Gå til innhold

Smakløs journalistikk etter helikopterulykken

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et menneske omkom i ulykken. Et liv er slutt for alltid, noen har mistet en de elsket - en pappa, bror, en sønn. Og alt nrk er opptatt av er å rapportere om trafikken på ulykkesstedet snart kan gå som normalt.

Anonymkode: 8581f...f19

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Av det jeg har fått med meg om denne saken har vært sakelig og bra informasjon. Jeg er veldig positivt overrasket over at de har sladdet helikopteret på alle bilder jeg har sett. 

Jeg fulgte med mye i natt for det skjedde rett ved mine foreldre og jeg skvatt da redningshelikopteet sneiet hustaket her igår. Jeg bor under der helikopterne kjører så helikopter er ikke uvanlig, men slik som igår er helt uvanlig. Min datter kom ut fra rommet og trodde ett fly styrtet, jeg hadde hørt det på avstand det gjorde ikke hun som har vindu andre veien. 

Og veien er faktisk viktig å få frem i denne saken. Den alternative veien for e18 er veien høyspentledningen ligger, og dermed er det bom stopp. Så for de som må den veien, er det en veldig lang omvei de må kjøre og for å kjøre den så må de kjøre av nesten 3mil før der ulykken skjedde. For de som bor nære er det en annen vei de kan ta, denne er ikke egnet for mye trafikk og vogntog kan nok ikke passere hverandre. Så deg er viktig at folk får informasjon tidlig.

I disse tider der alle skal dokumentere, se, legge ut og ikke minst så skal de komme frem først, så er saklig informasjon viktig slik at det blir minst mulige tittere eller folk som forhindrer hjelpearbeiderne å gjøre sin jobb. Og ja, det er veldig trist det som har skjedd. Vi har valgt å endre våre helgplaner pgs dette, vi skulle kjørt forbi der i dag morres. Dette pga informasjonen ang trafikken, vi trenger ikke å være ends en bil i kø. Vi kan ta turen til mormor en annen helg og gjøre noe hjemme istede. 

Anonymkode: 23d03...b3e

Skrevet

Jeg er enig med b3e i at dekningen jeg har sett av saken har vært saklig.

Hi, foreløpig har ikke media kunnet gå ut med informasjon om den omkomne, og det vil være opp til familien om navnet frigis, antar jeg.

Media har et samfunnsansvar når slike ulykker skjer. Det ene er å rapportere saklig og ordentlig om selve ulykken, gjort på en respektfull måte overfor involverte. Det andre er å gi nok informasjon om praktiske ting som en slik ulykke påvirker. Jeg synes anonym b3e beskriver det fint over her. En ting er det med kødannelser, i seg selv kan det virke som en bagatell, Hi, men dessverre så skaper slike situasjoner også risiko for andre ulykker fordi noen er uforberedt på køene, uforberedt på at de må ta omveier som tar lenger tid. I tillegg er det viktig informasjon for samfunnskritiske funksjoner og blålysyrkene.

Hvis media ikke hadde hatt med informasjon om stengte veier, ev. omkjøringsalternativ og åpning av strekningen igjen, i dekningen av slike saker, så hadde media ikke tatt vare på sitt samfunnsansvar. Det å gi denne informasjonen står ikke i noen motsetning til det å dekke saken på en saklig og respektfull måte.

Anonymkode: 81364...0e6

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Et menneske omkom i ulykken. Et liv er slutt for alltid, noen har mistet en de elsket - en pappa, bror, en sønn. Og alt nrk er opptatt av er å rapportere om trafikken på ulykkesstedet snart kan gå som normalt.

Hva tenkte du de skulle rapportere om da? Hva trenger lyttere å vite? Det er utrolig vanlig at det rapporteres om trafikken etter en ulykke i nærheten eller på en vei, uavhengig om det var noen som omkom eller ei. Dette innlegget var egentlig totalt skivebom!

Anonymkode: d24a4...f29

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Denne tråden er smaksløs og er rapportert

Anonymkode: 0b839...3de

Gjest Forumassistent
Skrevet

Ryddet for avsporinger og spekulasjoner.

Forumansvarlig

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...