Anonym bruker Skrevet 18. juni 2021 #1 Skrevet 18. juni 2021 Jeg har venner og familie som har hund og/eller katt. Felles for dem er jo at det lukter direkte vondt inne hos dem. Våt hund, kattedo, hundefis osv. De er ellers ryddige og renslige mennesker, så jeg skjønner ikke hvordan de orker den lukta. Blir man så immun mot lukta i eget hus at man ikke kjenner stanken av parfymert kattesand og dritt når man kommer inn døren etter en dag på jobb? Jeg kjenner jo når jeg kommer hjem at det fortsatt lukter for eksempel hvitløk etter maten jeg lagde dagen før. Anonymkode: 2ea99...a3d
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2021 #2 Skrevet 18. juni 2021 Kanskje det bare tenker at det er en av ulempene med dyr. Må si jeg aldri har lagt merke til slik lukt his venner som har dyr, noen ganger er jo hunden våt og lukter men ellers merker jeg ikke lukt av husdyr. Mulig du bare har ekstremt sensitiv luktesans. Eller bare hater husdyr og dermed leter etter noe å plukke på. Anonymkode: 81824...d65
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2021 #3 Skrevet 18. juni 2021 Mennesker med hund er ikke renslige... Anonymkode: 366d3...9e9
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2021 #4 Skrevet 18. juni 2021 Anonym bruker skrev (41 minutter siden): Kanskje det bare tenker at det er en av ulempene med dyr. Må si jeg aldri har lagt merke til slik lukt his venner som har dyr, noen ganger er jo hunden våt og lukter men ellers merker jeg ikke lukt av husdyr. Mulig du bare har ekstremt sensitiv luktesans. Eller bare hater husdyr og dermed leter etter noe å plukke på. Anonymkode: 81824...d65 Hater absolutt ikke dyr, men vet at jeg har god luktesans. Jeg kan blant annet lukte hvilket hus ungene har vært på besøk i når de kommer hjem. Om de har vært hos dem med kattedoen i entreen der de har hengt ytterjakkene så lukter jeg det på flere meters avstand. Anonymkode: 2ea99...a3d
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2021 #5 Skrevet 18. juni 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Hater absolutt ikke dyr, men vet at jeg har god luktesans. Jeg kan blant annet lukte hvilket hus ungene har vært på besøk i når de kommer hjem. Om de har vært hos dem med kattedoen i entreen der de har hengt ytterjakkene så lukter jeg det på flere meters avstand. Anonymkode: 2ea99...a3d Det er jo ikke normalt, så da har du svaret ditt. Du har veldig god luktesans og kjenner det, vi andre har ikke så god luktesans og merker det ikke... Merker selvfølgelig dårlig ånde fra bikkja av og til, men ikke at hele huset lukter hund ( vi har hund med hår og ikke pels, så det lukter ikke av blaut hund) Anonymkode: e2b2a...98c
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2021 #6 Skrevet 18. juni 2021 Anonym bruker skrev (53 minutter siden): Jeg har venner og familie som har hund og/eller katt. Felles for dem er jo at det lukter direkte vondt inne hos dem. Våt hund, kattedo, hundefis osv. De er ellers ryddige og renslige mennesker, så jeg skjønner ikke hvordan de orker den lukta. Blir man så immun mot lukta i eget hus at man ikke kjenner stanken av parfymert kattesand og dritt når man kommer inn døren etter en dag på jobb? Jeg kjenner jo når jeg kommer hjem at det fortsatt lukter for eksempel hvitløk etter maten jeg lagde dagen før. Anonymkode: 2ea99...a3d Man kjenner jo at det bor dyr i huset. Hunder lukter ganske mye, det samme med burdyr som hamstere, kaniner osv. Der det bor slike dyr lukter det litt, noen ganger mye. Hus med katter varierer, etter hvor de har kattedoen, og hvor flinke de er til å tømme den. En velplassert og velholdt kattedo gir ikke lukt i huset, og katten i seg selv lukter ikke, så da kjennes ikke den. Anonymkode: e8b58...049
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2021 #7 Skrevet 18. juni 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Hater absolutt ikke dyr, men vet at jeg har god luktesans. Jeg kan blant annet lukte hvilket hus ungene har vært på besøk i når de kommer hjem. Om de har vært hos dem med kattedoen i entreen der de har hengt ytterjakkene så lukter jeg det på flere meters avstand. Anonymkode: 2ea99...a3d Ja da har du jo svaret selv. Men skjønner ikke hva du snakker om. En venninne har katt. Om jeg bøyer meg ned rett over doen så kan jeg merke litt lukt men den er ikke i huset. Kattedo med luktfri sand og sånt hus med filter i over liksom. Og hunder, de lukter noen ganger svakt talg men det er ingen vond lukt om ikke hunden ikke er blitt badet på ett år da, men møkkete hud og hår lukter jo vondt på mennesker også. Kanskje du har en veldig urenslig omgangskrets? Eller så er det noe galt med nesa mi. 😂 Venninna mi med hund vasker hunden minst en gang i måneden og grer og steller. Synes den alltid lukter jordbær jeg. 😊 Anonymkode: 81824...d65
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2021 #8 Skrevet 18. juni 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Ja da har du jo svaret selv. Men skjønner ikke hva du snakker om. En venninne har katt. Om jeg bøyer meg ned rett over doen så kan jeg merke litt lukt men den er ikke i huset. Kattedo med luktfri sand og sånt hus med filter i over liksom. Og hunder, de lukter noen ganger svakt talg men det er ingen vond lukt om ikke hunden ikke er blitt badet på ett år da, men møkkete hud og hår lukter jo vondt på mennesker også. Kanskje du har en veldig urenslig omgangskrets? Eller så er det noe galt med nesa mi. 😂 Venninna mi med hund vasker hunden minst en gang i måneden og grer og steller. Synes den alltid lukter jordbær jeg. 😊 Anonymkode: 81824...d65 En gang i mnd? Du tuller? Hunden må da vaskes MYE oftere enn det? 🤢 Anonymkode: e8b58...049
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2021 #9 Skrevet 18. juni 2021 Anonym bruker skrev (20 minutter siden): En gang i mnd? Du tuller? Hunden må da vaskes MYE oftere enn det? 🤢 Anonymkode: e8b58...049 Har du hund? Anonymkode: 8d468...ada
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2021 #10 Skrevet 18. juni 2021 Anonym bruker skrev (37 minutter siden): Hater absolutt ikke dyr, men vet at jeg har god luktesans. Jeg kan blant annet lukte hvilket hus ungene har vært på besøk i når de kommer hjem. Om de har vært hos dem med kattedoen i entreen der de har hengt ytterjakkene så lukter jeg det på flere meters avstand. Anonymkode: 2ea99...a3d Ok, men det der er jo litt spesielt. Jeg kjenner flere dyreeiere og merker ikke noe lukt fra kattedo, hundefis eller vår hund. Anonymkode: 8d468...ada
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2021 #11 Skrevet 18. juni 2021 Dette må være de samme folka som går forbi på fortauet og kjenner at folk inni husene bruker skyllemiddel i klesvasken sin Anonymkode: de441...96c
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2021 #12 Skrevet 18. juni 2021 Anonym bruker skrev (34 minutter siden): En gang i mnd? Du tuller? Hunden må da vaskes MYE oftere enn det? 🤢 Anonymkode: e8b58...049 Ikke alle hunder. Jeg har en pomeranian hund og de skal ikke bades ofte, ikke bra for pelsen deres. Men hunden min lukter ikke vondt for det.😁 Anonymkode: 4498f...b8e
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2021 #13 Skrevet 18. juni 2021 Da jeg bodde på gård med hund og katt (og kyr, kaniner etc) kjente jeg ikke at det luktet. Nå kjenner jeg at det lukter når jeg kommer inn til folk med dyr. Er så glad i dyr så hadde gladelig tatt ulempen med lukt, men kan ikke pga allergi og reising med jobb. Anonymkode: 100a8...1d3
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2021 #14 Skrevet 18. juni 2021 Det er forskjell på dyrene også. Vi har hund som har hår og ikke pels, altså røytefri og mer eller mindre luktfri. Når hun lukter noe, er det sjampo fordi hun må vaskes jevnlig. Siden hun kun får fôr (og av og til rent kjøtt/fisk) og ikke alt mulig av menneskemat, fiser hun ikke heller på den sure måten en del hunder gjør. Ikke sikler hun heller. Jeg har vært på besøk til mange med små hunder, og katter, hvor det ikke lukter noe, men også til folk med gjerne litt større hunder der man fort lukter at det bor en hund der. Anonymkode: 4a046...e61
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2021 #15 Skrevet 18. juni 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Mennesker med hund er ikke renslige... Anonymkode: 366d3...9e9 Du har så rett! Jeg slutta å støvsuge, vaske gulv, dusje sjøl osv. da jeg fikk hund 🤪 Anonymkode: 884c2...304
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2021 #16 Skrevet 18. juni 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Ja da har du jo svaret selv. Men skjønner ikke hva du snakker om. En venninne har katt. Om jeg bøyer meg ned rett over doen så kan jeg merke litt lukt men den er ikke i huset. Kattedo med luktfri sand og sånt hus med filter i over liksom. Og hunder, de lukter noen ganger svakt talg men det er ingen vond lukt om ikke hunden ikke er blitt badet på ett år da, men møkkete hud og hår lukter jo vondt på mennesker også. Kanskje du har en veldig urenslig omgangskrets? Eller så er det noe galt med nesa mi. 😂 Venninna mi med hund vasker hunden minst en gang i måneden og grer og steller. Synes den alltid lukter jordbær jeg. 😊 Anonymkode: 81824...d65 De bruker nok ikke luktfri sand. Den stinker noe kunstig, parfymeaktig. Det slår mot meg når de åpner døra, og det lukter så sterkt av yttertøyet som har hengt i samme rom at det må luftes eller vaskes etterpå. Anonymkode: 2ea99...a3d
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2021 #17 Skrevet 18. juni 2021 Hos oss lukter det hund. Og det er helt greit. For vi har hund. Anonymkode: 04f80...bb6
Pobie Skrevet 18. juni 2021 #18 Skrevet 18. juni 2021 Jeg kjenner ikke noe lukt til vanlig, men var bortreist i 5 dager nylig. Da jeg kom inn døra luktet det bæsj i huset. Nevnte det til mannen at det luktet vondt i huset men han luktet det ikke. Håper virkelig det ikke lukter slik til vanlig 🤣 Det er riktignok ingen av dyrene som bæsjer i huset så håper det var noe spesielt akkurat den dagen.
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2021 #19 Skrevet 18. juni 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Har du hund? Anonymkode: 8d468...ada Har venner og familie med hund. Men skjønner jo nå hvorfor mange hunder stinker... de blir jo skikkelig skitne hver gang de er ute nesten, og den møkka skal de altså samle på i en mnd. Nice....🥴 Anonymkode: e8b58...049
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2021 #20 Skrevet 18. juni 2021 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Har venner og familie med hund. Men skjønner jo nå hvorfor mange hunder stinker... de blir jo skikkelig skitne hver gang de er ute nesten, og den møkka skal de altså samle på i en mnd. Nice....🥴 Anonymkode: e8b58...049 Ja, det er åpenbart at du ikke har hund. Skitten nesten hver gang de er ute? I slaps og sølevær, ja, men ikke tørt vær eller bare vanlig regnværet. Og selvfølgelig, det kommer jo litt an på hvor man går. Min blir selvfølgelig skitten etter fjelltur med myr og søle, men ikke en vanlig ettermiddagstur langs veien. Og det går fint an å skylle/vaske av bare labbene og ev. undersiden av magen, altså de områdene de eventuelt blir møkkete, uten å bade hele hunden. Anonymkode: 4a046...e61
Optatium Skrevet 18. juni 2021 #21 Skrevet 18. juni 2021 Men alle lukter jo. Ett eller annet. Alle hjem lukter forskjellig, mat, såpe, røyk, krydder, innestengt, eddik you name it. Det er jo helt normalt. Selv syns jeg det er verre med de som lukter fett hår feks, enn våt hund, men det er sikkert et smakssak.. Forøvrig kjenner jeg flere med hund, og bare hos en av dem lukter man det sånn som du beskriver.
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2021 #22 Skrevet 18. juni 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Ja, det er åpenbart at du ikke har hund. Skitten nesten hver gang de er ute? I slaps og sølevær, ja, men ikke tørt vær eller bare vanlig regnværet. Og selvfølgelig, det kommer jo litt an på hvor man går. Min blir selvfølgelig skitten etter fjelltur med myr og søle, men ikke en vanlig ettermiddagstur langs veien. Og det går fint an å skylle/vaske av bare labbene og ev. undersiden av magen, altså de områdene de eventuelt blir møkkete, uten å bade hele hunden. Anonymkode: 4a046...e61 De går jo på bakken. Jeg vet hvordan føttene mine ser ut av å gå barfot... det er en selvfølge at hunder spyles av når de har gått ute og blitt skitne ville jeg tro. Man går jo ikke i med sko heller. Eller går dere bare tur på asfalt 😳 Anonymkode: e8b58...049
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2021 #23 Skrevet 18. juni 2021 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): De går jo på bakken. Jeg vet hvordan føttene mine ser ut av å gå barfot... det er en selvfølge at hunder spyles av når de har gått ute og blitt skitne ville jeg tro. Man går jo ikke i med sko heller. Eller går dere bare tur på asfalt 😳 Anonymkode: e8b58...049 Ja, nettopp, det er en selvfølge å spyle av labbene, ikke å bade hele dyret. Anonymkode: 4a046...e61
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2021 #24 Skrevet 18. juni 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Ja, nettopp, det er en selvfølge å spyle av labbene, ikke å bade hele dyret. Anonymkode: 4a046...e61 Det kaller jeg å vaske jeg da🤷♀️ Det var det som ble sagt, vasker en gang i mnd. Helbad kan jeg skjønner ikke gjøres like ofte, men det må jo gjøres det og. Anonymkode: e8b58...049
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2021 #25 Skrevet 18. juni 2021 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Dette må være de samme folka som går forbi på fortauet og kjenner at folk inni husene bruker skyllemiddel i klesvasken sin Anonymkode: de441...96c Neida, det må det ikke være Jeg er en av dem som lukter skyllemiddel på laaang avstand. Sist på en joggetur. Forstod ikke hvor lukten kom fra (vinden kom mot meg), for jeg så jo ingen. Men ganske riktig, straks etter dukket det opp to joggere som kom mot meg, og den ene av dem luktet skyllemiddel laaang vei! Jeg synes normalt ikke det lukter av hund og katt hos de som har det. Unntaket er de som bruker kattesand, der lukter det, uansett hvor "luktfri" den liksom skal være, og uansett hvor ofte de tømmer den. Men jeg har også litt over snittet god luktesans. Hunder kan ellers lukte litt mens de er våte, om de er blitt veldig våte på tur, men det går jo over. De tilfellene hvor det lukter mer hund er etter min erfaring hunder som går på feil fôr. De kan få en luktproblematikk både av kroppen generelt og av ånden. Og så er det noen eldre hunder som kan lukte litt også, men da er det nesten alltid i kombinasjon med at eier ikke har tilpasset fôret etter hundens nye behov som eldre hund. Har hatt venner som har hatt stor hund på veldig liten plass, har aldri luktet av deres hunder. Men de har alltid vært nøye med å skylle poter etter tur når det er nødvendig, tørke av dem overflødig vann i pels på poter, bein og under magen og ellers i pelsen om de er blitt veldig våte på tur. Det er flott at folk har hund eller katt, de som vokser opp med dyr får sjeldnere allergier enn de som lever for sterilt rent Anonymkode: a75ff...a42
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå