Gå til innhold

Tenåringen fikk sommerjobb - krav om anskaffelse av arbeidstøy og sko

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenåringen har sommerjobb i år for første gang i sitt liv. Et par uker før oppstart kom sms om at han må anskaffe vernesko og arbeidstøy for å jobbe ute. Verneskoene kom på 800 kroner, en ganske stor utgift tatt i betraktning at man kun skal bruke dem i fire uker i sommer. Han lånte også arbeidsbuksa til mannen, men siden tenåringen er 10 cm høyere enn stefar, så er buksa litt for kort. Jeg sjekket prisen på arbeidsbukser, og det ligger rundt 500 kroner inkludert belte.

Mannen er elektriker og får dekket alt nødvendig arbeidstøy av jobben. Jeg har tidligere vært sammen med to håndverkere i andre bransjer (snekker og rørlegger), og de har alltid fått dekket alt arbeidstøy, sko, hjelmer og diverse av jobben. Så da lurer jeg på - er det sånn ungdommer som utfører sommerjobb i kommunen må dekke slike ting selv? Det blir jo ganske stor utgift for en tenåring, og det kreves jo i forbindelse med jobb. Han kommer til å ringe kommunen om det i dag, men vi ønsker erfaringer fra andre som har vært i samme situasjon før han ringer.

Anonymkode: e2ad4...ff5

Skrevet

Ikke helt uvanlig at man må dekke arbeidstøy selv i det offentlige. Særlig sko. Der ville jeg helst ikke brukt annet enn mine egne heller mtp hygiene og passform. En arbeidsbukse og vernesko er også kjekt å ha til senere.

Anonymkode: 00a45...6b7

Skrevet

Biltema har billige arbeidsbukser. Funker ikke disse greit da?

Anonymkode: 83f3a...b2d

Skrevet

Tror verneutstyr dekkes selv for sommervikarer. Hørt det er vanlig her også. Helt høl i huet da de er ansvarlig for sikkerheten på arbeidsplassen. Ikke alt man får kjøpt er like bra. 

Anonymkode: 3552c...24d

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Ikke helt uvanlig at man må dekke arbeidstøy selv i det offentlige. Særlig sko. Der ville jeg helst ikke brukt annet enn mine egne heller mtp hygiene og passform. En arbeidsbukse og vernesko er også kjekt å ha til senere.

Anonymkode: 00a45...6b7

Jeg trodde vernetøy måtte dekkes av arbeidsgiver. I en jobb jeg hadde tidligere så måtte vi kjøpe egne sko, men fikk dekket vernesko pga det gikk på sikkerhet.

Anonymkode: 7bf9d...008

Skrevet

Takk for svar. Jeg har googlet og googlet, men har ikke funnet noe svar på spørsmålet, egentlig. Så da tar han telefon til kommunen og spør. 

Skrevet

Jeg måtte også dekke sko selv på en jobb jeg hadde men det kom vasketillegg på lønna da for uniform

Anonymkode: c1c78...1ee

Skrevet

Jula har rimelige arbeidsbukse til 149 kr. Utover det er det usannsynlig frekt å forvente at ungdommen må skaffe seg arbeidsklær selv. 

Anonymkode: 08d9e...1ce

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Jula har rimelige arbeidsbukse til 149 kr. Utover det er det usannsynlig frekt å forvente at ungdommen må skaffe seg arbeidsklær selv. 

Huhei og der ser vi hvorfor deler av ungdommen tror alt skal komme dem rett opp i hendene. Tror du at du skaper gagns voksne  mennesker ved å kalle en helt vanlig arbeidslivshendelse "usedvanlig frekt", altså?

Skrevet
sug lut skrev (1 minutt siden):

Huhei og der ser vi hvorfor deler av ungdommen tror alt skal komme dem rett opp i hendene. Tror du at du skaper gagns voksne  mennesker ved å kalle en helt vanlig arbeidslivshendelse "usedvanlig frekt", altså?

Voksne mennesker i håndverkeryrker får dekket arbeidstøy fra arbeidsgiver. Derfor skjønner ikke vi at ungdom som utfører arbeidsoppgaver der det kreves verneutstyr og arbeidstøy, må betale for dette selv. Ungdommer i sommervikariat skal jo ha de samme rettighetene som voksne ansatte. Det er ikke snakk om at "ungdommer tror at alt skal komme dem rett opp i hendene", men at alle arbeidstakere behandles likt. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Voksne mennesker i håndverkeryrker får dekket arbeidstøy fra arbeidsgiver. Derfor skjønner ikke vi at ungdom som utfører arbeidsoppgaver der det kreves verneutstyr og arbeidstøy, må betale for dette selv. Ungdommer i sommervikariat skal jo ha de samme rettighetene som voksne ansatte. Det er ikke snakk om at "ungdommer tror at alt skal komme dem rett opp i hendene", men at alle arbeidstakere behandles likt. 

Og det er greit. Mitt svar var til den over her som uttaler seg som om ungdommen gjør arbeidsgiver en tjeneste ved i det hele tatt å nedverdige seg til å jobbe der. Det er ingenting usedvanlig frekt ved kravet om vernesko.

Skrevet
sug lut skrev (Akkurat nå):

Og det er greit. Mitt svar var til den over her som uttaler seg som om ungdommen gjør arbeidsgiver en tjeneste ved i det hele tatt å nedverdige seg til å jobbe der. Det er ingenting usedvanlig frekt ved kravet om vernesko.

Jeg kan overhode ikke lese dette ut fra hennes svar. Jeg siterer: "Utover det er det usannsynlig frekt å forvente at ungdommen må skaffe seg arbeidsklær selv". Hvor skriver hun noe om å gjøre arbeidsgiver en tjeneste eller nedverdige seg til å jobbe der? Det er snakk om at de skal skaffe seg ting SELV. Som sagt, både min mann og et par andre jeg har vært sammen med, måtte aldri skaffe dette selv - regningen ble sendt til arbeidsgiver, de måtte bare møte opp på butikken, prøve klærne og ta dem med seg. Derfor bør det være slik også for ungdommer, når kravene til verneutstyr er de samme som til håndverkere. 

Skrevet

Det er slett ikke uvanlig å måtte skaffe arbeidstøy selv. Spør i f. eks. i barnehager hvor mange som får sponset regntøy, gummistøvler, vinterdress og ulltøy av arbeidsgiver. Om arbeidstøy dekkes på tenåringens arbeidsplass avhenger av hva slags avtaler som finnes der (tariffavtale, personalreglement el). Det er lurt å stille spørsmål om det dekkes, men ikke lurt å gå inn med holdningen om at det er usannsynlig frekt av arbeidsgiver å kreve at tenåringen stiller i arbeidstøy som egner seg til jobben vedkommende har takket ja til. Arbeidslivet kommer også med plikter, ikke bare rettigheter, og dette er jo en glimrende anledning til å snakke om det. 

Anonymkode: 46381...b9b

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det er slett ikke uvanlig å måtte skaffe arbeidstøy selv. Spør i f. eks. i barnehager hvor mange som får sponset regntøy, gummistøvler, vinterdress og ulltøy av arbeidsgiver. Om arbeidstøy dekkes på tenåringens arbeidsplass avhenger av hva slags avtaler som finnes der (tariffavtale, personalreglement el). Det er lurt å stille spørsmål om det dekkes, men ikke lurt å gå inn med holdningen om at det er usannsynlig frekt av arbeidsgiver å kreve at tenåringen stiller i arbeidstøy som egner seg til jobben vedkommende har takket ja til. Arbeidslivet kommer også med plikter, ikke bare rettigheter, og dette er jo en glimrende anledning til å snakke om det. 

Det er stor forskjell på arbeidstøy og verneutstyr. Det er ikke så rart at en som jobber i barnehage må skaffe regntøy selv, men man skal ikke måtte kjøpe vernesko hvis dette er påbudt for jobben. 

Jeg vil tenke at vernesko går under arbeidsgivers ansvar til å sørge for personlig verneutstyr, mens arbeidstøyet vil være avhengig av type tøy. En helt normal arbeidsbukse må man kanskje kjøpe selv hvis det ikke stilles noe krav til den, men hvis det feks må være synlighetstøy så vil dette gå under verneutstyr og arbeidsgiver skal dekke. 

https://www.arbeidstilsynet.no/tema/personlig-verneutstyr/

image.png.1e87063ad7bc69b1b71a454735cdbb87.png

Skrevet

Sært å kreve at dette kjøpes selv, spesielt av en ungdom som bare skal jobbe noen uker. Dette bør de påkoste.

Anonymkode: 18f36...269

Skrevet
sug lut skrev (5 timer siden):

Neida, ungene mine vet at ikke alt kommer rett i henda på dem, men det er nå å forvente at arbeid skaffer arbeidsklær. Særlig sånt som vernesko. Mine barn har jobbet siden de var 15/16 år og jobb har stilt med arbeidstøy. Ikke sko, det har de fikset selv. Men har det vært krav om vernesko synes jeg ikke det er utidig at jobb hoster opp det. Vernesko er dyrt for en tenåring. 

Skrevet

Men så låner man seg det utstyret som er påkrevd, da. Hvor vanskelig kan det være!? 

Anonymkode: 03ce0...6ef

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Barnehageansatte får klesgodtgjørelse. Ikke mye, men noe blir dekket. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Barnehageansatte får klesgodtgjørelse. Ikke mye, men noe blir dekket. 

Det er ingen regel for det altså, veldig mange får det ikke.

Anonymkode: 7bf9d...008

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Men så låner man seg det utstyret som er påkrevd, da. Hvor vanskelig kan det være!? 

Hvor låner man det? Har du noen link til utstyrssentral og sånt? Så vet man til neste gang :) 

Skrevet

Jeg hadde ikke reagert på at han måtte skaffe det selv.

Anonymkode: 6b1c3...c58

Skrevet
sug lut skrev (5 timer siden):

Hvis det er meg du sikter til legger du mer i mitt svar enn det jeg gjør. Men du vet vel alt om sånt du

Skrevet

For mange år siden jobbet jeg i en privat bedrift en sommer. Det var spesifikke krav til arbeidstøy som ble utdelt ved oppstart. Kostnaden for disse ble trukket på første lønning. Det ble presisert i kontrakten.

Anonymkode: 6b275...ba1

Skrevet

Verneutstyr som er påkrevd skal i utgangspunktet arbeidsgiver påkoste. Det betyr ikke at man kan Kreve nytt utstyr eller eget utstyr. Sånn sett burde kommunen låne ut eller gi en godtgjørelse for at man skaffer dette selv. 

utfordringen kommer når det gjelder vikarer i svært korte oppdrag. Hvis man skal skaffe nytt/eget utstyr til alle blir det dyrt, noe som igjen kan føre til at det bor vanskeligere for ungdommen å få sommerjobb. 

Vernsko kan du få mye billigere enn 800 kr. På jula koster de billigste 199 kr. Arbeid ukes får man fra 149 kr. 

Personlig tenker jeg det er greit å legge litt ekstra i gode vernesko. Isteden for å få låne et par til 200 kr. Kjøper du kvalitet får du noe som er godt å gå i og som varer lenge.  Kanskje poden skal ha sommerjobb flere ganger? Eller skal klippe plenen eller lempe ved hjemme? Da er vernesko en fin ting. 

Uansett hva slags sommerjobb han skulle hatt måtte han ha hatt funksjonelle klær og gode sko. Sannsynligheten for at dere måtte legg ut for noe er ganske reell. 

Anonymkode: c756a...421

Skrevet

Vi kjøper inn alt til alle ansatte. Også sommervikarer. Vernesko får du kjøpt for 199 på jula, arbeidsbukse også

Anonymkode: ae7bd...594

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...