Gå til innhold

Kan vi som er friske og raske mellom 25 og 44 år bli skjøvet enda lenger tilbake i køen?

Anbefalte innlegg

Disse kan trenge en tredje dose – VG

Det står blant annet at disse dosene skal kunne gis til høsten allerede. Nå er det sagt at vi som er i gruppa 25-44 og ikke bor i Oslo, får ikke vaksinedose 2 før i oktober-november. Kan vi kommer i en situasjon der tredje dose til folk i risikogruppa blir prioritert foran andre dose for oss? Og med vaksinepass-opplegg kan vi da risikere å bli utestengt fra deltakelse i enkelte deler av samfunnet enda lenger enn først antatt?

Anonymkode: 2c27c...a01

Fortsetter under...

Jeg er bare glad for å slippe å måtte injiseres med en eksperimentell vaksine. Kanskje det hele koker i kålen innen det blir min tur. I mellomtiden rister jeg på hodet og følger strømmen med «huff, nei, nå tar det tid med den vaksinen. Vi må bare vente tålmodig, snart blir det vår tur.» Alt annet er et sosialt selvmord. 

Anonymkode: 9997d...1b5

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor det?

Ikke noe tilsier at de 12 ukene som er mellom første og andre dose skal utvides. Ingen har ment at det vil ha noen fordeler. 

Kan nok ikke utelukke det. Nå fremover blir det mer utfordrende for oss mellom 25-39 og i tillegg har vi som regel små barn. Allerede nå har de jo lagt frem at kulturelle og sportslige begivenheter kan ha 50% av maks kapasitet om man kan vise til grønt koronasertifikat. 

akkurat nå ser jeg mørkt på det neste halve året. Andre som er ferdig vaksinert er ferdig med dugnaden, men vi som ikke er det må stå i det enda lenger. 

Anonymkode: 0fd06...42b

Annonse

mamma til adhd gutt<3 skrev (Akkurat nå):

Ikke noe tilsier at de 12 ukene som er mellom første og andre dose skal utvides. Ingen har ment at det vil ha noen fordeler. 

I min kommune står det klart at man ikke skal ta kontakt for å bestille time til vaksinering, det er heller ikke lagt ut noe informasjon om når det er vår tur. Jeg vet at den ene naboen på 72 er vaksinert, mens naboen på 59 enda venter. Kommunen stenger for vaksinering de to første ukene i juli. Når det er så mange grupper som enda venter, vil vår gruppe sikkert få første dose rundt september-oktober, og andre dose rundt jul. Derfor er jeg redd for at man sniker noen i risikogruppa for tredje dose før vi får vår første eller andre. 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Kan nok ikke utelukke det. Nå fremover blir det mer utfordrende for oss mellom 25-39 og i tillegg har vi som regel små barn. Allerede nå har de jo lagt frem at kulturelle og sportslige begivenheter kan ha 50% av maks kapasitet om man kan vise til grønt koronasertifikat. 

akkurat nå ser jeg mørkt på det neste halve året. Andre som er ferdig vaksinert er ferdig med dugnaden, men vi som ikke er det må stå i det enda lenger. 

Anonymkode: 0fd06...42b

Naboene har allerede vært i utlandet to ganger (vi har kort vei til grensa), gått på konsert og hatt masse besøk, så de er veldig ferdig. Mens vi andre må telle over barn vi inviterer i barnebursdager, løpe etter dem og kjefte om avstand, holde oss hjemme i sommerferien for andre fuckings året på rad, og verken konserter eller andre arrangementer er tilgjengelig for oss siden vi er "ugyldige". Kommunen har heller ikke noe testkapasitet for å teste folk som vil på arrangement.

Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

Disse kan trenge en tredje dose – VG

Det står blant annet at disse dosene skal kunne gis til høsten allerede. Nå er det sagt at vi som er i gruppa 25-44 og ikke bor i Oslo, får ikke vaksinedose 2 før i oktober-november. Kan vi kommer i en situasjon der tredje dose til folk i risikogruppa blir prioritert foran andre dose for oss? Og med vaksinepass-opplegg kan vi da risikere å bli utestengt fra deltakelse i enkelte deler av samfunnet enda lenger enn først antatt?

Det er jo ikke så rart og heller ikke noe nytt, hvis de fortsetter å holde på 12 uker mellom vaksinene. Men jeg kan ikke se at de skulle bli senere enn det med mindre første dose blir forskyvet utover høsten. I min kommune står det at de skal vaksinere den aldersgruppen på slutten av sommeren.

Anonymkode: 15938...035

Her i huset har mannen 46 fått første dose. Studenten får i morgen, 18- åringen neste uke. Jeg, som har hatt i overkant av 100 nærkontakter per uke pga jobb, har ennå ikke fått innkallelse… Mannen kan ha hjemmekontor. Mine pensjonerte foreldre er fullvaksinerte, de kunne også ha ventet. Vi i arbeidsfør alder, i samfunnskritiske jobber, stiller dessverre helt sist i køen. Selv begynner jeg å tvile på at jeg har fått første dose før skolestart. Jeg er i alle fall ikke fullvaksinert før langt ut på høsten.

Anonymkode: 458f6...ae5

Jeg er 45 år og tok kontakt med vaksinetelefonen i dag. Fikk beskjed om at jeg får mest sannsynlig første dose i slutten av september. 
Ting tar tid……. 

Anonymkode: 919a4...952

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er 45 år og tok kontakt med vaksinetelefonen i dag. Fikk beskjed om at jeg får mest sannsynlig første dose i slutten av september. 
Ting tar tid……. 

Har også som hun over en samfunnskritisk jobb og treffer mange ulike mennesker iløpet av en dag. 

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Ting tar tid……. 

Jeg skjønner ikke helt hvorfor noen kommuner er så seint ute. I min kommune vaksinerer de nå gruppe 7 (18-44 år med underliggende sykdom) , 8 (55-64 år) og gruppe 9 (45-54 år) med første dose. Bor i en kommune som har gitt fra seg vaksiner til Oslo i begge skjevfordelingene. Jeg trodde hele poenget med denne vaksinefordelingen skulle være at alle kommuner fikk ganske likt fordelt (bortsett fra Oslo som har blitt skjevfordelt). Det var derfor veldig små kommuner bare får 1 og 2 glass om gangen. Men det ser ut som om det har blitt litt skjevt dette.

Annonse

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Jeg skjønner ikke helt hvorfor noen kommuner er så seint ute. I min kommune vaksinerer de nå gruppe 7 (18-44 år med underliggende sykdom) , 8 (55-64 år) og gruppe 9 (45-54 år) med første dose. Bor i en kommune som har gitt fra seg vaksiner til Oslo i begge skjevfordelingene. Jeg trodde hele poenget med denne vaksinefordelingen skulle være at alle kommuner fikk ganske likt fordelt (bortsett fra Oslo som har blitt skjevfordelt). Det var derfor veldig små kommuner bare får 1 og 2 glass om gangen. Men det ser ut som om det har blitt litt skjevt dette.

Skjevfordelingen har i vår kommune påvirket siste gruppe med ca 4-6 uker. Vi lå egentlig godt an før vi ble minuskommune, da kommunen her valgte å hente ut 7. dose fra glasset (ikke alle kommuner gjør det) 

Anonymkode: 713ae...f95

Her hvor jeg bor har 18-åringene fått innkallelse. Jeg er aldersmessig i samme pulje (42 år), men ikke hørt noe. Må vel bare smør meg med tålmodighet😳

Anonymkode: 458f6...ae5

• Opprett ny...