Nyttårs barn Skrevet 18. juni 2021 #26 Skrevet 18. juni 2021 Tror ikke det er noe fasitsvar på dette. Noen foreldre kan helt klart følge opp bedre og stille tydeligere krav, mange(gutter ofte) er veldig umodne på ungdomsskolen og trenger "gjeting". Samtidig er barn og ungdommer forskjellige, alle er ikke like glade i skolen og alle har ikke samme evne til bare å ta seg sammen. Noe av utfordringen for oss som foreldre er jo å vite når vi skal pushe og når vi skal godta. Jeg sier til sønnen min at gode karakterer er vel og bra, det viktigste er likevel å være et godt menneske😇
MammantilNurket Skrevet 18. juni 2021 #27 Skrevet 18. juni 2021 (endret) Han har krav på plass på videregående. Det er fint. Dersom han har fått god veiledning til å velge studieretning klokt, kommer dette til å gå helt fint. Mange elever er skikkelig små når de går ut av tiende. Bruk sommerferien på å motivere ham og hjelpe ham til å oppleve mestring. Det verste dere kan gjøre nå er å gi ham tyn for karakterene. Når det er sagt: er dere helt sikre på at det ligger noe bak? Kan det ha skjedd noe? Er dere bombesikre på at det ikke er en lærevanske som ikke er avdekket? Du skriver at han skårer høyt på evnetester. Det er spennende. Kanskje undersøke dette litt nærmere? Vurdere annen type skole? Steinerskolen? Jobbe et år? Forresten; hvor «dårlig» er «dårlige karakterer»? De fleste får karakter 3 og 4. Kanskje en femmer i ny og ne. Det kan også komme en og annen toer. Endret 18. juni 2021 av MammantilNurket
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2021 #28 Skrevet 18. juni 2021 MammantilNurket skrev (14 minutter siden): Han har krav på plass på videregående. Det er fint. Dersom han har fått god veiledning til å velge studieretning klokt, kommer dette til å gå helt fint. Mange elever er skikkelig små når de går ut av tiende. Bruk sommerferien på å motivere ham og hjelpe ham til å oppleve mestring. Det verste dere kan gjøre nå er å gi ham tyn for karakterene. Når det er sagt: er dere helt sikre på at det ligger noe bak? Kan det ha skjedd noe? Er dere bombesikre på at det ikke er en lærevanske som ikke er avdekket? Du skriver at han skårer høyt på evnetester. Det er spennende. Kanskje undersøke dette litt nærmere? Vurdere annen type skole? Steinerskolen? Jobbe et år? Forresten; hvor «dårlig» er «dårlige karakterer»? De fleste får karakter 3 og 4. Kanskje en femmer i ny og ne. Det kan også komme en og annen toer. Det finnes vel ikke videregående steinerskoler vel? Anonymkode: 732e3...e41
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2021 #29 Skrevet 18. juni 2021 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Grunnen til at jeg spurte om særskilt grunnlag, var at da ville han jo ha rett på plass på sitt førsteønske. Som mor til en annen 10. klassing i Viken ville jeg reagert på at han mistet plassen på den linja han helst vil fordi en uten motivasjon ble prioritert før ham. Det er viktig for alle å komme inn på det de er motivert for, og det er faktisk ikke sånn at man har rett på plass på sine primærønsker. Man har rett på videregående opplæring, og det tilstrebes at alle får et av sine første tre ønsker. For noen er det vanskelig å få til. Hvis man f.eks har to i snitt og bare har satt opp valg der kravet er fem i snitt, da blir man ikke prioritert, naturlig nok. Jeg vet at det ikke er lett å gjøre noe annet enn videregående, og ikke engang om jeg ville anbefalt det. Anonymkode: 099b8...aec Hat man virkelig rett på plass på sitt førsteønske om man søker på særskilt grunnlag? Så hvis eleven søker på en linje som krever 5 i snitt,men eleven har bare 2 + søker på særskilt grunnlag så kommer eleven automatisk inn? Merkelig... Anonymkode: 36eb8...3fa
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2021 #30 Skrevet 18. juni 2021 Anonym bruker skrev (28 minutter siden): Det finnes vel ikke videregående steinerskoler vel? Anonymkode: 732e3...e41 https://www.steinerskole.no/videregaende/ Anonymkode: 63d53...e44
MammantilNurket Skrevet 18. juni 2021 #31 Skrevet 18. juni 2021 Anonym bruker skrev (29 minutter siden): Det finnes vel ikke videregående steinerskoler vel? Anonymkode: 732e3...e41 Tøyser du nå? Selvsagt finnes det … https://www.steinerskole.no/videregaende/
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2021 #32 Skrevet 18. juni 2021 MammantilNurket skrev (1 time siden): Han har krav på plass på videregående. Det er fint. Dersom han har fått god veiledning til å velge studieretning klokt, kommer dette til å gå helt fint. Mange elever er skikkelig små når de går ut av tiende. Bruk sommerferien på å motivere ham og hjelpe ham til å oppleve mestring. Det verste dere kan gjøre nå er å gi ham tyn for karakterene. Når det er sagt: er dere helt sikre på at det ligger noe bak? Kan det ha skjedd noe? Er dere bombesikre på at det ikke er en lærevanske som ikke er avdekket? Du skriver at han skårer høyt på evnetester. Det er spennende. Kanskje undersøke dette litt nærmere? Vurdere annen type skole? Steinerskolen? Jobbe et år? Forresten; hvor «dårlig» er «dårlige karakterer»? De fleste får karakter 3 og 4. Kanskje en femmer i ny og ne. Det kan også komme en og annen toer. I alle dager. De fleste får ikke 3 og 4. Og 2?? Det er dårlig... Anonymkode: 3e11b...032
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 18. juni 2021 #33 Skrevet 18. juni 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): I alle dager. De fleste får ikke 3 og 4. Og 2?? Det er dårlig... Anonymkode: 3e11b...032 Mener du at de fleste får 5 og 6 da?
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2021 #34 Skrevet 18. juni 2021 mamma til adhd gutt<3 skrev (1 time siden): Mener du at de fleste får 5 og 6 da? Ja. Kanskje en 4'er også hvis de er uheldige. Anonymkode: 3e11b...032
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 18. juni 2021 #35 Skrevet 18. juni 2021 (endret) Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Ja. Kanskje en 4'er også hvis de er uheldige. Anonymkode: 3e11b...032 4 hvis de er uheldige?? Vet du hva? Her fikk min 4 i faget han virkelig hater. 4 er kjempebra i det faget for han og han har virkelig jobbet for det . Skremmende tankegang du har. Endret 18. juni 2021 av mamma til adhd gutt<3
MammantilNurket Skrevet 18. juni 2021 #36 Skrevet 18. juni 2021 mamma til adhd gutt<3 skrev (1 time siden): Mener du at de fleste får 5 og 6 da? Enig med deg … 3 og 4 er vanlig .. og helt OK 😊
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2021 #37 Skrevet 18. juni 2021 Anonym bruker skrev (26 minutter siden): Ja. Kanskje en 4'er også hvis de er uheldige. Anonymkode: 3e11b...032 Vel, der tar du feil gitt De fleste har ikke et så høyt snitt... Noen har det, men ikke "de fleste" Anonymkode: c46d8...0fd
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2021 #38 Skrevet 18. juni 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Det finnes vel ikke videregående steinerskoler vel? Anonymkode: 732e3...e41 Eh, jo. Anonymkode: c8057...4e1
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2021 #39 Skrevet 18. juni 2021 Hun er er jo et godt eksempel på at det kan gå bra. Hun gikk riktignok på vgs, men hun viser at det er håp. https://www.tv2.no/mening-og-analyse/14069442/ Anonymkode: 70a70...7a8
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2021 #40 Skrevet 18. juni 2021 Anonym bruker skrev (På 17.6.2021 den 23.30): Kommer sikkert til å få så mye tyn for dette, men det får heller gå. Ungdommen i huset har fått vitnemålet i dag, og der var det utrolig mye dårlig. Snittet er veldig lavt, og jeg bekymrer meg for om han i det hele tatt får noen plass på videregående. Ja, vet at de har krav på plass, men er det blant de tre valgene dem har satt opp, eller er det bare der det er ledig? Skolearbeid har vært et stort tema i alle år, og vi har hatt utallige møter og samtaler med skolen. Han ble til og med utredet, men gutten er frisk og smart. Skåret hvertfall høyt på testene der. Han har vært skolelei og ekstremt umotivert. Det får han jo igjen for nå. Noen andre som har vært i samme situasjon, og som vet hva som skjer nå? Anonymkode: 43bd6...e35 Dette var meg.. jeg gikk ut av 10.klasse med under 2 i snitt 😬 jeg kom ikke inn på vgs før 3.inntaket, altså helt i siste rekke, MEN jeg kom inn på den linjen jeg ville, og vgs var noe helt annet, jeg valgte yrkesrettet fag, jeg gikk ifra å ha 2'ere og 3'ere på det beste til å få 4 og 5 og noen 6ere faktisk, det blei noe helt annet når jeg gikk gjøre noe annet enn å bare sitte bak pulten og ha teori, nå blei den teorien vi hadde samkjørt med det praktiske og ja ny verden!! Så der e håp 😉 Anonymkode: 1eb95...4b0
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 19. juni 2021 #41 Skrevet 19. juni 2021 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Dette var meg.. jeg gikk ut av 10.klasse med under 2 i snitt 😬 jeg kom ikke inn på vgs før 3.inntaket, altså helt i siste rekke, MEN jeg kom inn på den linjen jeg ville, og vgs var noe helt annet, jeg valgte yrkesrettet fag, jeg gikk ifra å ha 2'ere og 3'ere på det beste til å få 4 og 5 og noen 6ere faktisk, det blei noe helt annet når jeg gikk gjøre noe annet enn å bare sitte bak pulten og ha teori, nå blei den teorien vi hadde samkjørt med det praktiske og ja ny verden!! Så der e håp 😉 Anonymkode: 1eb95...4b0 Så godt å lese dette❤️❤️❤️
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2021 #42 Skrevet 19. juni 2021 Anonym bruker skrev (20 timer siden): De har ikke fulgt opp nok... Oppdragelse har også mye å si. Klart det er foreldrenes feil. Jeg sier til mine barn før prøver at de skal gå inn å lese til de kan det, så kan de gjør hva de vil etterpå. Anonymkode: a66be...034 🙄🙄🙄 Så klok, og likevel så snever.. Anonymkode: 80753...968
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2021 #43 Skrevet 19. juni 2021 MammantilNurket skrev (14 timer siden): Tøyser du nå? Selvsagt finnes det … https://www.steinerskole.no/videregaende/ Uffda... Trodde virkelig sånt ikke fantes. Anonymkode: 732e3...e41
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2021 #44 Skrevet 19. juni 2021 Anonym bruker skrev (23 timer siden): Yrkesfaglig linje eller tatt et skoleår på Folkehøgskole for å lande litt. Mange populære linjer/fordypninger på Folkehøgskolen. Og flere jeg kjenner trengte det året for å finne seg litt. Anonymkode: 8b17d...884 De fleste folkehøgskoler har minstealder 18 år, det er gjerne det folk gjør etter videregående før videre studier. Ikke rett fra ungdomsskolen... Anonymkode: ad208...52c
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2021 #45 Skrevet 19. juni 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): De fleste folkehøgskoler har minstealder 18 år, det er gjerne det folk gjør etter videregående før videre studier. Ikke rett fra ungdomsskolen... Anonymkode: ad208...52c Og så koster det masse penger. Anonymkode: 732e3...e41
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2021 #46 Skrevet 19. juni 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Og så koster det masse penger. Anonymkode: 732e3...e41 Folkehøgskole er verd hver krone, men tenker at det passer best etter videregående. Mange flere muligheter til å lære seg å leve selvstendig når man går på en skole med 18 års grense Anonymkode: 80753...968
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2021 #47 Skrevet 19. juni 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Folkehøgskole er verd hver krone, men tenker at det passer best etter videregående. Mange flere muligheter til å lære seg å leve selvstendig når man går på en skole med 18 års grense Anonymkode: 80753...968 Det er ikke alle som har råd til disse kronene. Anonymkode: 732e3...e41
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2021 #48 Skrevet 19. juni 2021 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Det er ikke alle som har råd til disse kronene. Anonymkode: 732e3...e41 Vi hadde ikke god råd, men med lån/stipend og fordi foreldrene mine hadde spart over tid så gikk det. Jeg tror jeg kan garantere at jeg ikke hadde vært der jeg er i dag, men en jobb som gir stabil og høy inntakt, hadde det ikke vært for folkehøyskolen Anonymkode: 80753...968
Admin Skrevet 19. juni 2021 #49 Skrevet 19. juni 2021 Tråden er ryddet for negativ brukerdebatt og svar til dette. Admin
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2021 #50 Skrevet 19. juni 2021 Anonym bruker skrev (15 timer siden): Ja. Kanskje en 4'er også hvis de er uheldige. Anonymkode: 3e11b...032 At du ikke vet hva snittkarakter i Norge er og syns snittet er dårlig. Forklarer hvorfor det på Tripadvisor og google reviews enten er 1 er eller 6 folk har glemt alt som ikke er ytter punkter Anonymkode: f247f...069
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå