Gå til innhold

Skal arbeidsgivere ha link til facebooken våres OGSÅ nå...

Anbefalte innlegg

Skrevet

søker jobber da, men det blir bare mer og mer overfladisk. Synes det er litt komisk å være vitne til at vi er i et samfunn der alt liksom skal være så akseptert og vi må være åpne om ditt og datt, ingen skal diskrimineres og det skal være åpent for alle.
Men likevel virker det som at du skal være 100% perfekt for å få jobben. Nå skal de altså også se på facebooken din, sikkert for å se om du har mange venner, har bilder som viser hvor populær du er, sjekke alt du deler osv.. den minste feil og du blir ikke vurdert. Har du for lite venner er det en ting, er det et fyllebilde er det en ting, har du skrevet noe brutalt ærlig så blir det også dømt..
herregud jeg gidder snart ikke mer.

Anonymkode: 97cd5...4ef

Skrevet

Hvilken arbeidsgiver gjør dette?😊

Skrevet

Spør arbeidsgiver om link til facebook'en din, eller mener du bare at du blir googlet?

Vi lever nå i 2021 da, så at man blir googlet når man søker jobb må man bare leve med, og det er en av grunnene til at vi lærer barna våre om nettvett.

Jeg bruker facebook mest til å følge med på klassesider til ungene, fritidsaktivteter, se tilbud og kampanjer i butikkene jeg handler osv. Legger ut veldig lite, om noe i det hele tatt, tror jeg har hatt et innlegg hittil i år, og jeg har ikke så mange venner heller. Det hindrer meg ikke i å få jobb altså ;)

Anonymkode: 5cf16...5f5

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Spør arbeidsgiver om link til facebook'en din, eller mener du bare at du blir googlet?

Vi lever nå i 2021 da, så at man blir googlet når man søker jobb må man bare leve med, og det er en av grunnene til at vi lærer barna våre om nettvett.

Jeg bruker facebook mest til å følge med på klassesider til ungene, fritidsaktivteter, se tilbud og kampanjer i butikkene jeg handler osv. Legger ut veldig lite, om noe i det hele tatt, tror jeg har hatt et innlegg hittil i år, og jeg har ikke så mange venner heller. Det hindrer meg ikke i å få jobb altså ;)

det står at man kan føre opp link til profilen sin på søknaden.  jeg tenker at de tar kun de som opplyser om ALT og at vi andre skjuler noe. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

det står at man kan føre opp link til profilen sin på søknaden.  jeg tenker at de tar kun de som opplyser om ALT og at vi andre skjuler noe. 

At du kan føre opp betyr ikke at du må føre opp. Du kan også si at du ikke bruker facebook til arbeidsrelaterte ting du har en profil hvor det meste er privat og du bare har familie og venner som kan se det du legger ut.

At du er forsiktig på nett og ikke er så aktiv på sosiale medier gjør ikke at du ikke får jobb altså.

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Du KAN før opp. Jeg har en åpen instagram, der jeg legger ut ting jeg strikker. I fjor søkte jeg på mange jobber, bl.a. i hobbybutikker. Da la jeg ved link til min instagram, som en portefølje over min kreative side.

Hva du legger ut privat, til venner og familie, er irrelevant for arbeidsgiver. Men legger du ut ting offentlig på facebook, blir det gjerne funnet via googling eller å bare søke deg opp. Det trengs ikke noe link da.

Anonymkode: aaa86...b12

Skrevet

Kan jo linke til en svært lukket profil. Mine innlegg ser kun mine venner

Anonymkode: 64223...5a3

Skrevet

Det hadde ikke hjulpet arbeidsgiver å få link til min fb profil, den er helt lukket for andre enn mine venner.  Vil de se profilbildet mitt får de Google da   

Anonymkode: 66f9b...f1a

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Jeg kjenner til Semac, men det kan ikke den typen bakgrunnsskjekk det er snakk om her.

Her er det bare snakk om en link til sosiale medier.

Anonymkode: aaa86...b12

Skrevet

Kjedelig å sjekke meg som ikke har fb🤣

Anonymkode: 49c9b...5f8

Skrevet

Jeg bruker ikke eget navn på noe SoMe kontoer jeg. Orker ikke få venneforespørsel fra Gud og hvermann. Har 60 venner på FB. Det er så deilig å bare kunne si, jeg er ikke på FB når folk spør. 

Anonymkode: 75e7f...74d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...