Anonym bruker Skrevet 18. juni 2021 #1 Skrevet 18. juni 2021 Jeg lurer på om det er litt ulike definisjoner ute og går, eller om folk blander det sammen med utadvendt og innadvendt? For meg er dette to ulike ting i hvert fall. Altså, det er nok mer vanlig å være både innadvendt og introvert enn innadvendt og ekstrovert, men det kan skje. Selv er jeg helt klart introvert i all hovedsak. Jeg blir sliten av sosialt samvær, liker meg ikke ute på byen eller store fester og må alltid hvile litt etter familiebesøk osv. Likevel er jeg også veldig utadvendt. Jeg liker å være sosial, så lenge det ikke er for mange om gangen (og selv om jeg blir sliten av det), har veldig lett for å bli kjent med folk og kan snakke med omtrent hvem det skal være, er rett og slett skikkelig god på small talk. Er det jeg som roter med begrepene, eller er det flere som kjenner seg igjen? Anonymkode: fc137...cb9
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2021 #2 Skrevet 18. juni 2021 Jeg er også introvert og utadvendt. Jeg kan snakke med alle, men deler lite av personlige ting, og blir sliten av det. Anonymkode: e7746...0ad
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2021 #3 Skrevet 18. juni 2021 Introvert er slike som liker å være alene, ekstrovert liker seg blandt folk. Men jeg hater at folk skal henge seg så opp i alt. Jeg har Asperger og er såklart ganske introvert. Jeg trodde det var vi som måtte sette ting i bås, men det ser ut til at samfunnet har samme syken. Jeg liker ikke sette denne tittelen på noen. For jeg kan være ekstrovert i forhold til noen, og introvert blandt noen. Anonymkode: 9b296...a7a
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2021 #4 Skrevet 18. juni 2021 Anonym bruker skrev (50 minutter siden): Introvert er slike som liker å være alene, ekstrovert liker seg blandt folk. Det er helt feil. Både introverte og ekstroverte kan være utadvendte (trives blant folk). Forskjellen er at ekstroverte samler energi av å være med folk, mens introverte bruker opp energien på å være sammen med folk og må bruke tid alene for å komme seg etterpå. Anonym bruker skrev (52 minutter siden): Jeg er også introvert og utadvendt. Jeg kan snakke med alle, men deler lite av personlige ting, og blir sliten av det. Anonymkode: e7746...0ad Samme her. Anonymkode: c4c50...479
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2021 #5 Skrevet 18. juni 2021 Folk bruker disse begrepene forskjellig. Jeg er ikke ute etter å si at noen har rett eller noen tar feil. Så ikke tro at jeg retter på noen, det gjør jeg ikke. Men det er en del forvirring rundt hva begrepene betyr. Begrepene oppsto med han som folk som tar psykologilære på universitetet ikke får lære om, selv om han jobbet sammen med Freud, som det jo blir lært veldig mye om ("dette er hva Freud sa, som er tilbakevist, og dette sa Freud, som er tilbakevist, og Freud sa dette også som også er tilbakevist"), mannen som tydet drømmer (ja da, det gjorde Freud også, gutten i ilden er jo et glimrende eksempel, vet du hva mer gutten i ilden er et glimrende eksempel på? at Freud tok feil. Faren drømte jo ikke om gutten som et eller annet undertrykket ved sin seksualitet, altså dreide ikke alt seg om noe seksuelt, så Freud undergrov sine egne teorier der, men samme det), mannen som mente at vi alle bærer en maske, Carl Gustaf Jung. Jung brukte ekstrovert om en som stolte mer på det utenfor seg selv, stolte mer på andre, stolte mer på omgivelsene sine, enn seg selv. En introvert var altså omvendt, en som stolte mer på seg selv enn på omgivelsene. Det er her begrepene stammer fra. Men i og med at det ikke er slik begrepene brukes mer så blir det en del forvirring. Anonymkode: ee689...580
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2021 #6 Skrevet 18. juni 2021 Jeg er introvert og ekstremt utadvendt når jeg først er med andre. Men pga at Keg bruker så mye tid på å samle meg opp igjen så velger jeg å ikke tilbringe veldig mye tid på sosiale sammenkomster. Anonymkode: cdb02...70c
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2021 #7 Skrevet 18. juni 2021 Jeg var overbevist om at jeg var introvert tidligere. Har alltid vært høysensitiv, og hørte en eller annen gang at da er man også automatisk introvert. Noe jeg trodde på siden jeg som barn var ekstremt sjenert, plagsomt sjenert. Som voksen har jeg jobbet med eget selvbilde og selvtillit, og da jeg tok en test for noen år siden kom jeg ganske høyt på det å være ekstrovert, men samtidig også høysensitiv. Det er visstnok ikke den vanligste kombinasjonen, men tydeligvis mulig. Og når jeg leste mer om det så fant jeg ut at det stemte med hvordan jeg er som voksen. Jeg er utadvendt, får energi av å møte folk, men samtidig tar jeg inn såpass mye at jeg etterpå trenger tid i ro til å hente meg inn igjen. Anonymkode: 02a61...b1e
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2021 #8 Skrevet 18. juni 2021 Ja, man bruker nok begrepene forskjellig. Jeg beskriver meg selv som introvert og innadvendt, i og med at jeg ikke har så stort behov for å prate og dele mitt private liv med andre, i tillegg til at jeg lader opp på egen hånd. Men jeg er også opptatt av andres liv, og liker godt å høre om og høre fra andre 🙂 Anonymkode: 974e2...0f4
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2021 #9 Skrevet 18. juni 2021 Alle mennesker er vel i utgangspunktet sosiale vesener som liker og er avhengig av kontakt med andre, derfor kan ikke hvorvidt man liker å være sosial brukes for å definere ekstroversjon/introversjon. Jeg har også hørt at det handler om hvordan man lader opp, introverte lader opp hovedsaklig alene mens ekstroverte lader opp ved å være sammen med andre. utadvent/innadvent er noe annet og handler mer om hvor omgjengelig og åpen man er. Man kan fint være introvert og utadvent Anonymkode: 44ac4...beb
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2021 #10 Skrevet 18. juni 2021 Jeg tror det kommer an på dagligtale vs fagspråk. Introvert/innadvent og ekstrovert/utadvent er synonymer, men de brukes i litt forskjellige sammenhenger. https://snl.no/introvert#:~:text=Introvert%2C introversjon%2C innadvendthet%2C er,eller det å være ekstrovert. Anonymkode: 2198a...1fb
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2021 #11 Skrevet 18. juni 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jung brukte ekstrovert om en som stolte mer på det utenfor seg selv, stolte mer på andre, stolte mer på omgivelsene sine, enn seg selv. En introvert var altså omvendt, en som stolte mer på seg selv enn på omgivelsene. Men det er jo nettopp slik man bruker disse i dag. Man behøver enten tid sammen med andre for å hente energi eller med seg selv for å hente energi, men dette med energi handler da til syvende og sist om hvem man stoler mest på. En introvert stoler mer på seg selv, en ekstrovert stoler mer på andre. Anonymkode: c4c50...479
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2021 #12 Skrevet 18. juni 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Men det er jo nettopp slik man bruker disse i dag. Man behøver enten tid sammen med andre for å hente energi eller med seg selv for å hente energi, men dette med energi handler da til syvende og sist om hvem man stoler mest på. En introvert stoler mer på seg selv, en ekstrovert stoler mer på andre. Anonymkode: c4c50...479 Dette er definisjoner som jeg hverken har hørt brukt om introvert/ekstrovert, eller kjenner meg igjen i. Da jeg var overbevist om at jeg var klassisk introvert var jeg mye usikker, etter at jeg ble trygg på meg selv og min ekstroverte side kom frem begynte jeg også å stole langt mer på meg selv. Noen over skriver også at man som ekstrovert har behov for å dele mye av sitt privatliv med andre, og det trenger heller ikke stemme. Det er ingen automatikk i at en ekstrovert deler mer privat enn en introvert til nye mennesker. Nære venner antar jeg begge kategoriene deler en del privat med. Jeg tror man skal være litt forsiktig med å gjøre disse begrepene til absolutte verdier/definisjoner, for det er mange grader av det. Som jeg selv har erfart så kan det også endre seg gjennom livet hvilke sider som er mer fremtredende, og jeg har også sett at personer som har sett på seg selv som ekstroverte har blitt mest introverte etter større livspåkjenninger. Fordelen med å se på disse begrepene som mer flytende er at man heller ikke trenger å bli stemplet som det ene eller det andre, spesielt er det kanskje viktig for de som tror de er veldig introverte, mens det kanskje egentlig bunner i dårlige erfaringer og dårlig selvbilde/selvtillit, mer enn egentlig personlighetstrekk. Uansett spennende å se hvor forskjellig man kan tolke forholdsvis vanlige begreper - det gir jo utfordringer ved at det kan skape misforståelser. Anonymkode: 02a61...b1e
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2021 #13 Skrevet 18. juni 2021 Jeg er sikkert både introvert og innadvendt, og har Add 😉. Anonymkode: 44db1...a14
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2021 #14 Skrevet 18. juni 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Dette er definisjoner som jeg hverken har hørt brukt om introvert/ekstrovert, eller kjenner meg igjen i. Det går bra Anonymkode: c4c50...479
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2021 #15 Skrevet 18. juni 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Dette er definisjoner som jeg hverken har hørt brukt om introvert/ekstrovert, eller kjenner meg igjen i. Anonymkode: 02a61...b1e Værsågodogles. https://no.wikipedia.org/wiki/Introversjon_og_ekstroversjon Anonymkode: ee689...580
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2021 #16 Skrevet 18. juni 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Fordelen med å se på disse begrepene som mer flytende er at man heller ikke trenger å bli stemplet som det ene eller det andre, spesielt er det kanskje viktig for de som tror de er veldig introverte, mens det kanskje egentlig bunner i dårlige erfaringer og dårlig selvbilde/selvtillit, mer enn egentlig personlighetstrekk. Mitt inntrykk er at de introverte er de absolutt mest populære, og at de oppleves som langt mer selvstendige, intelligente og interessante. Så at det er en belastet tittel, synes jeg blir litt feil å si. Det er som om man skulle måtte være forsiktig med å kalle mennesker for intelligente eller interessante. Anonymkode: c4c50...479
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2021 #17 Skrevet 18. juni 2021 Folk tenker og analyserer alt for mye. Om man er sånn eller slik spiller da virkelig ingen rolle? Anonymkode: 961dd...c0d
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2021 #18 Skrevet 18. juni 2021 Virker til å også være forskjell på hvordan man definerer innadvendt(en del er jo klar over at de er utadvendte). Jeg ville som sagt definert meg selv som innadvendt fordi jeg har lite "pratebehov" og driver bare med small talk når jeg føler at jeg er nødt til det, for andres skyld, men det virker som om noen mener at innadvendt, da er man mer opptatt av sitt eget enn av andre, Anonymkode: 974e2...0f4
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2021 #19 Skrevet 18. juni 2021 Er det ikke mer typisk ekstrovert å dele sitt indre liv med flere mennesker enn det introverte gjør? Trenger ikke å bety at ekstroverte oversharer eller deler pinlige detaljer. Anonymkode: 974e2...0f4
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2021 #20 Skrevet 18. juni 2021 Anonym bruker skrev (28 minutter siden): Værsågodogles. https://no.wikipedia.org/wiki/Introversjon_og_ekstroversjon Anonymkode: ee689...580 Litt usikker på hvorfor du kom med denne linken til det jeg svarte anonym 479? Jeg svarte at jeg ikke kjente igjen definisjonen 479 kom med, nemlig denne: "En introvert stoler mer på seg selv, en ekstrovert stoler mer på andre." Har heller ikke hørt andre definere ekstroverte og introverte slik. Linken du viser til påstår heller ikke dette. Om noe så sier linken din nesten det stikk motsatte. Men dette viser vel noe av problemet med slike diskusjoner på et slikt forum. Man diskuterer ulike begreper uten egentlig å ha blitt enig i hvordan man definerer begrepene, og da åpner det for uenigheter og misforståelser og forbisnakking. Anonymkode: 02a61...b1e
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2021 #21 Skrevet 18. juni 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Litt usikker på hvorfor du kom med denne linken til det jeg svarte anonym 479? Jeg svarte at jeg ikke kjente igjen definisjonen 479 kom med, nemlig denne: "En introvert stoler mer på seg selv, en ekstrovert stoler mer på andre." Har heller ikke hørt andre definere ekstroverte og introverte slik. Linken du viser til påstår heller ikke dette. Om noe så sier linken din nesten det stikk motsatte. Men dette viser vel noe av problemet med slike diskusjoner på et slikt forum. Man diskuterer ulike begreper uten egentlig å ha blitt enig i hvordan man definerer begrepene, og da åpner det for uenigheter og misforståelser og forbisnakking. Anonymkode: 02a61...b1e Antageligvis fordi mitt svar som du siterte meg på, var til den du siterer nå. Jeg hadde aldri hørt om det før, men det passet perfekt til hvordan jeg og min omgangskrets benytter begrepene. Du må nesten lese tråden i sin helhet for å se hvor de ulike svarene passer inn. Anonymkode: c4c50...479
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2021 #22 Skrevet 18. juni 2021 Anonym bruker skrev (33 minutter siden): Værsågodogles. https://no.wikipedia.org/wiki/Introversjon_og_ekstroversjon Anonymkode: ee689...580 Interessant - takk Anonymkode: c4c50...479
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2021 #23 Skrevet 18. juni 2021 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Folk bruker disse begrepene forskjellig. Jeg er ikke ute etter å si at noen har rett eller noen tar feil. Så ikke tro at jeg retter på noen, det gjør jeg ikke. Men det er en del forvirring rundt hva begrepene betyr. Begrepene oppsto med han som folk som tar psykologilære på universitetet ikke får lære om, selv om han jobbet sammen med Freud, som det jo blir lært veldig mye om ("dette er hva Freud sa, som er tilbakevist, og dette sa Freud, som er tilbakevist, og Freud sa dette også som også er tilbakevist"), mannen som tydet drømmer (ja da, det gjorde Freud også, gutten i ilden er jo et glimrende eksempel, vet du hva mer gutten i ilden er et glimrende eksempel på? at Freud tok feil. Faren drømte jo ikke om gutten som et eller annet undertrykket ved sin seksualitet, altså dreide ikke alt seg om noe seksuelt, så Freud undergrov sine egne teorier der, men samme det), mannen som mente at vi alle bærer en maske, Carl Gustaf Jung. Jung brukte ekstrovert om en som stolte mer på det utenfor seg selv, stolte mer på andre, stolte mer på omgivelsene sine, enn seg selv. En introvert var altså omvendt, en som stolte mer på seg selv enn på omgivelsene. Det er her begrepene stammer fra. Men i og med at det ikke er slik begrepene brukes mer så blir det en del forvirring. Anonymkode: ee689...580 Kristus gråt. Anonymkode: 07d22...27b
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2021 #24 Skrevet 18. juni 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Antageligvis fordi mitt svar som du siterte meg på, var til den du siterer nå. Jeg hadde aldri hørt om det før, men det passet perfekt til hvordan jeg og min omgangskrets benytter begrepene. Du må nesten lese tråden i sin helhet for å se hvor de ulike svarene passer inn. Anonymkode: c4c50...479 Jeg leste linken to ganger før jeg svarte den som la ut linken, og det du skrev først, det står ikke i den linken. Det er nærmere det motsatte som står. Anonymkode: 02a61...b1e
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2021 #25 Skrevet 18. juni 2021 Anonym bruker skrev (45 minutter siden): Jeg leste linken to ganger før jeg svarte den som la ut linken, og det du skrev først, det står ikke i den linken. Det er nærmere det motsatte som står. Anonymkode: 02a61...b1e Ja, og hva så? Ser du ikke ironien i at du påstår at det vi sier, altså at ekstroverte er mer avhengig av andres mening, ikke stemmer, samtidig som du tydeligvis ikke evner å tro på deg selv i denne saken? Anonymkode: c4c50...479
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå