Anonym bruker Skrevet 17. juni 2021 #1 Skrevet 17. juni 2021 Kommer sikkert til å få så mye tyn for dette, men det får heller gå. Ungdommen i huset har fått vitnemålet i dag, og der var det utrolig mye dårlig. Snittet er veldig lavt, og jeg bekymrer meg for om han i det hele tatt får noen plass på videregående. Ja, vet at de har krav på plass, men er det blant de tre valgene dem har satt opp, eller er det bare der det er ledig? Skolearbeid har vært et stort tema i alle år, og vi har hatt utallige møter og samtaler med skolen. Han ble til og med utredet, men gutten er frisk og smart. Skåret hvertfall høyt på testene der. Han har vært skolelei og ekstremt umotivert. Det får han jo igjen for nå. Noen andre som har vært i samme situasjon, og som vet hva som skjer nå? Anonymkode: 43bd6...e35
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2021 #2 Skrevet 17. juni 2021 Han har krav på å komme inn på en av de tre studieretningene han har søkt, men han har ikke krav på å komme inn på en av skolene han har listet opp. Det kan være hvilken som helst skole i fylket. Anonymkode: f0740...cff
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2021 #3 Skrevet 17. juni 2021 Det spørs jo hva han har søkt på. Har han søkt bare populære linjer med høyt snitt for å komme inn, er det mulig han ikke får noen av sine ønsker, men mener mer enn 90% får et av sine tre ønsker innfridd. Det er jo litt naivt å tro han skal beherske videregående hvis han har vært så umotivert på ungdomsskolen. Hva har PPT gjort? Er han søkt inn på særskilt grunnlag? https://www.udir.no/tall-og-forskning/statistikk/statistikk-videregaende-skole/forsteinntak/sortert-etter-utdanningsprogram/ Anonymkode: 099b8...aec
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2021 #4 Skrevet 17. juni 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Han har krav på å komme inn på en av de tre studieretningene han har søkt, men han har ikke krav på å komme inn på en av skolene han har listet opp. Det kan være hvilken som helst skole i fylket. Anonymkode: f0740...cff Ja, da kan det bli spennende.. med tanke på at vi bor i Viken. Kan risikere å måtte flytte også da. Det går i hvertfall ikke. Han må holdes i ørene en stund til. Takk for svar. 😊 Anonymkode: 43bd6...e35
kruttgutta4 Skrevet 17. juni 2021 #5 Skrevet 17. juni 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Det spørs jo hva han har søkt på. Har han søkt bare populære linjer med høyt snitt for å komme inn, er det mulig han ikke får noen av sine ønsker, men mener mer enn 90% får et av sine tre ønsker innfridd. Det er jo litt naivt å tro han skal beherske videregående hvis han har vært så umotivert på ungdomsskolen. Hva har PPT gjort? Er han søkt inn på særskilt grunnlag? https://www.udir.no/tall-og-forskning/statistikk/statistikk-videregaende-skole/forsteinntak/sortert-etter-utdanningsprogram/ Anonymkode: 099b8...aec Han har ikke søkt på særskilt grunnlag. Hvorfor skal han det? Gutten er frisk som en fisk, og har ingen diagnoser. Han ble utredet, men klarte alle tester med resultater i øvre grense. Derfor ble saken avsluttet. Hva tenker du er alternativet til videregående da? Man får ikke jobb etter ungdomsskolen lengre. Så klart han må gå på skolen. Så får vi håpe han modnes og får motivasjon av å gå på noe som interesserer han. Men da må han jo komme inn på dette da, og det er det som bekymrer meg.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2021 #6 Skrevet 17. juni 2021 Skjønner hvordan du har det. Min gjorde det ganske bra på ungdomsskolen. Men de 2 siste årene på vgs slappet han av litt for mye. Kom ikke inn på det universitetet han ville. Nå er han 20 år og har endelig forstått at skole er viktig og at han må jobbe for karakterene. Nå tar han opp fag og jobber og tjener litt penger. Anonymkode: 6cd15...173
Nyttårs barn Skrevet 17. juni 2021 #7 Skrevet 17. juni 2021 Gutten din er nok umoden og litt barnslig HI, det går gjerne bra med disse også. Han skal få skoleplass, men problemet er vel at "nissen følger med" og at videregående også vil kreve noe. I Danmark har de noe som heter efterskoler som er et slags siste ungdomsskoleår på en slags folkehøgskole hvor barna gjerne drar hjem i helgene. Det finnes efeterskoler for alle interesser, sport, musikk, kreative sysler og alt mulig. Jeg tror vi godt kunne hatt dette i vårt land også da mangeungdommer på din sønns alder ikke helt vet hva de vil og ikke er modne for å legge ned den innsatsen som kreves helt enda. 25% av alle danske elever går på efterskole, før de går videre på videregående.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2021 #8 Skrevet 17. juni 2021 Kommer nok inn skal du se, de har rett på plass innen en av de tre valgene, men ikke garanti for hvilken skole. Det er en del med relativt lavt snitt fra ungdomsskolen. De fleste får plass på førstevalget og skole (7 av 10). Det er naturlig nok lettere å få plass ved en linje som ikke mange søker på. Ungdomsskolen er heldigvis ikke det som legger listen for resten av livet, selv om sjansen er større for å fullføre hvis man kommer inn på førstevalget. Jeg har en som startet i fjor. Han skifter linje nå og skal gå første året på nytt. Tilbakemeldingen vi fikk da var at han vil bli prioritert ved inntak (jeg trodde det var motsatt). Så det er heldigvis ikke for sent å rette opp feil eller skifte retning. Anonymkode: 47b01...a61
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2021 #9 Skrevet 17. juni 2021 Det er jo dere som foreldre som har vært for sløve til å følge opp. Er jo faktisk deres feil, ikke barnet. Anonymkode: a66be...034
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2021 #10 Skrevet 17. juni 2021 Har han LYST til å gå skole, da? Det fins vel andre veier til feks fagbrev? Har ikke så mye greie på det, men syns jeg har lest at man kan være lærling i flere år feks? At skole ikke passer for alle er jo ikke noe nytt, og rådgiver burde kunne gi noen gode råd? Han som skårer i øvre sjikt på testene syns sikkert skolen er drit kjedelig og umotiverende, og savner utfordringer? Anonymkode: 64624...cd0
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2021 #11 Skrevet 18. juni 2021 Sønnen min gjorde det kjempedårlig på u-skolen. Han har lese- og skrivevansker som delvis forklarer resultatene, men han var også umoden og umotivert. Han kom inn på en yrkesskole laaaaangt hjemmefra. På en linje han egentlig ikke ønsket. Uansett, det ordnet seg. Bygdeskolen han kom inn på var så liten at alle elvene ble skikkelig sett. Hovedlæreren var fantastisk flink. Han valgte en løsning med 1 år på skole og 3 år i lære (4 dager lære, 1 dag på skolen hver uke). Han stortrives som lærling. For den ukentlige skoledagen har han byttet til en mer sentral skole. Arbeidsgiveren hans er storfornøyd. Når han får fagbrevet sitt har han en fullført utdannelse samt arbeidserfaring. Faget han har valgt er nyttig og etterspurt. Han tjener penger. Om han om noen år ønsker å utdanne seg videre er veien åpen. Jeg har måttet jobbe litt med egne forventninger. Jeg var skoleflink og har lang universitetsutdannelse. Jeg elsker å lese. Gjerne på fremmedspråk. Jeg hadde forventet at barna mine også skulle bli sånn. Jeg synes fremdeles det er rart at eplet har falt så langt fra stammen, men gutten trives og får seg en nyttig utdannelse. Han er fornøyd og jeg er både stolt og fornøyd. Jeg ser forresten at noen av vennene hans sliter seg gjennom allmennfag, med halvdårlige resultater. Jeg tror flere skulle valgt yrkesfag. Lykke til. Jeg håper det ordner seg for gutten din! Anonymkode: 301be...383
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2021 #12 Skrevet 18. juni 2021 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Det er jo dere som foreldre som har vært for sløve til å følge opp. Er jo faktisk deres feil, ikke barnet. Anonymkode: a66be...034 De har jo fulgt opp! Det er ingens feil. Foreldrene har prøvd, og barnet har sikkert prøvd og, men har ikke greid å finne motivasjon. Den kommer nok etterhvert. Og om han må flytte på hybel, kan det faktisk hende at han vokser på det, og greier å legge mer innsats i utdannelsen. Anonymkode: c8bf7...685
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2021 #13 Skrevet 18. juni 2021 kruttgutta4 skrev (8 timer siden): Han har ikke søkt på særskilt grunnlag. Hvorfor skal han det? Gutten er frisk som en fisk, og har ingen diagnoser. Han ble utredet, men klarte alle tester med resultater i øvre grense. Derfor ble saken avsluttet. Hva tenker du er alternativet til videregående da? Man får ikke jobb etter ungdomsskolen lengre. Så klart han må gå på skolen. Så får vi håpe han modnes og får motivasjon av å gå på noe som interesserer han. Men da må han jo komme inn på dette da, og det er det som bekymrer meg. Grunnen til at jeg spurte om særskilt grunnlag, var at da ville han jo ha rett på plass på sitt førsteønske. Som mor til en annen 10. klassing i Viken ville jeg reagert på at han mistet plassen på den linja han helst vil fordi en uten motivasjon ble prioritert før ham. Det er viktig for alle å komme inn på det de er motivert for, og det er faktisk ikke sånn at man har rett på plass på sine primærønsker. Man har rett på videregående opplæring, og det tilstrebes at alle får et av sine første tre ønsker. For noen er det vanskelig å få til. Hvis man f.eks har to i snitt og bare har satt opp valg der kravet er fem i snitt, da blir man ikke prioritert, naturlig nok. Jeg vet at det ikke er lett å gjøre noe annet enn videregående, og ikke engang om jeg ville anbefalt det. Anonymkode: 099b8...aec
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2021 #14 Skrevet 18. juni 2021 Har en sønn som gikk ut av ungdomsskolen med 3 i snitt, begynte på yrkesfag og gikk ut etter 2 år der med 4 i snitt. Tok fagbrev og skjønte plutselig hva ham ville og tok påbygg ned 4,7 i snitt og kom inn på høyskolen han ville Nå er han 22 år og gjør der helt greit på høyskolen, snart er han ferdig utdannet og gleder seg til å ta fatt. Noen er rett og slett litt umodne på ungdomsskolen og blir skolelei og skjønner ikke hvorfor de skal anstrenge seg. De blir voksne de også, og som jeg alltid har sagt, veien blir til mens man går. Det er ikke alltid så viktig hvilken vei de går, om de går noen omveier osv, de kommer gjerne frem til slutt. Anonymkode: c46d8...0fd
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2021 #15 Skrevet 18. juni 2021 Jeg håper han har søkt yrkesfag så han får en annen skolehverdag enn den han er så lei av. Om han ikke kommer inn på noe av det han har søkt på de tre første valgene vil ha få tilbud om samme linje på en annen skole. Dette ordner seg forhåpentligvis. Anonymkode: c3d18...e98
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2021 #16 Skrevet 18. juni 2021 Jeg håper virkelig han har søkt på yrkesfag. Vi (er lærer) ser at mange av elevene som møter opp og er mutte og uvillige i starten, fort tør opp og blomstrer når de begynner hos oss. Her er det mange timer i verksted og fellesfagene er ofte enklere enn på ungdomsskolen og mer yrkesrettet. Det er håp for ham, men det kan være at han må ta et alternativt opplegg med kombinert skole/læretid. Anonymkode: 33c21...f9e
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2021 #17 Skrevet 18. juni 2021 Yrkesfaglig linje eller tatt et skoleår på Folkehøgskole for å lande litt. Mange populære linjer/fordypninger på Folkehøgskolen. Og flere jeg kjenner trengte det året for å finne seg litt. Anonymkode: 8b17d...884
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2021 #18 Skrevet 18. juni 2021 Anonym bruker skrev (12 timer siden): Kommer sikkert til å få så mye tyn for dette, men det får heller gå. Ungdommen i huset har fått vitnemålet i dag, og der var det utrolig mye dårlig. Snittet er veldig lavt, og jeg bekymrer meg for om han i det hele tatt får noen plass på videregående. Ja, vet at de har krav på plass, men er det blant de tre valgene dem har satt opp, eller er det bare der det er ledig? Skolearbeid har vært et stort tema i alle år, og vi har hatt utallige møter og samtaler med skolen. Han ble til og med utredet, men gutten er frisk og smart. Skåret hvertfall høyt på testene der. Han har vært skolelei og ekstremt umotivert. Det får han jo igjen for nå. Noen andre som har vært i samme situasjon, og som vet hva som skjer nå? Anonymkode: 43bd6...e35 Visst jeg ser tilbake på når jeg gikk på ungdomsskolen er det de elevene som hadde dårligst karakterer som har de best betalte jobbene i dag😉 så ting ordner seg som regel så lenge man oppfører seg bra og ikke «havner utpå». DA hadde jeg vært bekymret men er lite bekymret for dårlige karakterer😊 Anonymkode: d563b...374
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2021 #19 Skrevet 18. juni 2021 Anonym bruker skrev (4 timer siden): De har jo fulgt opp! Det er ingens feil. Foreldrene har prøvd, og barnet har sikkert prøvd og, men har ikke greid å finne motivasjon. Den kommer nok etterhvert. Og om han må flytte på hybel, kan det faktisk hende at han vokser på det, og greier å legge mer innsats i utdannelsen. Anonymkode: c8bf7...685 De har ikke fulgt opp nok... Oppdragelse har også mye å si. Klart det er foreldrenes feil. Jeg sier til mine barn før prøver at de skal gå inn å lese til de kan det, så kan de gjør hva de vil etterpå. Anonymkode: a66be...034
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 18. juni 2021 #20 Skrevet 18. juni 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): De har ikke fulgt opp nok... Oppdragelse har også mye å si. Klart det er foreldrenes feil. Jeg sier til mine barn før prøver at de skal gå inn å lese til de kan det, så kan de gjør hva de vil etterpå. Anonymkode: a66be...034 Helt herlig tilnæring og garantert motiverende ! Ikke alle kan få topp karakterer uansett hvor mye de jobber for det . Her i huset krever vi kun at de gjør så godt de kan. Det betyr forskjellige resultater fordi de har forskjellige forutsetninger .
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2021 #21 Skrevet 18. juni 2021 mamma til adhd gutt<3 skrev (28 minutter siden): Helt herlig tilnæring og garantert motiverende ! Ikke alle kan få topp karakterer uansett hvor mye de jobber for det . Her i huset krever vi kun at de gjør så godt de kan. Det betyr forskjellige resultater fordi de har forskjellige forutsetninger . Er jo helt tydelig at ikke de har gjort så godt de kan i hi,s hus... Dette er sløvhet av foreldrene. Tro meg, de har godtatt at barnet har gitt blaffen i skolen. Å nå klager de... Anonymkode: a66be...034
kruttgutta4 Skrevet 18. juni 2021 #22 Skrevet 18. juni 2021 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Er jo helt tydelig at ikke de har gjort så godt de kan i hi,s hus... Dette er sløvhet av foreldrene. Tro meg, de har godtatt at barnet har gitt blaffen i skolen. Å nå klager de... Anonymkode: a66be...034 He he... kjenner du meg? Siden de andre skal tro på det du sier. Vell, du får bare tenke det om meg. Jeg visste jo at slike svar ville komme. Men synes jo det er litt rart at du ber andre brukere om å tro på deg, når du ikke tror på meg. De andre tingene gidder jeg ikke svare på. Du har gjort deg opp en mening om meg som mamma. Det lever jeg godt med.
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2021 #23 Skrevet 18. juni 2021 Anonym bruker skrev (59 minutter siden): De har ikke fulgt opp nok... Oppdragelse har også mye å si. Klart det er foreldrenes feil. Jeg sier til mine barn før prøver at de skal gå inn å lese til de kan det, så kan de gjør hva de vil etterpå. Anonymkode: a66be...034 Hadde du vært min forelder med den innstillingen der, hadde jeg faktisk vært død nå. Jeg mistrivdes skikkelig på skolen og ville bare dø hver dag, selv om jeg er ganske smart. Jeg gikk på skole fordi alle sa at det var det jeg måtte gjøre. Tilslutt fulgte jeg mitt eget hode, og bare gikk aldri tilbake. Jeg gjorde det for å overleve. Jeg begynte å jobbe istedet, og fikk det mye bedre. Anonymkode: 64624...cd0
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2021 #24 Skrevet 18. juni 2021 Karakterene til arvingen min ble veldig mye bedre etter 1. Klasse på vgs enn de var når han gikk ut av 10. klasse. Han var også skolelei, men begynte på bygg og anlegg på vgs og synes da det ble mye kjekkere og interessant og gå på skole. Hadde endel praktiske fag som han fikk lov å skinne i, ettersom han er praktisk anlagt og løsningsorientert. Så håper din 10. klassing har valgt yrkesfag, for tre år på studie hvis en er skolelei før en begynner... Det blir nok for hardt. Anonymkode: 8c06a...dc7
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2021 #25 Skrevet 18. juni 2021 kruttgutta4 skrev (48 minutter siden): He he... kjenner du meg? Siden de andre skal tro på det du sier. Vell, du får bare tenke det om meg. Jeg visste jo at slike svar ville komme. Men synes jo det er litt rart at du ber andre brukere om å tro på deg, når du ikke tror på meg. De andre tingene gidder jeg ikke svare på. Du har gjort deg opp en mening om meg som mamma. Det lever jeg godt med. Du lever godt uten å trykke på anonymknappen også ser jeg. Jeg står for det jeg sier, jeg tror fortsatt jeg har rett. Anonymkode: a66be...034
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå