Gå til innhold

Noen her som har fjernet livmora?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hele livet mitt slitt med smerter. Jeg har endometriose, noe som ikke ble oppdaget før jeg var 19 år hvorpå jeg ble operert for cyster på livmoren. Jeg har også bakovervendt livmor som skaper smertefulle situasjoner ved samleie. Prevensjon er et godt middel for å hoppe over menstruasjoner og slippe smertene. Men jeg tåler ikke hormonpreparater. Jeg har forsøkt p-sprøyte, p-stav og nå sist hormonspiral. Siste hadde jeg i 1,5 år med store smerter i mage, blødninger og smerte ved samleie og uregelmessige blødninger konstant. På toppen av dette har alle disse forårsaket et ekstremt håravfall som har gjort at jeg er nødt til å bruke extentions fordi jeg skjemmes sånn. Så jeg fjernet hormonspiralen forrige uke å gikk over på P-ring som er det eneste kroppen min har tålt. Om man ser bort i fra de kraftige migreneanfallene jeg får av den. Jeg forsøkte en periode å ikke bruke prevensjon, men da blusser endometriosen opp og jeg endte med å være sykemeldt i 3 uker. Jeg er nå 37 år, og overgangsalderen kan ikke komme fort nok. En uke siden jeg fjernet hormonspiralen og allerede nå kommer menstruasjonen tilbake med kraftige blødninger og smertehelvete det fører med seg. 

Jeg er utslitt, hva enn jeg gjør så taper jeg. Jeg har vurdert hysterektomi der man lar eggstokkene og livmortappen være igjen, da skal visstnok kroppen fungere normalt likevel. Men jeg er usikker om jeg tør. Endrer det sexlivet til det verre for eksempel? Det er vel hovedgrunnen til at jeg ikke tør, er så redd for at man plutselig skal miste lysten eller ikke kjenne noe som før. 

Setter pris på om noen kan fortelle om lignende situasjoner og eventuelle løsninger, og gjerne dere som har gjennomført en hysterektomi og hvordan det var i etterkant.

Anonymkode: 986ff...77b

Skrevet

Fjernet livmor og en eggstokk (den var ødelagt av endometriose) for noen år siden. Beste jeg har gjort. Null bivirkninger, null mens, null endosmerter. 

Den eggstokken som er igjen produserer hormoner nok. Sexlyst og syklus er uendret. Operasjonen var ukomplisert, laparoskopi, og formen ganske bra etter en uke. 

Anonymkode: 7bed9...4e3

Skrevet

Har fjernet livmor, men har eggstokker. Beste jeg også har gjort. Har mer sexlyst enn noen sinne og livet er bra. Før ble jeg syk hele tiden, jeg fikk alt som gikk. Nå er jeg frisk som en fisk og har masse energi. Er 47 år og gjorde det for 3 år siden.

Anonymkode: 14591...ef2

Skrevet

Jeg fjernet først livmor og livmorhals, samt det vevet som lot seg fjerne av det som hadde spredt seg. Noen år senere måtte jeg operere igjen for å fjerne mer sykt vev, begge eggledere og én eggstokk, samt starte opp på hormoner pga rask vekst av sykt vev. Tåler dårlig hormoner, så mye negativt etter siste operasjon og må nå veie opp hva som er verst av bivirkningene eller smertene og problemene fra sykt vev på andre organer. 

Verken hormonbehandling eller fjerning av livmor er garanti for bedring av smerter eller nydannelse av sykt vev, men du kan være heldig og endo kan forsinkes for noen. I tillegg slipper du blødningene. Snakk med gyn, de kan uttale seg om ditt sykdomsbilde og hva du kan forvente. Utover det var det en lettelse å operere bort alt og jeg har aldri angret til tross for fortsatt forverring. 

Anonymkode: 9830d...b7b

Skrevet

Jeg fjernet livmor da jeg var 38. Hadde så store blødninger at jeg måtte ha jernoverføringer samt slet med smerter m.m.. jeg har igjen begge eggstokkene da. Formen er helt suveren og alt fungerer mye bedre nå. Beste avgjørelsen jeg har tatt😁😁😁

Skrevet

Ikke meg som er HI, men jeg sniker meg inn i tråden likevel; hvor lenge hadde dere behov for sykemelding etter fjerning av livmor? 

Anonymkode: 5ba8a...0a0

Skrevet

Jeg var sykemeldt i 6 uker men dette var pga at jeg jobber som sykepleier på en svært fysisk tung avdeling😊 hadde relativt små smerter etter inngrepet, men tunge løft var jo uaktuelt

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Ikke meg som er HI, men jeg sniker meg inn i tråden likevel; hvor lenge hadde dere behov for sykemelding etter fjerning av livmor? 

Anonymkode: 5ba8a...0a0

Jeg var sykemeldt to uker, men gikk delvis på jobb etter en siden formen var god. 

Dette vil variere mye med hvilken operasjonstype man har. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Jeg var sykemeldt to uker, men gikk delvis på jobb etter en siden formen var god. 

Dette vil variere mye med hvilken operasjonstype man har. 

Takk for alle svarene :) Hvilken operasjonstype valgte du? Ser man kan operere ut livmoren vaginalt med livmortappen og alt, eller ved kikkhullsoperasjon der man lar tappen og eggstokkene være igjen. I mitt tilfelle er det jo ikke slik at jeg må fjerne alt, men det er kanskje anbefalt? Syns liksom det høres litt mildere ut å ikke fjerne alt.

HI

Anonymkode: 986ff...77b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...