Gå til innhold

Må en virkelig ha båt for å være med i gjengen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her kjører 6. og 7, klassinger rundt i båt. Mange har båt selv, dattera har og lyst på og jeg og for at hun ikke skal føle seg utenfor. Mannen mener vi ikke kan pga vedlikehold og at vi ikke er tekniske dersom det trengs reparasjon. Har lyst at sommeren skal bli fin og bra og at ho har venner å være med. Hun går i 6. Klasse. Har vært med venninna eit par gonger ut. Er sjø rundt oss på alle kanter. 

Anonymkode: b045f...ab0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi bor på Nøtterøy og her har mange egen båt, men det gjelder da ikke alle!! Aldri vært noe problem å få sitte på mm. 
Hvis du som mamma gir uttrykk for at måt må til for å henge med i gjengen, så gjør du deg selv en bjørnetjeneste 

Anonymkode: 9c3b3...11d

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Her kjører 6. og 7, klassinger rundt i båt. Mange har båt selv, dattera har og lyst på og jeg og for at hun ikke skal føle seg utenfor. Mannen mener vi ikke kan pga vedlikehold og at vi ikke er tekniske dersom det trengs reparasjon. Har lyst at sommeren skal bli fin og bra og at ho har venner å være med. Hun går i 6. Klasse. Har vært med venninna eit par gonger ut. Er sjø rundt oss på alle kanter. 

Her har mange båt , men slettes ikke alle. Mine har ikke egen båt . Aldri noe problem å få være med de som har. Han har egen vest da og skal være med å bidra med drivstoff når de holder på hele dagen. 

Skrevet

Flere har egen båt, men de fleste har jo ikke det. Aldri vært problem å sitte på. Din mann er fornuftig. Det koster en del penger i forhold til hvor mye man får faktisk brukt den

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Vi bor på Nøtterøy og her har mange egen båt, men det gjelder da ikke alle!! Aldri vært noe problem å få sitte på mm. 
Hvis du som mamma gir uttrykk for at måt må til for å henge med i gjengen, så gjør du deg selv en bjørnetjeneste 

Har aldri sagt det til henne.Hun har alltid noen å være med på skulen, men er likevel ikke populær nok til å alltid bli spurt om å være med. Men lurt å tilby å betale litt for diesel/bensin evt. Må se hvordan sommeren blir. 🤔

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Har aldri sagt det til henne.Hun har alltid noen å være med på skulen, men er likevel ikke populær nok til å alltid bli spurt om å være med. Men lurt å tilby å betale litt for diesel/bensin evt. Må se hvordan sommeren blir. 🤔

Snakk med de andre foreldrene! Og ja, lurt å tilby penger til drivstoff 

Skrevet

Vi bor også med sjø på alle kanter, og jeg må innrømme at så godt som alle vennene til ungene våre har båt😅

Ikke det at alle UNGENE her har båt, men det har på en måte blitt en egen gjeng av de som har båt. 
Med en gang det er godt vær kaster de seg i båtene og stikker på sjøen. De avtaler ikke så ofte med hverandre, men møtes tilfeldig på sjøen og henger sammen.

Jeg vet at de av og til har med venner som ikke har egen båt ut på sjøen, men da må det jo planlegges, så det blir ikke like ofte, selv om de koser seg veldig når de er flere.

Det viktigste tror jeg er at datteren din «er der når det skjer», og hvis det er mulig uten å ha egen båt, så bør det gå fint å klare seg uten båt uten å havne utenfor.

Men for all del; spleis på bensin/spander is på sjåføren som «betaling» for drivstoff/tilby seg å ta med brus e.l.

De fleste ungene her må betale drivstoffet selv, og for unger som er for små til å ha en skikkelig jobb er det mange timer med gressklipping o.l. som trengs gjennom sommeren for å skaffe nok penger.

Da blir det fort litt irriterende når noen hele tiden sitter på (for du bruker mer drivstoff når det er flere i båten), uten at de bidrar økonomisk.

MEN: Vedlikeholdsmessig krever ikke sånne småbåter all verden. Hvis man har en ganske ny motor trenger ikke den så mye heller. Men klart det koster. Vårt regnestykke er omtrent slik:

Båt og motor 25 000

Båtplass 3000 i året

Båthenger/opplagshenger 10 000

Vedlikehold 2/3000 i året

Vi har betalt for hengeren og vi dekker båtplassen, men resten har ungene måtte betale selv, så her har de spart til båt fra de var typ 6 år gamle. De har da ønsket seg penger til bursdag fra for eksempel besteforeldre, og så har de klippet gress og måkt snø rundt om i nabolaget, i tillegg til småjobber her hjemme.

En super måte å lære å tenke langsiktig når det gjelder økonomi😃👍🏻

Skrevet (endret)
ma(G)ma med to små :) skrev (38 minutter siden):

Vi bor også med sjø på alle kanter, og jeg må innrømme at så godt som alle vennene til ungene våre har båt😅

Ikke det at alle UNGENE her har båt, men det har på en måte blitt en egen gjeng av de som har båt. 
Med en gang det er godt vær kaster de seg i båtene og stikker på sjøen. De avtaler ikke så ofte med hverandre, men møtes tilfeldig på sjøen og henger sammen.

Jeg vet at de av og til har med venner som ikke har egen båt ut på sjøen, men da må det jo planlegges, så det blir ikke like ofte, selv om de koser seg veldig når de er flere.

Det viktigste tror jeg er at datteren din «er der når det skjer», og hvis det er mulig uten å ha egen båt, så bør det gå fint å klare seg uten båt uten å havne utenfor.

Men for all del; spleis på bensin/spander is på sjåføren som «betaling» for drivstoff/tilby seg å ta med brus e.l.

De fleste ungene her må betale drivstoffet selv, og for unger som er for små til å ha en skikkelig jobb er det mange timer med gressklipping o.l. som trengs gjennom sommeren for å skaffe nok penger.

Da blir det fort litt irriterende når noen hele tiden sitter på (for du bruker mer drivstoff når det er flere i båten), uten at de bidrar økonomisk.

MEN: Vedlikeholdsmessig krever ikke sånne småbåter all verden. Hvis man har en ganske ny motor trenger ikke den så mye heller. Men klart det koster. Vårt regnestykke er omtrent slik:

Båt og motor 25 000

Båtplass 3000 i året

Vi har betalt for hengeren og vi dekker båtplassen, men resten har ungene måtte betale selv, så her har de spart til båt fra de var typ 6 år gamle. De har da ønsket seg penger til bursdag fra for eksempel besteforeldre, og så har de klippet gress og måkt snø rundt om i nabolaget, i tillegg til småjobber her hjemme.

Ungene her ville egentlig kjøpe seg båt i år, men markedet er helt vilt og prisene deretter . Det virker som om du har litt greie på båtlivet her så jeg lurer på hvor mye ville du ha lagt i en grei båt for ungdom? Ungene skal betale halvparten selv og vi tenker at de ikke skal bruke mer enn 25 tusen hver. Båtplass og henger og div regner jeg med at vi betaler. Drivstoff og vedlikehold skal de bekoste. Hadde sett for meg båt til rundt 50 og skjønner kanskje det blir i overkant … 

Endret av mamma til adhd gutt<3
Skrevet
mamma til adhd gutt&lt;3 skrev (18 minutter siden):

Ungene her ville egentlig kjøpe seg båt i år, men markedet er helt vilt og prisene deretter . Det virker som om du har litt greie på båtlivet her så jeg lurer på hvor mye ville du ha lagt i en grei båt for ungdom? Ungene skal betale halvparten selv og vi tenker at de ikke skal bruke mer enn 25 tusen hver. Båtplass og henger og div regner jeg med at vi betaler. Drivstoff og vedlikehold skal de bekoste. Hadde sett for meg båt til rundt 50 og skjønner kanskje det blir i overkant … 

Helt unødvendig å kjøpe båt til 50.000 altså. 

Vi har alltid hatt en rib med 9,9 hester på, som ungene har lært å kjøre båt med og etterhvert har kunnet låne/bruke.

Den vi har nå er verdt ca 28.000 kr, en liten rib med styrekonsoll så de har ratt.

Vi har en større båt også, men den må de være over 16 og ha båtførerbevis for å kjøre. Eldstemann var ute med venner i den  noen ganger i fjor.

Anonymkode: 09015...004

Skrevet
mamma til adhd gutt&lt;3 skrev (21 minutter siden):

Hvis dine skal kunne kjøre må motoren være på under 10 hk. Da kan ikke båten være så stor og dere trenger ikke bruke 50.000.

Anonymkode: 10626...6a5

Skrevet

Hæ? Er dette seriøst? Får så små barn vikelig dra utpå sjøen alene med motorbåt? Det synst jeg er meget uansvarlig!! Skikkelig kult da..alle barna i hver sin båt🤣  

Anonymkode: 08277...202

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Helt unødvendig å kjøpe båt til 50.000 altså. 

Vi har alltid hatt en rib med 9,9 hester på, som ungene har lært å kjøre båt med og etterhvert har kunnet låne/bruke.

Den vi har nå er verdt ca 28.000 kr, en liten rib med styrekonsoll så de har ratt.

Vi har en større båt også, men den må de være over 16 og ha båtførerbevis for å kjøre. Eldstemann var ute med venner i den  noen ganger i fjor.

Prisen reflekterer min kunnskap på området😂. Jeg er helt enig i at det er lite vits i å legge FOR mye penger i det. Jeg har bare ikke peiling .

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Hæ? Er dette seriøst? Får så små barn vikelig dra utpå sjøen alene med motorbåt? Det synst jeg er meget uansvarlig!! Skikkelig kult da..alle barna i hver sin båt🤣  

Hva er uansvarlig med det? I gamle dager var vi et land av fiskere og sjømenn. Tror du man lærer selvstendighet hvis man aldri får prøve seg alene på noe som i teorien kan være farlig? Selvsagt må man følge litt med, passe på vest og nå hvert, værmelding og andre faktorer. Men folk som aldri tør å slippe ungene sine gjør dem en bjørnetjeneste. Jeg er overbevist om at risikoen ved det er større. 

Anonymkode: 140bb...3ab

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Du bor ikke ved kysten kanskje? Her er dette helt vanlig og har vært vanlig i årevis .

Skrevet
ma(G)ma med to små :) skrev (1 time siden):

Båt og motor 25 000

Båtplass 3000 i året

Tusen takk for utfyllende svar 😊  det kan godt være at ho må være der det skjer. Ei i klassen  tok båt til eit selskap for eit par veker siden, hun spurte om mi datter ville sitte på heim igjen (avtalt på forhånd slik at hun hadde med flytevest). Då fekk hun litt lengre veg, for måtte jo gå heim igjen. Men veldig kjekt 😊

Har du link til båter til god pris. Alt jeg finner er dyrt🤔

HI

Skrevet
ma(G)ma med to små :) skrev (1 time siden):

Båt og motor 25 000

Båtplass 3000 i året

Hvilke båt og motor får dere til 25000,-? Jeg er på let etter en liten båt til tiåringen, og om man skal komme så lavt i pris så er jo både båt og motor hauggamle? 

Anonymkode: 62080...998

Skrevet
Anonym bruker skrev (56 minutter siden):

Hvis dine skal kunne kjøre må motoren være på under 10 hk. Da kan ikke båten være så stor og dere trenger ikke bruke 50.000.

En Summer fun med motor koster opp mot 60' altså. 

Anonymkode: 62080...998

Skrevet
mamma til adhd gutt&lt;3 skrev (42 minutter siden):

Prisen reflekterer min kunnskap på området😂. Jeg er helt enig i at det er lite vits i å legge FOR mye penger i det. Jeg har bare ikke peiling .

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=223011857

Båter på denne størrelsen er vanlig for ungdommer pluss/minus konfirmasjonsalder.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=223011857

Båter på denne størrelsen er vanlig for ungdommer pluss/minus konfirmasjonsalder.

Det er ikke lovlig for noen under 16 å kjøre en båt som kan gå i mer enn 10 knop. Den båten der er ikke lovlig for dem under 16.

Skrevet
mamma til adhd gutt&lt;3 skrev (2 timer siden):

Sikkert smart å overlate et eventuelt båtkjøp til pappaen. Er ikke ungene ute og seiler med ham 3 uker hver sommer uansett? Hvis dere også skal til Hellas i 3 uker og det allerede har gått en une av ferien blir det jo ikke mye tid igjen i sommer til å kjøre egen båt uansett.

Skrevet
Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Sikkert smart å overlate et eventuelt båtkjøp til pappaen. Er ikke ungene ute og seiler med ham 3 uker hver sommer uansett? Hvis dere også skal til Hellas i 3 uker og det allerede har gått en une av ferien blir det jo ikke mye tid igjen i sommer til å kjøre egen båt uansett.

Vi kommer til å vente til høsten med å kjøpe. Så det er klart til neste sesong . Ungene har holdt på med båt i ukesvis så sesongen er mye lenger enn sommerferien. Pappaen kommer sikkert til bli spurt til råds han også. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (50 minutter siden):

Det er ikke lovlig for noen under 16 å kjøre en båt som kan gå i mer enn 10 knop. Den båten der er ikke lovlig for dem under 16.

Joda, det er den.

De har ikke lov å kjøre i mer enn 10 knop, men de har lov å kjøre båter på under 10 hester. Så de kan kjøre den, men ikke i maks fart.

Nesten alle 9,9 hester går fortere enn 10 knop altså.

Skrevet
mamma til adhd gutt&lt;3 skrev (4 timer siden):

Du bor ikke ved kysten kanskje? Her er dette helt vanlig og har vært vanlig i årevis .

Jo fakktisk bor jeg på ei øy på nordvestlandet, og her er det ivertfall ikke vanlig att så små barn er ute med båt alene😒 men her er det rett uti havet da. Og kanske litt mer vær🤭 

Skrevet

Joda, det er den.

De har ikke lov å kjøre i mer enn 10 knop, men de har lov å kjøre båter på under 10 hester. Så de kan kjøre den, men ikke i maks fart.

Joda, det er den.

Det er feil. Hvis båten kan gå fortere enn 10 knop er den ikke lovlig å kjøre for barna.

Båten må væte under 8 m, motoren under 10 hk og båten må ikke kunne kjøre i mer enn 10 knop.

https://www.nrk.no/osloogviken/dette-er-batreglene-for-barn-og-unge-1.14608216

Skrevet

Vi har en rib med 9,9 hester. Våre tre barn må dele på den, men eldste bruker den desidert mest. 

Men ja, «alle» har båt. Vi bor i Blindleia-området. Både fastboende barn og «hytte-barn» har båt her. 

Anonymkode: b145d...d84

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...