Anonym bruker Skrevet 18. juni 2021 #1 Skrevet 18. juni 2021 Vi foreldre er bekymret for barnet vårt, vi ønsker derfor utredning. Vi tror barnet er autist, pga vi har det i familien. Hvorfor nekter legen å henvise? Anonymkode: ed60b...b7e
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2021 #2 Skrevet 18. juni 2021 Det kan jo ikke vi vite. Vi har verken telepatiske evner eller direktekontakt med din lege. Hva med å spørre legen? Anonymkode: 13312...ab9
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2021 #3 Skrevet 18. juni 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Det kan jo ikke vi vite. Vi har verken telepatiske evner eller direktekontakt med din lege. Hva med å spørre legen? Anonymkode: 13312...ab9 Håpet kanskje noen har erfaring med problemstillingen Anonymkode: ed60b...b7e
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2021 #4 Skrevet 18. juni 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Håpet kanskje noen har erfaring med problemstillingen Anonymkode: ed60b...b7e Ingen kan uansett ikke vite hvorfor din lege ikke vil henvise ditt barn Anonymkode: 13312...ab9
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2021 #5 Skrevet 18. juni 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Ingen kan uansett ikke vite hvorfor din lege ikke vil henvise ditt barn Anonymkode: 13312...ab9 Det var da voldsomt Anonymkode: ed60b...b7e
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2021 #6 Skrevet 18. juni 2021 Hør med bhg om de kan koble inn ppt? De kan dokumentere som du kan gi til fastlegen. Ppt kan ikke henvise, men kanskje det kan hjelpe på? Men det vil ta det og vil nok ikke skje før til høsten, kanskje ikke før til vinteren. Kanskje vurdere å bytte fastlege? Evt høre om bhg kan skrive et skriv dere kan gi til fastlegen? Hvis bhg har samme mistanke som dere? Anonymkode: 4b88c...fbe
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2021 #7 Skrevet 18. juni 2021 Du kommer jo med alt for lite informasjon, til at vi kan svare på det. Kanskje barnet er for lite, kanskje det er for få symptomer. Men hør med barnehagen og helsestasjonen. Anonymkode: adce5...ddd
Kaffekjerring Skrevet 18. juni 2021 #8 Skrevet 18. juni 2021 Vi fikk henvisning til BUP, men vi ble ikke hørt første gangen. Bare støttesamtaler for barn. Andre gang lege henviste hadde vi ny fastlege og en mye grundigere henvisning virket det til. Da ble vi tatt på alvor og fikk startet utredning. Hos oss er det snakl om både autisme og adhd, men ingen diagnose satt ennå. Jeg er veldig forsiktig av meg og går ofte rundt grøten hos leger, vil ikke tråkke inn på deres fagfelt og ikke vil jeg være hysterisk heller. Men de gangene jeg har tatt med grundige tanker om hva som er problemet og gått inn med et åpent, men direkte sinn så er det de gangene vi har kommet lengst. Men legen må altså ha grunnlag for å henvise og da er mitt tips å gi legen det😊
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 18. juni 2021 #9 Skrevet 18. juni 2021 Hvis du gir legen like lite informasjon som oss, så har jo ikke legen noe grunnlag å henvise på. Så hvorfor kan jeg bare gjette på. Noen forslag: ingen informasjon for ung uenig i bekymringen på bakgrunn av dine beskrivelser
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2021 #10 Skrevet 18. juni 2021 Har du gitt klart og tydelig uttrykk for hva barnet strever med og hvordan det virker inn på hverdagen? Kan hende at legen, slik h*n kjenner barnet, ikke har oppfattet noen tydelige signaler, og da må du eventuelt fortelle mer om utfordringer som merkes på andre områder. Anonymkode: 58237...ece
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2021 #11 Skrevet 18. juni 2021 Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Har du gitt klart og tydelig uttrykk for hva barnet strever med og hvordan det virker inn på hverdagen? Kan hende at legen, slik h*n kjenner barnet, ikke har oppfattet noen tydelige signaler, og da må du eventuelt fortelle mer om utfordringer som merkes på andre områder. Anonymkode: 58237...ece Jeg har fortalt grundig om våre observasjoner og hatt med rapporten fra ppt. Jeg har så klart kommet med masse informasjon til legen. Eneste legen sier er: Hvorfor ønsker vi en diagnose... Anonymkode: ed60b...b7e
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2021 #12 Skrevet 18. juni 2021 Kaffekjerring skrev (1 time siden): Vi fikk henvisning til BUP, men vi ble ikke hørt første gangen. Bare støttesamtaler for barn. Andre gang lege henviste hadde vi ny fastlege og en mye grundigere henvisning virket det til. Da ble vi tatt på alvor og fikk startet utredning. Hos oss er det snakl om både autisme og adhd, men ingen diagnose satt ennå. Jeg er veldig forsiktig av meg og går ofte rundt grøten hos leger, vil ikke tråkke inn på deres fagfelt og ikke vil jeg være hysterisk heller. Men de gangene jeg har tatt med grundige tanker om hva som er problemet og gått inn med et åpent, men direkte sinn så er det de gangene vi har kommet lengst. Men legen må altså ha grunnlag for å henvise og da er mitt tips å gi legen det😊 Så bra at dere endelig ble hørt. Men forstår virkelig ikke hvorfor det skal være så vanskelig å "bli trodd". Anonymkode: ed60b...b7e
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2021 #13 Skrevet 18. juni 2021 Jeg jobber i BUP, og her jeg bor kan PPT henvise til BUP, det må ikke gå via fastlegen. Kanskje du kan sjekke om det går hos dere også? Evt høre med helsesøster om dere kan få time på helsestasjon til lege som evt kan henvise barnet hvis det må være lege som gjør det? Anonymkode: 9ad54...0b5
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2021 #14 Skrevet 18. juni 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Jeg jobber i BUP, og her jeg bor kan PPT henvise til BUP, det må ikke gå via fastlegen. Kanskje du kan sjekke om det går hos dere også? Evt høre med helsesøster om dere kan få time på helsestasjon til lege som evt kan henvise barnet hvis det må være lege som gjør det? Anonymkode: 9ad54...0b5 Tusen takk for godt svar. Skal høre med ppt Anonymkode: ed60b...b7e
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2021 #15 Skrevet 23. juli 2021 Min lege ønsket heller ikke henvise. Jeg snakket med bhg, fikk skriftlig info at de er bekymret siden barnet ikke hadde språk. Da sendte legen henvisning, men personlig hun mente at hun ikke føler at det er noe galt med barnet. Så har vi vært i utredningen, barnet manglet et par poeng for å få diagnose og skal igjen tilbake, så det har fortsatt ikke skjedd noe endringer barnet er der den har vært tidligere, bare blitt litt bedringer og barnet og vokst litt i ett år. Anonymkode: 13a7b...ec9
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2021 #16 Skrevet 23. juli 2021 Hvor gammelt er barnet? Hos oss gikk henvisningen gjennom skolen Anonymkode: bdb6e...3dd
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2021 #17 Skrevet 23. juli 2021 Anonym bruker skrev (På 18.6.2021 den 22.18): Jeg har fortalt grundig om våre observasjoner og hatt med rapporten fra ppt. Jeg har så klart kommet med masse informasjon til legen. Eneste legen sier er: Hvorfor ønsker vi en diagnose... Anonymkode: ed60b...b7e Faktisk det sa vårt lege også noe lignende. Legen spurte meg, la oss si barnet ditt får diagnose. Så hva kan du gjøre? Det er ikke noe man kan gjøre med. - Jeg svarte da vet jeg hva som feiler mitt barn og skal prøve hjelpe så mye jeg kan, vis det trengs fortelle ungen 1 mill ganger sånn at barnet er lært opp til voksen liv. Har lest mye også, så autisme er ikke verdens undergang, ja det er kjempe vondt å høre om autisme fordi man vet aldri i hvilke grad barnet kan få denne. Men jeg tenker vis man vet tidlig da skjenner foreldrene bedre hva som feirer barnet og hjelper mye i mens barnet er liten. Jeg mistenker Autisme eller ADHD. Familien vil ikke høre noe, de stempler meg som er opptatt å sette barnet under en diagnose. Bhg sier de har ikke vært bekymret for noe annet kunn barnets språk og vi hørte at de har et par barn med høytfungerende autisme i denne bhg, som vårt barn er mere sosial og med på det fleste som de andre barn med høytfungerende autisme ikke vil være med på. I utredningen de sa ikke noe, siden barnet var 3 år og de sa det er vanskelig fordi barnet fungerer og de som har i alvorlig grad kan de sette diagnose tidlig med til sånn barn er det vanskelig. Så vi venter til barnet blir 4 år. Anonymkode: 13a7b...ec9
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2021 #18 Skrevet 23. juli 2021 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Faktisk det sa vårt lege også noe lignende. Legen spurte meg, la oss si barnet ditt får diagnose. Så hva kan du gjøre? Det er ikke noe man kan gjøre med. - Jeg svarte da vet jeg hva som feiler mitt barn og skal prøve hjelpe så mye jeg kan, vis det trengs fortelle ungen 1 mill ganger sånn at barnet er lært opp til voksen liv. Har lest mye også, så autisme er ikke verdens undergang, ja det er kjempe vondt å høre om autisme fordi man vet aldri i hvilke grad barnet kan få denne. Men jeg tenker vis man vet tidlig da skjenner foreldrene bedre hva som feirer barnet og hjelper mye i mens barnet er liten. Jeg mistenker Autisme eller ADHD. Familien vil ikke høre noe, de stempler meg som er opptatt å sette barnet under en diagnose. Bhg sier de har ikke vært bekymret for noe annet kunn barnets språk og vi hørte at de har et par barn med høytfungerende autisme i denne bhg, som vårt barn er mere sosial og med på det fleste som de andre barn med høytfungerende autisme ikke vil være med på. I utredningen de sa ikke noe, siden barnet var 3 år og de sa det er vanskelig fordi barnet fungerer og de som har i alvorlig grad kan de sette diagnose tidlig med til sånn barn er det vanskelig. Så vi venter til barnet blir 4 år. Anonymkode: 13a7b...ec9 Tidlig å sette ADHD diagnose på en 4 åring! Er en vanskelig diagnose setting på små barn! Er det slik at dere hopper rett på medisin, viss det blir diagnose. Tenk dere om Anonymkode: 03230...0d7
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2021 #19 Skrevet 23. juli 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Tidlig å sette ADHD diagnose på en 4 åring! Er en vanskelig diagnose setting på små barn! Er det slik at dere hopper rett på medisin, viss det blir diagnose. Tenk dere om Anonymkode: 03230...0d7 Det er ikke noe medisin for autisme ? Ei familie jeg skjenner har fått utredet ADHD på sin 4 år gammel barn. Jeg vil bli skjent med barnet mitt og vil vite om det noe som feiler med mitt barn. Uansett om min barn får diagnose eller ikke. Så vil jeg alltid støtte barnet mitt og hjelpe med det jeg kan. Anonymkode: 13a7b...ec9
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2021 #20 Skrevet 23. juli 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Faktisk det sa vårt lege også noe lignende. Legen spurte meg, la oss si barnet ditt får diagnose. Så hva kan du gjøre? Det er ikke noe man kan gjøre med. - Jeg svarte da vet jeg hva som feiler mitt barn og skal prøve hjelpe så mye jeg kan, vis det trengs fortelle ungen 1 mill ganger sånn at barnet er lært opp til voksen liv. Har lest mye også, så autisme er ikke verdens undergang, ja det er kjempe vondt å høre om autisme fordi man vet aldri i hvilke grad barnet kan få denne. Men jeg tenker vis man vet tidlig da skjenner foreldrene bedre hva som feirer barnet og hjelper mye i mens barnet er liten. Jeg mistenker Autisme eller ADHD. Familien vil ikke høre noe, de stempler meg som er opptatt å sette barnet under en diagnose. Bhg sier de har ikke vært bekymret for noe annet kunn barnets språk og vi hørte at de har et par barn med høytfungerende autisme i denne bhg, som vårt barn er mere sosial og med på det fleste som de andre barn med høytfungerende autisme ikke vil være med på. I utredningen de sa ikke noe, siden barnet var 3 år og de sa det er vanskelig fordi barnet fungerer og de som har i alvorlig grad kan de sette diagnose tidlig med til sånn barn er det vanskelig. Så vi venter til barnet blir 4 år. Anonymkode: 13a7b...ec9 Det er helt vilt at en lege kan si noe sånt. Autisme kan ikke behandles per se, men det finnes veldig gode programmer (tioba/EIBI) som kan brukes, og jo yngre barnet er ved oppstart, jo bedre. Anonymkode: 273e6...e88
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2021 #21 Skrevet 23. juli 2021 Anonym bruker skrev (På 18.6.2021 den 22.22): Jeg jobber i BUP, og her jeg bor kan PPT henvise til BUP, det må ikke gå via fastlegen. Kanskje du kan sjekke om det går hos dere også? Evt høre med helsesøster om dere kan få time på helsestasjon til lege som evt kan henvise barnet hvis det må være lege som gjør det? Anonymkode: 9ad54...0b5 Alle PPT skal kunne henvise til BUP, det skal være to veier inn; lege og PPT. Anonymkode: 273e6...e88
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2021 #22 Skrevet 24. juli 2021 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Alle PPT skal kunne henvise til BUP, det skal være to veier inn; lege og PPT. Anonymkode: 273e6...e88 Har aldri hørt at ppt kan henvise Anonymkode: ed60b...b7e
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2021 #23 Skrevet 24. juli 2021 Ingen her kan da vite hvorfor din lege ikke vil henvise? Hvordan i himmelens navn tror du folk skal kunne svare på dette? Dette forumet er så merkelig til tider. Tror folk virkelig at man kan svare på det her inne? Anonymkode: f3bd3...9ba
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2021 #24 Skrevet 24. juli 2021 Anonym bruker skrev (11 timer siden): Det er ikke noe medisin for autisme ? Ei familie jeg skjenner har fått utredet ADHD på sin 4 år gammel barn. Jeg vil bli skjent med barnet mitt og vil vite om det noe som feiler med mitt barn. Uansett om min barn får diagnose eller ikke. Så vil jeg alltid støtte barnet mitt og hjelpe med det jeg kan. Anonymkode: 13a7b...ec9 Jeg er faktisk enig med legen din. Du virker veldig opptatt av å få merkelapp på ungen. Dersom det ikke er noe dere trenger hjelp av Bup med så ser jeg ikke behovet. En diagnose som dette blir barnet aldri kvitt. Anonymkode: 0c74d...a30
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 24. juli 2021 #25 Skrevet 24. juli 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg er faktisk enig med legen din. Du virker veldig opptatt av å få merkelapp på ungen. Dersom det ikke er noe dere trenger hjelp av Bup med så ser jeg ikke behovet. En diagnose som dette blir barnet aldri kvitt. Anonymkode: 0c74d...a30 Men nå er det vel heller ikke noe mål om å kvitte seg med satt diagnose, men heller å kunne jobbe mer målrettet med den diagnosen som evt blir satt. For at barnet skal få best mulig hjelp og tilrettelegging i skole og barnehage bør rette diagnosen settes, fordi man vet endel om hvilke tiltak som fungerer best til hvilke diagnoser. Det er veldig fort å tenke at ungen bare er vrang og trassig om man ikke vet bedre, så å jobbe med diagnosen, og ikke mot, er absolutt en fordel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå