Anonym bruker Skrevet 18. juni 2021 #1 Skrevet 18. juni 2021 Vurderer det og sjukehuset mener jeg burde. Jeg er 178 høy og 116 kilo. Er overspiser så til di grader🤫hva er din erfaring? Anonymkode: 14800...1c8
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2021 #2 Skrevet 18. juni 2021 Jeg har samme høyde som deg, og veide 110 kg for 6 år siden. Gikk ned 35 kg på et år, og har holdt vekta siden. Bestemte meg for at nok er nok. Begynte å trene og la om kostholdet. Nekter meg ingen ting, men gått kraftig ned på mengden. har flere bekjente som er slankeoperert, og alle uten om en er i dag større en før operasjonen. Jeg tror hele prosessen sitter i hodet. Du må finne grunnen til at du overspiser. Vis ikke vil du falle tilbake i samme dårlige mønster etter operasjon også. Anonymkode: 41543...546
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2021 #3 Skrevet 18. juni 2021 Jeg kjenner flere som har operert seg. Mange gikk opp igjen. Og de gikk ned fort og så mye eldre ut i ansiktet. Så litt sliten ut Anonymkode: acc18...fae
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2021 #4 Skrevet 18. juni 2021 Av de jeg kjenner til så er det bare de som tok grundig tak i årsakene bak sine spiseproblemer før operasjon som har lykkes i å beholde vekt etter vekttap. Alle de andre har gått opp igjen, og de fleste er større enn før operasjonen. Så var jeg deg ville jeg tatt tak i årsaken bak først. Anonymkode: b19d0...d3d
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2021 #5 Skrevet 18. juni 2021 Les boken Frisk uten sukker 👍👍 Mulig løsninga til overspising ligger der. Anonymkode: 20621...278
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2021 #6 Skrevet 18. juni 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg har samme høyde som deg, og veide 110 kg for 6 år siden. Gikk ned 35 kg på et år, og har holdt vekta siden. Bestemte meg for at nok er nok. Begynte å trene og la om kostholdet. Nekter meg ingen ting, men gått kraftig ned på mengden. har flere bekjente som er slankeoperert, og alle uten om en er i dag større en før operasjonen. Jeg tror hele prosessen sitter i hodet. Du må finne grunnen til at du overspiser. Vis ikke vil du falle tilbake i samme dårlige mønster etter operasjon også. Anonymkode: 41543...546 Wow, imponerende jobb 😊 Anonymkode: f1e2d...90c
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2021 #7 Skrevet 18. juni 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Vurderer det og sjukehuset mener jeg burde. Jeg er 178 høy og 116 kilo. Er overspiser så til di grader🤫hva er din erfaring? Anonymkode: 14800...1c8 Jeg er 164 cm høy og 120 kg. Ingen har nevnt operasjon til meg. Anonymkode: 40702...077
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2021 #8 Skrevet 18. juni 2021 Jeg er 1,75 veide 130kg. Gikk ned 55 kg, og har holdt vekten i 8 år. Beste avgjørelsen jeg har tatt i mitt liv! Trener og er aktiv, spiser sunt og har null problemer med ryggen lenger. (Hadde tre store ryggoperasjoner og mye smerter). Jeg kan ikke tenke noe negativt annet enn at jeg holder meg helt unna sukker. Men det går helt fint! Anonymkode: e6577...3c5
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2021 #9 Skrevet 19. juni 2021 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Jeg er 164 cm høy og 120 kg. Ingen har nevnt operasjon til meg. Anonymkode: 40702...077 Har du søkt hjelp for overvekt da ? Anonymkode: f4feb...ccc
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2021 #10 Skrevet 19. juni 2021 Tok operasjon for 7år siden. Var 120kg 172 høy. I dag veier jeg rundt 70kg. Er veldig fornøyd med resultatet men grunnen til at jeg er slank i dag er hovedsakelig at jeg er veldig påpasselig med hva jeg spiser. Operasjonen hjelper en ned i vekt men etter noen år mister den mye av effekten og jeg har måttet slanke meg ned fra rundt 80kg to ganger på disse 7årene. Poenget mitt er at det ikke er en quick fix. En må jobbe for å holde vekten nede. Anonymkode: a2be8...f84
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2021 #11 Skrevet 19. juni 2021 Jeg kjenner fire stykker som er operert Ei har holdt seg slank To har gått opp igjen i vekt En sliter med senskader, dumping, utmattelse osv Jeg er overvektig selv, men jeg tar ikke sjansen... Anonymkode: 92a4e...df7
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2021 #12 Skrevet 19. juni 2021 Kjenner 3 som har tatt operasjon. Alle 3 sliter med lite energi, er mye dårlig, blir fort sliten og har hatt humørendring (er mye sur og lei). 2 av dem har gått opp i vekt igjen. Det er kanskje en quick-fix på kort sikt. Men langsiktig? Jeg hadde ikke turt det Anonymkode: 94fe7...5e3
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2021 #13 Skrevet 19. juni 2021 Hmmm.. har fibromyalgi so kansje ikke så lurt og ta det da i tilfelle jeg blir mer energiløs da😒 for 7 år siden var jeg fks 110 kilo. Slanket meg ca 30 kilo på ett årstid. Men så har jeg fått 2 barn etter det og er større en noen gang🙄 har klart og gått ned ca 12 kilo fra januar da så jeg klarer de om jeg vil men er bare sånlei av og havne på kjøret med masse godt i noen dager før jeg sjerper meg igjenn😑 da går det i mc donalds, pizza, brus , is og masse sjokolade. Koser meg der og da men så kommer samvittigheten snikende. Og jeg får dårlig selvfølelse og tenker att jeg får bare være tjukk da😋🤨 hjelper ikke på att samboer har gått ned 22 kilo heller og er begynt og se skikkelig bra ut så han stikker vel snart av med ei på 22 på treningsenteret også😔 jess..god helg fra ei sur, tjukk kjærring på 35😛 Anonymkode: 14800...1c8
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2021 #14 Skrevet 19. juni 2021 Fra hi... ovenfor Anonymkode: 14800...1c8
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2021 #15 Skrevet 19. juni 2021 Ikke operert selv men kjenner to. Hun ene er slank på femte året nå men fått masse problemer med mage, fordøyelse og opptak av næring. Følges opp av lege jevnlig. Hun andre har fått andre problemer, piller og alkohol. Hun er slank men fortalte sine nærmeste for en tid siden om sine problemer og at hun måtte i behandling. Da hadde hun skjult misbruk av rusmidler i to år. Jeg hadde INGEN mistanke om dette selv om jeg omgås henne ukentlig. Veldig trist, psykologen og hun har vel kommet frem til at årsaken til overspising er noe som skjedde i barndommen og dette ble ikke borte ved operasjon. Hennes traumer rundt dette ble faktisk forsterket av operasjonen fordi maten som var hennes «medisin» ikke kunne brukes lengre, derfor ble det andre ting. Så min erfaring er at dette er ingen enkel løsning. Dette er for resten av livet, ALLE andre ting bør forsøkes først. MEN…. Jeg vet jo at dette har fungert supert for mange andre da, bare viktig å tenke over at dette fortsatt krever masse innsats fra DEG. Det er ingen magisk operasjon som gjør at du bare kan fortsette livet ditt som før. Anonymkode: 14522...bf8
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2021 #16 Skrevet 19. juni 2021 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Hmmm.. har fibromyalgi so kansje ikke så lurt og ta det da i tilfelle jeg blir mer energiløs da😒 for 7 år siden var jeg fks 110 kilo. Slanket meg ca 30 kilo på ett årstid. Men så har jeg fått 2 barn etter det og er større en noen gang🙄 har klart og gått ned ca 12 kilo fra januar da så jeg klarer de om jeg vil men er bare sånlei av og havne på kjøret med masse godt i noen dager før jeg sjerper meg igjenn😑 da går det i mc donalds, pizza, brus , is og masse sjokolade. Koser meg der og da men så kommer samvittigheten snikende. Og jeg får dårlig selvfølelse og tenker att jeg får bare være tjukk da😋🤨 hjelper ikke på att samboer har gått ned 22 kilo heller og er begynt og se skikkelig bra ut så han stikker vel snart av med ei på 22 på treningsenteret også😔 jess..god helg fra ei sur, tjukk kjærring på 35😛 Anonymkode: 14800...1c8 Hør her. DU er bra nok som du er. Du skal elske deg selv og kroppen din. Den har båret frem to barn og den virker som den skal. Du må skifte fokus. Du skal ikke slanke deg, du skal endre livsstil. Du må gå litt i deg selv. Hvorfor «medisinerer» du deg meg all denne dritten. Forsøk å komme til bunns i hvorfor du saboterer for deg selv. Det du beskriver er en spiseforstyrrelse. Hvorfor. Hva sliter du med? Selvbildet er feil? Som en enda eldre dame har jeg innsett at kroppen min er fantastisk, den har virket i 49 år. Jeg har vært overvektig store deler av voksenlivet, litt av samme årsak som deg. Overspising i perioder etterfulgt av dårlig samvittighet og straffe meg selv med nesten ingenting. Jeg følte jeg våknet da jeg rundet 40. Slank kropp handler ikke om utseende, blikk fra andre menn og kunne gå med «den lille sorte» på byen. Det handler om helse, livskvalitet og bruke kroppen. Fra jeg var 40 til 42 gikk jeg ned 30 kg. Jeg endret livsstil, og det holdt hardt mange ganger å falle tilbake til uvanene. Stress feks er en trigger for meg, det er her jeg oftest tar feil valg. Jeg har vært mye alene med egne tanker, forsøkt å forstå meg selv, og ikke minst deale med meg selv. I dag er første dag i resten av ditt liv, i går er i går. Du har sååååå mange gode år igjen av livet ditt, ta små skritt. Gjør en endring her og en endring der. Gap ikke over for mye. Det er da det går galt for mange. Kanskje du bruker fire år på å nå målet ditt, DET GJØR IKKE NOE. For du har fortsatt halve livet ditt igjen. Anonymkode: 14522...bf8
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2021 #17 Skrevet 19. juni 2021 Kjenner 7 personer som er operert. Kun 2 av de, fikk få bivirkninger, og i dag er de lett overvektige, er flere år siden operasjonen deres. Verste tilfellet havnet i koma, og lå i kome i 3 mnd, hun er like overvektig i dag, og har flere bivirkninger. En av de kunne spise som normalt igjen rundt 2 uker etter operasjonen, så det lille hun gikk ned, gikk hun opp med en gang, og hun er større i dag. Så to andre, hvor begge er større i dag, en av de fikk og kraftige bivirkninger med mage og tarm, og har holdt seg stort sett hjemme siden operasjonen. Og hun ene er det 9 mnd siden ble operert, har fått noe mage og tarm plager, og er nå nesten normalvektig. Jeg er selv en overspiser, og har alltid hatt problemer med mat og vekt. Jeg vet at det skyldes traumer i barndommen, og har vært i behandling hos 2 psykologer. Men begge sier det er alt for mye, så de får ikke gjort noe med det. Har jo fått noe behandling for å prøve, men det blir mer at det skal bli litt mer bedre. Da jeg var på mitt tykkeste foreslo legen slankeoperasjon, men det ønsker jeg ikke. Det er en kortvarig løsning, som kan komme med mindre hyggelige bivirkninger. Anonymkode: ba5f4...698
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2021 #18 Skrevet 19. juni 2021 Vet kun om ei som har tatt slankeoperasjon. Hun er fortsatt tynn flere år etterpå, men ble benskjør i 20-årene, har nesten dødd flere ganger pga bivirkningene og vil måtte leve med bieffektene livet ut. Jeg kommer ikke til å ta operasjonen selv. Anonymkode: 8ef93...3f2
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2021 #19 Skrevet 19. juni 2021 Det som er greit å ha i tankene er at det er forskjellige operasjoner. Av de jeg kjenner til så er det kun de som har tatt gastric bypass som har komplikasjoner, men de har også holdt seg slanke. Av de som har tatt sleeve, så er det ingen som har noen komplikasjoner, men omtrent halvparten har gått opp igjen til der de var før operasjonen. Det er viktig å huske at man må gjøre en innsats selv, både for å få i seg riktige næringsstoffer for å begrense komplikasjoner, og for å holde vekten i ettertid. Jeg ville kun tatt operasjon hvis jeg følte jeg ikke hadde noe valg. Altså hvis jeg på ingen måte klarte å gå ned i vekt uten, selv med hjelp, og hvis overvekten medførte betydelige plager og/eller helserisiko. Anonymkode: 11dc4...4f3
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2021 #20 Skrevet 19. juni 2021 Anonym bruker skrev (31 minutter siden): Hør her. DU er bra nok som du er. Du skal elske deg selv og kroppen din. Den har båret frem to barn og den virker som den skal. Du må skifte fokus. Du skal ikke slanke deg, du skal endre livsstil. Du må gå litt i deg selv. Hvorfor «medisinerer» du deg meg all denne dritten. Forsøk å komme til bunns i hvorfor du saboterer for deg selv. Det du beskriver er en spiseforstyrrelse. Hvorfor. Hva sliter du med? Selvbildet er feil? Som en enda eldre dame har jeg innsett at kroppen min er fantastisk, den har virket i 49 år. Jeg har vært overvektig store deler av voksenlivet, litt av samme årsak som deg. Overspising i perioder etterfulgt av dårlig samvittighet og straffe meg selv med nesten ingenting. Jeg følte jeg våknet da jeg rundet 40. Slank kropp handler ikke om utseende, blikk fra andre menn og kunne gå med «den lille sorte» på byen. Det handler om helse, livskvalitet og bruke kroppen. Fra jeg var 40 til 42 gikk jeg ned 30 kg. Jeg endret livsstil, og det holdt hardt mange ganger å falle tilbake til uvanene. Stress feks er en trigger for meg, det er her jeg oftest tar feil valg. Jeg har vært mye alene med egne tanker, forsøkt å forstå meg selv, og ikke minst deale med meg selv. I dag er første dag i resten av ditt liv, i går er i går. Du har sååååå mange gode år igjen av livet ditt, ta små skritt. Gjør en endring her og en endring der. Gap ikke over for mye. Det er da det går galt for mange. Kanskje du bruker fire år på å nå målet ditt, DET GJØR IKKE NOE. For du har fortsatt halve livet ditt igjen. Anonymkode: 14522...bf8 Har fakktisk født 5 barn😍 skal på sjukhuset snart på overvekstklinikken, håper jeg får hjelp der. Psykolog kansje? Vet egentlig ikke hvorfor jeg overspiser, har egentlig alltid gjort de men var ikke overvektig før etter jeg fikk barn. Men har alltid synst jeg har vert feit selv om jeg var slank. Så er det alltid en ynnskyldning for og spise, nå fks har jeg mensen🙄 så neste helg er det dåp! Alltid finner jeg på ynnskyldinger. Hi Anonymkode: 14800...1c8
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2021 #21 Skrevet 19. juni 2021 Lurer litt på hvordan man kan gå opp igjen etter operasjon? Magesekken blir jo bitteliten etter begge typer operasjon. Er det slik at magesekken blir utvidet igjen? Anonymkode: 454cb...167
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2021 #22 Skrevet 19. juni 2021 Anonym bruker skrev (42 minutter siden): Hmmm.. har fibromyalgi so kansje ikke så lurt og ta det da i tilfelle jeg blir mer energiløs da😒 for 7 år siden var jeg fks 110 kilo. Slanket meg ca 30 kilo på ett årstid. Men så har jeg fått 2 barn etter det og er større en noen gang🙄 har klart og gått ned ca 12 kilo fra januar da så jeg klarer de om jeg vil men er bare sånlei av og havne på kjøret med masse godt i noen dager før jeg sjerper meg igjenn😑 da går det i mc donalds, pizza, brus , is og masse sjokolade. Koser meg der og da men så kommer samvittigheten snikende. Og jeg får dårlig selvfølelse og tenker att jeg får bare være tjukk da😋🤨 hjelper ikke på att samboer har gått ned 22 kilo heller og er begynt og se skikkelig bra ut så han stikker vel snart av med ei på 22 på treningsenteret også😔 jess..god helg fra ei sur, tjukk kjærring på 35😛 Anonymkode: 14800...1c8 De problemene vil jo være der selv om du tar operasjon, de går ikke vekk av seg selv. Du må endre livsstil, finne varige endringer og ikke gå på streng slankekur og nekte deg masse ting., for da sprekker man før eller siden. Men det er vanskelig, det er dritvanskelig, jobber med saken selv og har gått ned fra 109 til 95. Ser du sier at sykehuset mener du bør ta operasjon, har du vært i noe annet opplegg for vektnedgang eller gikk de rett på operasjon? Anonymkode: f1e2d...90c
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2021 #23 Skrevet 19. juni 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): De problemene vil jo være der selv om du tar operasjon, de går ikke vekk av seg selv. Du må endre livsstil, finne varige endringer og ikke gå på streng slankekur og nekte deg masse ting., for da sprekker man før eller siden. Men det er vanskelig, det er dritvanskelig, jobber med saken selv og har gått ned fra 109 til 95. Ser du sier at sykehuset mener du bør ta operasjon, har du vært i noe annet opplegg for vektnedgang eller gikk de rett på operasjon? Anonymkode: f1e2d...90c Glemte å skrive at den eneste jeg vet om som har tatt operasjon er en tidligere kollega og ettersom jeg kan se på bildene, så er hun veldig mye større nå desverre, enn hun var førhun opererte seg. Anonymkode: f1e2d...90c
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2021 #24 Skrevet 19. juni 2021 Spør heller legen din om å få prøve en av diabetes type 2 injeksjonene. De hjelper deg å gå ned i vekt, og gir mindre appetitt. Du må naturligvis legge om kostholdet også, men det er en god drahjelp. Gis til personer uten diabetes, og en følges tett opp av lege Anonymkode: 41543...546
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2021 #25 Skrevet 19. juni 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Spør heller legen din om å få prøve en av diabetes type 2 injeksjonene. De hjelper deg å gå ned i vekt, og gir mindre appetitt. Du må naturligvis legge om kostholdet også, men det er en god drahjelp. Gis til personer uten diabetes, og en følges tett opp av lege Anonymkode: 41543...546 Kan du fortelle litt mer om det, har aldri hørt om det. Ikke hi Anonymkode: f1e2d...90c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå