Anonym bruker Skrevet 24. juli 2021 #26 Skrevet 24. juli 2021 Den perfekte mor, påan igjen skrev (18 minutter siden): Men nå er det vel heller ikke noe mål om å kvitte seg med satt diagnose, men heller å kunne jobbe mer målrettet med den diagnosen som evt blir satt. For at barnet skal få best mulig hjelp og tilrettelegging i skole og barnehage bør rette diagnosen settes, fordi man vet endel om hvilke tiltak som fungerer best til hvilke diagnoser. Det er veldig fort å tenke at ungen bare er vrang og trassig om man ikke vet bedre, så å jobbe med diagnosen, og ikke mot, er absolutt en fordel. Jeg ønsker at barnet mitt skal ha det bra. Udiagnosierte er verste sort. Jeg ønsker at mitt barn skal få den hjelpen det fortjener og ikke bli sånn som min mann. Anonymkode: ed60b...b7e
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2021 #27 Skrevet 24. juli 2021 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Har aldri hørt at ppt kan henvise Anonymkode: ed60b...b7e Psykologer i ppt kan henvise. Evt. Kan den gå via fastlege med vedlegg fra ppt. Leder i barnevernet kan henvise bup og det samme kan psykologer ansatt i kommunen (eller andre steder). Anonymkode: cf2cf...926
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2021 #28 Skrevet 24. juli 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jeg er faktisk enig med legen din. Du virker veldig opptatt av å få merkelapp på ungen. Dersom det ikke er noe dere trenger hjelp av Bup med så ser jeg ikke behovet. En diagnose som dette blir barnet aldri kvitt. Anonymkode: 0c74d...a30 Jeg er alltid sammen med barnet og jeg synes det heller at vi får henvisning og barnet blir utredet så tidlig det er mulig, vis jeg får vite tidlig om barnet har diagnose eller ei, så for jeg jobbet med barnet. Jeg ØNSKER IKKE AT MITT BARN SKAL FÅ DIAGNOSE, og jeg vet det stempelet blir vanskelig å kvitte seg med. Men det er utdannet folk som seter diagnoser, og det tar jo tid å, for de må være 100% sikre med vis det skal visses han har noe, så vil jeg få hjelp så fort som mulig. Som mor det er min plikt å følgende på utviklingen til mitt barn, å melde fra til legene vis det er noe jeg er bekymret for. Anonymkode: 13a7b...ec9
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2021 #29 Skrevet 24. juli 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Jeg er alltid sammen med barnet og jeg synes det heller at vi får henvisning og barnet blir utredet så tidlig det er mulig, vis jeg får vite tidlig om barnet har diagnose eller ei, så for jeg jobbet med barnet. Jeg ØNSKER IKKE AT MITT BARN SKAL FÅ DIAGNOSE, og jeg vet det stempelet blir vanskelig å kvitte seg med. Men det er utdannet folk som seter diagnoser, og det tar jo tid å, for de må være 100% sikre med vis det skal visses han har noe, så vil jeg få hjelp så fort som mulig. Som mor det er min plikt å følgende på utviklingen til mitt barn, å melde fra til legene vis det er noe jeg er bekymret for. Anonymkode: 13a7b...ec9 Jeg er så enig med deg Anonymkode: ed60b...b7e
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2021 #30 Skrevet 24. juli 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Jeg er alltid sammen med barnet og jeg synes det heller at vi får henvisning og barnet blir utredet så tidlig det er mulig, vis jeg får vite tidlig om barnet har diagnose eller ei, så for jeg jobbet med barnet. Jeg ØNSKER IKKE AT MITT BARN SKAL FÅ DIAGNOSE, og jeg vet det stempelet blir vanskelig å kvitte seg med. Men det er utdannet folk som seter diagnoser, og det tar jo tid å, for de må være 100% sikre med vis det skal visses han har noe, så vil jeg få hjelp så fort som mulig. Som mor det er min plikt å følgende på utviklingen til mitt barn, å melde fra til legene vis det er noe jeg er bekymret for. Anonymkode: 13a7b...ec9 Selv om min barn får diagnose, ingen skal få vite dette, ønsker ikke at andre skal stemple barnet mitt. Bare folk som skal jobbe med barnet skal få vite og ikke utenfor. Barnet selv kan ta ansvar senere i livet vis barnet ønsker å dele det. Selv om jeg har mor jeg skal ikke dele dette med omverden. Anonymkode: 13a7b...ec9
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2021 #31 Skrevet 24. juli 2021 Anonym bruker skrev (36 minutter siden): Selv om min barn får diagnose, ingen skal få vite dette, ønsker ikke at andre skal stemple barnet mitt. Bare folk som skal jobbe med barnet skal få vite og ikke utenfor. Barnet selv kan ta ansvar senere i livet vis barnet ønsker å dele det. Selv om jeg har mor jeg skal ikke dele dette med omverden. Anonymkode: 13a7b...ec9 En fremtidig kjæreste MÅ få vite det Anonymkode: ed60b...b7e
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2021 #32 Skrevet 24. juli 2021 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Har aldri hørt at ppt kan henvise Anonymkode: ed60b...b7e Da lærte du vel noe nytt, da?! Eller ville du bare krangle? Anonymkode: 273e6...e88
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2021 #33 Skrevet 24. juli 2021 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Selv om min barn får diagnose, ingen skal få vite dette, ønsker ikke at andre skal stemple barnet mitt. Bare folk som skal jobbe med barnet skal få vite og ikke utenfor. Barnet selv kan ta ansvar senere i livet vis barnet ønsker å dele det. Selv om jeg har mor jeg skal ikke dele dette med omverden. Anonymkode: 13a7b...ec9 Eh... Hvis barnet ditt viser seg å ha autisme, så er dette noe omverdenen kommer til å merke altså! Når det er sagt: Det er viktig å få satt diagnosen så tidlig som mulig, for å få f.eks. assistent i bhg/skole. Anonymkode: f3913...05f
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2021 #34 Skrevet 25. juli 2021 Anonym bruker skrev (21 timer siden): Eh... Hvis barnet ditt viser seg å ha autisme, så er dette noe omverdenen kommer til å merke altså! Når det er sagt: Det er viktig å få satt diagnosen så tidlig som mulig, for å få f.eks. assistent i bhg/skole. Anonymkode: f3913...05f Ikke sikkert. Finnes mange personer som har det, som man kan aldri hadde sakt har det. jeg skjente 2 leger som jeg hadde aldri hadde sakt de hadde det. De som var bekjente av disse legene sa de hadde autisme. Anonymkode: 13a7b...ec9
Iiiiik Skrevet 26. juli 2021 #35 Skrevet 26. juli 2021 Anonym bruker skrev (På 24.7.2021 den 8.50): Har aldri hørt at ppt kan henvise Anonymkode: ed60b...b7e Psykolog i ppt kan henvise. I tillegg kan barneverntjenesten henvise.
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2021 #36 Skrevet 26. juli 2021 Anonym bruker skrev (På 24.7.2021 den 13.14): Selv om min barn får diagnose, ingen skal få vite dette, ønsker ikke at andre skal stemple barnet mitt. Bare folk som skal jobbe med barnet skal få vite og ikke utenfor. Barnet selv kan ta ansvar senere i livet vis barnet ønsker å dele det. Selv om jeg har mor jeg skal ikke dele dette med omverden. Anonymkode: 13a7b...ec9 Jeg har tre barn med høytfungerende autisme. Og tro meg, selvom de er høytfungerende så merker folk at det er noe spesielt med dem altså. Dersom du tenker at barnet ditt ikke fremstår autistisk, så er han nok heller ikke autist. Om det likevel skulle bli sånn at barnet ditt får en diagnose tror jeg du vinner mye på å være åpen om dette. Disse barna strever veldig i sosiale setninger, ofte mer og mer det eldre de blir, om ingen vet om autismen vil barnet ditt bli stadig misforstått og satt for store krav til. Anonymkode: ed104...9dd
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2021 #37 Skrevet 26. juli 2021 Anonym bruker skrev (På 2021-7-24 den 13.14): Selv om min barn får diagnose, ingen skal få vite dette, ønsker ikke at andre skal stemple barnet mitt. Bare folk som skal jobbe med barnet skal få vite og ikke utenfor. Barnet selv kan ta ansvar senere i livet vis barnet ønsker å dele det. Selv om jeg har mor jeg skal ikke dele dette med omverden. Anonymkode: 13a7b...ec9 Da gjør du det vanskeligere for både barnet og deg selv. Jeg har to (av fire) barn med diagnose, og det er mye enklere å være åpen om det. De andre rundt merker jo selvfølgelig at det er "noe" med barn/ungdom som er annerledes, og de blir ofte mye mer fleksible og villig til å godta særegenheter hvis de vet hvorfor. Jeg jobber også som lærer (ungdomsskole) og har flere ganger hatt elever med asbergers, adhd ol. der det ikke skulle snakkes om til noen. Tro meg, de andre i klassen merker det! Jeg har til og med opplevd at andre elever har tatt meg til side og spurt meg om jeg kan gi beskjed til foreldrene til xx om at de kanskje bør sjekke om xx har f.eks. autisme. Du trenger selvfølgelig ikke å annonsere det på FB, men jeg tror både barnet og du får det bedre ved å være åpen. Anonymkode: 2eb33...200
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2021 #38 Skrevet 26. juli 2021 Anonym bruker skrev (28 minutter siden): Jeg har tre barn med høytfungerende autisme. Og tro meg, selvom de er høytfungerende så merker folk at det er noe spesielt med dem altså. Dersom du tenker at barnet ditt ikke fremstår autistisk, så er han nok heller ikke autist. Om det likevel skulle bli sånn at barnet ditt får en diagnose tror jeg du vinner mye på å være åpen om dette. Disse barna strever veldig i sosiale setninger, ofte mer og mer det eldre de blir, om ingen vet om autismen vil barnet ditt bli stadig misforstått og satt for store krav til. Anonymkode: ed104...9dd Ei bekjent av meg også sa at hun synes min barn var spesiell, hun var det eneste som sa det. Så uansett det er min barn, skal ta alle hjelp jeg kan få. vis du er her fortsatt vil bare spørre. -Hvor gamle var dine barn når de fikk diagnosen ? Hvordan tok du imot beskjed ? - Er så redd å få denne beskjeden, men samtidig føler jeg at det blir enn lettelse for meg. Anonymkode: 13a7b...ec9
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2021 #39 Skrevet 26. juli 2021 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Ei bekjent av meg også sa at hun synes min barn var spesiell, hun var det eneste som sa det. Så uansett det er min barn, skal ta alle hjelp jeg kan få. vis du er her fortsatt vil bare spørre. -Hvor gamle var dine barn når de fikk diagnosen ? Hvordan tok du imot beskjed ? - Er så redd å få denne beskjeden, men samtidig føler jeg at det blir enn lettelse for meg. Anonymkode: 13a7b...ec9 Barna mine var 8, 5 og 4 år når de fikk diagnose. Alle tre har høytfungerende barneautisme som er relativt uvanlig. De fleste med barneautisme er utviklingshemmet. Det er derfor grunn til å tro at det er noe genetisk, og vi skal derfor gentestes på Ullevål. Han som var 8 når han fikk diagnose har også adhd som var med på å maskere autismesymptomene som liten, så derfor han fikk autismediagnose såpass sent. Jeg har tatt dette med fatning, da jeg er spesialpedagog og har jobbet svært mye med nettopp autisme. Særlig med yngste og eldste har jeg «alltid» visst at det var noe. Midterste var vanskeligst, for han har jeg håpet litt på at ikke var autist. Hvorfor tror du barnet ditt er autist? Det er ganske mange kriterier som skal til for å få denne diagnosen. Mange andre tilstander kan også få barnet til å fremstå noe autistisk for eksempel Adhd, tourettes, utviklingshemming, hørselshemming, barneschizofreni, ocd og angst. Anonymkode: ed104...9dd
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2021 #40 Skrevet 26. juli 2021 Anonym bruker skrev (På 24.7.2021 den 8.50): Har aldri hørt at ppt kan henvise Anonymkode: ed60b...b7e Det gjord de hos oss. Skolen henviste til PPT, og PPT henviste til BUP Anonymkode: bdb6e...3dd
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2021 #41 Skrevet 26. juli 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Barna mine var 8, 5 og 4 år når de fikk diagnose. Alle tre har høytfungerende barneautisme som er relativt uvanlig. De fleste med barneautisme er utviklingshemmet. Det er derfor grunn til å tro at det er noe genetisk, og vi skal derfor gentestes på Ullevål. Han som var 8 når han fikk diagnose har også adhd som var med på å maskere autismesymptomene som liten, så derfor han fikk autismediagnose såpass sent. Jeg har tatt dette med fatning, da jeg er spesialpedagog og har jobbet svært mye med nettopp autisme. Særlig med yngste og eldste har jeg «alltid» visst at det var noe. Midterste var vanskeligst, for han har jeg håpet litt på at ikke var autist. Hvorfor tror du barnet ditt er autist? Det er ganske mange kriterier som skal til for å få denne diagnosen. Mange andre tilstander kan også få barnet til å fremstå noe autistisk for eksempel Adhd, tourettes, utviklingshemming, hørselshemming, barneschizofreni, ocd og angst. Anonymkode: ed104...9dd Mine bekymringer - Barnet er 3 1/2 år - kort øyekontakt - reagerer kun når barnet selv ønsker på sitt navn. - ikke språk - ingen ord( men kan si noen ord når selv ønsker) Eller forstår alt du spør etter. - spenner kroppen, annerledes hånd bevegelser og finger bevegelser når barnet ser på barnemusikk videoer små hoppinger. - går på tær og håper når han er glad ( ikke fast, kan gå dager også) - masse uro i kroppen og skikkelig energi full - mine to første barn er normale. Men de var sent i utvikling og starte ikke å snakke før 4 år. positivt - ammet til 2 år( barnet ville ikke slutte) - alltid sovet gjennom natten - gjør det man ber om, kan vinke når han er i humør. - følger etter der man peker - når jeg tuller med han og skiller han, så venter han spent og ser inn i øyne og venter på at jeg skal skille han igjen. - når fremmede snakker til han, gir dem også blikk kontakt og responder på sitt navn, ikke når han er opptatt. - leker vanlig med leker, noen leker drar han fra hverandre. Så samler igjen.kjører biler og leker vanlig med de. Noen ganger snuter i hjulene. - glad i barn, glad i besøket, sosial. Men leker ikke liksom lek. Men følger med det de gjør. - Nysgjerrig på nye leker og nye mennesker - liker å gi kos til alle som spør etter kos - når han er sliten så kan han være helt rolig å holde øyekontakt og lytte etter. - spisser selv - skjønner ansikts uttrykk - når andre barn gråter så begynner å gråte, liker ikke være alene i et rom. - må ikke ha noe system på noe Vi har vært på utredning, barnet manglet 2 poeng for å få diagnosen. Så vi skal snart igjen og han er fortsatt der han er men har lært seg å kle av, litt bedre på noen områder og blitt bedre de punktene bhg satte som mål. 5/6 målene som bhg satte et oppfylt. Anonymkode: 13a7b...ec9
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2021 #42 Skrevet 27. juli 2021 Anonym bruker skrev (15 timer siden): Mine bekymringer - Barnet er 3 1/2 år - kort øyekontakt - reagerer kun når barnet selv ønsker på sitt navn. - ikke språk - ingen ord( men kan si noen ord når selv ønsker) Eller forstår alt du spør etter. - spenner kroppen, annerledes hånd bevegelser og finger bevegelser når barnet ser på barnemusikk videoer små hoppinger. - går på tær og håper når han er glad ( ikke fast, kan gå dager også) - masse uro i kroppen og skikkelig energi full - mine to første barn er normale. Men de var sent i utvikling og starte ikke å snakke før 4 år. positivt - ammet til 2 år( barnet ville ikke slutte) - alltid sovet gjennom natten - gjør det man ber om, kan vinke når han er i humør. - følger etter der man peker - når jeg tuller med han og skiller han, så venter han spent og ser inn i øyne og venter på at jeg skal skille han igjen. - når fremmede snakker til han, gir dem også blikk kontakt og responder på sitt navn, ikke når han er opptatt. - leker vanlig med leker, noen leker drar han fra hverandre. Så samler igjen.kjører biler og leker vanlig med de. Noen ganger snuter i hjulene. - glad i barn, glad i besøket, sosial. Men leker ikke liksom lek. Men følger med det de gjør. - Nysgjerrig på nye leker og nye mennesker - liker å gi kos til alle som spør etter kos - når han er sliten så kan han være helt rolig å holde øyekontakt og lytte etter. - spisser selv - skjønner ansikts uttrykk - når andre barn gråter så begynner å gråte, liker ikke være alene i et rom. - må ikke ha noe system på noe Vi har vært på utredning, barnet manglet 2 poeng for å få diagnosen. Så vi skal snart igjen og han er fortsatt der han er men har lært seg å kle av, litt bedre på noen områder og blitt bedre de punktene bhg satte som mål. 5/6 målene som bhg satte et oppfylt. Anonymkode: 13a7b...ec9 For meg høres ikke dette ut som autisme. Du beskriver ingen rigiditet som er ganske essensielt hos autister. Jeg har heller aldri møtt en autist som behandler leker helt vanlig. Heller ingen som ikke har problemer med søvn og mat. Mulig ADHD eller spesifikke språkvansker. Eller ingenting, bare litt sen. Barnet er fortsatt veldig ungt, så jeg ville ikke stresset voldsomt med dette. Anonymkode: ed104...9dd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå