Gå til innhold

Hurra, vi skal på ferie til utlandet!!

Anbefalte innlegg

mamma til adhd gutt<3 skrev (Akkurat nå):

Jeg husker når de gode gamle reisekatalogene var det man hadde å drømme i . Hele vinteren ble brukt til å bla og drømme seg bort. Det var tider det! Før internett 😊. Jeg er bare glad alle ikke skal samme sted jeg. Sjeleglad hvis de eneste jeg hører som snakker norsk er mine egne 😅

Det var også fint, men Google og en flaske god vin på kjøkkenbordet en uværsdag er også ganske så flott 😊. Elsker å sette sammen ferie selv, ta fly, tog, kjøre litt og bo forskjellige steder i løpet av ferien, oppleve litt!!

Anonymkode: 3f98b...4d5

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det var også fint, men Google og en flaske god vin på kjøkkenbordet en uværsdag er også ganske så flott 😊. Elsker å sette sammen ferie selv, ta fly, tog, kjøre litt og bo forskjellige steder i løpet av ferien, oppleve litt!!

Anonymkode: 3f98b...4d5

Helt enig ! Akkurat i år ville jeg ha fullstendig trygghet og ha selskap i ryggen med alt det innebærer . Så bestilte charter. Det vil si ; bestilte den billigste turen jeg fant ( billigste hotellet) og leier hus utenom. Huset leier vi til vennepris så totalt går det veldig fint. Vil helst ikke være på hotell nå. 

mamma til adhd gutt<3 skrev (4 timer siden):

Helt enig ! Akkurat i år ville jeg ha fullstendig trygghet og ha selskap i ryggen med alt det innebærer . Så bestilte charter. Det vil si ; bestilte den billigste turen jeg fant ( billigste hotellet) og leier hus utenom. Huset leier vi til vennepris så totalt går det veldig fint. Vil helst ikke være på hotell nå. 

Nei men til syden må du. 

Anonymkode: 2e20a...ff8

mamma til adhd gutt<3 skrev (18 timer siden):

Jeg tror de som mener det er egoisme sier det rent prinsipielt . At reiser man nå så er man egoist , enten det er til blodrøde land eller irrgrønne land med mindre smitte enn vi selv har. Det handler ikke om hvor farlig eller ikke farlig det er virket det som. Å reise innlands til områder med høyere smitte enn til områder med lavere smitte enn vi har i Norge synes å være innafor .. forstå det den som kan 

Du tror feil, du kan spare deg for å tolke og tro hva andre mener. 

Jeg kan godt vente på vaksine slik at risikogrupper og helsepersonell blir vaksinert først, men jeg synes særs lite om at det så benyttes til å risikere at vi som venter må godta unødige utbrudd fordi man på liv og død må ut å farte akkurat nå. I kommunen vår ble videregående stengt ned flere uker grunnet smitte med mutert virus etter en familie reiste til utlandet. Deltaviruset i Færder stammer fra utenlandsreise. 

Så beklager at ikke jeg hyller folk som åpner opp for å gjøre tilsvarende i sine hjemkommuner. Du skjønner, vi venter vi, for å beskytte andre. Ville vært trivelig om det gikk begge veier. Ikke sikkert jeg går stille i dørene neste gang, hvis det å møte opp på jobb og skole kommer i andre rekke. 

Anonymkode: 8ec5a...96c

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Du tror feil, du kan spare deg for å tolke og tro hva andre mener. 

Jeg kan godt vente på vaksine slik at risikogrupper og helsepersonell blir vaksinert først, men jeg synes særs lite om at det så benyttes til å risikere at vi som venter må godta unødige utbrudd fordi man på liv og død må ut å farte akkurat nå. I kommunen vår ble videregående stengt ned flere uker grunnet smitte med mutert virus etter en familie reiste til utlandet. Deltaviruset i Færder stammer fra utenlandsreise. 

Så beklager at ikke jeg hyller folk som åpner opp for å gjøre tilsvarende i sine hjemkommuner. Du skjønner, vi venter vi, for å beskytte andre. Ville vært trivelig om det gikk begge veier. Ikke sikkert jeg går stille i dørene neste gang, hvis det å møte opp på jobb og skole kommer i andre rekke. 

Ok, hvilken etnisitet hadde denne familien?

Anonymkode: d8c39...13e

Annonse

Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Hva i alle dager har det å si? De tok med seg smitten inn i landet etter en reise. Enkelt og greit. Disse reisene alle bare «mååååå» på. 

Anonymkode: 2e20a...ff8

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Smitten kom fra noen som hadde vært i Sverige. Vil tro det er etnisk nordmenn på flesk- og sprithandel 

Anonymkode: 62af6...523

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Smitten kom fra noen som hadde vært i Sverige. Vil tro det er etnisk nordmenn på flesk- og sprithandel 

Ja, forstod det som utbruddet i Færder stammet fra en sverigetur. Utbruddet i kommunen her var før de åpnet grensen igjen. Familien fikk fullføre karantene hjemme, testet positivt på dag 11. I utgangspunktet burde det da vært mulig å slå ned utbruddet, men det spredte seg såpass at videregående ble stengt og kommunen endte på 5B i flere uker. 

Det viser hvor fort dette kan gå galt. Fatter ikke at de åpner opp uten karantene når de knapt har passert 30% vaksinerte. 

Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Ja, forstod det som utbruddet i Færder stammet fra en sverigetur. Utbruddet i kommunen her var før de åpnet grensen igjen. Familien fikk fullføre karantene hjemme, testet positivt på dag 11. I utgangspunktet burde det da vært mulig å slå ned utbruddet, men det spredte seg såpass at videregående ble stengt og kommunen endte på 5B i flere uker. 

Det viser hvor fort dette kan gå galt. Fatter ikke at de åpner opp uten karantene når de knapt har passert 30% vaksinerte. 

Men det hjelper ikke mye med karantene hvis folk ikke tester positivt før dag 11.

Anonymkode: 8622b...e76

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Men det hjelper ikke mye med karantene hvis folk ikke tester positivt før dag 11.

Anonymkode: 8622b...e76

I utgangspunktet burde dette gått bra, slipper ut av karantene på 10 dag og får beskjed om positiv test på dag 11. Det burde ikke vært en utfordring å sette folk i ventekarantene tidsnok før smitten spredte seg, hvis alle er ærlige og overholder karantene. I dette tilfellet testet vedkommende negativt på første testen. Da forstår man hvor sårbart dette faktisk er. Åpne grenser hvor ikke man må teste (gjelder fra 24.juni) og slipper karantene. Gjett hva som skjer denne høsten. 

Annonse

Anonym bruker skrev (På 20.6.2021 den 13.11):

Feil!!! Står nå i VG at vedkommende kom fra et land utenfor Europa 🙄

• Opprett ny...