Gå til innhold

Jeg er så lei av den «nye» dama til broren min

Anbefalte innlegg

Skrevet

Broren min fikk seg kjæreste da vi var 15 år. De var sammen i mange år og fikk barn sammen. Det var helt naturlig at vi ble venner og med årene ble vi bestevenner. Vi har barn på samme alder og de er mye sammen. For 4 år siden ble det brudd mellom de to. De var og er ikke uvenner. De bare vokste fra hverandre. Jeg er fortsatt bestevenn med eksen hans og hun blir invitert i alt som har med meg og barna mine å gjøre.

For 2 år siden fikk bror seg ny kjæreste. De ble nylig samboere. I helgen skulle jeg ha med barna hans på hytta, og eksen hans ble med. Nå har visst begeret til nye dama rent over og hun er rasende på meg fordi eksen hans alltid dukker opp når jeg inviterer. Hun er drittlei av at eksen alltid dukker opp når jeg dukker opp (det er ikke helt sant, men hun føler det nok sånn). Hun er bestevennen min. Vi har kjent hverandre i 25 år, og jeg har ingen planer om å droppe henne kun fordi en ny dame dukker opp i livet til broren min. Jeg vil heller ikke begynne å feire store dager som bursdag og jul på flere tidspunkt kun fordi hun ikke takler det. Jeg lar ikke min beste venninne sitte alene på julaften eller nyttårsaften (hun har ikke familie igjen etter foreldrene døde) fordi det er kommet en ny dame inn i livet hans. 
Han har også forklart henne at det er jeg som bestemmer hvem jeg inviterer og at de to ikke har noen planer om å bli sammen igjen. De to har barn på hver sin kant, og det er ikke noe som tilsier at de bør feire noe som helst sammen. 
Hun liker selvsagt heller ikke at jeg tagges i bilder hun legger ut av stebarna hennes på Facebook. Så da slettet jeg henne som venn, så ser hun ikke det lenger. 

Er jeg slem, eller er hun tullete? 

Anonymkode: 5d6ba...f78

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nok litt av begge.

Anonymkode: 4174b...e13

Skrevet

Ikkje deg det er noke gale med. Er den sjalu nye-dama. Barnslig oppførsel. Hadde ignorert det. 

Anonymkode: 26955...5ff

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Det er nok litt av begge.

Anonymkode: 4174b...e13

Kan du utdype?

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Ikkje deg det er noke gale med. Er den sjalu nye-dama. Barnslig oppførsel. Hadde ignorert det. 

Anonymkode: 26955...5ff

Jeg gjør det, men det er stadige tilbakemeldinger om ditt og datt fra henne. Jeg gjør alltid noe galt om jeg er sammen men venninnen min

Skrevet

Jeg tenker dere er like gode.

Anonymkode: 26e8a...4a0

Skrevet

Hun har ikke noe med ditt forhold til din bestevenn å gjøre. Ja, jeg forstår hennes følelser, siden bestevennen din er eksen til hennes mann, men de må hun rett og slett jobbe med selv.

Men å slette hennes fra facebook, virker noe passivt aggressivt fra din side. 

Anonymkode: 53233...4f6

Skrevet

Jeg har hatt et slik familiemedlem i eksens familie, hun oppførte seg akkurat på denne måten. Inviterte både eksen og eks-elskerinnen til mannen overalt, fordi hun ikke likte meg. Da hadde vi allerede felles barn og alt. Heldigvis har min nåværende samboers familie mer takt og tone. 

Anonymkode: c1d6d...405

Skrevet

Hvorfor invitere din beste venninne til alt som har med deg og dine barn å gjøre? 
Jeg har også en bestevenninne, men hun inviteres ikke til alt av familie sammenkomster. Syntes du viser din bror og hans dame lite respekt ved å holde på slik. Greit dere er venninner og gjør venninne ti g, men høres ut som om denne damen ikke har noe liv utenom deg og dine barn. 

Anonymkode: 9a7ee...c43

Skrevet

Jeg synes du skal fortsette å møte henne, men ikke sammen med din bror og hans familie, med mindre det er noe helt spesielt.

Julefeiring for eksempel bør du godta at enten blir med din bror eller din venninne.

Anonymkode: 774e2...9f6

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor invitere din beste venninne til alt som har med deg og dine barn å gjøre? 
Jeg har også en bestevenninne, men hun inviteres ikke til alt av familie sammenkomster. Syntes du viser din bror og hans dame lite respekt ved å holde på slik. Greit dere er venninner og gjør venninne ti g, men høres ut som om denne damen ikke har noe liv utenom deg og dine barn. 

Hun har ikke familie selv, som det står i HI. Da er det helt naturlig å inkludere henne. Hadde min bestevenn mistet sin familie, hadde hun selvsagt blitt en del av de som blir invitert til jul og nyttår.

Skrevet

Du er voksen og velger dine venner. Nydama har selvsagt ingenting med å diktere hvem du er sammen med. 

Anonymkode: 86847...fba

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hun har ikke familie selv, som det står i HI. Da er det helt naturlig å inkludere henne. Hadde min bestevenn mistet sin familie, hadde hun selvsagt blitt en del av de som blir invitert til jul og nyttår.

Det er jo greit, men da er det helt naturlig at det ikke blir med din bror.

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Etter det jeg leser i hovedinnlegget, så har bestevenninna og broren barn sammen. Altså de er en familie, og da er det naturlig å invitere fettere/kusiner på familiebursdager.

Anonymkode: bb5f3...988

Skrevet

Helt ok at du er venner med eksem til broren din, men hvorfor i all verden skal hun involveres i familiesammenkomster? Jeg har da ikke med meg venner av meg i familieselskap hos min bror/søster? Hører mest ut som at du ønsker å markere noe...

Anonymkode: d364c...35f

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Etter det jeg leser i hovedinnlegget, så har bestevenninna og broren barn sammen. Altså de er en familie, og da er det naturlig å invitere fettere/kusiner på familiebursdager.

Anonymkode: bb5f3...988

Når jeg inviterer barn til skilte foreldre, inviterer jeg jo aldri foreldrene sammen... Trodde det var vanlig folkeskikk å ikke tvinge folk til å omgås eksene sine. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Helt ok at du er venner med eksem til broren din, men hvorfor i all verden skal hun involveres i familiesammenkomster? Jeg har da ikke med meg venner av meg i familieselskap hos min bror/søster? Hører mest ut som at du ønsker å markere noe...

Anonymkode: d364c...35f

Jeg har også barn med eksen, men jeg dukker da virkelig opp i alle deres familieselskap. Anser det som naturlig at eksen tar med barna våre til hans familie, og jeg tar dem med til min. 

Skrevet

Høres nesten ut som du fryder deg litt over at "nydama" reagerer på dette? Det er nok de færreste som ville orke å måtte forholde seg til mannens eks på den måten du beskriver her. Hva om du selv måtte møte eksen til DIN mann i alle sammenkomster hos svigers? 

Både du og venninna di høres ut som noen reale hespetre, totalt uten takt og tone!  

Anonymkode: 6eecc...a55

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hun var sammen med broren min i 20 år, og var med det med på alt som har med familie å gjøre. Jeg slutter da ikke å invitere henne fordi broren min får ny dame. 
Vi har selvsagt liv utenom hverandre, men mye av familieting og venninneting har vi gjort sammen i 25 år

Skrevet
Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Høres nesten ut som du fryder deg litt over at "nydama" reagerer på dette? Det er nok de færreste som ville orke å måtte forholde seg til mannens eks på den måten du beskriver her. Hva om du selv måtte møte eksen til DIN mann i alle sammenkomster hos svigers? 

Både du og venninna di høres ut som noen reale hespetre, totalt uten takt og tone!  

Anonymkode: 6eecc...a55

Jeg er irritert fordi hun reagerer på dette. Jeg er ikke av den sjalu typen. Eksen min var invitert i alle mulige selskap med eksen sin uten meg, og det plaget meg ikke. Eksen hans ble også invitert i bryllupet vårt fordi de hadde barn sammen, og sånn fikk barnet hans deltatt også. 

Skrevet

Jeg har også barn med eksen, men jeg dukker da virkelig opp i alle deres familieselskap. Anser det som naturlig at eksen tar med barna våre til hans familie, og jeg tar dem med til min. 

Er søsteren til eksen din beste venninne?

Skrevet

Eh.. Fordi denne eks dama er tante til hennes barn, og at barna deres er kusiner og fettere. Logisk å være mye sammen. 

Anonymkode: b844b...01f

Skrevet

Mulig jeg går litt mot strømmen over her, men jeg synes litt synd på broren din, for jeg tror han har skapt seg et stort problem med å bli sammen med denne nye damen, og nå bli samboer med henne. Jeg tror ikke det forholdet blir enkelt fremover, og jeg tror det med eksen hans bare er det som kommer ut som trøbbel nå.

Din bror må nok også ta noe av ansvaret for situasjonen som nå har oppstått, fordi han ikke har klargjort hvordan hans liv og familieliv er før han ble seriøs med den nye dame.

Slik jeg leser dette har han eks, han og du en 25 år gammel historie sammen. De to gikk fra hverandre, udramatisk, som venner. Fordi hun også har hatt rolle som din beste venninne, fordi hun i mange år var et viktig familiemedlem hos dere og fordi hun mistet begge sine foreldre, så har din og din brors familie naturlig fortsatt å inkludere henne som en del av deres felles familie. Dette har, slik jeg leser det, vært slik i fire år etter han og hun gikk fra hverandre, og det har også vært slik de to årene han og hans nye kjæreste har vært sammen. Da tenker jeg at han burde vært tydelig på hvordan forholdene var slik at den nye dama kunne ta et valg om hun orket et forhold hvor hun også i noen familiesammenhenger også vil møte hans eks. Hvis hun visste dette og likevel valgte å bli samboer med ham, så kan hun ikke i ettertid komme og kreve at hun som har vært et familiemedlem og venn i 25 år skal skvises ut. Da var det opp til den nye dama å velge mannen bort.

Det har vært noen andre tråder her inne hvor en eks har nektet plent å slippe tak i eks-svigerfamilien, selv om både eksen og familien har bedt henne om dette. Det er noe helt annet enn den situasjonen His bror og eks og familie er i.

Det er ikke vanskelig å forstå at din brors nye dame er usikker og sliter med dette, Hi, men så lenge forholdet mellom din bror og hans eks er så ryddig og vennskapet mellom deg og hans eks og deres familie er så sterkt, så hadde hans nye dame et valg. Hun kan ikke nå komme og kreve at alle skal endre livene sine, hvem de er sammen med og hvor ofte. Hadde hun vært trygg på seg selv, så hadde hun taklet dette - selv om det er en litt utenom A4-situasjon.

En kompis av meg var i noenlunde samme situasjon, bare at han da var den uten familie. Hans eks hadde liten familie. De gikk fra hverandre fordi de vokste fra hverandre og valgte å være sammen alle høytider pga. barna. Så mistet hans eks sine foreldre. Ordningen fortsatte, de hadde ikke hatt annet enn et vennskapelig forhold i 5-6 år. Så fikk han en ny dame, han forklarte situasjonen, og hun var sikker nok på seg selv til å inkludere hans eks i høytidene. Og det fungerte veldig bra. Men det var fordi de alle tre var sikre på seg selv og hadde tydelige og avklarte roller/forhold.

Jeg har opplevd noe lignende selv, da jeg var sammen med en mann for noen år siden. Hans eks-svigerfamilie inkluderte meg, fordi de ville bli kjent med den som var viktig for ham og hans barn. Mange rundt hadde sitt å si om det, men for oss var det ingen problemer, fordi alle forhold var avklarte og det derfor aldri var noen konkurranse mellom noen.

Men... det er ikke for alle å ha slike "alternative" familieløsninger. Noen vil ikke greie å takle det, noen er for usikre på seg selv og ev. sjalu over eksens fortid.

Og så sier det seg selv at slike ordninger ikke fungerer hvis en av de to som har gått fra hverandre ikke er ferdig med forholdet, det er sjalusi inne i bildet eller de ikke greier å samarbeide om felles barn osv. Og de to som inngår et nytt forhold må være trygge på hverandre og seg selv, ikke være sjalue, kunne kommunisere åpent og ha respekt for hverandre.

For meg er dette, å gå inn i et forhold med en mann som har barn fra før, et valg man må være bevisst når man tar. Går man inn i et forhold med en mann som har barn fra før, da må man også finne ut hvordan forhold til eks og familier her og der er, hvordan kommunikasjon er, hvordan de omgås som familie, samarbeider, inkluderer hverandre osv. Og så må man se om det er noe man selv vil takle. Hvis ikke avslutter man selv forholdet, for man kan ikke forvente at alle andre skal endre seg pga. den sist ankomne. Respekt, omtanke og inkludering kan man likevel få til på en fin måte.

Jeg håper din bror ikke planlegger barn med denne nye dama, for jeg tror det er noe han bør utsette. Slik hele situasjonen nå ikke fungerer, så tror jeg han risikerer store problemer fremover, så lenge hans nye dame ikke takler hans eks eller det vennskapet du, HI, og hans eks har.

Jeg tenker at hvis den nye dama hadde vært litt smart så ville hun tenkt at når hans eks en gang finner en ny mann, da vil det være naturlig at hun blir mindre med i din og din brors familie. Men når hun lager så mye bråk nå, så tror jeg det blir vanskelig fremover - og det er noe din bror bør tenke seg godt om, om han orker.

Ang. å slette henne fra fb - det tror jeg kanskje var litt overreaksjon fra din side. Trolig ville det vært smartere å ha henne der en stund til. Nå kan hun bruke det at du "utestenger" henne som argument overfor din bror (og andre som orker å høre på henne), at din familie forsøker å skvise henne ut, foretrekker hans eks, er stygge mot henne selv, ga henne aldri en sjanse osv. I tillegg vil hun trolig bruke det til å sette en skvis på din bror, hvor han må velge mellom henne selv og deg også, fordi hun vil føle at du ikke godtar henne.

Men jeg har ikke tro på at hun og din bror vil holde sammen, jeg tror det blir for mye drama. Så sørg for å si til din bror at han må bruke prevensjon så lenge det er slikt drama, hvis ikke risikerer han å sitte med barn med to forskjellige ekser.

Anonymkode: d9288...107

Skrevet

Jeg synes du skal fortsette å møte henne, men ikke sammen med din bror og hans familie, med mindre det er noe helt spesielt.

Julefeiring for eksempel bør du godta at enten blir med din bror eller din venninne.

Broren min har ingen problemer med at hun er der. Han og den nye dama har ikke barn sammen, så det er ikke noe «bror og hans familie». Han har to barn med min venninne 

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Broren min har ingen problemer med at hun er der. Han og den nye dama har ikke barn sammen, så det er ikke noe «bror og hans familie». Han har to barn med min venninne 

Så familie forutsetter at man har barn sammen? Man er ikke familie hvis man er samboere eller gift, men ikke har barn? Da har du en rar definisjon av familie. Men hatet mot din brors nye dame skinner jo gjennom hele tråden. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...