Anonym bruker Skrevet 22. juni 2021 #1 Skrevet 22. juni 2021 Har dere sett denne? https://www.nrk.no/urix/who-foreslo-a-forhindre-at-_fodedyktige-kvinner_-drikker-alkohol-1.15546977 Noen nevnte at samfunnet beveger seg mot slik det beskrives i boka 1984 på koronaforumet, jeg begynner å tro hun har rett. Anonymkode: 37dd3...ee1
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2021 #2 Skrevet 22. juni 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Har dere sett denne? https://www.nrk.no/urix/who-foreslo-a-forhindre-at-_fodedyktige-kvinner_-drikker-alkohol-1.15546977 Noen nevnte at samfunnet beveger seg mot slik det beskrives i boka 1984 på koronaforumet, jeg begynner å tro hun har rett. Anonymkode: 37dd3...ee1 Selvfølgelig er det rett. Når man skal regulere hvem man skal få lov til å være fysisk med, når man ikke får lov til å se sin egen ektefelle kun fordi ekteskapet er inngått i et annet land enn Norge, når vaksiner fra andre land ikke aksepteres fordi de kan være "fake" og så videre - og folk godtar det - så er vi allerede der. Anonymkode: 21325...11f
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2021 #3 Skrevet 22. juni 2021 Ordet fødedyktig minner mer om Handmaid’s Tale, synes jeg. Kvinner får gjøre opprør ved å nekte å få barn, eller få ett eller to. Studier har vel også vist sammenheng mellom menns alkoholbruk og evne til reproduksjon og barnets helse, eller tar jeg feil? Mener å ha lest det. Ellers hører vel denne hjemme på skravleforum? Anonymkode: ee7a1...b28
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2021 #4 Skrevet 22. juni 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Ordet fødedyktig minner mer om Handmaid’s Tale, synes jeg. Kvinner får gjøre opprør ved å nekte å få barn, eller få ett eller to. Studier har vel også vist sammenheng mellom menns alkoholbruk og evne til reproduksjon og barnets helse, eller tar jeg feil? Mener å ha lest det. Ellers hører vel denne hjemme på skravleforum? Anonymkode: ee7a1...b28 Bør menn som vil bli far unngå alkohol? (kk.no) Selvfølgelig bør menn heller ikke drikke alkohol når man prøver på barn. Men WHO tør jo ikke si at de vil forby MENN noe, da blir det baluba uten like. Mens det å forby KVINNER noe sitter enda så løst hos "maktens menn", at det ikke anses som problematisk. Fyttihelvete. Anonymkode: 21325...11f
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2021 #5 Skrevet 22. juni 2021 Nå finleste jeg ikke selve skrivet fra WHO, men er det ikke kun snakk om holding og informasjon her? Ikke forbud? Anonymkode: ea4da...dc7
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2021 #6 Skrevet 22. juni 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Nå finleste jeg ikke selve skrivet fra WHO, men er det ikke kun snakk om holding og informasjon her? Ikke forbud? Anonymkode: ea4da...dc7 Jo, og et førsteutkast til en tekst som skal justeres flere ganger før den er ferdig. Storm i et vannglass. Anonymkode: 634f4...819
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2021 #7 Skrevet 22. juni 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Bør menn som vil bli far unngå alkohol? (kk.no) Selvfølgelig bør menn heller ikke drikke alkohol når man prøver på barn. Men WHO tør jo ikke si at de vil forby MENN noe, da blir det baluba uten like. Mens det å forby KVINNER noe sitter enda så løst hos "maktens menn", at det ikke anses som problematisk. Fyttihelvete. Anonymkode: 21325...11f Enig! Anonymkode: 6f0eb...e43
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2021 #8 Skrevet 22. juni 2021 Anonym bruker skrev (23 minutter siden): Jo, og et førsteutkast til en tekst som skal justeres flere ganger før den er ferdig. Storm i et vannglass. Anonymkode: 634f4...819 Hvorfor skal det gis informasjon til fødeDYKTIGE kvinner om at de skal avstå fra alkohol? Man er fødedyktig fra man får mensen, altså rundt 13, til man har menopause, altså rundt 50. Skal alle kvinner avstå fra alkohol til de er 50 år? Hvorfor? For øvrig er jeg avholds selv, av EGET valg, fordi jeg ikke liker smaken av alkohol. Men jeg kjemper gjerne for andre kvinners rett til å velge selv. Det er også merkelig at de ikke ønsker slik holdningkampanje mot menn, all den tid forskningen viser at drikking av alkohol påvirker sædkvaliteten. Men menn vil jo ikke bli fortalt hva de skal gjøre eller ikke. Anonymkode: 21325...11f
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2021 #9 Skrevet 22. juni 2021 Anonym bruker skrev (22 minutter siden): Hvorfor skal det gis informasjon til fødeDYKTIGE kvinner om at de skal avstå fra alkohol? Man er fødedyktig fra man får mensen, altså rundt 13, til man har menopause, altså rundt 50. Skal alle kvinner avstå fra alkohol til de er 50 år? Hvorfor? For øvrig er jeg avholds selv, av EGET valg, fordi jeg ikke liker smaken av alkohol. Men jeg kjemper gjerne for andre kvinners rett til å velge selv. Det er også merkelig at de ikke ønsker slik holdningkampanje mot menn, all den tid forskningen viser at drikking av alkohol påvirker sædkvaliteten. Men menn vil jo ikke bli fortalt hva de skal gjøre eller ikke. Anonymkode: 21325...11f Informasjon om mulige fosterskader bør de ha. Det er et utkast til en tekst, ikke et ogfesielt dokumentfra who. En eller annen ansatt har formulert seg litt klønete. Det blir nok rettet opp før dokumentet godkjennes. Anonymkode: 634f4...819
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2021 #10 Skrevet 22. juni 2021 Anonym bruker skrev (41 minutter siden): Hvorfor skal det gis informasjon til fødeDYKTIGE kvinner om at de skal avstå fra alkohol? Man er fødedyktig fra man får mensen, altså rundt 13, til man har menopause, altså rundt 50. Skal alle kvinner avstå fra alkohol til de er 50 år? Hvorfor? For øvrig er jeg avholds selv, av EGET valg, fordi jeg ikke liker smaken av alkohol. Men jeg kjemper gjerne for andre kvinners rett til å velge selv. Det er også merkelig at de ikke ønsker slik holdningkampanje mot menn, all den tid forskningen viser at drikking av alkohol påvirker sædkvaliteten. Men menn vil jo ikke bli fortalt hva de skal gjøre eller ikke. Anonymkode: 21325...11f Om det er for å ivareta et liv (det ufødte barnet akkurat her) så burde de definitivt gå ut å be menn avstå fra alkohol. Det er mange flere menn som dreper (med forsett eller uhell), voldtar, kjører seg og andre i hjelp osv. når de er beruset enn når de er edru. Så når man ikke nøyer seg med å inkludere gravide eller kvinner som prøver å bli gravide, men tar med alle fødedyktige kvinner i tilfelle de blir uplanlagt gravid, så burde man ta med menn også all den tid noen av dem kan være til fare når de drikker Anonymkode: 0bd92...345
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2021 #11 Skrevet 22. juni 2021 Her så jeg for meg en unnskyldning for å holde en heidundrande fest til 45 årsdagen min, men så ser jeg at de har definert fruktbar alder opp til 49. Så da får jeg vente. Mer alvorlig, ja det er et utkast, men når det er sluppet offentlig er det mer enn en kladd. Et hvert menneske med et normalt kvinnesyn ville skrevet "kvinner som planlegger å bli gravide", ikke "alle kvinner i fruktbar alder", så dette er ganske avslørende. Anonymkode: 0cf48...d14
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2021 #12 Skrevet 22. juni 2021 Anonym bruker skrev (54 minutter siden): Hvorfor skal det gis informasjon til fødeDYKTIGE kvinner om at de skal avstå fra alkohol? Man er fødedyktig fra man får mensen, altså rundt 13, til man har menopause, altså rundt 50. Skal alle kvinner avstå fra alkohol til de er 50 år? Hvorfor? For øvrig er jeg avholds selv, av EGET valg, fordi jeg ikke liker smaken av alkohol. Men jeg kjemper gjerne for andre kvinners rett til å velge selv. Det er også merkelig at de ikke ønsker slik holdningkampanje mot menn, all den tid forskningen viser at drikking av alkohol påvirker sædkvaliteten. Men menn vil jo ikke bli fortalt hva de skal gjøre eller ikke. Anonymkode: 21325...11f De har vel kanskje en viss informasjonsplikt når det ikke eksisterer en nedre grense for hva som er skadelig for ett foster. Det er nå kvinnen som går gravid, da må den nesten rettes mot de som er i tilstanden. Såvidt jeg forstår handler dette om holdningskampanjer og informasjon, ikke noe målrettet forbud. Anonymkode: ea4da...dc7
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2021 #13 Skrevet 22. juni 2021 Anonym bruker skrev (36 minutter siden): Informasjon om mulige fosterskader bør de ha. Det er et utkast til en tekst, ikke et ogfesielt dokumentfra who. En eller annen ansatt har formulert seg litt klønete. Det blir nok rettet opp før dokumentet godkjennes. Anonymkode: 634f4...819 Det er allerede informasjon om det mange steder på nett. Anonymkode: 21325...11f
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2021 #14 Skrevet 22. juni 2021 Men er det et kjempeproblem at det fødes drøssevis av barn med alkoholskade fra svangerskapet? Er det så mange, altså, at verdens helseorganisasjon ser seg nødt til å komme med en advarsel? Er det soleklart at det skyldes mors alkoholvaner i fødeklar alder? Eller kan det være at det handler om noe annet? Anonymkode: 37dd3...ee1
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2021 #15 Skrevet 22. juni 2021 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Men er det et kjempeproblem at det fødes drøssevis av barn med alkoholskade fra svangerskapet? Er det så mange, altså, at verdens helseorganisasjon ser seg nødt til å komme med en advarsel? Er det soleklart at det skyldes mors alkoholvaner i fødeklar alder? Eller kan det være at det handler om noe annet? Anonymkode: 37dd3...ee1 Jeg tror at det avhenger av hvilket land det er. I industriland, der man har tilgang på informasjon, oppfølging hos helsesøster, jordmor og lege, gratis og tilgjengelig helsevesen og god levestandard, vil det være færre tilfeller av dette. I utviklingsland, der man ofte ikke går til lege under svangerskapet, ikke får noen informasjon og har ekstrem fattigdom, kan det være reell fare for det. Men i disse landene vil advarsel fra WHO heller ikke bli lest, slik alt annet ikke leses. Så jeg forstår ikke vitsen med dette arbeidet. Anonymkode: 21325...11f
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2021 #16 Skrevet 22. juni 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Jeg tror at det avhenger av hvilket land det er. I industriland, der man har tilgang på informasjon, oppfølging hos helsesøster, jordmor og lege, gratis og tilgjengelig helsevesen og god levestandard, vil det være færre tilfeller av dette. I utviklingsland, der man ofte ikke går til lege under svangerskapet, ikke får noen informasjon og har ekstrem fattigdom, kan det være reell fare for det. Men i disse landene vil advarsel fra WHO heller ikke bli lest, slik alt annet ikke leses. Så jeg forstår ikke vitsen med dette arbeidet. Anonymkode: 21325...11f Dette var ikke en kampanje, men førsteutkasetet til en plan for å avhjelpe problemet. Utkastet ble sendt på høring. De får tilbakemeldinger på atdette punktet må endres. Det blir endret til andreutkastet. Anonymkode: 634f4...819
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2021 #17 Skrevet 22. juni 2021 Her burde de også hatt med at menn ikke burde bli far etter 50 år fordi det kan påvirke barnets fødselsvekt m.m. og at de også burde avstå fra alkohol fra alderen 18-45. Anonymkode: 19507...360
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2021 #18 Skrevet 22. juni 2021 Et fantastisk godt innlegg om dette utspillet fra WHO! https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=324545899158258&id=103923414553842 Anonymkode: 6f0eb...e43
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2021 #19 Skrevet 22. juni 2021 Det er en skremmende utvikling, for dette er langt mer enn bare en uheldig formulering, det er snakk om holdninger. Det finnes over 100 år gammel forskning av mange av verdens urbefolkninger som har vist at svært mange av disse urbefolkningene hadde kunnskap om at mors OG fars helse og ernæring FØR svangerskap (i tillegg til mors kosthold under svangerskap og amming) påvirker barns helse. Og når de planla neste barn, da måtte begge foreldre i god tid på forhånd igjen prioritere kostholdet. I flere samfunn gikk hele lokalsamfunnet sammen når ressursene var begrensede, for å sikre at de unge som skulle gifte seg å få barn fikk nok næringsrik mat. Nyere forskning har vist at dette stemmer, og ikke bare det, men at til og med besteforeldres helse påvirker barnebarns helse. Unge menns og menns ansvar for å ta vare på egen helse mtp. fremtidige barn de måtte ønske underkommunikeres grovt i dagens samfunn. At WHO nå går ut og ønsker en kampagne kun rettet mot kvinner er uforståelig. Kanskje på tide og ta en ærlig kampagne som adresserer helse mot både potensielle fedre og mødre. Når man vet at bare rundt 25 % av verdens befolkning i dag lever i demokratier, og at antall demokratier reduseres stadig, så er det en skremmende utvikling. Anonymkode: 82bb5...63a
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2021 #20 Skrevet 22. juni 2021 Nå er menn i ferd med å ikke være fruktbare i det hele tatt (1 av 5 er sterile), så dette burde kanskje være en norm for menn. Ikke kvinner. Anonymkode: aa2b5...2f5
the amazing spidermamma Skrevet 22. juni 2021 #21 Skrevet 22. juni 2021 WHO kan ta seg en bolle. Det er da ikke bra for menn heller å drikke alkohol 'i fruktbar alder'? Dette handler om gammeldagse holdninger til kvinner.
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2021 #22 Skrevet 22. juni 2021 På tide å bytte ut en del i WHO tenker jeg........men nå skal jeg nyte et glass vin 🍷 Anonymkode: 19507...360
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2021 #23 Skrevet 22. juni 2021 Anonym bruker skrev (31 minutter siden): På tide å bytte ut en del i WHO tenker jeg........men nå skal jeg nyte et glass vin 🍷 Anonymkode: 19507...360 Jeg også, som den rebellen jeg er😈 De fem barna er plassert hos farmor, og selv om jeg teknisk sett fortsatt er i «forplantningsdyktig alder» blir det ingen flere her, med eller uten alkohol. Ser forøvrig ikke for meg at dette ville skjedd da Gro var leder for WHO. Anonymkode: ee7a1...b28
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2021 #24 Skrevet 23. juni 2021 Men bare det at de foreslår det, skremmer meg. Kan vi f.eks stole på pandemihåndteringen? 🤔 Anonymkode: 37dd3...ee1
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2021 #25 Skrevet 23. juni 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Men bare det at de foreslår det, skremmer meg. Kan vi f.eks stole på pandemihåndteringen? 🤔 Anonymkode: 37dd3...ee1 Det lurer jeg på også, for i starten av pandemien så satt jo lederen for WHO og sa at man IKKE skulle stenge grensene for Kina. (Så trodde aldri jeg skulle si dette, men i den saken er jeg enig med Trump). I tillegg til dette så mener jeg å ha lest at det er en fra Kina som sitter som leder for menneskerettighets-avdelingen 🤐 Anonymkode: 19507...360
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå