Anonym bruker Skrevet 19. juni 2021 #1 Skrevet 19. juni 2021 Har ei jente på 10 år som er godt likt og har mange venner. Men, hun har 3 stk som hun er ekstra god venn med. Én av disse jentene er veldig stille og beskjeden. Og én er veldig frempå. Jenta mi og siste jente er sånn midt i mellom. Alle 4 er gode venner og er mye sammen. Greia er at hun som er stille og beskjeden føler seg mye utenfor/ikke inkludert. At hun blir litt glemt på en måte. Det er det samme på skolen. Hun føler seg usynlig og lite sett blant alle. Hun blir aldri utestengt og aldri holdt utenfor. Og jeg har snakket med min datter mange ganger om at hun må ta hensyn, invitere henne med, sørge for at hun tør å ta del i leken, pushe henne litt så hun tør å ta plass osv. Og det gjør hun. Det sier også mor til jenta. Men, hun er så stille og tilbakeholden at hun har nok litt lett for å bli litt "borte" oppi det hele der de er flere. Er de bare to går det veldig fint. Det jeg lurer på, er hvor mye ansvar man skal legge på eget barn? Hva kan man forvente av eget barn og hva bør man kunne forvente av den andre jenta? Anonymkode: 7f624...dac
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2021 #2 Skrevet 19. juni 2021 Ditt barn tar nok ansvar synes jeg, slik du beskriver det. Anonymkode: cc4f9...ea9
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2021 #3 Skrevet 19. juni 2021 Synes det høres veldig bra ut, det din datter gjør. Og nå vet jeg ikke hvor ofte de er alene, men fint hvis de kan være bare de to en gang i blant. Min sønn er sånn som den jenta, veldig stille, rolig, forsiktig og engstelig, og jo eldre han blir, jo mer føler han seg utenfor, ikke sett og ikke hørt. Og for han er det best da de bare er to. Samtidig så skjønner jeg at det går grenser, for hvor mye de andre kan ta hensyn til han, og at de selvfølgelig må få være flere sammen. Anonymkode: 98362...5ae
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2021 #4 Skrevet 19. juni 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Synes det høres veldig bra ut, det din datter gjør. Og nå vet jeg ikke hvor ofte de er alene, men fint hvis de kan være bare de to en gang i blant. Min sønn er sånn som den jenta, veldig stille, rolig, forsiktig og engstelig, og jo eldre han blir, jo mer føler han seg utenfor, ikke sett og ikke hørt. Og for han er det best da de bare er to. Samtidig så skjønner jeg at det går grenser, for hvor mye de andre kan ta hensyn til han, og at de selvfølgelig må få være flere sammen. Anonymkode: 98362...5ae De er absolutt mest to og to sammen. Men, så hender det innimellom at de er fler. Og på skolen er de jo selvfølgelig flere sammen. Jeg har snakket mye med datteren min, men hun klarer nok ikke å ta 100% hele tiden, for hun er jo mer utadvendt enn denne jenta. Jeg tenker at jenta må ta litt ansvar selv også? Hi Anonymkode: 7f624...dac
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2021 #5 Skrevet 19. juni 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): De er absolutt mest to og to sammen. Men, så hender det innimellom at de er fler. Og på skolen er de jo selvfølgelig flere sammen. Jeg har snakket mye med datteren min, men hun klarer nok ikke å ta 100% hele tiden, for hun er jo mer utadvendt enn denne jenta. Jeg tenker at jenta må ta litt ansvar selv også? Hi Anonymkode: 7f624...dac Synes det høres ut som sin datter gjør en veldig god jobb, og det er jo ikke bare hennes ansvar. Nå vet ikke jeg hvordan denne jenta er. Men min sønn klarer ikke å ta plass, samme hvor mye han ønsker. Noen sliter jo veldig med det. Men de må jo lære seg, at man ikke alltid kan ta 100% hensyn til de. Anonymkode: 98362...5ae
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2021 #6 Skrevet 19. juni 2021 Jeg sier til min datter at det jeg forventer av henne er at hun er blid og hyggelig mot alle, at hun sier hei, smiler og møter blikket til folk. At hun spør om folk vil være med i leken er en selvfølge, men jeg forventer ikke mer enn det. Hun selv blir litt oppgitt over klassevenner som blir spurt om de vil være med, og svarer nei eller går unna, også klager de til læreren på at de er ensomme og ingen vil ha de med. Så blir læreren irritert fordi de ikke nøder, og det synes jeg er veldig rart. Når de har spurt, personen sier nei, så skal de liksom spørre igjen og igjen for ellers er de ekskluderende...? Anonymkode: 38f44...c39
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2021 #7 Skrevet 19. juni 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Synes det høres ut som sin datter gjør en veldig god jobb, og det er jo ikke bare hennes ansvar. Nå vet ikke jeg hvordan denne jenta er. Men min sønn klarer ikke å ta plass, samme hvor mye han ønsker. Noen sliter jo veldig med det. Men de må jo lære seg, at man ikke alltid kan ta 100% hensyn til de. Anonymkode: 98362...5ae Er nok sånn med denne jenta og. Hun klarer ikke ta plass selv om hun ønsker det. Hun blir veldig anonym. Og hun syns nok at de andre vennene hennes blir veldig opptatt av hverandre. Jeg syns det er vanskelig, for jeg vil jo at denne jenta som er en god venn av min datter skal ha det bra. Og min datter har absolutt et ansvar for at vennene har det bra. Alikevel føler jeg at det blir mye ansvar å legge på henne at venninna hennes aldri skal føle seg utenfor eller oversett. Hi Anonymkode: 7f624...dac
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2021 #8 Skrevet 19. juni 2021 Anonym bruker skrev (43 minutter siden): Jeg sier til min datter at det jeg forventer av henne er at hun er blid og hyggelig mot alle, at hun sier hei, smiler og møter blikket til folk. At hun spør om folk vil være med i leken er en selvfølge, men jeg forventer ikke mer enn det. Hun selv blir litt oppgitt over klassevenner som blir spurt om de vil være med, og svarer nei eller går unna, også klager de til læreren på at de er ensomme og ingen vil ha de med. Så blir læreren irritert fordi de ikke nøder, og det synes jeg er veldig rart. Når de har spurt, personen sier nei, så skal de liksom spørre igjen og igjen for ellers er de ekskluderende...? Anonymkode: 38f44...c39 Denne jenta vil gjerne være med, og hun er også det, men hun blir veldig stille og anonym. Og de andre jentene tar nok mer plass enn henne i mer eller mindre grad, og da føler hun at de andre bare er opptatt av hverandre og ikke inkluderer henne nok. Hi Anonymkode: 7f624...dac
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2021 #9 Skrevet 19. juni 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Er nok sånn med denne jenta og. Hun klarer ikke ta plass selv om hun ønsker det. Hun blir veldig anonym. Og hun syns nok at de andre vennene hennes blir veldig opptatt av hverandre. Jeg syns det er vanskelig, for jeg vil jo at denne jenta som er en god venn av min datter skal ha det bra. Og min datter har absolutt et ansvar for at vennene har det bra. Alikevel føler jeg at det blir mye ansvar å legge på henne at venninna hennes aldri skal føle seg utenfor eller oversett. Hi Anonymkode: 7f624...dac Din datter vil nok aldri helt klare å få denne jenta, til å aldri føle seg utenfor. Og de som er utadvendte må jo få lov til å være det og. Selv om det er vondt for meg, at sønnen min er som han er, og lett føler seg utenfor. Så vet jeg jo at vennene gjør jo så godt de kan. Og det er jo overhodet ikke deres feil. Anonymkode: 98362...5ae
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå