Gå til innhold

Hurra, vi skal på ferie til utlandet!!

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Egoisme snille jeg ikke kalt det, hvis man tar forhåndsregler. Turistnæringen livnærer mange familier! Som i min familie, er begge voksne fullvaksinert. Og hadde vi hatt barna hjemme i karantene hjemme i ti dager etterpå (uansett om det er opplagt), så hadde vi ikke ført noe smitte videre (lav sannsynlighet). Nå skal vi feriere i Norge i år. Men ser ikke andre som velger annet, som egoistiske. 

Men jeg ville også vurdert landet vi skulle til. For eksempel er Frankrike sitt helsesystem overbelastes. Så selv om det ikke dreier seg om covid, så kan andre ting skje. Og da er det greit å vite at helsesystemet er oppe og går.

God ferie til alle. Både i Norge og utland! Og husk å bry seg om andre, ikke bry seg med...

Anonymkode: 30343...48e

Godt sagt :)

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

Du gjør altså kun det som er best for samfunnet til enhver tid? Tviler. 

Anonymkode: 62f0f...3e3

Har jeg skrevet det noe sted? Har jeg skrevet at jeg aldri gjør noe egoistisk? 

Å reise nå på tampen av en pandemi er egoistisk, uansett hvordan man vrir og vrenger på det. Tar man det valget bør man jo kunne stå for det. Eller mener du at det å reise på ferietur er en uselvisk handling?

mamma til adhd gutt<3 skrev (1 time siden):

Med den logikken er det meste egoistisk . Sånn gidder ikke jeg å se på livet . Gjør det ditt liv bedre med det fokuset så er jo det fint det , men heldigvis er vi forskjellige 😊

Du skjønner jo ikke premissene for diskusjonen. Å reise på ferie nå er en egoistisk handling. Eller mener du også at det er uselvisk? Reis gjerne, men stå i det minste for valgene og risikoen. 

Anonymkode: 4b979...f69

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Har jeg skrevet det noe sted? Har jeg skrevet at jeg aldri gjør noe egoistisk? 

Å reise nå på tampen av en pandemi er egoistisk, uansett hvordan man vrir og vrenger på det. Tar man det valget bør man jo kunne stå for det. Eller mener du at det å reise på ferietur er en uselvisk handling?

Du skjønner jo ikke premissene for diskusjonen. Å reise på ferie nå er en egoistisk handling. Eller mener du også at det er uselvisk? Reis gjerne, men stå i det minste for valgene og risikoen. 

Vi reiser ikke på ferie. Vi reiser for å besøke syke foreldre som mine barn ikke har sett siden 2019. Mener du at det er egoistisk av meg å tilrettelegge slik at besteforeldre får se barnebarna sine? Sist jeg sjekket, måtte fullvaksinerte fra utlandet på karantenehotell. Det tåler ikke besteforeldrene her. Så nei, vi reiser ikke på ferie. 

Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Reis! Kos deg! Det et ikke større sjanse for å bli smittet av korona der enn andre steder. Lev livet, treff familien, vær lykkelig! 🥰

Anonymkode: 7b747...d92

Sånn tenker jeg også, 🙂, bor i Stavanger og her har vi mye smitte akkurat nå. Avstand, ikke gå ut selv med milde symptomer og god hygiene er det viktigste synes jeg. Da er det det samme om du er på feriehuset ditt i Spania eller i en fullstappet dyrepark i Norge. Men det er bare min mening. 

Anonymkode: 97d47...fa1

mamma til adhd gutt<3 skrev (2 timer siden):

Det helt greit. Så lenge man følger gitte regler der man er så er det helt greit å reise. Folk må gjerne kalle det egoisme hvis de ønsker det , men jeg bryr meg virkelig ikke om hva folk måtte mene. Jeg synes heller ikke at noen bør føle på at de må rettferdiggjøre valgene sine for noen som helst. Reiser man trygt , følger alle regler og generelt holder seg oppdatert og tar høyde for endringer så ønsker jeg absolutt alle god tur. Enten de reiser til Alta eller Altea. 

Hadde du ikke brydd deg om hva andre synes, så hadde du vel ikke forsvart deg selv med nebb og klør hele tiden.

Anonymkode: 8622b...e76

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Vi reiser ikke på ferie. Vi reiser for å besøke syke foreldre som mine barn ikke har sett siden 2019. Mener du at det er egoistisk av meg å tilrettelegge slik at besteforeldre får se barnebarna sine? Sist jeg sjekket, måtte fullvaksinerte fra utlandet på karantenehotell. Det tåler ikke besteforeldrene her. Så nei, vi reiser ikke på ferie. 

Jeg har ikke skrevet noe sted at du reiser på ferie? Hvorfor blander du deg inn i andre diskusjoner?

Det er egoistisk å reise nå, ja. Så får hver og en ta en vurdering om nytten trumfer egoismen. Når man setter egoet (sin og familiens) beste over samfunnets beste, er man egoistiske. Selv om man føler at man har en god grunn. 

Annonse

På hvilken måte blir egentlig de som besøker familie i utlandet, eller ser til hyttene sine i utlandet, de store synderne? Er det virkelig de som sprer mest smitte blant folk flest? Det ser nemlig ikke slik ut i forhold til statistikken.

For eksempel er smitten stigende i Stavanger. Smitten stiger IKKE fordi folk reiser til utlandet, men fordi folk drar på utesteder. Likevel er det ingen, INGEN, innlagte på sykehus her.

Om noen skulle dra på ferie til utlandet, vil de jo måtte ta karantenen sin i etterkant. Om de blir smittet, vil de jo da ikke smitte videre. Hva er så problemet? Hvor er egoismen som det ropes om? 

Anonymkode: 3979f...eef

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

På hvilken måte blir egentlig de som besøker familie i utlandet, eller ser til hyttene sine i utlandet, de store synderne? Er det virkelig de som sprer mest smitte blant folk flest? Det ser nemlig ikke slik ut i forhold til statistikken.

For eksempel er smitten stigende i Stavanger. Smitten stiger IKKE fordi folk reiser til utlandet, men fordi folk drar på utesteder. Likevel er det ingen, INGEN, innlagte på sykehus her.

Om noen skulle dra på ferie til utlandet, vil de jo måtte ta karantenen sin i etterkant. Om de blir smittet, vil de jo da ikke smitte videre. Hva er så problemet? Hvor er egoismen som det ropes om? 

Jeg tror de som mener det er egoisme sier det rent prinsipielt . At reiser man nå så er man egoist , enten det er til blodrøde land eller irrgrønne land med mindre smitte enn vi selv har. Det handler ikke om hvor farlig eller ikke farlig det er virket det som. Å reise innlands til områder med høyere smitte enn til områder med lavere smitte enn vi har i Norge synes å være innafor .. forstå det den som kan 

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

De fleste som er innlagt med korona har vært i utlandet. 

mamma til adhd gutt<3 skrev (Akkurat nå):

Jeg tror de som mener det er egoisme sier det rent prinsipielt . At reiser man nå så er man egoist , enten det er til blodrøde land eller irrgrønne land med mindre smitte enn vi selv har. Det handler ikke om hvor farlig eller ikke farlig det er virket det som. Å reise innlands til områder med høyere smitte enn til områder med lavere smitte enn vi har i Norge synes å være innafor .. forstå det den som kan 

Jeg må si at det blir bra for forumet om du får tatt den helsikkens hellasturen som vi har hørt om daglig fra januar-februar! Du store verden for et gnål!

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg må si at det blir bra for forumet om du får tatt den helsikkens hellasturen som vi har hørt om daglig fra januar-februar! Du store verden for et gnål!

Heldigvis har forumet en blokkeringsfunksjon 😊. Sånn hvis du ikke vil se det jeg skriver liksom! 

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Vet du dette eller antar du det? Igjen, i Stavanger er det ingen innlagte. Dermed kan jo ikke dette være et stort problem? Det viser jo også at vaksinen fungerer.

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Smitten kommer fordi noen først drar til utlandet og så er e ikke nøye i karantenen. Man blir ikke smittet av å være tett på folk i seg selv, men av å være tett på smittede.

De fleste som kommer med smitte fra utlandet smitter bare sin egen familie, men noen har ikke tatt det med karantene så nøye og dermed klart å sette i gang ganske lange smittekjeder som smittesporerene bruker lang tid på å få oversikt over.

Anonymkode: 3827d...a74

Annonse

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Det stemmer ikke

342 av 1733 sykehusinnlagte covidpasienter har oppgitt til sykehuspersonalet at de hadde vært utenlands i perioden da de kan ha blitt coronasmittet. Det viser en analyse fra Norsk intensiv- og pandemiregister (NIPaR).

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/M3z8Mm/sykehusinnleggelser-hver-femte-covid-pasient-hadde-vaert-utenlands

mamma til adhd gutt<3 skrev (8 minutter siden):

Å spore opp smitte, og dermed kunne stoppe smittekjeder er mye enklere ved innenlandsreiser. Hvis du blir smittet mens du er i Hellas eller Frankrike er det lite sansynlig at smittesporerene der klarer å spore deg opp og når du kommer hjem vil det ikke være noen her som har oversikt over hvem du har vært nærkontakt med. Hvis moen av dine nærkontakter skulle vise seg å være smittet er det lite sansynelig at du blir sendt i karantene.

I tillegg fører reising til at nye mutasjoner spres og at en person kan smittes av to ulike mutasjoner. Det vil igjen gi økt frare for nye og mer alvorlige varianter.

Forstår du det bedre nå?

Anonymkode: 3827d...a74

Heldigvis har forumet en blokkeringsfunksjon 😊. Sånn hvis du ikke vil se det jeg skriver liksom! 

Ja, Gud forby at du skulle begrense deg litt. 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Ja, Gud forby at du skulle begrense deg litt. 

Du deltar i en tråd om reising . Du kan selv både velge å delta i reisetråder og i å lese det jeg deltar med. Ditt valg begge deler. Det er vel tross alt bedre at DU unngår det som irriterer deg enn å be andre begrense seg? Når du står fritt til å ta det valget for deg selv? Uansett… nå stopper jeg denne avsporingen her og vil bare si at hverken du eller andre får bestemme hva eller hvor mye jeg deler av noe. Så lenge man følger forumets regler så er det heldigvis fritt frem. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det stemmer ikke

342 av 1733 sykehusinnlagte covidpasienter har oppgitt til sykehuspersonalet at de hadde vært utenlands i perioden da de kan ha blitt coronasmittet. Det viser en analyse fra Norsk intensiv- og pandemiregister (NIPaR).

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/M3z8Mm/sykehusinnleggelser-hver-femte-covid-pasient-hadde-vaert-utenlands

Ok, da husker jeg feil. Takk for oppklaring 👍🏼

mamma til adhd gutt<3 skrev (13 minutter siden):

Du deltar i en tråd om reising . Du kan selv både velge å delta i reisetråder og i å lese det jeg deltar med. Ditt valg begge deler. Det er vel tross alt bedre at DU unngår det som irriterer deg enn å be andre begrense seg? Når du står fritt til å ta det valget for deg selv? Uansett… nå stopper jeg denne avsporingen her og vil bare si at hverken du eller andre får bestemme hva eller hvor mye jeg deler av noe. Så lenge man følger forumets regler så er det heldigvis fritt frem. 

Ikke meg du svarer, men det er litt kjedelig at mange av trådene du deltar i, på en eller annen måte ender med å handle om deg. Kanskje du skulle ta det til deg litt.

Jada, for all del, kjør på. Jeg sier bare at det skal bli deilig når du får kommet deg på den turen din! 

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Sånn, der var billetter til Louvre og Eiffeltårnet  bestilt, deilig å kunne planlegge litt, bestilte togbilletter i går 😎

Smitten synker i hele EU/EØS, er det ikke deilig!

Anonymkode: 3f98b...4d5

Den planleggingen er halve gleden❤️

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Sorry, men det er virkelig ikke 2 år siden påsken 2020, det er ca 1 år og 2 mnd bare🙈😂 Men skjønner det føles som flere år, reis til Danmark og kos dere 👍🏻 Ikke mer farlig det enn annet. 

Anonymkode: 7908b...0c4

Påsken 2020 ble som jeg skrev avlyst. Julen 2019 feiret de i Danmark, 2020 var egentlig året de skulle hit. De feirer annenhver år hos oss og i Danmark. Det vil si at vi dessverre ikke har sett hverandre siden september 2019, noe som snart er to år siden. 

Anonymkode: 7868f...afd

mamma til adhd gutt<3 skrev (2 minutter siden):

Den planleggingen er halve gleden❤️

Helt enig, bestilte flybilletter og hotell tidlig i vår, som kan avbestilles. Men godt å begynne å planlegge litt mer i dybden, for å si det sånn 😊. Europa åpner opp og økonomiene startet opp igjen, det bør være noe å glede seg over, FHI sier at der er greit og det holder for meg, trenger ikke å høre på negative anonyme. Men de må bare bli i Norge, hit vil det snart komme amerikanere, tyskere, franskmenn, italienere, spanjoler osv, har de glemt det kanskje. 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Helt enig, bestilte flybilletter og hotell tidlig i vår, som kan avbestilles. Men godt å begynne å planlegge litt mer i dybden, for å si det sånn 😊. Europa åpner opp og økonomiene startet opp igjen, det bør være noe å glede seg over, FHI sier at der er greit og det holder for meg, trenger ikke å høre på negative anonyme. Men de må bare bli i Norge, hit vil det snart komme amerikanere, tyskere, franskmenn, italienere, spanjoler osv, har de glemt det kanskje. 

Jeg husker når de gode gamle reisekatalogene var det man hadde å drømme i . Hele vinteren ble brukt til å bla og drømme seg bort. Det var tider det! Før internett 😊. Jeg er bare glad alle ikke skal samme sted jeg. Sjeleglad hvis de eneste jeg hører som snakker norsk er mine egne 😅

• Opprett ny...