre veg, for måtte jo gå heim igjen. Men veldig kjekt 😊

Har du link til båter til god pris. Alt jeg finner er dyrt🤔

HI

Anonymkode: b045f...ab0

Jeg tror «ingen» båter har gode priser i år😅

Men både Steady og Hasle Summer Fun er veldig gode og trygge nybegynnerbåter.

Det er lurt å legge inn varsel på Finn, men man må være lynrask i disse tider. Slike båter til en fornuftig pris rives bort på under en time nå for tiden har jeg hørt🤷🏻‍♀️

Lykke til!

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Hæ? Er dette seriøst? Får så små barn vikelig dra utpå sjøen alene med motorbåt? Det synst jeg er meget uansvarlig!! Skikkelig kult da..alle barna i hver sin båt🤣  

Anonymkode: 08277...202

Ungene har det dødsgøy i hver sin båt☺️ De lager bølger til hverandre som de «hopper» i, de «legger til» inntil hverandre og spiller musikk og snakker, omtrent slik rånere gjør på parkeringsplasser😂 De fisker og setter krabbeteiner, og hvis de ønsker får de levere fisk og krabber til fiskemottaket og tjene seg noen kroner.

De kjører til små private strender i nærområdet og bader og koser seg, og når de  blir litt eldre tar de med seg telt og soveposer og camper på en øy eller holme🥰

Det er mulig at dette virker uansvarlig for noen som ikke er oppvokst ved kysten, men dette er barn som omtrent har vokst opp på sjøen, og som har styrt båten siden de var gamle nok til å sitte oppreist i fanget til mor eller far😄

Vi foreldre har god kompetanse på båt og sjøliv, og sørger selvfølgelig for at ungene kan å svømme skikkelig, at de bruker vest og dødmansstropp, og de fleste kjører egen båt under oppsyn fra de er 7-8 år, så innen de er 10-11 år er de allerede ganske gode skippere.

Dessuten velger vi båter som det er omtrent umulig å velte.

Vi vet hva vi gjør, og det har ikke vært en eneste ulykke med barn i småbåt her i hele min levetid.

Da er det verre med de som er lite sjøvant og har lite erfaring med båtkjøring. Når de da som 18-20 åringer kjøper seg båt med stor motor eller låner foreldrenes raske båter, DA er det en del ulykker.

Skrevet

Er vokst opp ved kysten og bor ved kysten. Her er det ikke vanlig at unger har motorbåt. Noen har tilgang på robåt og kajak, men båt med motor? Ingen her og jeg har aldri hørt om at det er vanlig. 

Anonymkode: 7d99a...bbd

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Er vokst opp ved kysten og bor ved kysten. Her er det ikke vanlig at unger har motorbåt. Noen har tilgang på robåt og kajak, men båt med motor? Ingen her og jeg har aldri hørt om at det er vanlig. 

Ja, her er det båt med motor og ratt. Idag skulle til og med 7  klassingene ha med båt på skolen (de som har) og så skulle de ut og fiske. Det var siste skoledag i dag. Skolen er og rett ved sjøen.  HI.

Anonymkode: b045f...ab0

Skrevet
ma(G)ma med to små :) skrev (12 timer siden):

Vi kjøpte båt før Corona, heldigvis😅 Den mest populære småbåten her er SummerFun. Usikker på hva de koster nå, men før var det mulig å få pent brukte med en litt eldre motor til 15-20 tusen. Nå er de helt utsolgt fra leverandør, og jeg vil tro de er svinedyre brukt. Dette er vel ikke akkurat året for å gjøre en god handel med båt😅

Dette er veldig stødige båter, og en voksen kan fint stå på kanten og humpe opp og ned uten at den velter. Det er trygt og godt å vite☺️

En ny motor koster rundt 1000kr per hk, og uten båtførerprøven kan de maks kjøre med 9,9hk.

En ny SummerFun med ny motor kan sikkert fort koste 50 i dagens marked🙈

Før de har fått kjøre alene har vi krevd at de trener på å komme seg opp i båten med våte klær på, og de må selvfølgelig alltid bruke dødmannsstropp. Det første året med båt har de kjørt ved siden av oss og kun under oppsyn. Det andre året har de fått kjøre uten oppsyn men med krav om å være to i båten, og det tredje året har de fått kjørt alene.

Takk for svar! Veldig båtvante gutter her. Pappaen har alltid hatt båt og gutta har deltatt på kurs i forbindelse med livredning. De har hatt jolle hos far siden de var små. Det er bare det at JEG ikke har peiling på båt😊

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Kommer kanskje an på hvor du bor?

Skjønner at det er mer værutsatt og vanskelig med småbåter om du bor et sted på vestlandet hvor man er rett ut på åpne havet, men bor du langs Oslofjorden med masse holmer og du i verste fall driver over til Sverige er det litt annerledes.

Jeg bor i Arendal, og har har veldig mange unge båt, men de er lite "utaskjærs", de holder seg i elva eller innaskjærs.

Anonymkode: 09015...004

Skrevet
ma(G)ma med to små :) skrev (11 timer siden):

Ungene har det dødsgøy i hver sin båt☺️ De lager bølger til hverandre som de «hopper» i, de «legger til» inntil hverandre og spiller musikk og snakker, omtrent slik rånere gjør på parkeringsplasser😂 De fisker og setter krabbeteiner, og hvis de ønsker får de levere fisk og krabber til fiskemottaket og tjene seg noen kroner.

De kjører til små private strender i nærområdet og bader og koser seg, og når de  blir litt eldre tar de med seg telt og soveposer og camper på en øy eller holme🥰

Det er mulig at dette virker uansvarlig for noen som ikke er oppvokst ved kysten, men dette er barn som omtrent har vokst opp på sjøen, og som har styrt båten siden de var gamle nok til å sitte oppreist i fanget til mor eller far😄

Vi foreldre har god kompetanse på båt og sjøliv, og sørger selvfølgelig for at ungene kan å svømme skikkelig, at de bruker vest og dødmansstropp, og de fleste kjører egen båt under oppsyn fra de er 7-8 år, så innen de er 10-11 år er de allerede ganske gode skippere.

Dessuten velger vi båter som det er omtrent umulig å velte.

Vi vet hva vi gjør, og det har ikke vært en eneste ulykke med barn i småbåt her i hele min levetid.

Da er det verre med de som er lite sjøvant og har lite erfaring med båtkjøring. Når de da som 18-20 åringer kjøper seg båt med stor motor eller låner foreldrenes raske båter, DA er det en del ulykker.

Dette gjør meg bare glad - jeg har ikke noe forhold til sjø, her er det skog og fjell som gjør samme nytten, men jeg er opptatt av at barn skal vokse opp kompetente og trygge og ikke tafatte og bomullsinnpakkete. Lær dem opp og slipp dem løs, jo tidligere jo bedre, og la dem oppleve mestring under trygt oppsyn før de slipper helt fri. Det høres ut som et nydelig ungdomsliv ved sjøen.

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 timer siden):

Hæ? Er dette seriøst? Får så små barn vikelig dra utpå sjøen alene med motorbåt? Det synst jeg er meget uansvarlig!! Skikkelig kult da..alle barna i hver sin båt🤣  

Anonymkode: 08277...202

Du bor i innlandet??

Veldig veldig vanlig blant større barn og ungdom som vokser opp langs kysten. Jeg er snart 50 og det var også slik da jeg vokste opp på 80 tallet. Mange hadde egne båter. 

Anonymkode: 9c3b3...11d

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (På 23.6.2021 den 13.45):

Du bor ikke ved kysten kanskje? Her er dette helt vanlig og har vært vanlig i årevis .

Jeg bor ved kysten og tenker likedan. Jeg ville vært helt frynsete om ungene her skulle vært ute med båt alene 😅. Vi har noen ganske heftige understømmer og et større område som er kjent for å være utsatt pga undervannsskjær. 

Anonymkode: c80b0...4b1

Skrevet

Jeg bor også med kysten (Bergen) og aldri hørt om så små barn som kjører rundt i egen båt😅

Anonymkode: 96c94...beb

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Jeg bor også med kysten (Bergen) og aldri hørt om så små barn som kjører rundt i egen båt😅

Anonymkode: 96c94...beb

Ja, tror det er forskjell på Sørlandet og Vestlandet. Jeg har masse familie på Vestlandet, som bor nær sjøen. Ingen av barna i familien eller vennene deres har egne båter. Noen seiler og padler, men ingen har båt med motor. 
Jeg har vokst opp langs sørlandskysten selv, med egen båt og med venner som hadde båter. Her vi bor har alle i klassen til ungdomsskolegutten egen båt eller båt de får bruke. I klassen til tiåringen har over halve klassen egen båt allerede. 
De drar på skolen med vest og ekstra niste, og kommer hjem i kveldinga. Og nå i ferien er de ute og kjører båt, bader, spiller musikk og «henger» store deler av dagen. Fantastisk barndom☀️

Anonymkode: b145d...d84

Skrevet

Ja, det er nok forskjell på Østlandet og Vestlandet. Jeg vokste opp på Nøtterøy på åttitallet, da var det helt vanlig med egen båt fra 9-10 års alderen, i hvert fall å bruke familiens båt selv. Vi overnattet på øyene fra vi var 12-13, sov i soveposer under åpen himmel, lagde bål og stekte pølser. Helt fantastisk. 

Anonymkode: 59d48...2df

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...