Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er så usikker på vaksinen! Jeg vet jeg må ta den for fellesskapet og alt dette her, men jeg er så usikker for min egen del. Hadde ikke vært for det massive presset i samfunnet etter å ta den hadde jeg aldri i verden tatt denne vaksinen. Jeg har hele tiden skjøvet det foran meg og vært glad så lenge innkallingen ikke kom. Men nå er den her og dato for vaksine er neste uke. Jeg skulle ønske jeg var sånn "ååå jaaaaa endelig" men jeg får lyst å grine. Jeg vet det e rtåpelig å være redd for bivirkninger og hva somskjer om ti år i kroppen..men jeg greier ikke la vær. Og jeg er så redd at vi står der om fem eller ti år med masse negative saker som vi gjerne skulle visst nå og alle som ikke tok vaksinen er  overlykkelige!! Noen som har hatt det slik og som har endret seg etter de tok vaksinen?

Anonymkode: 1e035...d4b

Fortsetter under...

Prøv å tenke sånn at de som utvikler vaksiner har gjort dette lenge, selv om noen av komponentene er nye, er det meste likt som i tidligere vaksiner. Historien viser oss at vaksiner, på generell basis, alltid er mye tryggere enn selve sykdommen, både på kort og lang sikt. De potensielle alvorlig bivirkningene er ikke flere eller verre enn på vaksinene du allerede har tatt, eller gitt barna dine, det bare føles skummelt fordi det er en ny type. Husk også på at det er de samme legene som anbefaler denne vaksinen, og tar den selv, som du uten å blunke ville stolt på hvis de skulle operere deg eller redde livet til barnet ditt.  Jeg velger å ha tiltro til de som har utdanning og lang fartstid innen fagfeltet framfor konspirasjonsteoretikere og andre som tror at de helt på egenhånd vet bedre enn de som faktisk er eksperter. Likevel blir det selvfølgelig ditt valg til slutt. 

Anonymkode: 5a39a...87b

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Enten blir du vaksinert eller så får du korona.  Med mindte du murer deg helt inne er ikke alternativet ingenting.

Hva tror du er farligst? Et til nå ukjent virus eller vaksinen?

Anonymkode: 6040f...e3b

Det er jo det vi ikke vet. Hva vaksinen gjør i kroppen våre om mange år. Og det er jo allerede uttalt at den varer bare i 6 måneder så de ser for seg påfyll i mange år fremover...

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det er jo det vi ikke vet. Hva vaksinen gjør i kroppen våre om mange år. Og det er jo allerede uttalt at den varer bare i 6 måneder så de ser for seg påfyll i mange år fremover...

De har ikke sagt at den bare varer i seks mnd. Da de uttalte dette hadde de kun data for seks måneder bakover i tid. Vi kan ikke vite om den virker i f.eks 2 år, før det er to år siden mange nok fikk vaksinen. Når det er sagt kjenner de til virusvarianten og denne type virus muterer ofte og det kan være store forskjeller mellom mutasjonene. Man arbeider mer med ut fra en hypotese om at vaksinene gir beskyttelse i ca ett år og at man vil måtte ha påfyll av vaksine på samme måte som med influensavaksinen. Om det vise seg at viruset etterhvert muterer til en mildere variant kan det være at det kun er de i risikogruppen som kommer til å ta vaksinen hvert år (lik slik vi gjør det med influensavaksinen)

Anonymkode: 6bdef...456

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Enten blir du vaksinert eller så får du korona.  Med mindte du murer deg helt inne er ikke alternativet ingenting.

Det er sannhet med modifikasjoner. Til nå har 129 000 nordmenn hatt koronavirus siden mars 2020. Mange steder har ikke hatt utbrudd. Nå blir flere og flere vaksinert. Så å si at alternativene er korona eller vaksine, blir feil.

En annen feil er i siste spørsmål - du burde ha spurt hva som er farligst - et ukjent virus eller en eksperimentell, ukjent vaksine. Da blir spørsmålet riktig.

Anonymkode: c0934...c95

Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

"Jeg vet jeg må ta den". Nei, du MÅ ikke ta den. 

Anonymkode: b2150...8b8

Uten vaksinen blir man snart utestengt fra å delta i samfunnet. Så ønsker man å kunne gå andre steder enn matbutikken, blir man nødt til å vaksinere seg.

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg er så usikker på vaksinen! Jeg vet jeg må ta den for fellesskapet og alt dette her, men jeg er så usikker for min egen del. Hadde ikke vært for det massive presset i samfunnet etter å ta den hadde jeg aldri i verden tatt denne vaksinen. Jeg har hele tiden skjøvet det foran meg og vært glad så lenge innkallingen ikke kom. Men nå er den her og dato for vaksine er neste uke. Jeg skulle ønske jeg var sånn "ååå jaaaaa endelig" men jeg får lyst å grine. Jeg vet det e rtåpelig å være redd for bivirkninger og hva somskjer om ti år i kroppen..men jeg greier ikke la vær. Og jeg er så redd at vi står der om fem eller ti år med masse negative saker som vi gjerne skulle visst nå og alle som ikke tok vaksinen er  overlykkelige!! Noen som har hatt det slik og som har endret seg etter de tok vaksinen?

Jeg har det som deg, skal ta den i morgen. Må bare tenke at dette er bare noe vi må, og bedre med vaksine enn korona. Jeg greier hvertfall ikke leve slik at jeg unngår korona om jeg ikke vaksineres. Og neste år forhåpentligvis blir det ferie i utlandet igjen.

Anonymkode: 11e02...328

Du velger selv. Det er stor mangel på vaksiner, hvis du takker nei går dosen din rett til noen andre. At enkeltpersoner takker nei har ingen praktisk betydning for vaksinedekningen i Norge før vi begynner å nærme oss 100 %.

Når det er sagt, må vi nok regne med at det blir mer spredning igjen til høsten. Barn blir jo uansett ikke vaksinert, og man kan ikke fortsette med disse tiltakene for alltid. Så du bør regne med at risikoen for å bli smittet blir temmelig stor til vinteren  særlig hvis du har barn.

Anonymkode: c54e1...9e6

Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Det er sannhet med modifikasjoner. Til nå har 129 000 nordmenn hatt koronavirus siden mars 2020. Mange steder har ikke hatt utbrudd. Nå blir flere og flere vaksinert. Så å si at alternativene er korona eller vaksine, blir feil.

En annen feil er i siste spørsmål - du burde ha spurt hva som er farligst - et ukjent virus eller en eksperimentell, ukjent vaksine. Da blir spørsmålet riktig.

Nei, men da er jo alternativet å droppe vaksine, og hele samfunnet må leve med de strenge tiltakene som har vært. Skal vi kunne åpne opp å gå fremover er alternativet vaksine eller å få korona. Da må man også ta innover seg at man vet lite om senvirkningene av koronasykdommen også.

Anonymkode: 1befd...b79

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Nei, men da er jo alternativet å droppe vaksine, og hele samfunnet må leve med de strenge tiltakene som har vært. Skal vi kunne åpne opp å gå fremover er alternativet vaksine eller å få korona. Da må man også ta innover seg at man vet lite om senvirkningene av koronasykdommen også.

Anonymkode: 1befd...b79

Det blir nok dessverre ingen åpning siden vi får nye varianter som vaksinen ikke beskytter mot. Når man først innfører nedstengning, er veien kort til å innføre den igjen. Man vet for øvrig ingenting om senvirkninger verken fra korona eller vaksinen. Jeg skal selv ta vaksinen når min tur kommer en gang i høst, men kun for å kunne delta i samfunnet. Men reagerer på at det fremstilles slik at korona har masse bivirkninger og superhøy dødelighet, mens vaksinen er helt harmløs. Veldig ensidig.

Annonse

Jeg takker nei. Heller korona med en dødelighet på 0,002% for oss under 50, enn en eksperimentell vaksine som tidligst blir godkjent i 2023. Ingen vet noe som helst om eventuelle langtidsbivirkninger. 

Anonymkode: 925ad...044

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Med såpass få som er smittet av korona , så er det ikke sånn at man vil får korona hvis man ikke vaksinerer seg. Man kan jo og få korona selv om man er vaksinert.

Anonymkode: b50a1...618

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg var og veldig usikker, og er det fremdeles, selv om jeg valgte å ta første dose. Som du, så er jeg litt redd for langsiktige bivirkninger på den, men så tenker jeg at alle medisiner jeg tar har bivirkninger. Men ja, jeg er fremdeles usikker på om jeg har valgt riktig.

Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Med såpass få som er smittet av korona , så er det ikke sånn at man vil får korona hvis man ikke vaksinerer seg. Man kan jo og få korona selv om man er vaksinert.

Hvis du tar en kikk på VG sine nettsider er det en immunlog som har uttalt seg om akkurat dette, og hun slår også fast at det til slutt blir et valg mellom sykdom og vaksine. Viruset forsvinner ikke og vil mutere seg videre, og når samfunnet åpner helt opp igjen og all den tid barn ikke er vaksinert, regner man med at tilnærmet alle uvaksinerte vil bli smittet på et tidspunkt (med det kan ta et par år). Det er altså fordi barn kan bli smittet og spre sykdommen, samt at vaksinerte også kam bli smittet og har ingen/svært milde symptomer og smitte uvaksinerte uten å vite det fordi de ikke vet at de selv er smittet. 

Problemet med dette forumet nå ligger vel helst i en slags underlig trend rundt at lekfolk plutselig anser seg selv og sin personlige evne til (ofte fullstendig feile) resonnementer som mer troverdige enn millioner av leger, immunologer, mikrobiologer og andre med svært høy kompetanse innen området, og at denne selverklærte kunnskapen (ofte tuftet på dårlige kilder eller mangelfull evne til å lese statistikker) skiller dem ut som eksepsjonelt smarte og selvstendige fordi de tross alt "tenker sjæl og ikke følger saueflokken". Takk og pris er andelen av slike folk lav i Norge i forhold til mange andre land, men det ser likevel ut som mange av dem har slått rot her inne og mer enn gjerne slår rundt seg med propagandaen sin.

Anonymkode: 5a39a...87b

Det er frivillig, du må ingenting. Men hvis du ikke ønsker å ta den, sørg for å gi beskjed så fort som mulig slik at ikke det går utover logistikken. Du kan ta den senere også, akkurat nå er det så mange som vil ha den at det er uproblematisk å la den passere til neste på lista, bare sørg for å gi beskjed slik at den faktisk blir satt på noen andre, ikke kastet. 

Jeg er overhodet ikke stresset for vaksinedekning i Norge, vi er i verdenstoppen hvor ett i utgangspunktet høyt anslag fra FHI viste seg å være for lavt. Over 90 % takker ja. I tillegg nå med kun mRNA og det at virusvektor er ute av programmet, vil vi i løpet av høsten være ett av de landene i verden som er best rustet for en eventuell ny bølge (med forbehold at vi ikke får en vaksineresistent mutasjon, men da er det jo liten hjelp i å ha tatt den)

Anonymkode: bf34a...f69

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det er frivillig, du må ingenting. Men hvis du ikke ønsker å ta den, sørg for å gi beskjed så fort som mulig slik at ikke det går utover logistikken. Du kan ta den senere også, akkurat nå er det så mange som vil ha den at det er uproblematisk å la den passere til neste på lista, bare sørg for å gi beskjed slik at den faktisk blir satt på noen andre, ikke kastet. 

Jeg er overhodet ikke stresset for vaksinedekning i Norge, vi er i verdenstoppen hvor ett i utgangspunktet høyt anslag fra FHI viste seg å være for lavt. Over 90 % takker ja. I tillegg nå med kun mRNA og det at virusvektor er ute av programmet, vil vi i løpet av høsten være ett av de landene i verden som er best rustet for en eventuell ny bølge (med forbehold at vi ikke får en vaksineresistent mutasjon, men da er det jo liten hjelp i å ha tatt den)

Og så får vi bare håpe det ikke blir noen alvorlige bivirkninger som dukker opp om et års tid. Eller tre. Da sliter vi mer enn da koronaen kom med en dødelighet på 0,12%.

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Og så får vi bare håpe det ikke blir noen alvorlige bivirkninger som dukker opp om et års tid. Eller tre. Da sliter vi mer enn da koronaen kom med en dødelighet på 0,12%.

Ja, det er klart, ingen ønsker at noe tilsvarende svineinfluensavaksinen skal gjenta seg, det var en flau del av Norges historie. Denne gangen har de i hvert fall moderert informasjonen noe ut til befolkningen. Det er viktig at vi har god og åpen informasjon, i tillegg til respekt for forskjellige valg. Pr nå ser det ut som det er rom for dette, i og med så mange ønsker å ta vaksinen, vil vi nok nå fordelen med flokkimmunitet når vi har mottatt vaksiner nok til alle.

Pandemien er også en liten påminnelse at ingenting er garantert her i livet og at vi til en viss grad må velge noe, selv om det ikke eksisterer et valg akkurat da som er hundre prosent trygt og fritt for potensielle konsekvenser. 

• Opprett ny...