Gå til innhold

Tarmkreft?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, har vært hos legen og tok en kalprotektin prøve (avføringsprøve) som viste forhøyede verdier, det går på betennelse. Nå sier legen at jeg må ta en hemo fec test for å se etter blod i avføring, greit nok. Men hun hintet til at jeg har tarmkreft, det syns jeg høres veldig merkelig ut? Jeg er kun 30 år, frisk, god helse, alle blodprøver er fine, jeg har ingen synlig blod i avføring, eller blødninger av noe sort, ingen endringer i avføringsmønster, ingen smerter eller ubehag,ikke dårlig form, jeg har absolutt ingen symptomer på noe? Grunnen til at jeg tok denne kalprotektin prøven var kun for at vi har tarmsykdom i familien og jeg ville sjekke, som legen selv sa «helt unødvendig å ta prøven men gjør det hvis du ønsker», for du har jo ingen symptomer. Men nå med en prøve med økt kalprotektin går vi direkte på tarmkreft? Jeg får helt panikk av dette og føler legen burde tenke på mye annet før kreft? Hadde skjønt det hvis jeg hadde symptomer og ikke minst var eldre, men… hva tenker dere?

Anonymkode: ab2de...07e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For legen handler det om å utelukke alvorlige disgnoser. Derfor går de «dit». Altså, med forhøyede prøver kan der være mange forklaringer, men den mest alvorlige av dem krever raskt respons, derfor må man få utelukket den først. 

Anonymkode: dc231...ab1

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Grunnen til at jeg tok denne kalprotektin prøven var kun for at vi har tarmsykdom i familien og jeg ville sjekke, som legen selv sa «helt unødvendig å ta prøven men gjør det hvis du ønsker», for du har jo ingen symptomer. Men nå med en prøve med økt kalprotektin går vi direkte på tarmkreft?

Hallo, det var jo DU SELV som satte i gang undersøkelsene, da må du nesten tåle at legen vil sjekke alt. Kanskje den sykdommen er relatert til kreft, da er det bare fornuftig å sjekke det også.

Anonymkode: 3f6f8...e0c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...