Gå til innhold

Fet hud - hva funker faktisk?

Anbefalte innlegg

Jeg har slitt med fet hud siden puberteten. Nå er jeg snart 40, og blir fortsatt oljete en time etter jeg har vasket meg i ansiktet. I tillegg har jeg seboreisk eksem, så huden min er vanskelig ☹️. Noe som har erfaring med produkter og et regime som faktisk funker?

Anonymkode: da3e6...e32

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144418792-fet-hud-hva-funker-faktisk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker en sandsåpe mannen har tatt med fra sin jobb i industrien. Den er nok egentlig altfor grov for ansiktet, men det er det eneste som har hatt effekt for meg. Smører med pattesalve etter dusj. Når huden føles fet igjen varierer ut fra aktivitetsnivå og temperatur.

Nærmer meg 40 selv så har jo prøvd litt forskjellig. Har fet hud, mye hudormer og en del kviser. Ikke eksem. 

Anonymkode: 768c4...594

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg bruker en sandsåpe mannen har tatt med fra sin jobb i industrien. Den er nok egentlig altfor grov for ansiktet, men det er det eneste som har hatt effekt for meg. Smører med pattesalve etter dusj. Når huden føles fet igjen varierer ut fra aktivitetsnivå og temperatur.

Nærmer meg 40 selv så har jo prøvd litt forskjellig. Har fet hud, mye hudormer og en del kviser. Ikke eksem. 

Pattesalve? Til dyr?

Anonymkode: 5b918...fe3

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Pattesalve? Til dyr?

https://www.venneslanetthandel.no/productdetails.php?product=472

Fås kjøpt på felleskjøpet, europris, apoteker og andre steder. 

Annonse

Det er en vanlig feiltakelse å tro at ens hud er fet fordi den blir blank og fettete etter noen timer etter rens. Høyst sannsynlig har fu blandingshud eller tørr hud. Jeg vil anbefale deg å gå til en god hudpleier å få en analyse. (IKKE et slikt sted hvor de setter folk med urenset og sminket foran en maskin, men en ordentlig hudanalyse av en hudpleier eller lege). 

Anonymkode: 626f6...53c

1 hour ago, Anonym bruker said:

Pattesalve? Til dyr?

Ja! Den er kjempegod! Har aldri brukt den i ansiktet, men til resten av kroppen er den super. Den er helt nydelig til veldig tørr og sår hud da den også hjelper på sår og skrammer.

Anonymkode: 40f56...92d

Det er en vanlig feiltakelse å tro at ens hud er fet fordi den blir blank og fettete etter noen timer etter rens. Høyst sannsynlig har fu blandingshud eller tørr hud. Jeg vil anbefale deg å gå til en god hudpleier å få en analyse. (IKKE et slikt sted hvor de setter folk med urenset og sminket foran en maskin, men en ordentlig hudanalyse av en hudpleier eller lege). 

Ja, det hadde sikkert vært lurt. Hvordan vet jeg hvem som er bra? Tips til noen i Bergensområdet?

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg har alltid brukt produkter for fet hud. Da jeg forsøkte for normal/tørr hud i stedet var det slutt på fet hud og kviser. Viste seg at huden min var tørr, derfor den produserte masse fett og talg. 

Anonymkode: 71d6c...fca

Takk for svar ☺️

Jeg har prøvd alle varianter- samme resultat! Det eneste som varierer er hvor mye eksem jeg får. Jeg tåler dårlig mineralpudder og tetreolje, feks.

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Takk for svar! Huden min er såpass sensitiv at jeg tror sandsåpe blir for røft, dessverre. 

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Ja, det hadde sikkert vært lurt. Hvordan vet jeg hvem som er bra? Tips til noen i Bergensområdet?

Nei. Jeg bor i Oslo, så aner ingenting om salongene i Bergen. 

Jeg har sensitiv hud og tidligere skikkelig akne. Utfordringen min er at en del produkter mot kviser gjør huden både tørr, fet og irritert 🤯

Bruker La Roche Posey, Toleriane sensitiv. Jeg gikk til en hudlege ved en privat klinikk etter mange år prøve/feile og ble anbefalt denne. Dette er eneste serien jeg har brukt som både holder huden myk, fri for akne (sammen med å kutte ut melk) og sensitiv nok til å ikke irritere huden. Av og til tar jeg maske, da bruker jeg en ren leiremaske. Hold deg i hvert fall unna alt som er parfymert. 

Nå bruker jeg kun en mild rens og ansiktskrem daglig. 

Anonymkode: 27ca6...ccc

Annonse

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Jeg har sensitiv hud og tidligere skikkelig akne. Utfordringen min er at en del produkter mot kviser gjør huden både tørr, fet og irritert 🤯

Bruker La Roche Posey, Toleriane sensitiv. Jeg gikk til en hudlege ved en privat klinikk etter mange år prøve/feile og ble anbefalt denne. Dette er eneste serien jeg har brukt som både holder huden myk, fri for akne (sammen med å kutte ut melk) og sensitiv nok til å ikke irritere huden. Av og til tar jeg maske, da bruker jeg en ren leiremaske. Hold deg i hvert fall unna alt som er parfymert. 

Nå bruker jeg kun en mild rens og ansiktskrem daglig. 

Anonymkode: 27ca6...ccc

Takk for tips!

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Kutt ut alt av produkter over en periode. La huden puste. La huden få stabilisert sin naturlige fettproduksjon uten å bli forstyrret av diverse. 

Anonymkode: a7882...169

Takk for tips ☺️ Jeg bruker bare vann og fuktighetskrem stort sett. Og reseptbelagte kremer til eksem.

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Takk for tips ☺️ Jeg bruker bare vann og fuktighetskrem stort sett. Og reseptbelagte kremer til eksem.

Hvis du ikke faktisk vasker huden, renser, så er det jo ikke rart du sliter med den. Da ville jeg også fått hudproblemer. Du må jo stelle huden?

Hvis du ikke faktisk vasker huden, renser, så er det jo ikke rart du sliter med den. Da ville jeg også fått hudproblemer. Du må jo stelle huden?

Jeg har den siste tiden holdt meg til vann, nettopp for å prøve å se om det hjelper. Jeg vasker jo ansiktet mitt. Skrubber også bort tørr hud med skrubb. Om morgenen i dusjen bruker jeg vanligvis en ansiktsrens beregnet på sensitiv hud med akne. Jeg har altså slitt med dette over halve livet, dette handler ikke om hygiene men om genetikk.

Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Jeg har den siste tiden holdt meg til vann, nettopp for å prøve å se om det hjelper. Jeg vasker jo ansiktet mitt. Skrubber også bort tørr hud med skrubb. Om morgenen i dusjen bruker jeg vanligvis en ansiktsrens beregnet på sensitiv hud med akne. Jeg har altså slitt med dette over halve livet, dette handler ikke om hygiene men om genetikk.

Men du skrev at du kun bruker vann og fuktighetskrem. Da var ikke det tilfellet likevel?

Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Dropp den aknegreia. Prøv produkter for tørr hud.

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Men hvorfor bruker folk dyreprodukter? 

Mange produkter fungerer både på menneske og dyr. Jeg er oppvokst med å bruke Spenol på jura til kyr. For to år siden gikk jeg til kiropraktor for muskelbehandling. Han brukte og Spenol! Jeg har personlig aldri sett det brukt på mennesker før, så ble litt forvirret et øyeblikk.

Anonymkode: dabdb...400

Anonym bruker skrev (48 minutter siden):

Men du skrev at du kun bruker vann og fuktighetskrem. Da var ikke det tilfellet likevel?

Jeg kunne sikkert gått mer i detalj. Jeg skrev "stort sett" vann og fuktighetskrem. Det var det jeg mente. 

Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

Dropp den aknegreia. Prøv produkter for tørr hud.

Pleier å bruke fuktighetskrem for tørr hud. Såpen jeg bruker i dusjen er for tørr hud og akne. Har ikke brukt den så lenge da. Problemet mitt er temmelig kronisk, dessverre. Jeg har også akne. Skikkelig vanskelig hud. Tror nok som hun ene her sier, at jeg bør få en profesjonell analyse med konkrete råd. Men det er dessverre dyrt ☹️.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...