Anonym bruker Skrevet 22. juni 2021 #1 Skrevet 22. juni 2021 Bør jeg si i fra til foreldrene, eller bare la det ligge? Jenta er 6 år, og det skjedde i forbindelse med et bursdagsselskap, der hun visst nok skal ha byttet sitt kjøttfrie pizzastykke med et annet barns pizza med pepperoni. Hun maste veldig om å få det, men jeg serverte henne det ikke. Det var to andre barn som ga meg beskjed etterpå. Anonymkode: b37c8...b12
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2021 #2 Skrevet 22. juni 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Bør jeg si i fra til foreldrene, eller bare la det ligge? Jenta er 6 år, og det skjedde i forbindelse med et bursdagsselskap, der hun visst nok skal ha byttet sitt kjøttfrie pizzastykke med et annet barns pizza med pepperoni. Hun maste veldig om å få det, men jeg serverte henne det ikke. Det var to andre barn som ga meg beskjed etterpå. Anonymkode: b37c8...b12 Det skulle selvsagt stå "muslimsk barn" i overskriften. Anonymkode: b37c8...b12
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2021 #3 Skrevet 22. juni 2021 Hvorfor skal du si det? Jeg spør oppriktig, for det hadde jeg virkelig ikke kommet på at jeg burde gjøre. Du tilbød et halal alternativ, jenta valgte det andre. Hennes valg, vil jeg tro? Anonymkode: d20c0...f4f
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2021 #4 Skrevet 22. juni 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor skal du si det? Jeg spør oppriktig, for det hadde jeg virkelig ikke kommet på at jeg burde gjøre. Du tilbød et halal alternativ, jenta valgte det andre. Hennes valg, vil jeg tro? Anonymkode: d20c0...f4f Jeg bare føler meg litt dårlig for det, selv om jeg føler det ikke er min skyld. Foreldrene ringte på forhånd og forsikret seg om at det ville bli servert hallalvennlig mat. Anonymkode: b37c8...b12
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2021 #5 Skrevet 22. juni 2021 Jeg har null kontroll på hva ungene spiser her. Her går det i pizzasnurrer og pølser. Jeg sier hvilke snurrer som er med kylling og setter de nærmest de som ikke spiser svin. Har sett at de har spist pølse også. Så da har jeg gjort mitt. Foreldrene til disse barna er egentlig avslappet til hva de minste spiser. De sier de ikke skal ha svin men de har gjort unntak når det ikke er noe alternativ har jeg sett. Tror det blir strengere når de blir større, når de begynner å kunne faste i ramadan. Anonymkode: 685af...2ec
frk Nilsen Skrevet 22. juni 2021 #6 Skrevet 22. juni 2021 La det ligge, hun hadde et alternativ og tok et annet stykke når du ikke fulgte med.
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2021 #7 Skrevet 22. juni 2021 La det ligge. Blir bare unødvendig styr. Du tilbød halal og prøvde å holde styr på det, da har du gjort ditt. Jeg er gift med en som ikke spiser svin av samme grunn, men som ville vært enig i dette. Det er ikke bare et religiøst tabu, men også kulturelt. Et sammenliknbart eksempel for norske kulturelle sensitiviteter: Hvis ungen din kom i skade for å spise rotte hjemme hos noen andre (og det ikke var farlig), så ville du kanskje helst ikke ha visst om det? Anonymkode: 8565e...fb2
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2021 #8 Skrevet 22. juni 2021 Den ville jeg glatt latt passere. Ved allergi ville jeg kastet meg over telefonen, men i dette tilfellet tror jeg nok uvitenhet er beste løsning. For hva skal de gjøre med det i etterkant? Anonymkode: f6ca7...23f
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2021 #9 Skrevet 22. juni 2021 La det ligge. Vi spiser ikke svin hjemme. Om mitt barn ved en feil hadde fått i seg svin så hadde jeg ikke gjort noen sak ut av det. Du hadde svinefritt alternativ tilgjengelig, jenta er 6 år og tenker nok ikke så langt at hun ikke skulle spise pizzaen med pepperoni. Jeg har klart å servere kjøtt som ikke var halal til en kompis av sønnen min. De er også muslimer, men spiser bare halal og gikk ut fra at vi også gjorde det siden min mann er muslim, men det gjør vi ikke. Var ingen big deal. Så bare la det gå. :) Anonymkode: 88844...99d
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2021 #10 Skrevet 22. juni 2021 For at de skal få steine henne for brudd på islam da eller? Hva tenker du nytten av det er? Spist er spist. Anonymkode: 81b11...a6c
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2021 #11 Skrevet 22. juni 2021 Anonym bruker skrev (26 minutter siden): La det ligge. Blir bare unødvendig styr. Du tilbød halal og prøvde å holde styr på det, da har du gjort ditt. Jeg er gift med en som ikke spiser svin av samme grunn, men som ville vært enig i dette. Det er ikke bare et religiøst tabu, men også kulturelt. Et sammenliknbart eksempel for norske kulturelle sensitiviteter: Hvis ungen din kom i skade for å spise rotte hjemme hos noen andre (og det ikke var farlig), så ville du kanskje helst ikke ha visst om det? Anonymkode: 8565e...fb2 Det er ikke sammenliknbart i det hele tatt. Anonymkode: 81b11...a6c
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2021 #12 Skrevet 22. juni 2021 La det ligge. Spist er spist. Ikke noe man får gjort noe med nå uansett… Anonymkode: 30a39...8f1
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2021 #13 Skrevet 22. juni 2021 Det står i koranen at det man spiser uten å vite om det er greit. Jeg jobber på ungdomsskole, og det selges baguetter med ost og skinke i kantinen. Barn fra muslimske hjem kan finne på å si "Jeg skal ha en sånn baguett jeg, men ikke si hva de inneholder for så lenge jeg ikke vet om det er det greit" De spiser altså skinke og vet egentlig om det, men later som de ikke vet det Svinekjøtt er noe de skal holde seg borte fra, men det er ikke skadelig for dem å ha fått det i seg uten å vite det. Denne mammaen får ikke gjort noe med at barnet hennes har spist litt pepperoni, ingen vits å gi henne "vondt i magen" når hun uansett ikke får gjort noe med det. Anonymkode: 515cb...22e
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2021 #14 Skrevet 22. juni 2021 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Det er ikke sammenliknbart i det hele tatt. Anonymkode: 81b11...a6c Hvorfor ikke? Er du helt blendet av din egen kultur? Jeg synes ikke svinekjøtt er ekkelt, men at jeg liker det er kulturelt tillært, det også. Andre steder i verden synes de det er like ekkelt som vi synes det ville være å spise rotte eller slange. (I tillegg til at både islam og jødedommen altså har religiøse forbud mot svinekjøtt.) I Amazonas er det folk som spiser anakonda. Det har ikke jeg så lyst på, og det er selvsagt kulturelt betinget. Anonymkode: 8565e...fb2
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2021 #15 Skrevet 22. juni 2021 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Hvorfor ikke? Er du helt blendet av din egen kultur? Jeg synes ikke svinekjøtt er ekkelt, men at jeg liker det er kulturelt tillært, det også. Andre steder i verden synes de det er like ekkelt som vi synes det ville være å spise rotte eller slange. (I tillegg til at både islam og jødedommen altså har religiøse forbud mot svinekjøtt.) I Amazonas er det folk som spiser anakonda. Det har ikke jeg så lyst på, og det er selvsagt kulturelt betinget. Anonymkode: 8565e...fb2 Hahaha, nice try. Ikke jeg som er blendet av noe her gitt. Dette forbudet kom opprinnelig for å forhindre at folk skulle bli syke av trikniner som kan finnes i svinekjøtt. Nå sjekkes alt kjøtt i den vestlige verden så det er ingen risiko forbundet med svinekjøtt mer. Men siden de brukte religion som unnskyldning (som med flere andre ting) så henger det jo igjen at det ikke er "lov", for dessverre evner ikke denne gruppen mennesker å tenke selv. Trist at eneste måten å få folk til å høres råd var å si at det var guds ord. Da var det liksom greit. Men dette var jo hundrevis av år siden. Anonymkode: 81b11...a6c
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2021 #16 Skrevet 22. juni 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Hahaha, nice try. Ikke jeg som er blendet av noe her gitt. Dette forbudet kom opprinnelig for å forhindre at folk skulle bli syke av trikniner som kan finnes i svinekjøtt. Nå sjekkes alt kjøtt i den vestlige verden så det er ingen risiko forbundet med svinekjøtt mer. Men siden de brukte religion som unnskyldning (som med flere andre ting) så henger det jo igjen at det ikke er "lov", for dessverre evner ikke denne gruppen mennesker å tenke selv. Trist at eneste måten å få folk til å høres råd var å si at det var guds ord. Da var det liksom greit. Men dette var jo hundrevis av år siden. Anonymkode: 81b11...a6c Det står i gamletestamentet også at svin er et "urent dyr" som ikke skal spises, og selv om de fleste kristne mener dette ikke gjelder i dag så spiser fortsatt ikke jøder svin og det er noen sekter innen kristendommen som heller ikke gjør det. Så det er ikke bare muslimer som ikke spiser svin. Men nå er vel islam en mye yngre religion enn kristendommen? Mye kan skje de neste tusen årene... Anonymkode: 515cb...22e
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2021 #17 Skrevet 22. juni 2021 Hva som er den egentlige bakenforliggende årsaken (for godt over tusen år siden, uansett religion) til de religiøse forbudene mot å spise svinekjøtt skal ikke jeg begi meg inn på å diskutere. Det er uansett vanskelig å påvise dette på en etterrettelig måte, etter århundrer med religiøs og kulturell påvirkning. Litt morsomt og søtt at du tror du har fasiten: Svaret er trikiner, selvsagt, med to streker under. Meget mulig, for alt jeg vet, men litt vel forenklende. Anonymkode: 8565e...fb2
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2021 #18 Skrevet 22. juni 2021 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Det står i gamletestamentet også at svin er et "urent dyr" som ikke skal spises, og selv om de fleste kristne mener dette ikke gjelder i dag så spiser fortsatt ikke jøder svin og det er noen sekter innen kristendommen som heller ikke gjør det. Så det er ikke bare muslimer som ikke spiser svin. Men nå er vel islam en mye yngre religion enn kristendommen? Mye kan skje de neste tusen årene... Anonymkode: 515cb...22e Nei, du tror vel ikke trikniner smitter bare til muslimer? Er jo samme grunn der såklart, det viser jo også at det var en faktisk grunn til det DA, men ikke nå mer. Derfor har kristne greid å oppdatere seg litt... Problemet er at mange av disse rådene var gode i sin tid, men de er utdatert. Og nå er det ikke like lett å utgi seg for å være budbringer fra Gud og få dette oppdatert. Og det er jo faktisk ikke helt bra, det skaper mye problemer. Anonymkode: 81b11...a6c
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2021 #19 Skrevet 22. juni 2021 Anonym bruker skrev (38 minutter siden): Hahaha, nice try. Ikke jeg som er blendet av noe her gitt. Dette forbudet kom opprinnelig for å forhindre at folk skulle bli syke av trikniner som kan finnes i svinekjøtt. Nå sjekkes alt kjøtt i den vestlige verden så det er ingen risiko forbundet med svinekjøtt mer. Men siden de brukte religion som unnskyldning (som med flere andre ting) så henger det jo igjen at det ikke er "lov", for dessverre evner ikke denne gruppen mennesker å tenke selv. Trist at eneste måten å få folk til å høres råd var å si at det var guds ord. Da var det liksom greit. Men dette var jo hundrevis av år siden. Anonymkode: 81b11...a6c Hvis du ønsker en god diskusjon så foreslår jeg at du kutter ut "haha" og "nice try". Det lyser ikke akkurat kompetanse bak slike patetiske hersketeknikker. Det er ikke tvil om at synet på svinekjøtt er like mye kulturelt betinget som religiøst, noe du hadde visst om du hadde den minste erfaring med muslimske miljøer utover moskeer. Vi har flere muslimer i vår omgangskrets som praktiserer sin religion på samme måte som vi gjør med kristendommen - altså som en tradisjon for de høytidelige dagene. De drikker alkohol, går (selvsagt) i vestlige klær og går kun i moskè på høytidsdager. De er ikke opptatt av å spise halal, likevel får de seg ikke til å spise svinekjøtt. De er oppdratt med at det er urent kjøtt, og sammenligningen med rottekjøtt er slett ikke feil. Anonymkode: d20c0...f4f
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2021 #20 Skrevet 22. juni 2021 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Hvis du ønsker en god diskusjon så foreslår jeg at du kutter ut "haha" og "nice try". Det lyser ikke akkurat kompetanse bak slike patetiske hersketeknikker. Det er ikke tvil om at synet på svinekjøtt er like mye kulturelt betinget som religiøst, noe du hadde visst om du hadde den minste erfaring med muslimske miljøer utover moskeer. Vi har flere muslimer i vår omgangskrets som praktiserer sin religion på samme måte som vi gjør med kristendommen - altså som en tradisjon for de høytidelige dagene. De drikker alkohol, går (selvsagt) i vestlige klær og går kun i moskè på høytidsdager. De er ikke opptatt av å spise halal, likevel får de seg ikke til å spise svinekjøtt. De er oppdratt med at det er urent kjøtt, og sammenligningen med rottekjøtt er slett ikke feil. Anonymkode: d20c0...f4f Jeg svarte med samme mynt som vedkommende kom med. Det du sier er jo det jeg sier, ser du ikke det? Det gamle synet på svinekjøtt henger igjen fordi det var jo risikabelt å spise det før. Men det er det jo ikke lenger. På tide å oppdatere seg bittelitt. Hvertfall hvis de skal bo i land hvor svinekjøtt er normen. Anonymkode: 81b11...a6c
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2021 #21 Skrevet 22. juni 2021 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Jeg svarte med samme mynt som vedkommende kom med. Det du sier er jo det jeg sier, ser du ikke det? Det gamle synet på svinekjøtt henger igjen fordi det var jo risikabelt å spise det før. Men det er det jo ikke lenger. På tide å oppdatere seg bittelitt. Hvertfall hvis de skal bo i land hvor svinekjøtt er normen. Anonymkode: 81b11...a6c Så om du flytter til Kina ville det vært ok om barnet ditt fikk kattunge på spyd i barnebursdag? Eller flaggermus? Apehjerne? Anonymkode: 78068...143
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2021 #22 Skrevet 22. juni 2021 Når vi bodde i et muslimsk land så ga vi snop fra Norge til barna i nabolaget, og mødrene lo godt når jeg senere måtte tilstå at jeg på den tiden ikke ante at vingummi var full av gelatin fra svin. De sa at det ble gitt i god tro og dermed skadet det ingen, så jeg ville ikke sagt noe som helst til de foreldrene. Anonymkode: 982bf...255
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2021 #23 Skrevet 22. juni 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Så om du flytter til Kina ville det vært ok om barnet ditt fikk kattunge på spyd i barnebursdag? Eller flaggermus? Apehjerne? Anonymkode: 78068...143 Du vet at det jobbes med å avskaffe sånn type mat der, du vet covid og sånn? Og dyreplageri støttes uansett ikke, og det er en helt annen sak. Har sett hvordan de "slakter" katter. Hvorfor er du så usaklig? Er det kun uvitenhet eller er du vrang? Anonymkode: 81b11...a6c
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2021 #24 Skrevet 22. juni 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Hahaha, nice try. Ikke jeg som er blendet av noe her gitt. Dette forbudet kom opprinnelig for å forhindre at folk skulle bli syke av trikniner som kan finnes i svinekjøtt. Nå sjekkes alt kjøtt i den vestlige verden så det er ingen risiko forbundet med svinekjøtt mer. Men siden de brukte religion som unnskyldning (som med flere andre ting) så henger det jo igjen at det ikke er "lov", for dessverre evner ikke denne gruppen mennesker å tenke selv. Trist at eneste måten å få folk til å høres råd var å si at det var guds ord. Da var det liksom greit. Men dette var jo hundrevis av år siden. Anonymkode: 81b11...a6c Endelig noen som ser på det slik som jeg gjør. En del muslimer ser også på hunder som urene dyr, ikke for å spise, men bare det å ta på de og dette er jo også logisk om man tenker seg om. Man ønsket en hund som var passe aggressiv for å vokte på sauer/geiter om da et barn kommer og klapper en hund på kan den fort glefse og før kunne et bitt fra dyr være mye mer alvorlig. Hunder kan også være bærere av rabies så det er nok enda en grunn til at mange ønsker at ungene skal være redd de. Bare så det er sagt så kjenner jeg mange muslimer som elsker hundene sine, så får håpe at flere ser lyset etter hvert. I Pakistan så har man skikken at man bruker den ene hånden når man spiser og den andre når man går på do. Veldig smart om man før ikke hadde vann og såpe i nærheten, men dette henger fortsatt igjen. Anonymkode: 982bf...255
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2021 #25 Skrevet 22. juni 2021 Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Du vet at det jobbes med å avskaffe sånn type mat der, du vet covid og sånn? Og dyreplageri støttes uansett ikke, og det er en helt annen sak. Har sett hvordan de "slakter" katter. Hvorfor er du så usaklig? Er det kun uvitenhet eller er du vrang? Anonymkode: 81b11...a6c Jeg er vrang. Om dyrene er slaktet humant er det bedre da, eller ville du fortsatt ikke spist det? Jeg vet at jeg kan spiser larver og biller også, men har vokst opp med at det er ekkelt, og derfor byr det meg i mot. Det er jo bare tull at jeg ikke vil spise det, er jo masse gode proteiner, og kan redde jorda og klima, men jeg spiser løvetann og brennesle før du får i meg larver. Om noen har vokst opp med at svinekjøtt er «skittent» så bryr det da ikke meg om de ikke spiser det, eller ber barna la være. I Norge måtte vi ha opplæring på potet fra kjerka når potet ble innført, fordi nordmenn trodde det var de grønne fruktene på planten man skulle spise, og den var giftig. Anonymkode: 78068...143
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå