Anonym bruker Skrevet 20. juni 2021 #1 Skrevet 20. juni 2021 Noen som har greid å snu et jævla kaos til et ryddig hjem ? Tips ? Hater å kaste ! Samler på alt og kjøper for mye. Men det går jo på helsa laus. Anonymkode: 18f78...948
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2021 #2 Skrevet 20. juni 2021 Oj! Denne kunne jeg skrevet for et halvt år siden. Fullstendig kaos!!! Og jeg samler på tomme isbokser, tomme doruller, tomme syltetøyglass m.m. (en vet aldri når en vil lage noe med det😅), og alt annet rot som blir kjøpt inn, men kanskje brukt 1-2 ganger! Jeg ble sykemeldt, og har hatt mye «fritid» til å rydde. Fine ting blir solgt på finn/facebook. Vil ingen kjøpe, blir det gitt til gjenbruken. Verdiløse, men brukbare ting, blir gitt direkte til gjenbruken eller langt ut på arvegrupper på face. Syltetøyglass o.l. blir kastet. Jeg har måttet være veldig streng med meg selv! Jeg har også hatt «kjøpstopp». Ingen impulskjøp, men bare nøye gjennomtenkte kjøp. Har og kjøpt dyre kvalitetsprodukt, i stedet for billig crap som blir ødelagt etter litt bruk. Da har jeg heller ikke råd til impulskjøp eller mange småkjøp rundt om. Dette har fungert for meg ei et helvt år nå, og håper det jeg ikke faller tilbake på kaoset! Begyn å rydd ett rom av gangen! Fyll et hjørne med det du vil bli kvitt, og organiser resten! Anonymkode: ebb78...cdc
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2021 #3 Skrevet 20. juni 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Oj! Denne kunne jeg skrevet for et halvt år siden. Fullstendig kaos!!! Og jeg samler på tomme isbokser, tomme doruller, tomme syltetøyglass m.m. (en vet aldri når en vil lage noe med det😅), og alt annet rot som blir kjøpt inn, men kanskje brukt 1-2 ganger! Jeg ble sykemeldt, og har hatt mye «fritid» til å rydde. Fine ting blir solgt på finn/facebook. Vil ingen kjøpe, blir det gitt til gjenbruken. Verdiløse, men brukbare ting, blir gitt direkte til gjenbruken eller langt ut på arvegrupper på face. Syltetøyglass o.l. blir kastet. Jeg har måttet være veldig streng med meg selv! Jeg har også hatt «kjøpstopp». Ingen impulskjøp, men bare nøye gjennomtenkte kjøp. Har og kjøpt dyre kvalitetsprodukt, i stedet for billig crap som blir ødelagt etter litt bruk. Da har jeg heller ikke råd til impulskjøp eller mange småkjøp rundt om. Dette har fungert for meg ei et helvt år nå, og håper det jeg ikke faller tilbake på kaoset! Begyn å rydd ett rom av gangen! Fyll et hjørne med det du vil bli kvitt, og organiser resten! Anonymkode: ebb78...cdc Hvordan klarer du å rydde, men ikke jobbe? Anonymkode: e6897...0ce
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2021 #4 Skrevet 20. juni 2021 Anonym bruker skrev (53 minutter siden): Hvordan klarer du å rydde, men ikke jobbe? Anonymkode: e6897...0ce 😘 Anonymkode: ebb78...cdc
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2021 #5 Skrevet 20. juni 2021 Takk. Ja skulle hatt et år fri til å rydde . Men takk skal prøve allikevel Anonymkode: 18f78...948
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2021 #6 Skrevet 20. juni 2021 Sånn er det her òg. Men eg kjøper ikkje mykje nytt til huset. Blir kvalm berre ved tanken på å få inn meir😆. Dårlig på å kaste då. Anonymkode: acb74...2d0
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2021 #7 Skrevet 20. juni 2021 Hva er det du har da? Klarer ikke helt å relatere, jeg elsker å kaste ting. Anonymkode: 566de...e1f
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2021 #8 Skrevet 20. juni 2021 Klær, spill, leker, bøker, mer klær og enda mer klær 🙈 Anonymkode: 18f78...948
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2021 #9 Skrevet 20. juni 2021 Jeg har ryddet og systematisert hele huset. Fra overfylt kaos til oversiktlig system. Uten å være sykemeldt, men som trebarnsmor i full jobb. Det går fint. Jeg bestemte meg for at jeg ikke orket å ha det sånn lengre. Mye tid gikk til å lete i kaos, og mye frustrasjon og irritasjon over å ha det sånn. Jeg kastet masse. Orket ikke å legge alt mulig på Finn, så det meste gikk på søpla og i Fretex-konteinere. Jeg tok rom for rom. Alt ut av kjøkkenskapene. Hard sortering, tok kun vare på det som faktisk var i jevnlig bruk (og spesielle ting som pepperkakeformer, selv om det brukes sjeldent). Laget et system som var enkelt å følge, og sørget for at alt hadde fast plass. Gjorde samme øvelse på vaskerommet, i gangen, lekerom, klesskap, stua…. Alle ting fikk sin faste plass, og det vi ikke trengte kvittet vi oss med. Skittentøyet sorterer hver enkelt rett i riktig kurv, så det er ingen sortering i hauger utover gulvet før jeg kan sette på en ullmaskin eller en mørk 40. I bod, loft, garasje og kjeller kjøpte jeg ulike oppbevaringskasser. Alt, fra verktøy til julepynt, ble systematisert, og merket. Rydding og organisering ble praktisk talt hobbyen min, og mannen deltok motvillig, i en lang periode. Det er tre år siden nå. Systemet holder fortsatt, og både mann og barn følger det, selv om det tok tid å øve inn gode rutiner. Det er alltid ryddig hos oss, aldri flaut å få besøk. Vi har mye mer fritid og overskudd, og en mye mer harmonisk hverdag. Husarbeid i et ryddig hus går raskere. Rydding tar ikke tid i hverdagen, når alt løpende legges tilbake der man fant det. Beklager om det høres ut som nyfrelst rydde-propaganda, men for meg har det endret hele familielivet, og jeg unner andre det samme. Anonymkode: bdae5...342
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2021 #10 Skrevet 21. juni 2021 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Noen som har greid å snu et jævla kaos til et ryddig hjem ? Tips ? Hater å kaste ! Samler på alt og kjøper for mye. Men det går jo på helsa laus. Anonymkode: 18f78...948 Datter på 9 år fant noen fine rydde videoer på YouTube og viste meg. Hehe. Og ikke minst en ryddesang! Jeg gikk til innkjøp av små plastkurver. Feks på badet. Mye mere oversiktlig og ser mye ryddigere ut med én kurv med sminkegreier, enn at det ligger rundt. Samme med shampo o. l. Ta ett og ett rom. Ta bilder av ting, for da beholder du tingene, men samtidig tar de ikke opp plass. For meg er det lettere å gi bort ting, enn å kaste. Anonymkode: 519c4...a3b
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2021 #11 Skrevet 21. juni 2021 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Hvordan klarer du å rydde, men ikke jobbe? Anonymkode: e6897...0ce Tøysekopp. 😂 Anonymkode: 519c4...a3b
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2021 #12 Skrevet 21. juni 2021 Mitt tips er å rydde en og en kategori om gangen. Denne uka kan du f eks starte på kjøkkenting. Bøker og spill en annen. Klær. Hobby. Verktøy. For hver kategori bestemmer du deg for hvor mye plass den skal ta. Legg alt frem på gulvet og sorter hva du beholder og hva du gir bort/selger. Kjøp egnet oppbevaring du skal fylle dette i og sett av en fast plass til det du skal ta med videre. Anonymkode: e62ec...b8b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå