Gå til innhold

Hvorfor i alle dager bruker du munnbind fortsatt?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Jeg snakket om kommuner uten lokale anbefalinger. "Vi får bare leve med at samfunnet består av forskjellige folk" - nei, jeg kommer ikke til å akseptere å bli hetset for å ikke bruke munnbind. Slike folk trenger vi ikke å leve med. 

Anonymkode: 7ce87...dda

Føler du deg faktisk hetsa om noen ser på deg? Du tolker ikke litt mye inn i blikket til fremmede, synes du? Tolking av blikk sier ofte mer om din forventning enn avsenders hensikt, just sayin'.

Anonymkode: 9cf08...97d

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Føler du deg faktisk hetsa om noen ser på deg? Du tolker ikke litt mye inn i blikket til fremmede, synes du? Tolking av blikk sier ofte mer om din forventning enn avsenders hensikt, just sayin'.

Neida, ingen feil tolkning her. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Neida, ingen feil tolkning her. 

Hvordan vet du det? Går du bort til folk og spør hva de mente med det blikket de kastet i din retning?

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Jeg snakket om kommuner uten lokale anbefalinger. "Vi får bare leve med at samfunnet består av forskjellige folk" - nei, jeg kommer ikke til å akseptere å bli hetset for å ikke bruke munnbind. Slike folk trenger vi ikke å leve med. 

På hvilken måte har du blitt hetset?

Anonymkode: 736da...263

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Jeg har ikke bedt deg akseptere at noen hetser deg, nå var det snakk om blikk, det er ubehagelig, men ett stykke fra hets. Så ja, vi må bare leve med at folk uttrykker seg forskjellig i ett samfunn. Så er deg opp til deg hvordan du responderer på det, noe du har like mye rett til. 

En av de bedre responsene jeg har sett var da Kadafi startet #hva gjør en pakistaner i Norge. Fy søren for en kul kis 👌🏻Dessverre er det baksiden av ytringsfriheten og vi har ikke (heldigvis) styringsrett over hvordan folk ser på andre, hva de sier eller gjør (så sant ikke det er over i lovbrudd)

Anonymkode: 411f1...aaa

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Men nå har jo myndighetene konkludert med at det er greit å kutte ut munnbind. De har jo sett hen til alt dette. Men du vet bedre enn dem ja. 

Anonymkode: ea897...758

Det er fortsatt anbefalt mange steder da, blant annet på bussen. Der jeg jobber er vi fortsatt pålagt å bruke munnbind i fellesarealer. Var nylig på Blåfargeverket og der ble vi også bedt om å ta på munnbind på f.eks. guidet tur. Kan ikke du bare la være å ha på ditt og la meg ha på mitt i fred da?

Anonymkode: 7db27...49b

Annonse

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Er så gøy å se de som sier de beskytter andre enn seg selv når de bruker munnbind. De gjør det kun for å beskytte seg selv, og gir F i andre rundt seg😆

Anonymkode: dca4c...416

Så det er de som bruker munnbind som gir faen i andre enn seg selv... det var en merkelig logikk

Anonymkode: 736da...263

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Det er den dårlige samvittigheten din.

Anonymkode: 06e0e...27e

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Det er den dårlige samvittigheten din.

Anonymkode: 06e0e...27e

Nei, det er det ikke. Hva skal jeg ha dårlig samvittighet for? Jeg kan ikke en gang bruke munnbind av medisinske grunner, men nå slipper jeg å forklare i det brede og det vide om det til alle som spør.

Jo, det beskytter den som har munnbind på seg også. Jeg forstår ikke hvor den misforståelsen om at munnbind ikke beskytter den som har på masken komme fra. Det er en grunn til hvorfor man bruker munnbind når man har en pasient med kjent eller mistenkt luft eller dråpesmitte.https://www.npr.org/sections/health-shots/2020/11/11/933903848/wear-masks-to-protect-yourself-from-the-coronavirus-not-only-others-cdc-stresses?t=1624508606002

Jeg er foreløpig uvaksinert og i risikogruppe så da beholder jeg munnbindet på. 

Anonymkode: dd245...813

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Nei, det er det ikke. Hva skal jeg ha dårlig samvittighet for? Jeg kan ikke en gang bruke munnbind av medisinske grunner, men nå slipper jeg å forklare i det brede og det vide om det til alle som spør.

Merkelig hvordan de strieste ikke kan bruke munnbind gitt. Jeg har astma og hjertesykdom og kan bruke munnbind. Alle pasientene som var på hjertemedisinsk poliklinikk samtidig med meg sist klarte også å ha på munnbind. 

Annonse

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Gikk uten på Kiwi i går og herregud så mange blikk jeg fikk. Tar det på igjen. 

Anonymkode: a6b5c...e05

Du må være sterk og gå uten. Jeg får forøvrig ingen blikk. Har gått uten i en uke nå.

Anonymkode: ea897...758

Anonym bruker skrev (21 timer siden):

Haha, nå skjønner jeg hva du mener med blikk, jeg har visst vært litt i bobla mi på butikken til nå. Glemte å ta med munnbind på vei hjem fra jobb. Litt dårlig tid siden jeg skal kjøre eldste på jobb, våget jeg å rusle innom for å kjøpe litt middag, det er jo tross alt ikke påbudt mer. Holdt avstand og slapp folk for forbi, men jaggu meg fikk jeg flere sure blikk i dag enn jeg har opplevd tilsammen i løpet av mine snart 40 år 😅 

Folk er ikke mentalt klare for dette ennå, merker jeg. 

Anonymkode: 411f1...aaa

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Merkelig hvordan de strieste ikke kan bruke munnbind gitt. Jeg har astma og hjertesykdom og kan bruke munnbind. Alle pasientene som var på hjertemedisinsk poliklinikk samtidig med meg sist klarte også å ha på munnbind. 

Jeg har legeerklæring på at jeg ikke kan bruke det, skal du få det tilsendt på PM så kan jeg ordne det. Hva er ditt brukernavn?

Forøvrig kommer astma i forskjellige former og med forskjellige årsaker. Det at du kan bruke munnbind uten problemer, betyr ikke at andre kan bruke det. 

Anonym bruker skrev (På 23.6.2021 den 9.41):

Hetset? Mener du at folk ser på deg? 

Anonymkode: ee459...46c

Anonym bruker skrev (På 23.6.2021 den 9.09):

Dette er et godt råd! Kan ikke alle passe på seg selv? Dette innebærer også at folk som går med munnbind i områder der det ikke er påbudt eller anbefalt, slutter å bitchblikke folk som velger å gå uten. 

Ja, det var det jeg mente da,at alle får ta sine egne valg og ikke bry seg om "naboen" går med eller uten.  

Anonymkode: dbe4e...ccc

Jeg bruker munnbind fordi jeg (og mannen min) er uvaksinert (og kommer til å forbli det lenge fordi jeg er 35 år og ikke bor i Oslo/Viken), og har pleid å bli skikkelig dårlig av alle luftveissykdommer, langvarig og mange følgesykdommer, oe har to små barn å ta vare på og ingen foreldre/søsken til å hjelpe oss.

Jeg bruker munnbind og kommer til å fortsette med det på toget (som jeg vanligvis tar til jobb i Oslo men nå har jeg hjemmekontor) og i andre sammenhenger med mange mennesker, fordi før korona var jeg sykemeldt i mange uker HVERT ÅR med kraftige influensaer, streptokokkinfeksjoner, ørebetennelser, bronkitt osv. En hver kraftig forkjølelse (som jeg pleide å ha minst 3 av i året) ble etterfulgt av 2-3 uker med tørrhoste hver natt. Siden korona kom har jeg hatt to milde forkjølser and that’s it! Ingen hoste. Himmelsk!!! Å gå med munnbind den en timers togturen til jobb hver vei er det såå verdt om jeg kan bli mindre syk.

Anonymkode: a8823...f5e

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Jeg bruker munnbind fordi jeg (og mannen min) er uvaksinert (og kommer til å forbli det lenge fordi jeg er 35 år og ikke bor i Oslo/Viken), og har pleid å bli skikkelig dårlig av alle luftveissykdommer, langvarig og mange følgesykdommer, oe har to små barn å ta vare på og ingen foreldre/søsken til å hjelpe oss.

Jeg bruker munnbind og kommer til å fortsette med det på toget (som jeg vanligvis tar til jobb i Oslo men nå har jeg hjemmekontor) og i andre sammenhenger med mange mennesker, fordi før korona var jeg sykemeldt i mange uker HVERT ÅR med kraftige influensaer, streptokokkinfeksjoner, ørebetennelser, bronkitt osv. En hver kraftig forkjølelse (som jeg pleide å ha minst 3 av i året) ble etterfulgt av 2-3 uker med tørrhoste hver natt. Siden korona kom har jeg hatt to milde forkjølser and that’s it! Ingen hoste. Himmelsk!!! Å gå med munnbind den en timers togturen til jobb hver vei er det såå verdt om jeg kan bli mindre syk.

Anonymkode: a8823...f5e

Du vet at munnbind beskytter ANDRE fra dine virus, og i mye mindre grad deg fra andres virus? 

Anonym bruker skrev (På 25.6.2021 den 8.52):

Du vet at munnbind beskytter ANDRE fra dine virus, og i mye mindre grad deg fra andres virus? 

Så alt beskyttelsesutstyret helsepersonell på sykehuset bruker er egentlig bare tull? De kunne bare tredd maske på alle pasientene og gått uten selv?

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Så alt beskyttelsesutstyret helsepersonell på sykehuset bruker er egentlig bare tull? De kunne bare tredd maske på alle pasientene og gått uten selv?

Tannleger og helsepersonell på operasjonsstuer bruker munnbind for å ikke smitte pasientene. Helsepersonell som behandler pasienter med farlig smitte,  bruker noe helt annet enn munnbind - heldekkende vernedrakter. 

Anonym bruker skrev (På 22.6.2021 den 19.16):

Du vet at munnbindet overhode ikke beskytter bæreren? 

Her har det vært brukt munnbind så lenge og du har enda ikke fått med deg at det ikke brukes for å beskytte bæreren. Untaket er selvfølgelug helsepersonell, men er vel ikke de du snakker om.

Munnbind brukes for at smittede som ikke vet det enda ikke sprer smitten.

Anonymkode: 48558...2cc

Det er anbefalt jeg hvor jeg bor fremdeles.. Men jeg er blitt litt sløvere etter jeg ble fullvaksinert. Selv om det egentlig ikke er grunn til å ikke følge anbefalingen. Må skjerpe meg!

Anonymkode: 41dea...7d2

Jeg pleier være tidlig på butikken, da er det lite folk og all mulighet for å ta det med ro. Var på butikken ved 14-tiden i dag. Fullstappet med folk. Ingen som brydde seg om meteren. Folk sto og trengte inn på hverandre.

Derfor, i tillegg til at jeg ikke har fått vaksine ennå (jeg tar den så snart jeg får den), bruker jeg munnbind fortsatt.

Anonymkode: 2b3c1...88e

• Opprett ny...